Isovanhemmat ei osaa vahtia lapsia!
Voi että kun taas suututtaa. Siis ollaan mummulassa ja kun mummua tai pappaa pyytää vahtimaan taaperoa, niin ne tekee koko ajan jotain muuta!
Ovat muka vahtimassa mut sit vaan puuhailevat omiaan ja kun tuun paikalle 1,5-vuotias on aina kaatumassa/tippumassa jostain tai muuten vaan vaarallisessa tilanteessa. Jyrkät portaat ihan vieressä ja mummi vaan sanoo että ei se tuosta mihinkään mene ja lukee itse lehteä selkä taaperoon päin.
Tätä taloa ei ole millään tavalla laitettu lapsiturvalliseksi, kaikki vanhanajan pistorasiat peittämättä, isot kukkaruukut myrkyllisine kasveineen saatavilla, paristoja lojuu missä vaan, pesuaineet, maalit ja wc-pöntönavausaineet suoraan saatavilla. En kestä enää, täällä ei uskalla kohta enää vessaan mennä vaikka pitäis olla loma...
Onko kellään muilla tällaista?
Kommentit (17)
Pesuaineita säilytetään lattianrajassa avohyllyllä. Pyykkipulveri on siinä kannettomassa rasiassa.
Lääkkeitä säilyttävät sohvapöydän alatasolla.
Paras kaikista on partakoneen sähköjohto. Appiukko nyppää johdon irti partakoneesta mutta jättää töpselin pistorasiaan. Se ihana kierrejohto roikkuu jännitteisenä siten, että partakoneeseen tökättävä pää heiluu 0,5-1 metrin korkeudella ilmassa. Eihän sitä taapero halua maistaa, eeeii missään nimessä.
Ei ole edes mikään muuntajalla varustettu versio, vaan ihan pelkkä johto ö.ö
Säikähdin ihan todella kun huomasin tämän viritelmän, ja käyn ensitöikseni sen irroittamasta pistorasiasta kun mennään mummolaan kylään.
Kyllähän siellä tarkkaan saa lasten perään katsoa..
myrkytykseen yms? Oothan säkin vielä hengissä ja eikö se ole sinun lapsuudenkotisi? Kokeile samaa konstia mitä vanhempasi ovat sinuun käyttäneet eli kieltämistä. Toki ne pesuaineet, joissa ei ole lapsilukkokorkkeja, varmaankin nyt voi nostaa vähän ylemmäs ihan kun vaan sanot siitä vanhemmillesi? Patterista saa säkärin, eli tuskinpa toista kertaa sitä menee imeskelmään.
huolimattomalta kuulostaa, ei voi mitään. Toisaalta voiko olettaa, että isovanhemmat valitsisivat esimerkiksi huonekasvit sillä perusteella, etteivät ole myrkyllisiä? Elleivät sitten säännöllisesti ja sovitusti toimi lapsenhoitajana. Täytyy sanoa, ettei meilläkään ole mitään lapsilukkoja ollut, on kuumat lämmitettävät uunit ja vanhoja(kin) pistorasioita. Ja silti kaikki lapset ovat hengissä selvinneet taaperovuosista. Eivätkä ole kyläpaikoissakaan ensimmäisinä menneet räpläämään laatikoita tai pistorasioita. Sen sijaan monet meille tulleet vieraat lapset ovat jatkuvasti penkoneet paikkoja. Ok, omani eivät ole kaikkein villeimpiä poikia olleet, mutta vahtinut olen silti. Ja aika paljon olen vain opettamalla opettanut tyyliin "kokeillaan tästä kauempaa, uuni on kuuma, siihen ei voi laittaa kättä, sattuu tosi paljon". Lapset ovat varovasti koettaneet ja kuopus uhmapäissään tökkäsi yhden sormenkin, mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut vahtia. Pienilläkin lapsilla on oikeasti vaarallisten asioiden suhteen enemmän älliä kuin monet vanhemmat luulevat. Lapselle on kiva leikki juosta ympäri taloa ja äiti maanittelee pois ja ruuvaa kiinni lapsilukkoja hiki päässä. En tarkoita ärsyttää, ja onhan lasten temperamenteissa eroja, mutta jossain määrin se pikkulapsiaika vaan on vahtimista ja sen opettamista, että kaikkea ei vaan voi tehdä! Mutta ap:n tapauksessa en kyllä ymmärrä, jos ei mummo viitsi päätään kääntää lapsen suuntaan, jos äiti käy vessassa :(
meillä neljä tervettä isovanhempaa, eläkkeellä ja hyväkuntoisia, KUKAAN heistä ei ole sekuntiakaan hoitanut lapsiamme ikinä, ei edes niin että olisimme itse paikalla ja vastuussa. Ei ole leikitty, luettu, edes puhuttu lapselle tai syliin otettu.
Joten sinulla on asiat HYVIN kun sentään isovanhemmat haluavat olla perheesi ja lastesi elämässä mukana. Olisit kiitollinen. Sitten on aihetta valittaa kun isovanhemmat eivät osallistu perheenne elämään laisinkaan. Omien vanhempieni kanssa olen viimeksi puhunut jotain.... 6vuotta sitten :(
ja kun hän tulee meille, sanoo hän ensimmäisenä "pootti kiinni". Tarkoittaa siis portaiden lapsiporttia. Meilläkin on astianpesuaineet saatavilla, onneksi ei ole niistä tableteista kiinnostunut (kun ei tämä mummo muista niitä koskaan nostaa pois saatavilta), käsitiskiaineen on kerran kaatanut päähänsä kun olin wc:ssä.
Oma lapseni silloin aikoinaan kieri portaat alas, onneksi ei käynyt kuinkaan. Ja mummolassa sekä minun että äitini valvovan silmän alla oli tukehtua hakaneulaan.
No, meni vähän ohi aiheen. Mutta joo, oma äitini hoiti hyvin minun lastani ja minä yritän hoitaa hyvin lapseni lasta.
Meillä on vaan mun vanhemmat, mutta he huolehtivat hyvin turvallisuusasioista. Portaisiin on hankittu portti, kaikki vaaralliset jutut siivotaan yhteen huoneeseen kun tulemme jne. Mä en nyt äkkiseltään keksi mitään tärkeämpää kuin pienen lapsen henki ja terveys. Kun miehen vanhemmat olivat elossa, he olivat tosi huolettomia. Minä olen mm. löytänyt lääkepilleireitä lattialta, ladatun hiirenloukun paikasta josta lapsi sen saa, heillä oli lattialla avoroskiksia jossa kaikkea mahdollista jne. Olihan se tosi stressaavaa olla siellä kylässä, olin sen jälkeen tosi rasittunut.
ja äiti todellakin ON lasten kanssa, jos niin on tarkoitus.
Anoppi puolestaan laittaa lapset katsomaan videoita ja ryhtyy lukemaan lehtiä, haistelemaan kukkia tai tekemään jotain muuta omaa juttuaan. Unohtaa helposti lasten olemassaolon ja sitten sattuu kaikenlaista, onneksi vain pikkujuttuja kuten että nuorin oli piirtänyt päänsä täyteen kiemuraa mustalla permanent-tussilla... Hirvittää aina päästää lapset anopin mukaan esim. mökille jossa on vesi vierellä, kun tietää, että hän helposti unohtuu tekemään jotain muuta.
Luonnekysymys. Mun äiti on aina ollut äärimmäisen käytännöllinen ja suoraviivainen, anoppi puolestaan on sellainen liihottelija ja tunneihminen :)
olen ilkeä mutta kyllä lomallakin vanhemmilla on vastuu lapsistaan. Ei se loma tarkoita että ollaan tekemättä mitään ja annetaan toisten passata hoitaa vielä lapsetkin. Jos paikka on lapsillesi turvaton tai isovanhemmat eivät huolehdi niin:
a) ei kannata mennä kylään
b) katsoo itse lapsensa perään
Eipä tarvitse muita sitten syyllistää jos jotain sattuu.
Pitää olla tyytyväinen niin kauan kuin ei mene tarkoituksella lapsen kanssa junan alle.
Siis pienet on teidän valituksen aiheet.
ei pidä antaa lastaan valvottavaksi sellaiselle, joka ei siihen hommaan pysty.
Miehen vanhemmat pyytää lapsia hoitoon mutta sitten eivät yhtään ymmärrä mikä on vaarallista ja mikä ei.
Ukin sydänlääkkeet ym. on matalalla pöydällä, jopa pillereitä sellaisenaan, ei edes purkissa!
Mummi antoi 2-vuotiaalla Raid-pullon käteen ja käski myrkyttää muurahaisia. Viis siitä että purkin ohjeen mukaan lapsia ei saa olla edes samassa huoneessa myrkytettäessä...
Terävät sakset ja sukkapuikot pystyssä lattialla korissa kun 1 v vasta harjoittelee kävelyä.
Joo, ei todellakaan anneta lapsia hoitoon sinne.
Hei!
Sinähän voisit käydä läpi mummulan kaikki vaaran paikat. Miksi et ostaisi pistorasioihin asiallisia tulppia itse ja laittaisi niitä paikoilleen mummulassa? Yms kaikki muutkin vaaratilanteet huolehtisit itse. Oletko sanonut isovanhemmille sinua vaivaavista asioista? Ehkä jos sanoisit nätisti he saattaisivat ymmärtää - riippuu tietenkin heidän persoonastaan, miten tähän neuvomiseen suhtautuvat, jotkut voivat loukkaantua. Voimia sinulle! Lapset ovat hieno juttu!
Ikävää, mutta ei taida olla muuta vaihtoehtoa.
Oletettavasti olette/ovat kuitenkin lapsena pysyneet hengissä. Samat metodit on varmaan käytössä vieläkin. Nykymammat on niin hysteerisiä, ettei lapsetkaan opi koskaan varomaan mitään, vaan äiti/isä ehtii aina ensin. Ja kyllä, valitettavasti taidan olla itsekin vähän tällainen. Tosin kolme lasta opettaa vähän huolettomammaksi.
Vähän eri lukemat kuin nykyään, joten ei tämä ihan turhaa nykyajan höpötystä ole, että varotaan pienten lasten kanssa. Liian moni lapsi on hukkunut kaivoon, rotanmyrkkyyn jne. Itseänikin ärsyttää, kun äitini ei millään voi nostaa astianpesukoneen pesuainetta uteliaan taaperon ulottumattomiin, vaan itsepintaisesti pitää sitä juuri lapsen korkeudella. Se on hirveää myrkkyä ja lapsi utelias tutkija.
Oletettavasti olette/ovat kuitenkin lapsena pysyneet hengissä. Samat metodit on varmaan käytössä vieläkin. Nykymammat on niin hysteerisiä, ettei lapsetkaan opi koskaan varomaan mitään, vaan äiti/isä ehtii aina ensin. Ja kyllä, valitettavasti taidan olla itsekin vähän tällainen. Tosin kolme lasta opettaa vähän huolettomammaksi.
No minä kans ihmettelen miten oon selvinnyt hengissä, siis minun omilla vanhemmilla ollaan.
Ja en odotakaan että he olisivat lapsenvahteja mun lomalla, mut kyllä ne muutamat hetket olis ihan kiva jos voisi lapsen jättää. Tää on aika iso omakotitalo käydä läpi kaikki vaaranpaikat. No, tästäkin päivästä onneksi selvittiin...