Naapurissa lapsiperhe - ja käsittämätön meteli
Hei,
miten paljon lapsiperhemeteliä kerrostaloasujan on siedettävä? Meteli hiljenee kyllä klo 23 mennessä, mutta jatkuu iltapäivästä iltamyöhään saakka lähes taukoamatta.
Siedän pientä melua yleensä ihan hyvin ja olen ennenkin asunut kerrostalossa. Nyt kuitenkin mietin, kehtaisinko käydä pyytämässä naapureiltani pienempää meteliä. Miten toimisitte?
Muutin kerrostaloon noin kaksi kuukautta sitten. Seinänaapurissa asuu isä kolmen lapsensa kanssa. Ihan päivällä on hiljaista, kun eivät taida olla kotona. Klo 14 jälkeen show kuitenkin alkaa. Kuulen, kun tavaroita hakataan rakenteita vasten ja sisällä juostaan ja pompitaan. Outoa, omassa lapsuudenkodissani ei sisällä edes saanut juosta tai muutenkaan metelöidä turhaan. Tähän kaikkeen yhdistyy kummallinen huuto. Joku lapsista karjuu (aivan, karjuu ilman mitään ilmeistä syytä) myös rappukäytävässä ja ulkona. Toisinaan myös isä yhtyy huutoon, jolloin kuuluu "hiljaa nyt". Nämä kaikki kuuluvat seinän läpi todella hyvin, vaikka talon äänieristys on kunnossa. Häiritsevää tässä on se, että meteli ei taukoa ollenkaan, vaan jatkuu ilmeisesti niin kauan, että lapset menevät nukkumaan.
Enkä ole ihmeissäni pelkästään metelistä, vaan myös hieman huolissani lapsista. Voiko heidän käytöksensä taustalla olla pahaa oloa? Onko jatkuva huuto ja juoksentelu kotona muka normaalia? Tänään lapset (kaksi noin kuusivuotiasta) keinuivat taloyhtiön pihalla t-paitasillaan.
Ennen kuin joku ihmettelee, miten tiedän päivän äänistä: työskentelen yleensä kotona.
Kommentit (58)
Ota osaa ap. Ja kannatan lapsettomia kerrostaloja.
Itselläni on lapsia, mutta rakensimme talon heti, kun tulin raskaaksi, koska lapsiperheen paikka ei ole kerrostalossa. Ääntä lähtee välillä.
Lapset ovat kyllä aivan normaaleja, vaikka heistä lähtisikin ääntä koko illan ajan. Ja niille, jotka kauhistelee tuota melun määrää, voin kertoa, että itse en yhtään ihmettele, koska kyseessä on kolme poikaa. Ja ihan turha tulla kenenkään jauhamaan jotain sontaa että "taas tätä tyttöjen ja poikien erottelua". Ero on olemassa, ja juuri tuon ikäisinä pojat voivat olla (huom. eivät kaikki kuitenkaan) aika rasittavia, koska ovat tosi äänekkäitä. Itsellä on poika ja kaksi tyttöä, ja nyt taas poika. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Tytöt istuu hiljaa ja värittää, mutta poika oli varsin meluisa noin ikävuodesta kolme ikävuoteen seitsemän. Ja kyllä, hän myös juoksi koko ajan. Mikä ei ole lainkaan epänormaalia. Itse asiassa jopa terveellisempää kuin se, että me aikuiset istua löhöämme jossain sohvannurkassa. Siksi meillä on ulkoiltu aina paljon pojan ollessa pienempi, vähintään tunti päivällä ja illalla oltu ulkona, vaikka olisi paukkupakkaset. Se vähän rauhoittaa sitä intoa sisällä. Voin kuvitella että yh-isä ei välttämättä ole edes hoksannut käyttää kunnon ulkonajuoksutus-metodia rauhoittaakseen poikia.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:46"]
