Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntuuko kenestäkään muusta neuvolan kyselylomakkeet tunkeilulta?

Vierailija
26.06.2012 |

Saimme jo äitiysneuvolasta lomakenipun kummankin vanhemman täytettäväksi. Siinä kyseltiin kaiken maailman asiat parisuhteesta seksielämään. Jätimme sen miehen kanssa täyttämättä ja onneksi sitä ei koskaan kyseltykään.

Nyt lastenneuvolasta jälleen vastaava lomakenippu. Ymmärrän kyselyt terveydentilasta ja päihteidenkäytöstä, mutta mitä helvettiä neuvolalle kuuluu se, mitä maitoa isä tai äiti juo, pystyvätkö vanhemmat keskustelemaan seksuaalielämästään, jaetaanko kotityöt perheessä oikeudenmukaisesti jne jne...

Koemme tuon kaltaiset kyselyt tunkeilevina ja yksityisasioinamme. Kyllä me osaamme tarpeen tullessa hakea apua, jos jokin asia koetaan niin isona ongelmana, mutta minkä takia lastenneuvolan pitää tuommoisia udella? Voisin vastata yleisluoteisempiin kysymyksiin, esimerkiksi tyyliin "Koetteko tarvitsevanne apua jollain parisuhteenne alueella" tai jotain muuta yhtä fiksua, mutta hitto että riepoo tuommonen kun noilla asioilla ei oikeasti ole LAPSEN hyvinvoinnin kannalta mitään tekemistä.

Jää taas tämäkin lappu täyttämättä, kaipa seuraavaksi on sossut oven takana. Olen jo prkl sanonut, että meillä menee hyvin ja eletään "normaalia" lapsiperheen elämää. Väkisinkö ne haluaa kaivaa jotain ongelmia esiin vai...?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä lappua tarvitse täyttää. Neuvola on vapaaehtoinen. Meillä mies jätti täyttämättä ja itsekin täytin vain ne kohdat, joilla oletin olevan jotain merkitystä. Neuvolasta sanoivat että tämä perustuu vapaaehtoisuuteen, ei ole pakko täyttää. Eikä siitä tule mitään seurauksia, ei ne sossut tule oven taakse kolkuttelemaan sen lapun perusteella.

Vierailija
22/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolajärjestelmää uudistettiin viime vuonna, joten tämä lappu kuuluu siihen uudistukseen. On muutama neuvolakäynti, joka on suunnattu koko perheelle ja niissä keskustellaan koko perheen asioista ja tuntemuksista.

Tämä ei siis ole pakollista! Mulla jäi lappu kotiin, eikä mies ollut mukana. Keskusteltiin vapaasti niistä asioista joita lapussa oli. Kyllä sitä voi neuvolassa käydä ne perus-jutut (kasvu ja kehitys) ilman että lastensuojelu on kiinnostunut teistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olikin nyt lähinnä ironiaa, jos joku sitä ei tajunnut :)

(Olen lueskellut täällä av:lla näitä ls-ilmo- viestejä ;) )

-ap

Vierailija
24/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitajien keksintö?

Lomakkeita EI OLE PAKKO täyttää jos ei halua. Niiden perään ei kysellä eikä kukaan saa mitään leimaa jos niitä ei palauta.

Tarkoitus on tarjota vanhemmille mahdollisuus keskusteluun, lomakkeen avulla keskustelunavaus on monesti helpompaa.

Ja uskokaa tai älkää, niin moni täyttää lomakkeet ihan rehellisesti ja asioista voidaan sitten keskustella. Tai jos äiti/ isä ei halua keskustella niin sitten ei.

jos hoitsu saa perheeseen luottamuksellisen suhteen hän saa enemmän asioita selville kuin blanketit.Inhimillisemmin ja tehokkaammi vain.Takaisin vanha koulutus,ensih sh:ksi sitten vuosia töissä ja sen jälkeen erikoistuminen th:ksi.Tulisi elämänkokemusta kirjaviisaiden nenäkkäiden tytönheitukoiden sijaan!

