Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa uuden työn aloittamisen lomassa kertoisit tulevasta matkastasi?

Vierailija
25.06.2012 |

Heti haastattelussa vai vasta sitten jos tulet valituksi vai milloin? matka olisi siis varattu jo aikoja ennenkuin kys työstä edes tiesit.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain mielenkiintoiseen työhön alkavaksi 1.8. Olen jo alkukeväästä varannut matkan 3 viikoksi syyskuussa. Työ olisi koulukuraattori. Mitenkähän onnistuisi tämmöinen kuvio..

Vierailija
2/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 04:23"]

Hain mielenkiintoiseen työhön alkavaksi 1.8. Olen jo alkukeväästä varannut matkan 3 viikoksi syyskuussa. Työ olisi koulukuraattori. Mitenkähän onnistuisi tämmöinen kuvio..

[/quote]

Todella huonosti, lukuvuoden alku on varmasti tosi kiireistä aikaa uusien oppilaiden kanssa. Lukiossa ja ammattikoulussa lukuvuoden alku on myös uusille oppilaille suurimman riskin nivelaikaa koulun keskettämiseen kun ei ole vielä päässyt sisään uuteen kouluun eikä saanut kavereita. Kuraattorin tärkeimpiä tehtäviä on kumminkin syrjäytymisen vähentäminen.

Koulussa työskentelevien pitäisi muutenkin ajoittaa lomansa lukuvuoden aikataulujen mukaan. Päiviä kun lapset on koulussa on kuitenkin vain 190 kappaletta vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 04:23"]Hain mielenkiintoiseen työhön alkavaksi 1.8. Olen jo alkukeväästä varannut matkan 3 viikoksi syyskuussa. Työ olisi koulukuraattori. Mitenkähän onnistuisi tämmöinen kuvio..

[/quote]

Aika haastavalta yhdistelmältä kuulostaa, kun on noin pitkä matka. Syyskuu on tärkeää aikaa koulussa, siinä vaiheessa niitä mahdollisia oppilaiden ongelmia ym. alkaa ko nousta esiin ja kuraattorilla varmasti muutenkin on työnsarkaa. Ei missään tapauksessakannata odottaa, että varmasti saa noin pitkän vapaan.

-ope

Vierailija
4/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerroin jo työtä hakiessani. Olin aloittamassa keväällä ja syksysllä oli opiskeluihini liittyvä matka tiedossa ( oli siis vuoden sopimus, 5 h /päivä työtä9. kerroin että minulla on varattuna 3 viikon opintomatka, ja työhaastattelussa jo sovimme, että voin mennä sinne, ja voin paikata tunnit etu- ja varsinkin jälkikäteen, sopimuksen aikana. Se sopi erinomaisesti molemmille osapuolille. 

Vierailija
5/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn aina haastattelussa että onko tulossa matkoja. En kysy raskaudesta mutta matkat pitää ilmoittaa. Jos ei ilmoita niin se on irtisanomisperuste.

Vierailija
6/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen muutos asenteissa työpaikkaa kohtaan. Itse tällaisena 20 vuotta teollisuudessa työtä tehneenä, tuntuu kummalliselta, että ilmeisen moni tulee ja menee töissään miten haluaa.

Teollisuudessa on perinteisesti ollut se kesäloma ja talviloma ja niiden puitteissa on sitten matkailtu jos on matkailtu. Siinä toimintaympäristössä ei olisi tullut kuuloonkaan, että jopa usean viikon lomailuja pidetään kun lomaoikeus on jo käytetty tai sitä ei vielä ole edes kertynyt. Jos tuosta vaan olisi käynyt ilmoitusluontoisena asiana kertomassa, että olen muuten kolme viikkoa marraskuussa lomamatkalla, olis työnjohto antanut samalla vaivalla verokortin kouraan.

