Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija kysyy: miten saisi kesä/osa-aikatöitä, kun ei ole työkokemusta?

Vierailija
25.06.2012 |

No, siinähän se tuli. Olen 21 v ja minulla ei ole mainittavaa työkokemusta. Lisäksi opiskelen alaa, joka ei tuota opiskeluaikaisia työpaikkoja epäpätevälle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tasan ole kyllä mitään suhteita, mutta työkokemusta kertynyt ikään nähden aikas paljon. Ihan vaan kun katsoo mol.fi:n sivuilta, niin siellä on vaikka mimmoista töitä tarjolla! Työharjottelupaikoista saa myös helposti töitä, jos olet hoitanut hommasi hyvin.

Vierailija
2/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa urheilun tiimoilta jotain työpaikkaa? Vedät jotain pienten kerhoa tms. Olet tosin vähän myöhässä tämän suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omahyväisiä laiskoja paskoja, joilla ei ole mitään käsitystä ansiotyön tekemisestä

t. työnantaja jolla kokemusta urheilijoista

Vierailija
4/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lajini (tai mitään muutakaan) urheilukerhoa en voi vetää, koska tässä nyt on tosiaan on tuo loukkaantuminen ja suurehko leikkaus alla. Muuten tuo olisi ihan hyvä, olen kyllä seuran sisällä ohjannut/valmentanut junnuja ennenkin.

Sponsorit eivät pääsääntöisesti olleet sitä palkkaavaa sorttia. Kaikilla ei ollut edes toimipistettä Suomessa.

Miten se urheilu kannattaa kirjoittaa CV:hen? Lukeeko kukaan edes koko CV:tä silloin, kun haen töihin nettilomakkeella, josta näkyy heti, että työkokemusta ei ole?

Ap

Vierailija
5/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä löytyy kelle vain. Ei tarvitse välttämättä edes suomen kieltä osata. Tosin silloin pääsee tiskaamaan ym. "huonompaa "työtä. Vaikka tiskiä aliarvostetaan, niin olen itse sitä mieltä, että hyvät tiskarit on harvassa. Ja jos olet hyvä ja motivoitunut, sulle riittää töitä. Huonoa ja laiskaa ei kukaan halua.

Itse aloitin extrana, ja työpäivät oli lähinnä 4-6tuntisia joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Alle vuosi tämän tyln aloittamisesta pääsin vakityöhön ravintolaan, jossa olin ollut extrana ensin tiskarina, myöhemmin annostelijana. Kouluttivat myös kassataitoiseksi. Nykyisin vastaan asiakaspalvelusta ja tykkään työstäni sekä asiakkaistani.

Jostain se on aloitettava.

Vierailija
6/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen turvin voisit päästä johonkin lasten kanssa tekemisiin tai liikuntaan viittaavaan, esim. liikuntapaikkojen ylläpitoon tmv. Ei sama asia kuin mitä olet tehnyt, mutta nostaa hakemuksesi työhönottajan silmiin eri tavalla.

Lisäksi voit kirjoittaa cv:hen jonkin muut ansiot-tyyppisen osan, johon kirjoitat lyhyesti sen, millä tasolla ja mitä lajia harrastit. Hakemusosassa taas voit kuvailla sitä, mitä hyötyä urheilutaustasta on hakemaasi työpaikkaan: esim. hyvä kunto jos haet siivoushommiin (varsinkin rakennussiivouksessa hyötyä), sitkeys, oma-aloitteisuus jne. Älä keksi omasta päästäsi siis näitä asioita, vaan mieti ihan tosissasi. Ku olet kirjoittanut yhden mietityn hakemuksen, voit muokata sitten samaa pohjaa eri paikkoihin.

Vierailija
7/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensin palkattomana, sitten palkallisena. Oma taustani oli paljon negatiivisempi kuin se, että olisin harrastanut tavoitteellisesti urheilua koko elämäni, mutta onneksi löytyi työhönottaja, joka oli valmis antamaan mahdollisuuden, vaikkei minulla ollutkaan monen vuoden täydellistä työhistoriaa opiskelijana.

Pitkään siinä kyllä kesti. Mutta jos se oli minulle mahdollista, niin jos nyt ei ole rikosrekisteriä, niin en usko että kenelläkään olisi pahempi tilanne kuin minulla aikoinani.

Vierailija
8/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen cv:hen ensinnäkin laitat ihan kaikki nuo urheilujutut ja junnujen ohjaukset.

Estääkö vammasi laajalti fyysisen työn? Henkilökohtaisia avustajia haetaan hurjasti (ja usein ei vaadita mitään hoitoalan tuntemusta), mutta on monesti kropalle vaativaa. Vuokratyöfirmoihin kirjoille siivousta, blokkausta ja tiskausta tekemään. Vapaaehtoistyöstä saisit myös hyvää kokemusta ja pointsit cv:hen, vaikkakaan et rahaa. Kesätapahtumiin järkkäriksi/avustajaksi?

Jostain on vaan aloitettava, mutta kyllä tekevälle aina jotain löytyy, kun selvästi asenne on hyvä :)

Vierailija
9/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojaksi on hankala päästä ilman työkokemusta, koska joutuu yleensä siivoomaan sellasia pintoja mitä ei millä tahansa pesuaineilla tai välineillä siivoja ja pestä.

Vierailija
10/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli levität sanaa kaikille tutuille että kaipaat töitä, ja aktiivisesti kyselet tutuilta jos tietäisivät paikkaa jossa kaivattaisiin työntekijää.

Vierailija
11/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoritin työharjoittelun kesällä, ja siitä sain harjoittelun jälkeen loppukesäksi töitä. Kävi hyvä flaksi!

Vierailija
12/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää olla kandi tehtynä ennen työharjoittelua ja mulla menee siihen vielä vuosi tai kaksi.