Vierailija
25/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluun. Sieltä vasta kunnon lomakkeet tuleekin. Kysytään kuinka monta kertaa viikossa lapsi juo mehua/syö hedelmiä/karkkia/vihanneksia/lihaa/pikaruokaa, mitä maitoa juo, kuinka monta tuntia kattoo telkkaria, onko kavereita, mitä harrastaa... Hyvin oli syynätty lappu, kun pari kuukautta myöhemmin mentiin koululääkärille. "Miksi tähän kohtaan on vastattu vain yhdellä sanalla?" "Miksi lapsella ei ole harrastuksia?" Joo, tais olla viimenen lappu jonka täytin.

Vierailija
26/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan täytetty viime vuonna useammat lomakkeet, oisko VIIDET? Siis useamman lapsen kohdalta. Lisäksi olisi pitänyt järjestää molemmat vanhemmat töistä neuvolaan! Arvatkaa suostuuko työnantajat? Nyt ei enää suostuta aikasyöppöön, kun tarhaankin tehdään joka lapselle omat hoitosuunnitelmat ja tapaamiset.

Vierailija
27/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestikko jossain kysellään noin tarkkaan? Mulla on kaksi lasta, toinen vielä vauva, eikä missään vaiheessa oo tonmosia kyselty lomakkeella. Joku päihdekysely oli, mut sen nyt ymmärtää. Suullisesti on kysytty, että onko parisuhde ok, onko jotain josta haluaa keskustella jne. Mutta en kyllä haluais ihan yksityiskohtiin mennä, jossain menee yksityisyyden raja.

Vierailija
28/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni 4kk neuvolassa on tuo "perhekäynti"

Vierailija
29/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, neuvolaterveydenhoitajana, sanon aina asiakkailleni että se lomake on teitä itseänne varten, ja niin meitä on ohjeistettukin. Jos joku on sanonut toisin, niin pahoittelen.

Lomake on siis teitä ITSEÄNNE varten. Teidän ei ole mikään pakko tuoda sitä takaisin neuvolaan, ja jos tuottekin, ei siitä ruveta yksityiskohtaisesti joka kohtaa syynäämään, vaan katsotaan missä kohdassa on lapsiperhe-elämäänne kuormittavia kohtia ja kysytään tarvitaanko siihen apua tai kerrotaan ehkä aiheesta jotain lisää tms.

Neuvolalla on paljon velvollisuuksia mutta neuvolakäynteihin on itse asiassa aika vähän aikaa. Siksi koen että tuollainen lomake on itse asiassa hyvä tapa antaa asiakkaille mahdollisuus tuoda esille monenlaisia asioita jotka eivät liity suoraan terveyteen ja kehitykseen (odottavan äidin / lapsen). Esimerkiksi siellä on kohta "koen että minulla on riittävät tiedot pikkuvauvan hoidosta" tai "talousasiat eivät huoleta". Jos näissä on "eri mieltä" niin voisin kysyä tarkemmin tai kertoa mistä löytää hyviä neuvoja lapsen hoitoon, ja voisin esimerkiksi viettää hetken keskustellen siitä miten läheskään kaikkea "vauvanhoitotarviketta" ei tarvitse ostaa tai mistä saa halvalla vauvalle vaunut tms. En mitenkään voi käydä näitä aiheita läpi kaikkien kanssa!

Selvensikö yhtään?

Vierailija
30/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne vastaukset kiinnosta oikeastaan ketään vaan se, että näin saadaan kerättyä mahdollisimman kattava tutkimusmateriaali, jota sitten työstetään.

En ikinä vastaa näihin lomakkeisiin vaan katson, että minulla on oikeus olla jättämättä elämästä kysisiä dokumentteja.

Vierailija
31/39 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeasti sen sijaan naamatusten keskustellessa ammattilainen kyllä näkee, onko tarvetta enempään keskusteluun, vai riittääkö yleismaailmallisempi perhetilanteen kartoitus.

-ap

...on yleinen harhaluulo. Ehkä itse olette sellainen perhe, josta näkyisi päälle jos olisi isompia huolia tai joka toisi ne esille jos kysytään "onko teillä huolia". Aika harva perhe on!

Aika harva myöskään tietää, mihin kaikkeen neuvolasta voi saada jos ei nyt suoranaista ihmeen kaltaista ratkaisua ja apua, niin ainakin tukea ja henkistä helpotusta ja eteenpäin ohjaamista tai vaikka kirjallisuus tai linkkivinkkejä. Niinpä niitä asioita ei välttämättä oteta puheeksi.

Kyllä minulle on käynyt niin, että asiakas on vasta sen lomakkeen myötä saanut kysyttyä onko normaalia xx (liittyy seksielämään) raskauden aikana. En nyt kerro yksityiskohtia, vaikka sinänsä tavallinen ihmettelyn aihe onkin, koska asiakas voisi tunnistaa itsensä jos sattuu tätä lukemaan.

Vierailija
32/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajalla ei ole mitään tietoa siitä, mitä niille papereille tehdään.

[/quote]

No kyllä tällä th:lla on ainakin jonkunlaista hajua, kun itse ne arkistoin OMAAN HUONEESEENI, luuletko että th:t vain dumppaavat paperit johonkin? Ainakin kunnassa missä työskentelen, itse huolehdimme papereista, ja ne on tosiaan omassa työhuoneessa.

Vierailija
33/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jollekin neuvolan terkkarille ei kuulu pätkääkään mun seksielämä. Nyt kun olen taas raskaana, voi katsoa kalentereistaan, milloin sitä nyt ainakin on siirin piirtein ollut.

Vierailija
34/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lomakkeet on jotta niiden kautta voidaan luontevasti alkaa keskustella asoista joihin tarvitsee apua. Jotta sen terkan ei erikseen tarvitse alkaa kyselemään tte onko rahaongelmia ja onko seksiongelmia ja mites se alkoholin käyttö. Jos jostain ei halua jutella, niin sitten vaan ruksi siihen kaikki ok kohtaan.

Vierailija
35/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisiin kohtiin vastaan mitä haluavat kuulla, joten pääsee nopeasti pois neuvolasta eikä tarvitse mitään hevonpaska keskusteluja.

Minäkin eka kerralla laitoin papereihin masennuksen ja se oli virhe, ahdistuin siitä tenttaamisesta ja kyselystä, merkitsevitä hyminöistä kun uusi ihminen luki papereita. Ihankuin olisin leimattu potentiaalisena vaarallisena äitinä.

Kuopuksen synnytin eri kaupingissa ja olin hiljaa mielenterveydestäni, meni paljon paremmin.

Vierailija
36/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajalla ei ole mitään tietoa siitä, mitä niille papereille tehdään.

No kyllä tällä th:lla on ainakin jonkunlaista hajua, kun itse ne arkistoin OMAAN HUONEESEENI, luuletko että th:t vain dumppaavat paperit johonkin? Ainakin kunnassa missä työskentelen, itse huolehdimme papereista, ja ne on tosiaan omassa työhuoneessa.

Tuollaisia papereita ei todellakaan säilytetä tilassa, johon asiakkailla on vapaa pääsy. Huoneessasi saa olla vain ne paperit, jotka kulloisenkin asiakkaan takia siellä on oltava.

Vierailija
37/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselles jotain oikeita ongelmia jookos

tai tartu jo olemassa oleviin, niitä nimittäin on

ja tuo ei ole yksi niistä

ehkä se selviää jos vaikka nukut yön tai rentoudut vähän

Vierailija
38/39 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän koko neuvolassa käynti ole pakollista. Me käytiin silloin kun huvitti, en tuntenut mitään tarvetta siellä jatkuvaan hyppäämiseen.

Mitään lappuja en täytellyt, menivät paperinkeräykseen. Mainoksia en huolinut, vaikka niitäkin tyrkytettiin.

Hammashoitajan kyselyihin lopetin vastaamasta siinä vaiheessa kun tätsykkä ei uskonut, että meidän lapset eivät ole ikinä imeneet tuttia. Lapsilla pienet hammaskaaret ja täti oli sitä mieltä, että ovat imeneet tuttia liian kauan. Siitä lähtien kun täti kyseli esim. fluoritableteista, sanoin vaan että en moista myrkkyä syötä lapsilleni. Saatoin sanoa myös, että ei kuulu sulle, teepäs nyt vain työsi.

Koululappuihin olen vastannut niihin kysymyksiin, jotka ovat olleet asiallisia, kuten miten lapsi viihtyy koulussa, onko ollut koulukiusaamista, ongelmia kotitehtävissä jne. Nukkumaanmenoaikoihin, syömisiin jne en koskaan vastaa mitään.

Ei noista lapuista mitään tarvitse välittää!

Vierailija
39/39 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nämä täytetään ipana appissa. Meistä tehtiin huoli-ilmoitus, kun en kehoituksesta huolimatta täyttänyt.