Lapset ovat kyllä aivan normaaleja, vaikka heistä lähtisikin ääntä koko illan ajan. Ja niille, jotka kauhistelee tuota melun määrää, voin kertoa, että itse en yhtään ihmettele, koska kyseessä on kolme poikaa. Ja ihan turha tulla kenenkään jauhamaan jotain sontaa että "taas tätä tyttöjen ja poikien erottelua". Ero on olemassa, ja juuri tuon ikäisinä pojat voivat olla (huom. eivät kaikki kuitenkaan) aika rasittavia, koska ovat tosi äänekkäitä. Itsellä on poika ja kaksi tyttöä, ja nyt taas poika. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Tytöt istuu hiljaa ja värittää, mutta poika oli varsin meluisa noin ikävuodesta kolme ikävuoteen seitsemän. Ja kyllä, hän myös juoksi koko ajan. Mikä ei ole lainkaan epänormaalia. Itse asiassa jopa terveellisempää kuin se, että me aikuiset istua löhöämme jossain sohvannurkassa. Siksi meillä on ulkoiltu aina paljon pojan ollessa pienempi, vähintään tunti päivällä ja illalla oltu ulkona, vaikka olisi paukkupakkaset. Se vähän rauhoittaa sitä intoa sisällä. Voin kuvitella että yh-isä ei välttämättä ole edes hoksannut käyttää kunnon ulkonajuoksutus-metodia rauhoittaakseen poikia.
[/quote]
Ei tuollaista eroa ole, mutta sinä teet sen noilla luutuneilla käsityksilläsi. Voithan opettaa tytötkin lyömään jos haluat. Oletko syntynyt 40 vai 50-luvulla?
Kyllä pitäs ajatella naapureitakin samanlaista on vanhempieni talossa jossa suuri osa on eläkeläisiä. Huudetaan joka ilta 23 asti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:17"]
Kyllä pitäs ajatella naapureitakin samanlaista on vanhempieni talossa jossa suuri osa on eläkeläisiä. Huudetaan joka ilta 23 asti.
[/quote]
Onko vanhemmillasi alivuokralaisia yläkerrassa?
Kuulostaa siltä ettei isä joko välitä tai ei saa kuria lapsiin. Koska kyseessä on isä niin tuo jälkimmäinen vaihtoehto on todella huolestuttava. Ei ehkä lasun paikka ellei huuto ole itkuista jne, mutta kyllä itse laittaisin jotain mainintaa metelistä. Eikä tuon ikäisten nukkumaanmeno ole todellakaan klo 23
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:50"]
Kuulostaa siltä ettei isä joko välitä tai ei saa kuria lapsiin. Koska kyseessä on isä niin tuo jälkimmäinen vaihtoehto on todella huolestuttava. Ei ehkä lasun paikka ellei huuto ole itkuista jne, mutta kyllä itse laittaisin jotain mainintaa metelistä. Eikä tuon ikäisten nukkumaanmeno ole todellakaan klo 23
[/quote]
Nyt ollaan hei 2000-luvulla, joten mene takaisin sinne 70-luvulle nukkumaanmeno aikojesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 21:46"]Lapset ovat kyllä aivan normaaleja, vaikka heistä lähtisikin ääntä koko illan ajan. Ja niille, jotka kauhistelee tuota melun määrää, voin kertoa, että itse en yhtään ihmettele, koska kyseessä on kolme poikaa. Ja ihan turha tulla kenenkään jauhamaan jotain sontaa että "taas tätä tyttöjen ja poikien erottelua". Ero on olemassa, ja juuri tuon ikäisinä pojat voivat olla (huom. eivät kaikki kuitenkaan) aika rasittavia, koska ovat tosi äänekkäitä. Itsellä on poika ja kaksi tyttöä, ja nyt taas poika. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Tytöt istuu hiljaa ja värittää, mutta poika oli varsin meluisa noin ikävuodesta kolme ikävuoteen seitsemän. Ja kyllä, hän myös juoksi koko ajan. Mikä ei ole lainkaan epänormaalia. Itse asiassa jopa terveellisempää kuin se, että me aikuiset istua löhöämme jossain sohvannurkassa. Siksi meillä on ulkoiltu aina paljon pojan ollessa pienempi, vähintään tunti päivällä ja illalla oltu ulkona, vaikka olisi paukkupakkaset. Se vähän rauhoittaa sitä intoa sisällä. Voin kuvitella että yh-isä ei välttämättä ole edes hoksannut käyttää kunnon ulkonajuoksutus-metodia rauhoittaakseen poikia.
