Pitäisilö katkeroitua? Äitini on hassannut koko perintönsä
Äitini ei ole mitenkään älykäs ihminen, eikä ole koskaan omalla työllään kyennyt keräämään itselleen varallisuutta. Hän on tehnyt mm. siivoojan duuneja. On käynyt ilmi, että äiti on saanut vanhemmiltaan ennakkoperintöä, ehkä noin 100 000 euroa. Tästä ei ole jäljellä penniäkään, edes asuntoa hän ei ole saanut ostettua, vaan rahat ovat huvenneet elämiseen ja jotenkin kadonneet käsistä. Lapset meillä saivat aina ns. minimin, koskaan ei matkusteltu, mutta jotenkin äiti on silti koko perintönsä onnistunut tuhlaamaan.
Itse ajattelen, että ei perintöraha ole ns. omaa rahaa vaan se pannaan kasvamaan jälkipolvia ajatellen. Näin tekisin itsekin pehmentääkseni lasten polkua hieman. Äitini on kuitenkin aina ilmeisesti ajatellut että rahat ovat vain häntä varten, hänen hassattavakseen. Nämä rahat isovanhemmat ovat omalla työllään keränneet.
Meille lapsille ei jää mitään kun äidistä aika jättää.
Kommentit (62)
ostaa uusia mattoja ja verhoja ja typeriä pikku koriste-esineitä ja meikkejä ja vaatteita itselleen. Muuta hän ei ole saanut perinnöllään hankituksi.
Mutta täällä 99% katsoo, ettäoma napa on tärkein ja apset pärjätköön miten pärjää...ei ihme, että ihmiset voi huonosti .
AP:n kaltaisten omaan napaan katsojien takia ihmiset voi huonosti. Olisi onnellinen äitinsä puolesta joka kerrankin saa itselleen jotain, jos on joutunut elämänsä pienellä kitkuttamaan!
Ap:n äiti saa kyllä nauttia ilmaisist rahoista, mutta kun ap haluaisi samaa, niin paheksutaan ja haukutaan ahneeksi. Voi elään kevät :)))
Toisten rahojen kyttääminen on mielestäni melkoisen moukkamaista. Itse en pidä vanhempieni omaisuutta tai edesmenneiden isovanhempieni omanani. Jos jotain perintöä tulee, se on toki plussaa, mutta en vaivaa päätäni sillä, päättävätkö vanhempani esimerkiksi myydä asuntonsa ja alkaa matkustella enemmän (mitä ovat kenties suunnittelemassa puheidensa mukaan). Rahat ovat heidän rahojaan. Hädän tullen tiedän, että vanhempani auttavat aina.
Mutta täällä 99% katsoo, ettäoma napa on tärkein ja apset pärjätköön miten pärjää...ei ihme, että ihmiset voi huonosti .
AP:n kaltaisten omaan napaan katsojien takia ihmiset voi huonosti. Olisi onnellinen äitinsä puolesta joka kerrankin saa itselleen jotain, jos on joutunut elämänsä pienellä kitkuttamaan!
Ap:n äiti saa kyllä nauttia ilmaisist rahoista, mutta kun ap haluaisi samaa, niin paheksutaan ja haukutaan ahneeksi. Voi elään kevät :)))
että äitini ei nähnyt tarpeelliseksi edes kouluttaa lapsiaan. Lukiota ei minulle maksettu koska se oli äitini mielestä "turha". Suoritin sen myöhemmin iltapuhteina työn ohessa. En koe olevani äidille kiitollisuudenvelassa oikeastaan mistään. Järjestäni nyt en ainakaan. :)
Ikävää, että kuvittelet rahan korvaavan kaiken mistä kenties olet jäänyt paitsi.
