Maha täynnä ilmaa ja kamalat vatsakivut. Miten ilma pois?
Ei auta mahallaan makaaminen ja mahan paineleminen. Olen yrittänyt liikkua, mutta välillä kivun takia pakko mennä makuulle. Välillä sattuu niin että meinaa taju lähteä.
Kommentit (36)
itse kokeilin paastoa ja kyllä masu rauhoittui mehupaastolla niin ettei elämöinyt yhtään sen aikana. Kyllä oli muutenkin ihanan kevyt olo sen jälkeen liikkua ja olla. hellikää vatsoja kasvispitoisella ruokavaliolla. kyllä se vaan rasvainen sekaruoka saa oman mahan voimaan huonosti.
Ootko kuullu sellasesta ku piereskely?? itellä ku o pierua mahassa nii päästän sen ulos ja sillo helpottaa mahakivut oitis. Välillä tulee hirmusia pöräyksiä ja kamalan hajusiaki mut kyllä se kunnon pierun päräys tasottaa mahakipua kummasti. Joskus oon sillälailla peräpää pystyssä mahallani sillo se ilma pärähtää helpommin ulos suolesta., tai sitten oon juonu kokista litran nii sitte alkaa kamalasti pierettään nii se helpottaa.
pitää kai itsenikin kohdalla ruveta miettimään ruokavaliota. hirveät kivut on ja vaivallolliset, välillä tuntuu jo päässä heittävän. vaikeus kun on se ilman ulos saaminen. välillä joutuu pysähtymään jos on liikkeellä, vai olisiko parempi kärvistellä ja pysyä liikkuvana vaikka koskee? onko muita ehdotuksia, mistä nämä vaivat voisi johtua, kun virtsaamisen kanssa on myös ongelmia.. niin voivatko nämä kaksi vaivaa olla yhteyksissä toisiinsa vai asiat erikseen?
Mulla auttaa että juon lasillisen vettä ja menen selälleni makaamaan ja yritän rentoutua mahdollisimman rennoksi.
Ootko varma ettei sappivaivaa?
Itselläni se teki juurikin tuon tunteen, että maha oli ihan täynnä ilmaa
Hae apteekista Minifom-kapseleita. Saa ilman reseptiä.
Kannattaa jatkossa seurata, mitkä ruoka-aineet tuota aiheuttavat (mm. vehnä, ruis, ohra, laktoosi, makeutusaineet, kaali, palkokasvit, kivelliset hedelmät, sipuli... voivat aiheuttaa oireita jos on ärtyvän suolen oireyhtymä. Oireita voi tulla samana tai seuraavana päivänä niiden syömisestä.) Fodmap-ruokavalio on auttanut ainakin itselläni paljon.
liikunta auttaa ihan varmasti, mutta eihän nyt elintapoja sovi muuttaa jos pilleritkin keksitty.
Puutarhaletku persiiseen ja paine täysille pari minuuttia.
Minulla helpottaa kun makaa kyljellään jalat vähän koukussa ja kevyesti hieroo mahaa. Saa ilman liikkeelle ja poistuu luonnollista reittiä.
Onneksi ei kovin usein ole pahoja ilmavaivoja.
Mulle tulee pierukramppeja, kun ruuansulatus toimii liian hitaasti ja mun suolessa on liikaa tavaraa. Liika uloste tavallaan tukkii suolen, eikä ilma ei pääse poistumaan, vaan sitä kertyy aiheuttaen turvotusta ja kipuja.
Mutta oon huomannut, että kunhan jumppaan vatsan aluetta aamuin illoin, niin ruuansulatus toimii paremmin, suoleen ei pääse syntymään ruuhkaa ja vältyn pierukriisiltä. Teen vartalon kiertoliikkeitä seisaalteen ja nostan vuorotellen polvia ristiin toisen puolen kyynärpäätä vasten. Nämä jumppaliikkeet saavat usein ensin röyhtätyttämään, hetken päästä alkaa pierettämään. Toimii! Ja vielä illalla sängyssä makaan selälläni ja nostan polvet koukkuun vatsan päälle, halaan niitä ja keinun puolelta toiselle.
Tehokasta on jumpata myös heti ulostamisen jälkeen, jotta uusi satsi lähtee suolessa paremmin liikkeelle, kun vanhat tavarat on poistuneet tieltä. Samoin toisinaan teen ekstrajumppaa ennen ateriaa: kun vanha satsi lähtee liikkeelle, tulee paremmin tilaa taas uudelle satsille ja "tukoksen" riski pienenee.
Vaatii pientä päivittäistä vaivaa, mutta on sen arvoista! Toki ruokavaliokin näyttelee isoa roolia, ei pelkkä jumppa.
Kokeilkaa gluteiinitonta/maidotonta ruokavaliota.
Kyllä microlax helpottaa painetta elimistössä saa vähän ylimäärästä ilmaa pois
Mulla on myös aina ollut herkkä vatsa, tuntuu että kaikki pierettää! Käytän laktoosittomia tuotteita mutta silti mausteet, sipuli, omena yms. aiheuttaa ilmavaivoja. Nyt on auttanut kun olen jättänyt valkoisen vehnän (sekä sokerin) pois ruokavaliosta. Edes ruisleipä ei ole pierettänyt mutta annas olla kun syön pullan niin heti alkaa turvottaa. Kokeiles!