[/quote]minulla on 4 poikaa ja, jos juoksisivat ja huutaisivat kaiken päivää saisivat kunnon sanktiot. Vieläpä kolmella heistä on Adhd ja silti osaavat olla ihmisiksi. On kyllä kiinni kasvatuksesta eikä lapsesta se käytös! Ei sukupuolesta eikä persoonasta vaan siitä mitä saa ja mitä ei tehdä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:50"]
[/quote]
Nyt ollaan hei 2000-luvulla, joten mene takaisin sinne 70-luvulle nukkumaanmeno aikojesi kanssa.
[/quote] niin ja ihan tänävuonna ekaluokkalaisen vanhempainillassa oli aiheena riittävän unen tärkeys. Minulle se on itsestäänselvää. Näemmä ei kaikille, koska koulukin siitä vanhempia muistuttaa!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:50"] Kuulostaa siltä ettei isä joko välitä tai ei saa kuria lapsiin. Koska kyseessä on isä niin tuo jälkimmäinen vaihtoehto on todella huolestuttava. Ei ehkä lasun paikka ellei huuto ole itkuista jne, mutta kyllä itse laittaisin jotain mainintaa metelistä. Eikä tuon ikäisten nukkumaanmeno ole todellakaan klo 23 [/quote] Nyt ollaan hei 2000-luvulla, joten mene takaisin sinne 70-luvulle nukkumaanmeno aikojesi kanssa. [/quote] niin ja ihan tänävuonna ekaluokkalaisen vanhempainillassa oli aiheena riittävän unen tärkeys. Minulle se on itsestäänselvää. Näemmä ei kaikille, koska koulukin siitä vanhempia muistuttaa!
[/quote]
Menitkö oikeasti vanhempainiltaan kuuntelemaan tommosia vinkkejä? Ehkä sinun pitäisi miettiä oletko kelvollinen vanhemmaksi lainkaan jos tommosissa tilaisuuksissa käyt. Mieti nyt vähän.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:50"] Kuulostaa siltä ettei isä joko välitä tai ei saa kuria lapsiin. Koska kyseessä on isä niin tuo jälkimmäinen vaihtoehto on todella huolestuttava. Ei ehkä lasun paikka ellei huuto ole itkuista jne, mutta kyllä itse laittaisin jotain mainintaa metelistä. Eikä tuon ikäisten nukkumaanmeno ole todellakaan klo 23 [/quote] Nyt ollaan hei 2000-luvulla, joten mene takaisin sinne 70-luvulle nukkumaanmeno aikojesi kanssa. [/quote] niin ja ihan tänävuonna ekaluokkalaisen vanhempainillassa oli aiheena riittävän unen tärkeys. Minulle se on itsestäänselvää. Näemmä ei kaikille, koska koulukin siitä vanhempia muistuttaa!
[/quote]
Menitkö oikeasti vanhempainiltaan kuuntelemaan tommosia vinkkejä? Ehkä sinun pitäisi miettiä oletko kelvollinen vanhemmaksi lainkaan jos tommosissa tilaisuuksissa käyt. Mieti nyt vähän.