Sama ilmeisesti heijastuu kouluissa nykyään, että koulut ovat tuskin alkaneet, kun jo opettajille alkaa paukkumaan lasten loma-anomuksia syyskuulle. Ja nyt sitten jo ilmeisesti koulun henkilökuntakin alkaa lomailemaan koska lystää, kun uunituore mahdollinen kuraattorikin olisi kesken kiivainta aikaa syyslukukaudella lähdössä melkein kuukaudeksi lomailemaan.

"Työt ennen huveja"-sanonta on todellakin tuntematon tänä päivänä.

Vierailija
7/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siitä lomasta pitäisi kertoa viimeistään työsopimusta tehdessä, jotta siitä sovitusta lomasta saadaan mustaa valkoiselle. Työsuhteessahan työnantaja päättää milloin lomat pidetään, eikä se välttämättä osu yksiin jo varatun loman kanssa, ellei siitä ole sovittu.

Ennen työsopimuksen tekoa työnantajalla ja -tekijällä on mahdollisuus vielä vetäytyä sopimuksesta jos lomatoiveita ei saada sovittua.

Vierailija
8/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 08:09"]

Mielenkiintoinen muutos asenteissa työpaikkaa kohtaan. Itse tällaisena 20 vuotta teollisuudessa työtä tehneenä, tuntuu kummalliselta, että ilmeisen moni tulee ja menee töissään miten haluaa.

Teollisuudessa on perinteisesti ollut se kesäloma ja talviloma ja niiden puitteissa on sitten matkailtu jos on matkailtu. Siinä toimintaympäristössä ei olisi tullut kuuloonkaan, että jopa usean viikon lomailuja pidetään kun lomaoikeus on jo käytetty tai sitä ei vielä ole edes kertynyt. Jos tuosta vaan olisi käynyt ilmoitusluontoisena asiana kertomassa, että olen muuten kolme viikkoa marraskuussa lomamatkalla, olis työnjohto antanut samalla vaivalla verokortin kouraan.

Sama ilmeisesti heijastuu kouluissa nykyään, että koulut ovat tuskin alkaneet, kun jo opettajille alkaa paukkumaan lasten loma-anomuksia syyskuulle. Ja nyt sitten jo ilmeisesti koulun henkilökuntakin alkaa lomailemaan koska lystää, kun uunituore mahdollinen kuraattorikin olisi kesken kiivainta aikaa syyslukukaudella lähdössä melkein kuukaudeksi lomailemaan.

"Työt ennen huveja"-sanonta on todellakin tuntematon tänä päivänä.

[/quote]No se oli silloin kun työnanatat tunsivat vastuuta työntekijöistään ja työntekijät halusivat olla vastapalveluksena hyviä työntekijöitä.

Nyt eletään kvarttaalitaloudessa, jos enää edes siinä. Työntekijä on vain kuluerä yrityksessä, eikä työntekijät ole enää sitoutuneita työntantajansa tavotteisiin.

Eikä tämä ole edes pelkästään huono asia, suomalaiset ovatkin ottaneet työn aivan liian vakavasti. Sehän on vain työtä ja sitä tehdään vain rahan vuoksi, jotta pystytään elämään elämäänsä. En tekisi päivääkään töitä vieraan palveluksessa, jos pärjäisin ilman palkkaa.

Vierailija
9/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin siinä vaiheessa kun minut on valittu, mutta työsopimusta ei vielä allekirjoitettu. Tai sitten jo haastattelussa.

Vierailija
10/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] En tekisi päivääkään töitä vieraan palveluksessa, jos pärjäisin ilman palkkaa.

[/quote]

Miksi et perusta yritystä ja tee työtä itsellesi? Silloin saisi tulla ja mennä kuten huvittaa ja asiakkaat antavat myöden ilman jaloillaan äänestämistä.

Vierailija
11/30 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakuvaiheessa.

Vierailija
12/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vko ennen matkaa. Ei saanut työstä vapaata (oli menossa aika tärkeä perehdytysjakso, jota ei voinut siirtää). Haki sairauslomalapun ja työsuhde päätettiin koeaikana, koska työnantajan mielestä "työtehtävä liian vaativa".

