Minkä ikäinen voi lukea Nälkäpeli-sarjan?
9-vuotias "ilmoitti" lukevansa sarjan kesän aikana. Onkohan kuitenkin vielä liian pieni lukemaan sitä?
Kommentit (21)
Mielstani kirjat ovat sopivia noin 14- 15 vuotiaille, ei nuoremmille.
mm. kaikki Harry Potterit on lukenut läpi. tämä Nälkäpeli taitaa kuitenkin olla raaempi?
ap
ja mä aion lukea kanssa. leffankin tyttö kävi jo kattomassa
aikuistakin jäävät mietityttämään ja tulevat uniin.
12v voi kyllä lukea.
Olen itsekin niitä lukenut eivätkä ne ole mielestäni niin pelottavia. Ei ainakaan oma 9-vuotiaani ole niistä painajaisia nähnyt eikä mitenkään pelännyt. Päätin, että luen ensin itse Nälkäpelit ja päätän sitten, sopiiko lapselle vai ei.
ap
aikuistakin jäävät mietityttämään ja tulevat uniin.
12v voi kyllä lukea.
en kyllä itse vertaisi Potteria Nälkäpeliin. Potter sopii vaikka 8-vuotiaille kun taas paljon raa`empi Nälkäpeli 12-vuotiaalle.
mutta lapsethan on erilaisia. Ei se eka kirja nyt vielä niin paha ollut, mutta ne seuraavat oli jo sellaisia, ettei ihan nuorille sovi. Elokuvankin ikäraja oli muistaakseni 12.
Itse luen kirjoja toista kertaa läpi. Minulla on 9-vuotias poika jonka en antaisi niitä vielä lukea.
Pottereita kyllä.
Nälkäpeliä saa odottaa vielämpari vuotta. 12?
Tykkäsi ekasta ja tokasta osasta, muta kolmatta piti liian raakana. Luin itse myös kirjat ja kävimme katsomassa elokuvan yhdessä ja juttelimme niistä aika paljon. Antaisin meidän 9-vuotiaankin lukea sarjan, mutta hän ei halua. Ei ole lukenut vielä Pottereitakaan toisin kuin tuo isompi pariinkin kertaan.
Kysyin hänen mielipidettään ja sanoi, että pitäisi olla vähintään 12-vuotias. Tappamiset kuvaillaan kuulemma todella tarkasti ja on muutenkin jännä. Lukivat ekan kirjan koulussa, siis seiska luokalla. Tää samainen neiti luki ekan Potterin jo ala luokilla, eikä niitä voi kuulemma verratakkaan tähän Nälkäpeliin, vaikka Potteritkin tulee jännemmiksi kirja jirjalta.
Anna lukea vaan ihan rauhallisin mielin. Lapsi voi tehdä sen yhtä hyvin tietämättäsikin.
Noin 11vuotialle sopivia. Riippuu paljon lapsesta.
En antaisi sitä kirjaa alle 20-vuotiaalle.
Olen 11v, ja olen lukenut nuo kaikki osat. Luin ne ensin, ja sitten äitini. Nyt katsomme yhdessä elokuvat. Omasta mielestäni ne on ihan ykkos kirjoja ikinä, mutta en suosittele niitä alle 13 vuotiaille.
Mun tytär on lukenut ne 10-vuotiaana. Tykkäsi.
Olen itse lukenut kirjat pari kk sitten, ja annoin ekan osan 13-vuotiaalle luettavaksi. Muita osia sovimme hänen odottavan vielä pari vuotta. Ajattelin tallentaa viikon päästä leffat digiboxille, ja katson ne ensin itse. Jos leffat ovat iisimpiä kuin kirjat, sitten ehkä hän voi katsoa leffat kesällä. Miksi ihmeessä kaikissa suosituissa kirja&leffasarjoissa on teemana onneton rakkaus, väkivalta ja kuolema? Twilightkin on muuten ihan kiiltokuvaa ja satua, mutta aiheet todella painostavia. Eikö olisi jotain muuta kiehtovaa aihetta, joka vetäisi lukijoita ja katsojia?
Rauhoittukaa, kukkahattutädit. Ei me alle 12v aleta pelkäämään jostain Nälkäpelistä. Ottakaa nyt ihan rauhallisesti, oon lukenu itekki Nälkäpelii ja ei ees ollu pelottavaa. Ja oon 10v. Ite en varmaa antais sitä alle 6v, ihan oikeesti nyt hei. Mä oon myös lukenu kaikki Potterit ja ainoon kerran millon Potterit on tullu uniin on ollu siten että olin bussissa ja Dumbledore tuli samaan bussiin mun kaa (xD), eli en oo nähny painajaisii niin nälkäpelistä ku pottereistakaan.
Nälkäpeli (ja Potterit) soveltuu ihan minkä ikäsille vaan, ja kyllä riippuu aika paljon lapsesta, mutta näin yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Anna lukea vaan ihan rauhallisin mielin. Lapsi voi tehdä sen yhtä hyvin tietämättäsikin.
Aivan. Parempi, että lapsi lukee väkivaltakirjallisuutta turvallisesti kotona vanhempien valvonnassa kuin vaikka kirjastossa salaa. Siellä jengin paine ja samojen kirjojen kierrättäminen lukijalta toiselle voi johtaa vakaviin seurauksiin.
No ei kyllä todellakaan sovi. Liian raakaa tekstiä. Kaikki kuolemat jne kuvaillaan liian tarkasti alle 12 vuotiaalle. Toki voi joku 10v lukea ne, mutta se on sitten ihan eri asia. Kuvittele nyt itsekkin joku 8v lukemassa 300 sivuista nälkäpeliä, saatika sitten 1000 sivuista potteria. t 12v tyttö joka lukenut kaikki.
Aivan. Parempi, että lapsi lukee väkivaltakirjallisuutta turvallisesti kotona vanhempien valvonnassa kuin vaikka kirjastossa salaa. Siellä jengin paine ja samojen kirjojen kierrättäminen lukijalta toiselle voi johtaa vakaviin seurauksiin.