että äitini ei nähnyt tarpeelliseksi edes kouluttaa lapsiaan. Lukiota ei minulle maksettu koska se oli äitini mielestä "turha". Suoritin sen myöhemmin iltapuhteina työn ohessa. En koe olevani äidille kiitollisuudenvelassa oikeastaan mistään. Järjestäni nyt en ainakaan. :)
minulla molemmat vanhempani ovat tehneet elämässään huonoja talousratkaisuja eikä perintöä varmaankaan ole odotettavissa kummankaan puolelta (ovat siis eronneet), korkeintaan jotain pientä sälää ja pari tonnia rahaa. Periaatteessa asia on minulle ok, tärkeintä että molemmat vanhempani pystyvät elämään vanhemmallakin iällä tyydyttävää elämää. Mutta kun vertaan itseäni kavereihini, joiden vanhemmat ovat pysyneet yhdessä ja kartuttaneet varallisuutta ja eläneet järkevästi, niin harmittaahan se. Kaverit ovat pystyneet hankkimaan hienomman ja kalliimman asunnon ym. sillä olettamalla, että tulevat sitten jossakin vaiheessa perimään rahaa ja kuittaamaan jäljellä olevat lainat. Meillä ei kummallakaan miehen kanssa ole tällaista helpotusta odotettavissa.
Mutta elämä täytyy elää niillä korteilla jotka on jaettu ja olen tyytyväinen elämääni. Meillä on ihan omilla rahoilla maksettava hyvä koti ja rahaa elää ihan tarpeeksi leveästi omilla tuloillakin.
Toivon kyllä itse jättäväni jonkin verran perintöä omille lapsilleni tai voivani auttaa esimerkiksi ensiasunnon hankinnassa.
Eniten olen tyytyväinen siihen, että olen vanhempieni heikohkosta talouselämän esimerkistä huolimatta oppinut hoitamaan omat raha-asiani suht järkevästi ja ylivelkaantumatta. Onneksi mieheni on samanlainen kanssani.
ostaa uusia mattoja ja verhoja ja typeriä pikku koriste-esineitä ja meikkejä ja vaatteita itselleen. Muuta hän ei ole saanut perinnöllään hankituksi.
Hyvä että osti. Osta sinäkin omilla rahoillasi mitä haluat ja tarvitset. Ei tarvi sitten täällä katkerana tilittää.
By the way.. ap on ilmeisesti pärjäillyt ihan kivasti ilman mitään perintörahoja. Mihin sitten olisit niitä tarvinnut? Tai lapsesi, koska mitä ilmeisemmin ovat yhtä fiksuja kuin sinäkin? Vai ovatko tulleen mummoonsa = tyhmiä ja kykenemättömiä ansaitsemaan itse rahaa?
minulla molemmat vanhempani ovat tehneet elämässään huonoja talousratkaisuja eikä perintöä varmaankaan ole odotettavissa kummankaan puolelta (ovat siis eronneet), korkeintaan jotain pientä sälää ja pari tonnia rahaa. Periaatteessa asia on minulle ok, tärkeintä että molemmat vanhempani pystyvät elämään vanhemmallakin iällä tyydyttävää elämää. Mutta kun vertaan itseäni kavereihini, joiden vanhemmat ovat pysyneet yhdessä ja kartuttaneet varallisuutta ja eläneet järkevästi, niin harmittaahan se. Kaverit ovat pystyneet hankkimaan hienomman ja kalliimman asunnon ym. sillä olettamalla, että tulevat sitten jossakin vaiheessa perimään rahaa ja kuittaamaan jäljellä olevat lainat. Meillä ei kummallakaan miehen kanssa ole tällaista helpotusta odotettavissa.
Mutta elämä täytyy elää niillä korteilla jotka on jaettu ja olen tyytyväinen elämääni. Meillä on ihan omilla rahoilla maksettava hyvä koti ja rahaa elää ihan tarpeeksi leveästi omilla tuloillakin.
Toivon kyllä itse jättäväni jonkin verran perintöä omille lapsilleni tai voivani auttaa esimerkiksi ensiasunnon hankinnassa.
Eniten olen tyytyväinen siihen, että olen vanhempieni heikohkosta talouselämän esimerkistä huolimatta oppinut hoitamaan omat raha-asiani suht järkevästi ja ylivelkaantumatta. Onneksi mieheni on samanlainen kanssani.
