Kummityttöni käyttäytyy hävyttomästi - en vie enää kesälahjoja
Pitäisikö mielestänne minun ottaa puheeksi, miksi en enää vielä kummitytölleni kesälahjoja, joita ennen vein, mutta nykyään ei huvita viedä, koska kakara käyttäytyy niin hävyttömästi ilman mitään syytä? Kuulin vaan sattumalta, että kummitytön perhe oli pohtinut, miksi en enää vie totuttuja kesälahjoja - ei siis mitenkään ikävään sävyyn, vaan asia oli vain tullut puheeksi (kuulin ystävältäni)
Kummityttöni synttärit on joulukuussa ja nimpparitkin ihan siinä lähellä, joten kaikki lahjat ja muistamiset ovat keskittyneet loppuvuoteen. Siksi otinkin jo vauvana tavaksi viedä aina kesällä juhannustapaamiseemme tyttölle kauden muumimukin ja -kupin sekä jonkun kesälelun.
Nyt isompana jo useana vuonna on alkanut käyttäytyä minua ja lastani kohtaan todella hävyttömästi. Hän ei tervehdi, ei vastaa kysymyksiin, puhuu rumasti pari vuotta nuoremmalle tyttärelleni ja käyttäytyy muutenkin todella kummallisesti. Joka kerta on jäänyt ikävä fiilis, kun ei ole lahjasta millään tavalla kiittänyt ja on osoittanut muutenkin, ettei lahjat ole mieleisiä. Nyt kuitenkin lahjat kelpaisivat, kun niitä ei ole tuotu.
Itseasiassa tässä jo kirjoittaessani päätin, että jätän asian sikseen. En ota asiaa puheeksi. Ihmetelkööt keskenään :).
Kommentit (27)
Pitäisikö mielestänne minun ottaa puheeksi, miksi en enää vielä kummitytölleni kesälahjoja, joita ennen vein, mutta nykyään ei huvita viedä, koska kakara käyttäytyy niin hävyttömästi ilman mitään syytä? Kuulin vaan sattumalta, että kummitytön perhe oli pohtinut, miksi en enää vie totuttuja kesälahjoja - ei siis mitenkään ikävään sävyyn, vaan asia oli vain tullut puheeksi (kuulin ystävältäni)
Kummityttöni synttärit on joulukuussa ja nimpparitkin ihan siinä lähellä, joten kaikki lahjat ja muistamiset ovat keskittyneet loppuvuoteen. Siksi otinkin jo vauvana tavaksi viedä aina kesällä juhannustapaamiseemme tyttölle kauden muumimukin ja -kupin sekä jonkun kesälelun.
Nyt isompana jo useana vuonna on alkanut käyttäytyä minua ja lastani kohtaan todella hävyttömästi. Hän ei tervehdi, ei vastaa kysymyksiin, puhuu rumasti pari vuotta nuoremmalle tyttärelleni ja käyttäytyy muutenkin todella kummallisesti. Joka kerta on jäänyt ikävä fiilis, kun ei ole lahjasta millään tavalla kiittänyt ja on osoittanut muutenkin, ettei lahjat ole mieleisiä. Nyt kuitenkin lahjat kelpaisivat, kun niitä ei ole tuotu.
Itseasiassa tässä jo kirjoittaessani päätin, että jätän asian sikseen. En ota asiaa puheeksi. Ihmetelkööt keskenään :).
Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
Tuntuu vaan, etten ole oikea henkilö häntä ojentamaan ja se se vasta lapselliselta kuulostaisi, kun ilmoitan tullessani, että sinulle en sitten tuonut lahjoja, kun käyttäydyt niin rumasti :).
Olemme ihan normaalisti tämän perheen kanssa tekemisissä ja otan tavalliseen tapaa kontaktia lapseen, mutta nirppanokkailu vaan pahenee. Lähipiirin kaveriperheet ovat vähentäneet yhteydenpitoa näihin, koska lapset käyttäytyvät heidän mielestään niin rajattomasti.
ap
murrosikäisenä?
Lakkaatko ostamasta hänellekkin lahjoja?
mutta toisaalta sekin kuulostaa oudolta, että olette kuitenkin tekemisissä. Toisin sanoen, menet kylään tyhjin käsin. Sitä varmaan ihmetellään.
Tämä juhannusperinne on toisentyyppinen. Tapaamme ystävän mökillä nyyttäreillä, jonne viemme tietenkin isäntäperheelle tuliaiset. Aiempina vuosina olen vienyt aina tälle kummilapselleni erityisterveiset ihan muuten vaan.
Nyt en vienyt, koska kevään kyläilyreissun tuliaisista totesi, että ovat ihan paskaa (meidän ei pitänyt sitä kuulla). Vein pari heppakirjaa, koska harrastaa heppailua.
ap
En mäkään veis tollaselle mitään. Sä oot ollut ihan liian kiltti. Siinähän miettii, miksi ei tule lahjoja.
En ymmärrä miksi lapset saisivat käyttäytyä huonosti?
Ei niitä lahjoja ole mikään pakko viedä. Vaikkapa pelkkä kortti riittää muistamiseksi. Minä kyllä päätän itse keille tahdon lahjoja ostaa.
Voi miten kiva onkaan antaa jotain mieluista lapselle joka kauniisti kiittää, vaikka vain siitä kortista ja osaa muutenkin käyttäytyä vieraiden kanssa.
miten heidän kullannuppunsa käyttäytyy.
Ehkäpä vanhemmatkin sisimmässään arvaavat, että ei heidän hemmotellulle pikkupissikselle haluta tuoda mitään.
Mä vien kivoja lahjoja niille, jotka niistä selvästi nauttivat ja osaavat arvostaa.
Lapsi onvasta yhdeksän eikä selvästikään ymmärrä että hänen käytöksessään on jotain vikaa. Varmaan siksi, etteivät vanhemmat ole puuttuneet siihen.
Kyllä minusta täytyy kertoa tytölle, että tällä kertaa en tuonut lahjaa, koska viime kerralla sanoit, että lahja oli paska ja kummitädille tuli paha mieli. Sitten jos tyttö puhuu rumasti lapsellesi niin heti sanot ettei noin saa puhua.
Tietenkin syy ja vastuu on vanhempien ja heidän olisi tämä projekti pitänyt aloittaa jo 9 vuotta sitten. Siksi en uskokaan että rivienvälistä vihjailu auttaa mitään. Tyttö ei ymmärrä, että se liittyy hänen omaan käytökseensä.
Siis millaisia lahjoja annat? Jos on ihan oikeita lahjoja, siis yli 100 euron merkkituotteita, onhan se nyt harmillista jos kersalle ei kelpaa. Jos nyt jotain viiden euron tiimari-roskaa sille kannat niin tottakai on harmissaan, oman arvonsa tunteva ihminen kun on, ei joku paskalla lahjottava pikku kirpunripuli. Itsekin hermostuisin jos kummiakka vieraillessaan kantaisi jotain halpaa rihkamaa lapsilleni. En avaisi sellaiselle kitupiikille tosin ovea toiste.
ja nämä ylimääräiset lahjat tyttö saa kesällä. Kertoi vielä vievänsä muumiastioita ja vielä jotain lisäksi, joten ei ihan halpa muutesvaanlahja. Tuliaisiksi oli vienyt hevoskirjoja, joten sanoisin, että aikamoista lahjomista! Itse en vie noin paljon lahjoja kummilapsilleni. Sitäpaitsi meidän lapset kasvatetaan kyllä olemaan tyytyväisiä vaikka niistä rihkamalahjoistakin! Itseasiassa lapsethan rakastaa just kaikkee krääsää.
Lapsi on pieni vielä, ei todellakaan mikään murrosikäinen. Asia pitää ottaa puheeksi. Juttele tytön kanssa kahden kesken. Kerro miltä sinusta tuntui ja kysy, mitä tytön pitäisi tehdä. Älä vaadi anteeksipyyntöä vaan pistä tyttö itse älyämään se, että anteeksipyyntö olisi nyt kohdillaan. Itse puuttuisin välittömästi asiaan, sanoisin sekä vanhemmille, että lapselle!
Meidän heppaharrastaja 7 v kerää heppakirjoja, vaikka kaiken niistä jo tietääkin. Ap ei kertonut, vaikka olis ollu romaaneja, joita vei.
Mun mielestä oikein, että olet lopettanut lahjojen kärräämisen tuollaiselle kiittämättömälle pikkupaskiaiselle. Ruhtinaallisia lahjoja olet vienyt, kun ei ole edes mistään juhlasta ollut kysymys.
Onko myös "tunteet viilenneet" kummitytärtäsi kohtaan?
Meille kävi nimittäin niin, että alkuun kummilapsi oli ihan superrakas ja tärkeä. Sitten kasvoi, ja alkoi käyttäytymään huonosti. Ja samaan syssyyn saimme omia lapsia. Siinä kohtaa ei ole kummeiluun juuri fiilistä. Ja KYLLÄ! Tunnen syyllisyyttä asiasta, eihän ole lapsen vika, jos vanhemmat eivät osaa kasvattaa. Meidän kummilapsemme on nyt siis seitsemän. Mutta sama juurikin tuo, että ei osaa arvostaa lahjoja. Nurisee vaan, jos saa pehmeitä paketteja esim. synttärilahjaksi. En oikeastaan koskaan vie mitään muuta ekstraa, kun synttärit/nimpparit ja joulu. Ehkä pitäisi... Mutta tosiaan kun ei kiinnosta.
Ja lapsi meillä yökylässä pari kertaa vuodessa. Ja se se vasta kamalaa onkin, juuri sen takia, kun ei osaa käyttäytyä. Ei usko mitä sanotaan, sikailee ruokapöydässä yms...
Joo, ja todellakin olisin pahoillani, jos MINUN lapseni kummit kirjoittaisvat tällä tavalla netissä. Mutta olisn myös itse todella pahoillani, jos minun lapseni käyttäytyisivät samalla lailla...
tulee varmaan kummilapsen moraalinen ja elamanarvojen kasvatus hoidettua todella hyvin siina satojen eurojen designer-lahjojen myota...
tyttö onkin vasta 9! Käytöksestä sai heti sen kuvan, että on jo teini. Sanoisin kyllä jotain tytön äidille enkä veisi lahjoja, jos niitä sanotaan paskaksi.
2
Oot kummitäti, sinulla on oikeus kasvattaa ja sun pitääkin. Tommoselle nirppanokkaneidille luetaan madonluvut nyt eikä kohta.
Kaikkea tekin siedätte!!
Tässä sain purettua oman suivaannukseni aiheeseen :). En mä aio paukkuja käyttää tähän tyttöön enempää. Mä en aio häntä ruveta kasvattamaan, kyllä se on vanhempien tehtävä. Lähinnä mietin, otanko asian puheeksi vanhempien kanssa, mutta en taida vaivautua. Tällänen kääntyy kuitenin helposti aivan väärinpäin eli lopulta minä olenkin se pikkusieluinen nipottaja, joten unohdan koko jutun. Mulla on kolme muuta kummilasta,jotka osaavat jopa teineinä käyttäytyä ja arvostaa saamiaan lahjoja. Mä kiikutan lahjani sinne :).
Kiitos kaikille!
ap
käy läpi murrosikää. Varmasti viisastuu ajan kanssa. Toivottavasti _aikuinen_ kummitäti ei viilennä välejä tämän takia.
Kun tyttö käyttäytyy huonosti, ojenna häntä. Ja jos et vie enää lahjoja, kerro syy. Siitähän se oppii.