Eli kannattaa olla avoin puolin ja toisin!

Vierailija
13/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lähdössä lomaa/poissaoloa vaativalle matkalle, niin kannattaa kertoa siitä pian, koska ei työnantajalla ole mitään velvoitetta antaa vapaata. Kysy siis etukäteen hyvissä ajoin, jos matkalle mielit. Eli se, milloin asiasta kannattaa mainita riippuu matkan ajankohdasta ja kestosta. Toisaalta, jos sanot heti haastattelussa, että haluat vapaata silloin ja silloin, saatat kuulostaa huonolta hakijalta.

Vierailija
14/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vko ennen matkaa. Ei saanut työstä vapaata (oli menossa aika tärkeä perehdytysjakso, jota ei voinut siirtää). Haki sairauslomalapun ja työsuhde päätettiin koeaikana, koska työnantajan mielestä "työtehtävä liian vaativa".

Parempi noin. Tuollainen työantaja, joka noin tekee ei ole työntekijän arvoinen. Varmaan työntekijöiden vaihtuvuus on muutenkin suurta ko. firmassa.

Miksi matkasta pitäisi kertoa normaali haastattelussa(?) Toki jos työnantaja jo silloin kysyy että onnistuuko intensiivinen koulutus ajalla x.x-y.y niin silloin toki on jo hyvä mainita. Mutta jos asiasta ei työnantajakaan sano, niin ei hakijankaan tarvitse lomasuunnitelmista sanoa mielestäni.

Vierailija
15/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olet tullut valituksi. itse olen samassa tilanteessa juuri nyt, lomamatka varattu pariksi viikoksi talvella ja uusi työ alkamassa pian. aion tiedustella pomon tavatessani papereiden allekirjoitustilaisuudessa, onko ok tehdä tämä jo aikoja sitten varattu matka vai pitääkö perua. vaihtoehtoja on tasan kaksi, lykkäämällä asiaa nolaat vain itsesi ja saatat joutua ongelmiin jatkossa.

Vierailija
16/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDanoisin, että sopiihan se, kun matka jo ajat sitten maksettu, että pidän siinä kohtaa palkatonta lomaa.

Jos ei sopisi, en ottaisi vastaan työpaikkaa niin nipossa työympäristössä. Ainakin meillä kaikki työjutut saatu sovitettua ja voitu pitää palkatonta lomaa ekana vuonna, kun varsinaista lomaa ei vielä kertynyt.

Vierailija
17/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaa olla avoin puolin ja toisin!

lusmu työntekijä, josta kannattaakin hakeutua eroon.

Vierailija
18/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla etukäteen sovittu lomamatka juuri silloin, kun työt olisivat alkaneet. En kertonut, vaan kohteliaasti kysyin, voisinko aloittaa x päivää myöhemmin matkan takia, ja se sopi kaikille osapuolille. En puhuisi mitään matkasta tai tarvittavasta lomasta ennen kuin tulee valituksi.

Vierailija
19/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin pari viikkoa sitten työsopparin alle, ja ennenkuin kirjoitin sanoin että haluan ennen kirjoittamsita kertoa että 2 viikkoa talvella ja blaablaa, onnistuisikohan se? Johon tuleva työnantajani sanoi että no eiköhän saada järjestymään ja blaablaa. Olis kyllä älyttmän noloa jos en olis kertonut ja sit matkan lähestyessä vasta olisin sanonut! Joetn mun neuvo on: kerro siinä kohdassa jos sut valitaan, ennen sitä se ei kiinnosta ketään!

Vierailija
20/30 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimuus on mun mielestäni aina plussaa. Näin mä tein ja loma oli ihan ok työnantajan mielestä. Hyvä mieli molemmilla. Ei tarvinnut itsekään hermoilla ja miettiä miten ja missä vaiheessa kertoo :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä