Jos joku oppiaine pitäisi kouluista poistaa tai muuttaa valinnaiseksi, niin se olisi uskonto.
Näin ainakin opettajien mielipiteen mukaan.
Yle Aamu-TV:n uutiset tänään.
Kommentit (31)
Aika on muuttunut ja valitettavasti massaa vastaan on vaikea tapella. Nuoret ei halua opiskella sitä. Asenne on jotain järkyttävän ja superjärkyttävän välillä. Eihän lapset päätä koulujen ainevalikoimaa, mutta ei tuulimyllyjä vastaankaan kannata taistella. Voisin kertoa kauhutarinoita, miten ruotsin opiskelua dissataan ja laiminlyödään hyvienkin oppilaiden taholta.
Uskontoa ei tule poistaa kokonaan, mutta oppiaine voisi olla syytä muuttaa enemmän uskontotieteeksi ja upottaa siihen vieraiden kulttuurien tuntemusta enemmän.
Moraalia, omien aivojen käyttöä ja yleissivistystä.
uskonnonopetusta ei tule lopettaa kouluissa.Kuuluu jo yleissivistykseen tietää mitä raamattu sisältää ja mistä siinä kerrotaan.
kouluihin, joka menee uskonnonopetukseen: olisi varaa pienempiin oppilasryhmiin tai parempaan ruokaan tai oppimateriaaleihin. Uskonnot voisi sisälllyttää yhtenä kurssina johonkin kansalaistaito-osioon.
Maailma tarvitsee luonnontieteellistä, matemaattista ja kielten opiskelua enemmän. Noi turhat aineet vievät vain oppilaiden aikaa ja voimia.
Miettikääpä omia uskonnonopettajianne. Moniko niistä edes kykeni tehtäväänsä?
meillä uskonnonopetukseen kuului myös muiden uskontojen opetus, jotka minusta kuuluu yleissivistykseen osata.
Uskonto liittyy vahvasti historiaan, joten senkin vuoksi tärkeää.
ERI USKONNOISTA! Tunnustuksellisuus siis pois. Lisäksi uskonto kulkee vahvasti käsi kädessä historian kanssa ja tukee siten myös historian opetusta!
ERI USKONNOISTA! Tunnustuksellisuus siis pois. Lisäksi uskonto kulkee vahvasti käsi kädessä historian kanssa ja tukee siten myös historian opetusta!
Tajuatteko typerykset, mikä raha hassataan tähän touhuun aivan turhaan?
Mutta kun av-lehmät pelkäävät ylipäänsä kaikkia muutoksia, niin onhan se maailmanloppu jos uskonnonopetus typistyisi yhdeksi kurssiksi vuosikausien tahkoamisen sijaa.
Vanhemmat voivat valita ottaako lapsi uskonnon vai eläämänkatsomustiedon.
Opettajana ollessani uskonto on se oppiaine, jota olen joutunut perustelemaan eniten oppilaille. Juuri uskonnosta on esitetty useimmin kysymys "eikö sinustakin turhin oppiaine".
Tunnustuksellinen uskonto voitaisi poistaa ja tilalle laittaa jotain yleisempää: yleistietoa kristillisestä uskosta ja sen merkityksestä, myös muista uskonnoista. Tilalle enemmän etiikkaa, moraalia, filosofiaa sekä uskontojen (huom. monikko) historiaa.
Vanhemmat voivat valita ottaako lapsi uskonnon vai eläämänkatsomustiedon.
Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, saa itse valita ottaako uskonnon vai elämänkatsomustiedon.
Jos lapsi kuuluu kirkkoon niin uskonto pakollinen, mutta herää kysymys miksi ei halua lapselleen uskonnonopetusta jos kuuluu kirkkoon. Erotkaa kirkosta jos uskonnonopetus ahdistaa.
Kaikille yhteinen elämänkatsomustieto, eli koulu opettaisi tasapuolisesti kaikista uskonnoista, myös muinaisuskonnoista ja nykyisistä luonnonuskonnoista. Tähän liitettäisiin myös etiikkaa ja moraalia.
Mielestäni tunnustuksellinen uskonopetus kuuluisi jokaiselle kirkkokunnalle ja kodille itselleen. Esim pyhäkoulu/rippikoulu. Islamista en tiedä, varmaan heilläkin on jotain vastaavaa.
Vahvin asia josta sain tukea oli ala-asteella opitut lastenvirret ja usko muutenkin.
Olen ollut lähinnä tapauskova enkä usko että yksi kurssi olisi antanut samaa turvaa jonka koin silloin kun elämä päätyi painajaiseen joka olikin todellisuutta.
Perusturvan lisäksi uskonto on iso osa historiaa ja itse olen ainakin yläasteella saanut tunneilla myös opetusta muista uskonnoista.
Koska kotina ei uskontoa ollut niin olin ala-asteella elämänkatsomustunnille ja se jos joku on turhaa!
Ei muuten kirkko pakota. Ihan yhtälailla sen voi valita kuuluu kirkkoon tai ei.
Opettajana ollessani uskonto on se oppiaine, jota olen joutunut perustelemaan eniten oppilaille. Juuri uskonnosta on esitetty useimmin kysymys "eikö sinustakin turhin oppiaine".
Tunnustuksellinen uskonto voitaisi poistaa ja tilalle laittaa jotain yleisempää: yleistietoa kristillisestä uskosta ja sen merkityksestä, myös muista uskonnoista. Tilalle enemmän etiikkaa, moraalia, filosofiaa sekä uskontojen (huom. monikko) historiaa.
Etenkin tytöille. Miksi tällä vuosituhannella tahkota misogynistä oppijärjestelmää, joka on lisäksi erittäin eurooppakeskeinen ja väheksyy koko muuta maailmaa? Filosofia on yhtä ideologisesti vääristynyttä kuin uskonto. Jopa yliopistotasolla oppiaineen keskeisin väite on että kaikki viisaus syntyi parrakkaiden vapaiden miesten keskuudessa Euroopassa antiikin Kreikassa. Sen ulkopuolella ei ole mitään, jaa paitsi nietshen misogyyninen yli-ihmisoppi ja wittgensteinilaisen umpimielistä, maskuliinisiin arvoihin sopivaa matemaattis-orientoitunutta, yliabstrahoitua jos-niin-filosofiaa.
Mihin filosofiaa tarvitaan paitsi pönkittämään maskuliinista maailmankuvaa?
opettaa omia uskomuksiaan Raamatusta esim. sielun kuolemattomuutta? Raamattu sanoo suoraan, että sielu kuolee. Kummaa touhua!! Mun lapset eivät olleet uskonnon tunneilla vaikka lukevatkin Raamattua.
Kyllä se on ihan hyvää yleistietoa että tietää maailman eri uskonnoita edes perusasiat.
filosofin, joka keksi rotuerottelun? Ennen Hitlerin aikaa keksi oppinsa, jota noudatettiin Jenkkilässä, Australiassa ja Aatukin se kovasti paneutui siihen.
Laittaisitko nimen tänne tiedoksi?
esim. lapsen koulussa ihan hihhuli uskonnonopettaja (tällaisiakin on, edelleen) ja siksi haluaisi valita ET:n, vaikka kirkkoon kuuluisikin. Tai jos ei kannata nykymuotoista uskonnonopetusta, vaikka haluaakin kuulua kirkkoon.
Itsellä ei ole ongelmaa, kun kukaan perheestä ei kuulu kirkkoon, mutta voin hyvin kuvitella tilanteita joissa kirkkoon kuuluva haluaisi lapsensa ET:n tunneille.
Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, saa itse valita ottaako uskonnon vai elämänkatsomustiedon.
Jos lapsi kuuluu kirkkoon niin uskonto pakollinen, mutta herää kysymys miksi ei halua lapselleen uskonnonopetusta jos kuuluu kirkkoon. Erotkaa kirkosta jos uskonnonopetus ahdistaa.
mielestäni huomattavasti tärkeämpää opettaa yhteiskuntatietoa, taloustietoa ja vaikka elämänkatsomustietoa kuin jotain satukirjaan perustuvaa höpinää.