Alkuraskauden ultrasta?
Olen raskaana, enintään 7+4, teoriassa voi olla myös vasta 6+5:kin. (Tai jotain tuollaista, mistä näitä voi tietääkään tarkasti, vaikka tietäisikin ovishetketkin.)
Ultrassa näkyi kaunis pyöreä sikiöpussi 13mm, mutta ei mitään sisällä. Herää epäilys tuulimunaraskaudesta, nyt sitten vain odotellaan seuraavaa ultraa.
Haluaisin kuulla, onko teillä ollut vastaavaa tilannetta ja miten edennyt?
(toivorikkaana vielä: mielestäni laite ja kuvakin oli niin vanhanaikainen ja hyvin epäselvä ja rakeinen, että ei se vehje vaan NÄHNYT vielä sitä vauvelia... :)
Kommentit (12)
vähän samankaltainen tilanne.
Ultraaja totesi kylmästi, että kaikki ei ole ok ja laittoi lähetteen naistenklinikalle.
Siellä varmistettiin ja todettiin, että ei se ihan mahdotonta ole, voi siellä jotain ollakin. Hcg-hormonia seurattiin tiiviistii parisen viikkoa ja seuraavassa ultrassa (1-2vkon päästä) näkyi jo sykkivä sydän.
Sikiö oli silloin vasta 7vkoa, joten oli oletettua paljon paljon nuorempi. Tietenkään tuossa vaiheessa kun otettiin se eka ultra, ei mitään voinutkaan oikeastaan vielä näkyä.
Sun pitää vaan odottaa sitä seuraavaa ultraa. Siinä ollaan jo vähän viisaampia. Seurataanko sulla sitä raskaushormonin määrää?
Tai rv piti olla n.7 menkkojen mukaan.lääkäri löysi vain sen raskauspussin sekä ruskuiaispussin muttei vermuudella alkioo. Nyt odottelen uutta ultraa koska lääkärin mukaan joko menossa kesken tai viikkoja vähemmän.
...mut eipä ollutkaan tullut tänne.
No, uusi yritys.
Siis ensinnäkin sinulle, jolla ollut tänään ultra ja vauva näkyi; älä nyt ihmeessä sitä pahoittele, se on hieno asia eikä se muilta ole pois, jos sinulla on hyvät kaiut :)! Vilpittömästi onnitteluni!
Mulla ei ole seurattu hormoniarvoja. Menen tasan viikon päästä uuteen ultraan, siis 4.7. Laskeskelin tänään, että mistä sitä tietää, jos se tosiaan onkin saanut alkunsa paljon myöhemmin: siittiöt voivat elää kauan ja oviksestakaan ei ole varmaa tietoa. Ja sellainenkin tuli mieleen, tiedättekö miten on:
jos hedelmöitys (=yhdyntä) tapahtuu varmuudella päivänä x, niin kun varsinainen kiinnittyminenkin voi viedä 3-7 päivää, niin onko siinäkin se vaihteluväli? Eli siis että kun kiinnittyy, siitä alkaa joku tietty "uusi ajanlasku" alkion kehityksessä?
Ajan edellisellä takaa sitä, että esim. omalla kohdallani olin luullut, että tulin raskaaksi 19.5. - viim. kuukautiset olleet 8.5. Kierto ollut viime aikoina vain 23-24 pv. Toinen vaihtoehto on yhdyntä 24.5. - tai jotain siinä välillä, jos siittiöt ovat olleet "kytiksellä" :). Tai jopa sen 24.5. jälkeen, jos ovulaatio onkin ollut vasta niillä main ja vielä senkin jälkeen kiinnittyminen on kestänyt pidempään..?
Joka tapauksessa päätin, että haluan olla täysin varma myös mahdollisesta tuulimunaraskaudesta, sillä olen löytänyt myös tarinoita siitä, kuinka on kolme neljä kertaa viikon välein ultrattu ja sitten varattu aika kaavintaan/lääkkeelliseen (tm)keskeytykseen ja varmistusultrassa viime tipassa onkin ollut elävä sikiö yllättäen kohdussa.
Tsemiä sinne muillekin epätietoisuuden vallassa oleville! Ja kiitokset vastauksista.
ap
Heippa, en varsinaisesti osaa sanoa mitään kysymykseesi, mutta ihan välihuomiona tämmöinen juttu: mulla oli molemmissa raskauksissa viimeiset kuukautiset jääneet tulematta jostakin syystä. Ekalla kerralla tein raskaustestejä tiheästi joten tiesin itse milloin raskaus oli luultavimmin alkanut, mutta se varmistui vasta ultrassa. Tokalla kerralla taas en ollut odottanut raskautumista, ja kun plussasin oli menkoista jo yli kaksi kuukautta. Ultraan tuli siis kiire, mutta siellä todettiin että viikkoja oli niin vähän että silläkin kerralla yhdet menkat oli vaan jääneet tulematta ja raskaus alkanut vasta seuraavasta kierrosta.
Oletko tehnyt raskaustestejä missä vaiheessa? Voisiko olla mahdollista, että sinultakin olisi jääneet yhdet menkat vaan tulematta ja oletkin raskautunut vasta seuraavasta kierrosta? Itse olen järkeillyt, että kun menkkoja odottaa niin kauheasti ja raskaus on koko ajan mielessä, niin se stressi saa menkat jäämään ehkä pois. Tiedä häntä.
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä! :)
6.6. sen Clearbluen "kuvallisen" ja sain silloin tuloksen: Raskaana 2-3 viikkoa.
Eli en oikein usko tuohon teoriaasi omalla kohdallani, mutta tiedettähän tuo kaikki on :).
mutta mulla oli tai on sellainen tilanne, että olen raskaana ja kun tulin raskaaksi oli sellainen elämänvaihe että mieheni oli paljon matkoilla. Meillä oli seksiä tasan yhden kerran siinä kuussa. Kuitenkin ultran mukaan laskettuaika heittää yli viikon kuukautisten mukaan lasketusta. Kätilö sanoi vain että ovulaatio on ollut tosi aikaisessa vaiheessa kiertoa ja hedelmöittyminen tapahtunut samantien yhdynnästä.
Toivotaan , että sulla joku vastaava tilanne. Tai että sulla ollut ovis normaalia myöhemmin siinä kuussa ja siksi alkoita ei vielä näkyisi.
Toivottavasti sinulla on vain viikot väärin ja jotain löytyy vielä.
Tiirailin illalla vielä kovasti niitä paria ultrakuvaa, jotka sain mukaani eiliseltä käynniltä. Netistä löysin jonkun sinne aikoinaan laittaman kuvan hänen alkuraskauden ultrakuvastaan ja kas:
Olin kuvitellut, että sen ultrakuvassa mustana näkyvän pussukan pitäisi olla "täynnä jotain". Tämän henkilön x laittama kuva sai minut tosiaan tutkimaan tarkemmin omia kuviani ja - varmaan nää raskaushuurut tekee musta jo liian toivorikkaan :) - minusta omat kuvani ovat ihan lähes samankaltaiset kuin tämän kuvan laittaneen (n. Vkolla 6+)! Siis pyöreä musta "aukko", valkoiset reunat. Yläosassa pieni paksuuntuma, tulkitsisin etuseinäistukan aluksi (kaksi aiempaa myös etuseinäistukoita). Vastapuolella, ihan kiinni reunassa vaaleampi "möykky". Ja jossain kohtaa näkyy aivan pieni valkoinen pilkkukin. Pyyhin paperia ja tutkin, että onko se "painovirhe"pilkku vai ei; mutta ei, se valkoinen pilkku näkyy molemmissa kuvissa.
Tämän itsediagnoosin perusteella (älkää tiukkapipot hermostuko :) + sen faktan perusteella, että tod.näk. raskaus on saanut alkunsa luulemaani myöhemmin, olen toiveikas, että vauva siellä kehittyilee.
Mulla oli tällänen tapaus...luulin olevani raskaana 7+4 viikoilla joten sikiön olisi pitänyt näkyä.Kävin varhaisultrassa keskenmenojen jälkeen tarkistuttamassa että kaikki on ok.Ultrassa näkyi ruskuais- ja sikiöpussi,ei sikiötä..lääkäri rauhoitteli ja antoi kahden viikon päähän uuden ajan.Silloin siellä sitten näkyi sydämmen lyönnitkin jo :) Eli raskaus ei ollut niin pitkällä kun menkkojen mukaan piti olla...
Taisi olla tuulimunaepäilydiagnoosi oikea, sillä tänä aamuna alkoi ensin vähitellen ruskea vuoto ja sen jälkeen ihan kirkkaanpunaista, alavatsakipristelyineen aina toisinaan. Toisaalta vuoto on pysynyt kohtuullisena, mutta jos kerran kohtu on tyhjä, ei kai sieltä sitten niin paljon olekaan "tavaraa" tulossa kuin jos alkio olisi ollut..?
Olen pettynyt, mutta olin tähänkin vaihtoehtoon varautunut. Päivä kerrallaan mennään...
Mutta kyllä nyt vahvasti näyttää, että meille haikara teki hutireissun :(.
Hyvää jatkoa teille muille kommentoijille.
Sikiö näkyi selvästi, liikutteli myös ilmeisesti kättä. Sydänäänet löytyivät heti ja näin myös sydämen sykkivän. Sikiö oli 11.8mm pätkä. Sain kuvan muistoksi. Kerron ihan vaan vertauskohteeksi, en halua missään nimessä pahoittaa mieltäsi.
Koska sinulla on seuraava ultra? Mikä oli lääkärin mielipide?