[/quote] niin ihan oli normaali vanhempainilta :D en minä erikseen mitään vinkkejä ollut vailla ja järkytyinkin lähinnä siitä miksi aiheet oli mielestäni itsestäänselviä ekaluokkalaisen huoltajalle. Ei näemmä siis kaikille.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 02:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:54"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:52"][quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 01:50"] Kuulostaa siltä ettei isä joko välitä tai ei saa kuria lapsiin. Koska kyseessä on isä niin tuo jälkimmäinen vaihtoehto on todella huolestuttava. Ei ehkä lasun paikka ellei huuto ole itkuista jne, mutta kyllä itse laittaisin jotain mainintaa metelistä. Eikä tuon ikäisten nukkumaanmeno ole todellakaan klo 23 [/quote] Nyt ollaan hei 2000-luvulla, joten mene takaisin sinne 70-luvulle nukkumaanmeno aikojesi kanssa. [/quote] niin ja ihan tänävuonna ekaluokkalaisen vanhempainillassa oli aiheena riittävän unen tärkeys. Minulle se on itsestäänselvää. Näemmä ei kaikille, koska koulukin siitä vanhempia muistuttaa! [/quote] Menitkö oikeasti vanhempainiltaan kuuntelemaan tommosia vinkkejä? Ehkä sinun pitäisi miettiä oletko kelvollinen vanhemmaksi lainkaan jos tommosissa tilaisuuksissa käyt. Mieti nyt vähän. [/quote] niin ihan oli normaali vanhempainilta :D en minä erikseen mitään vinkkejä ollut vailla ja järkytyinkin lähinnä siitä miksi aiheet oli mielestäni itsestäänselviä ekaluokkalaisen huoltajalle. Ei näemmä siis kaikille.
[/quote]
Aivan, mutta miksi ihmeessä olit paikalla kuin idiootti?
Lastensuojeluilmoitus!? Voi hyvänen aika! Niin,no..jotkut tekee niitä alvariinsa.mihin tää maailma on menossa kun lapsiperheet on joka asiassa suurennuslasin alla?!
Meilläkin on tällä hetkellä rapussa yhden lapsen nuori perhe. En tajua miten siitä yhdestä kakarasta saa päivästä toiseen ja viikosta toiseen tuollaisen jatkuvan ryminän ja kolinan ja paukkeen jne jne. Välillä sillä on toki joku kaveri kylässä mutta sama ryske ja kiljunta jatkuu illallakin kun kaverit on taatusti menneet kotiinsa. Kakara on siis jotain 4-5v.
En muista että minä tai pikkuveljeni olisi saatu vapaasti paiskoa leluja seinään tai juosta ja kiljua tuntitolkulla päivässä eestaas asunnossa.
Voi tietty olla, ettei noilla vanhemmillakaan ole mitään esimerkkiä kasvatuksesta omasta lapsuudestaan, joten miksi sitä omaakaan kakaraa koittaisi kasvattaa.
Näillä keleillä ulkona t-paitaisillaan? Voi ei. Nyt ryhdyt keräämään materiaalia LS-ilmoon, tässähän on jo aineiksia vaikka kuinka. Ei tuon ikäiset lapset voi riehua klo 23 asti.
No tommosta se joskus on. Jos isä on yksin lasten kanssa, hän voi olla tosi väsynyt. Siitä vähän merkkaa tuokin, että ei saa lapsia nukkumaan ajoissa.
Pistä se "Kiljusen herrasväki" ruotuun. Luukuta skobet kybällä heviä heti aamusta, niin johan on ihme, jos ei huudolle ja rääkymiselle tule loppua siellä naapurikämpässä.
Tuollaset wt-perheet ei muuten usko, ennenkun itse aloittaa vastaterrorismin.
Tee LS-ilmoitus. Ei ole normaalia.
Meidänkin alakerran lapsiperhe pitää mekkalaa jo aamukuudesta alkaen, mutta meteli on ns. normaalia ja lakkaa iltaisin ysin jälkeen.
16, meluisia vuoroviikkolapsia voi olla muuallakin kuin siellä sinun naapurissasi Oulussa. Nämä ovat Turussa.
17, eivät ole somaleja eivätkä arabeja, eikä sairas ja väkivaltainen käytös kuulu minkään kansalaisuuden perimään/kulttuuriin.
Välillä vain mietin, että mitä vittua siellä seinän takana oikein tapahtuu.
ap