Koskaan en omien lainojeni maksua laskisi sen varaan, että jostain tupsahtaa rahaa, jolla voi lainan kuitata. Katson että on kyettävä laina maksamaan ihan itse joka tilanteessa. Vanhemmillekin voi tulla eteen jotain, johon omaisuus palaa.
varakkaammat ihmiset suhtautuvat perintöihin yleensä niin että ne eivät ole 'omaa' varallisuutta, vaan niiden ideana on toimia suojamuurina kovaa maailmaa vastaan sukupolvesta toiseen. Ne pannaan kasvamaan niin että omat lapset saavat ne joskus periä.
Köyhemmät törsäävät kaiken, ja sen takia varallisuuserot tässäkin maassa kasvavat rauhan aikana koko ajan.
Minä olen perinyt jonkin verran ja pyrin siihen, että omat lapseni perisivät aikanaan saman verran. Eli asunnon per lapsi ja vähän perintöveroihin.
Jos tämä "selvä luokkaero" pätee tässä aloittajankin tapauksessa, on hänen kohdallaan sitten tapahtunut myös luokkamuutos ylöspäin. Vai miten selität, että lapsi on parempaa sosiaaliluokkaa ja osaa ajatella kuin varakkaat, kun äitinsä on (Ap:n mukaan) täysin kykenemätön hoitamaan talouttaan ja tyhmä kuin saapas?
Mahtaa olla hyvät luokkageenit sitten toiselta puolelta, että on nuo todennäköisyydet kyennyt päihittämään.
Mutta kun vertaan itseäni kavereihini, joiden vanhemmat ovat pysyneet yhdessä ja kartuttaneet varallisuutta ja eläneet järkevästi, niin harmittaahan se. Kaverit ovat pystyneet hankkimaan hienomman ja kalliimman asunnon ym. sillä olettamalla, että tulevat sitten jossakin vaiheessa perimään rahaa ja kuittaamaan jäljellä olevat lainat.
eri asia, jos vanhemmat ovat pantanneet talonsa lastensa lainojen takuuksi.
Nykyään (ja miksei aiemminkin) ne varakkaat vanhemmat voivat elää helposti yli sen parinkymmenen vuoden laina-ajan ja haluavat vanhuudessaankin nauttia laadukkaasta asumisesta jne. Saattaapi olla, että vasta lastenlasten lainat maksetaan niillä perintörahoilla.
14, sinun viestillesi naurahdin eriääin kyynisesti. t. ap
Eiköhän sinun asenteesi äitiäsi kohtaa ole ap tullut hyvin jo selväksi. Minä ainakaan en ihmettele lainkaan, että äitisi halusi käyttää rahansa itse, eikä jäänyt kituuttelemaan, jotta kiittämätön lapsi siinä vieressä kieli pitkällä saisi odotella oman äitinsä kuolemaa, että pääsisi seuraavaksi hautomaan perintörahoja itsellään.
Mieheni vanhemmat ovat katkeria siitä, ettei perintöä ole tulossa kummaltakaan puolelta. He kun ovat sitä viimeiset 20v odottaneet.
Katkeroituminen ei todellakaan kannata.
Olen ottanut asuntolainan ja maksellut sitä jo pitkästi. Lisäksi olen säästänyt ja sijoittanut kaikki lasten lapsilisät, ettei heidän tarvitsisi aloittaa yhtä tyhjästä kuin minä.
Niille sinun lapsillesi sitten kuitenkaan ole mitään iloa tuosta sinun säästämisestäsi, kun se pitää vain laittaa talteen omia lapsia varten.
Onko siis missään vaiheessa teidän sukua kukaan sellainen, joka saisi myös jotenkin hyötyä niistä perinnöistä? Vai kerätäänkö sitä vain hamaan maailmanloppuun asti?
Äitisi vaikuttaa kyllä fiksummalta kuin sinä. :D
Itse ainakin toivon että omat vanhempani käyttävät kaikki rahansa elämästä nauttimiseen nyt eläkkeellä eivätkä uhraa ajatustakaan perinnölle. Minä ja veljeni emme perintöjä kaipaile, tulemme mainiosti toimeen omillamme.
*puhaltaa sädehehään, se oli hieman himmennyt*
Oikeasti on aikuisia lapsia, jotka toivovat näin. Minun äitini on joutunut (halunnut) aikoinaan uhrautumaan ja jäämään itse ilman monesta asiasta meidän lasten hyväksi (koulutus, ajokortit yms. elämän avustaminen). Olemme sisaruksien kanssa kaikki samaa mieltä, että nyt on ihan takuulla äitimme aika nauttia elämästä. Omaisuutemme osaamme kerätä itsekin. Itse haluan myös auttaa omia lapsiani, mutta siihen en tarvitse äidiltä jäänyttä perintöä. Toivottavasti äitini elää nyt hyvää elämää ja vielä mahdollisimman pitkään.
Muutenkin perintöjen odottelu on jotenkin karmivaa. Entä jos vanhemmat elävät 90-vuotiaiksi? Itse olisin jo reippaasti yli 60-vuotias, eläkeikäinen. Mitä ihmettä se perintö sitten auttaa, jos on oman elämänsä taloudellisesti sössinyt? Laiha lohtu :(
En tajua.
Oletko sä perimässä siltä pienestä tilistäkin perintöosuutes?
että sä oisit saanut ne hassata ai eiku sä oisit tietty säästänyt ne lapsilles? Äitis oli fiksu kun tajusi käyttää ne itse eikä säästänyt niitä tuollaiselle älykääpiö lapselle.
mutta kun perintöjä on tullut joka sukupolvelta edelliset muutama sata vuotta, olisin ollut hämmästynyt jos minulle ei olisi tullut mitään.
Tämä on taas niin av-palstaa tämä. Vaihtoehtoina on murhanhimoinen perinnönkyttäys tai hyveellinen ei-minulle-mitään-kiitos-asenne. Todellisuudessa totuus löytyy yleensä jostain noiden väliltä.
Ja kun itse on saanut etumatkaa moneen muuhun perinnön muodossa, saman edun tahtoo mielellään antaa lapsilleenkin. Esim. minun ei ole koskaan tarvinnut tehdä palkkatyötä, vaan olen hyvin saanut elätettyä itseni vapaammassa työssä, koska en ole tarvinnut säännöllisiä tuloja lainansaantiin. Olen myös saanut miellyttävän työn lisäksi enemmän vapaa-aikaa kuin ne opiskelijatoverini, jotka eivät perineet mitään. Orjuuden ehdot ovat aikojen saatossa muuttuneet, muttei ilmiö ole mihinkään poistunut. Nykyisin köyhät tuhlaavat elämänsä tylsissä työpaikoissa, koska taloudellisista syistä on pakko.
100 000 e. Minusta se on todella paljon rahaa, ja jos minä jättäisin sen verran lapsilleni rahaa perinnöksi, kääntyisin haudassani jos tietäisin että rahalla on ostattu mattoja, verhoja, meikkejä, siideriä tai muuta paskaa, ja asuttu VUOKRALLA, eli jaettu jollekin ulkopuoliselle vähintään saman verran rahaa, kun omasta suvusta on saatu.
100 000 e pitää sijoittaa, ja ne tuotot saa hassata paskaan. Tai ainakin osa rahasta pitää sijoitta, jotta on antaa sitten seuraavallekin jälkipolvelle jotain muuta kuin vanhoja mattoja, jotta se seuraavakin sukupolvi voi käytätä tuottoja turhuuksiin jne jne...
Mut täällä mammat on sitä mieltä, että perinnöksi saatu raha on ihan ok laittaa taivaan tuuliin. Mun mielestä se on suvun rahaa ja suvun varallisuutta, josta jokaisella sukupolvella on oikeus nauttia perinnöstä saatavasta hyödystä, eikä yhdellä lenkillä ole oikeitta käyttää sitä omaan perseeseen!
on vähän epäkäytännöllistä kirjoittaa läppärillä sängyssä.