Suhteista ei ole toistaiseksi ollut mitään hyötyä, mihin saattaa tietty vaikuttaa se, että suurin osa tutuistani on opiskelijoita ja etsivät yhtälailla työpaikka. Vanhemmista ei ole tässä suhteessa iloa.

Olisiko jotain vinkkejä siitä, miten kirjoitan työhakemuksia kun CV:ssä ei ole muuta kuin kielitaitoa ja YO-arvosanat? Hemmetin hankalaa tämä työhakemusten laatiminen muutenkin, kun ei ole ennen tehnyt. En oikein tiedä, miten suhtautua näihin ilmoituksiin, joilla haetaan tarvittaessa työhönkutsuttavaa ekstraajaa vaatekaupan varastoon hakukriteerinä "etsimme kielitaitoista ja paineensietokykyistä moniosaajaa, jolle työ ei ole pelkkä työ vaan elämäntapa ja ketjumme arvot osa arkipäivää". Tekeekö joku näitä tosissaan vai pitäisikö näihin vastata kieli poskessa?

Ap

Vierailija
13/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tehnyt kaikki kesät ja loma-ajat noin 16-vuotiaasta ylöspäin kun et ole töissä ollut ja hankkinut työkokemusta esim. mansikkamaalta tai lapsenhoitajana, puutarhoilla tms.? Yhden "ei kerta kaikkiaan löytynyt mitään" -kesän voisi käsittää, mutta ei lähes puolta vuosikymmentä.

Vierailija
14/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonnilla kuukaudeksi kesätöihin, onhan noita kampanjoita. 2 viikkoa kaupassa 300 e, kuukausi kaupungilla 700 e jne.

Vierailija
15/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä ollut minullakaan töitä alaikäisenä, vasta sinä kesänä kun täytin 19 ja asuin muualla sain töitä (yllättäen suhteilla, muuten en olisi saanut mitään työpaikkaa).

Asuin nimittäin lapsuuteni ja nuoruuteni pikkupaikkakunnalla, jossa ei kesätöitä ollut. Kunnan ja seurakunnan järjestämät muutamat paikat menivät kaikki papin, kunnanjohtajan, lääkärin yms. lapsille. Vuodesta toiseen. Ei ollut mansikkapeltoja tai lapsia vahdittavaksi. Matkaa lähimpään kaupunkiin reilu 30 kilometriä, ja busseja meni ehkä kerran päivässä. Joten ei niitä töitä voinut oikein hakea eikä tehdä.

olet tehnyt kaikki kesät ja loma-ajat noin 16-vuotiaasta ylöspäin kun et ole töissä ollut ja hankkinut työkokemusta esim. mansikkamaalta tai lapsenhoitajana, puutarhoilla tms.? Yhden "ei kerta kaikkiaan löytynyt mitään" -kesän voisi käsittää, mutta ei lähes puolta vuosikymmentä.

Vierailija
16/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä (tai siis tutuillaan) oli huonoja kokemuksia, kun lapset tottuivat siihen että oli enemmän rahaa käytössä, hankkivat sitten koulun ohella osa-aikatyön ja eivät hoitaneet koulujaan kunnolla. 4 sellaista joiden ainoaksi koulutukseksi jäi lukio, kun töihin piti päästä saamaan "paljon" rahaa.

Menin ekan kerran töihin kun olin opiskelija (yliopistossa) ja hyvin on töitää sen jälkeen piisannut eikä kukaan ole kysellyt olenko poiminut mansikoita 16-vuotiaanan ja jos en niin miksi.

Vierailija
17/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna meni jo tammikuussa....

Osa-aikatyötä on tässä maassa tarjolla satoja paikkoja, senkun alat valita: www.mol.fi

Vierailija
18/18 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä enkä tarkoita ilkeillä, mutta mitä olet tehnyt kaikki kesät ja loma-ajat noin 16-vuotiaasta ylöspäin kun et ole töissä ollut ja hankkinut työkokemusta esim. mansikkamaalta tai lapsenhoitajana, puutarhoilla tms.? Yhden "ei kerta kaikkiaan löytynyt mitään" -kesän voisi käsittää, mutta ei lähes puolta vuosikymmentä.

Talvella ei ole ollut aikaa käydä töissä, koska olen käynyt koulua, harjoitellut ja harjoitellut ulkomaanleireillä. Kesät ovat rytmittyneet harjoitelun, kilpailun ja levon tahtiin.

Raha ei ole ollut ongelma, koska ensin asuin kotona ja myöhemmin olen saanut opintotukea. Kun 17-vuotiaasta saakka liitto, seura ja sponsorit ovat maksaneet mulle siitä, että urheilen, raha-asioista on tarvinnut huolehtia lähinnä siinä mielessä, että tulostaso pysyy niin hyvänä, että tuki jatkuu ja sponssit pysyvät.

Nyt tilanne on kuitenkin se, että tuli paha vamma, joka päätti uran. Vituttaa määrättömästi, mutta näin käy joskus. Alkuvuosi meni kuntoutuessa, mutta kohta pitäisi sitten löytää jotain töitä. Opintolainaa on palanut niin isosti fyssarille, että sekään ei ole kohta vaihtoehto. Ajattelin, että mulla on hyvä B-suunnitelma, koska hyvät arvosanat ja koulutus, mutta tämä työkokemusasia ei tullut mieleen. Koen kuitenkin, että se, mitä olen tehnyt sillä aikaa kun muut ovat poimineet mansikoita tai kaitseneet lapsia, on vaatinut paljon enemmän luonnetta, taitoa ja työtä kuin mikään muu, mitä olisin voinut tehdä. Valitettavasti siitä ei vaan saanut työsopimusta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi