Juhannustansseissa dj kehotti miehiä hakemaan naisia, lesbo koki syrjintää (ov)
We love Helsinki -tansseissa käynyt naishenkilö pahoitti mielensä, koska kävi näin:
"Hei! Olisin kaivannut etukäteen tietoa siitä, että kyseessä oli eksklusiivisesti heteroseksuaaleille suunnatut tanssit, jotta olisin osannut jättää tulematta. Olen pitänyt tätä We Love Helsinkiä -konseptia raikkaana, enkä siksi osannut odottaa hetero-eksklusiivisuutta. Tämä tuli esille siinä, kun dj kuulutti perinteisen iskelmän puolella "Lavalla tanssi kolme naisparia, skarpatkaaa vähän miehet, ja hakekaa!". Ikään kuin naiset eivät voisi ensisijaisesti haluta tanssia nimenomaan naisten kanssa, ja ikään kuin naisten keskenään tanssiminen olisi vain "hupitanssia". Factoryn puolella taas kuulutettiin, että "Naiset ovat erityisen kauniita, koska ovat laittautuneet - he ovat laittautuneet teitä varten, pojat". Luulin, että juhannustanssiperinnettä olisi enemmän uudistettu tässä tapahtumassa, mutta taitaa vielä olla vähän liian aikaista sellaiselle :)."
Millaisia ajatuksia herättää ja mitä käytännön vinkkejä voisi antaa tapahtuman järjestäjälle, että myös ei-heteroseksuaaliset henkilöt voivat olla tyytyväisiä tansseissa?
Av:n mielipidettä kaivataan!
Kommentit (57)
Miten ajattelit toteuttaa tän homojen parinhakukiellon heterobaareissa?
vielä homopareja nähnyt tanssivan heteropaikoissa.
Ja kysehän ei ole asiasta, jonka yksittäinen ihminen voisi päättää.
Ihan kuin käytöstavat ja kunnioitus olisivat liikaa vaadittuja näiltä heteroilta.niin kuin suvaitsevaisuus myös heteroita kohtaan olisi liikaa vaadittu vähemmistöön kuuluvilta. Maailmanhan pitäisi täysin pyöriä täysin heidän ympärillä tai muuten pahoitetaan mieli.
Täällä ap ilmoitti, että närkästyisi jos lesbo hakisi häntä tanssimaan. Normaalijärjellä varustettu ihminen osaa käyttäytyä ja kieltäytyä kauniisti jos ei halua tanssia naisen kanssa.
Eli siis varmaan aivan normaalireaktio tilanteessa.
Jos enemmistö on suomenkielisiä, on juonto suomen kielellä. JOs enemmistö on heteroja, on oletettavaa, että miehet tanssivat naisten kanssa.
Mikä tässä on niin vaikeaa? Miten voi mielensä pahoittaa ihan kaikesta, kun sattuu edustamaan vähemmistöä? Pitäisikö nyt minun ruotsinkielisenä itkeä, kun juhannustansseissa ei otettu MINUA huomioon eikä samaa sanottu ruotsiksi? Että luulisi nyt kaikkien tajuavan, että kun ollaan kaksikielinen maa, niin kaikki pitäisi toistaa perässä ruotsiksi... Entä jos siellä oli jokin kävelyrajoitteinen esim. pyörätuolissa? Olisiko hänetkin pitänyt huomioida ja vältellä sanontoja kuten laittaa jalalla koreaksi tms.
Kyllä sitä voi mielensä pahoittaa ihan kaikesta, jos niin haluaa. Aika itsekäs täytyy olla, jos jokaisessa asiassa vaatii itselleen tietynlaista palvelua ja huomioimista.
Ap haluaa, ettei heterotansseissa ole tanssinhakevia homoja lainkaan. Minusta tämä on erittäin tökeröä. Sen sijaan tuo alkuperäinen närkästyminen on minustakin herkkähipiäistä.
enkä närkästy jos mua hakee tanssimaan mies homobaarissa. Tämä siis noin niinkun analogiana sille, että "hetero"paikassa nainen hakee naista. Kuinka vaikeaa tämä joillekin palstan heteroille on? Minusta ei todellakaan ole mikään normaalireaktio vaikkapa närkästyä siitä, että tanssiin hakee musta eikä valkoinen mies.
vielä homopareja nähnyt tanssivan heteropaikoissa.Ja kysehän ei ole asiasta, jonka yksittäinen ihminen voisi päättää.
Kyllä minä (nainen) ja naisystäväni tanssimme myös heteropaikoissa yhdessä.
Kuten tekevät myös muut seksuaalivähemmistöjä edustavat tuttavamme.
Ei mitenkään ihmeellistä enää nykyään.
en näe tilannetta minään win-win -tilanteena, jos puolet on heteroita, puolet homoja ja kaikki hakevat toisistaan seuraa. Ajattelen että homolle on paras hakea seuraa homopaikasta ja heterolle heteropaikasta. Näin kaikki saavat sellaista seuraa kuin toivovat ja kaikki ovat onnellisia.oletpa yksioikoinen. eivät kaikki ihmiset ole heteroita tai homoja. on olemassa myös sellaisia, jotka eivät välitä sukupuolesta. tansseissa voisi myös olettaa, että monet haluavat vain tanssia eivätkä hakea seuraa. silloin olisi kovin hankalaa jos pitäisi koko ajan vaihtaa paikkaa sen mukaan, haluaako nyt homo- vai heterokumppanin. varsinkin jos itselle sillä ei ole mitään merkitystä. homoilla saattaa olla myös heterokavereita, ja olisi tylsää jos porukan pitäisi jakautua vain sinun suvaitsemattomuutesi takia.
sekä homo- että heteropaikoissa. Homoystävien mielestä heteropaikoissa saattaa olla vähän tylsähköä, yleensä illan aikana käymme sitten molemmissa: homopaikassa on sitten kaikki mitä homoystäväni kaipaa: silmänruokaa, hyvää menoa ja seuraa. Eli koen, että kaikki voittavat, jos on homo- ja heteropaikat erikseen eikä jotain muka-suvaitsevia heteropaikkoja.
vielä homopareja nähnyt tanssivan heteropaikoissa.Ja kysehän ei ole asiasta, jonka yksittäinen ihminen voisi päättää.
Kyllä minä (nainen) ja naisystäväni tanssimme myös heteropaikoissa yhdessä.
Kuten tekevät myös muut seksuaalivähemmistöjä edustavat tuttavamme.
Ei mitenkään ihmeellistä enää nykyään.
ja on myönteistä, jos tällä asialla ei saa kielteistä huomiota. Homoystäväni tosin ei ole kokenut, että voisi tanssia miesystävänsä kanssa tavallisessa heteroyökerhossa mutta mistäpä sitä koskaan tietää, jos maailma muuttuu (äänessäni on kyynisyyttä).
Itse pidän homopaikoista myös sen vuoksi, että niissä on vähemmän örvellystä ja huonoa käytöstä kuin heterobaareissa.
närkästyn, tyrmistyn ja hämmennyn, jos joku hakee minua tanssimaan. Samoin pahoitan mieleni, jos dj kuuluttaa, että "skarpatkaa ja hakekaa". En nimittäin osaa tanssia. Mielestäni minulla on kuitenkin oikeus käydä tanssipaikoissa närkästymässä ja hämmentymässä.
Ja jos joku ottaa minuun kontaktia baaritiskillä, raivostun, sillä olen naimisissa enkä juo, olen vain kysymässä baarimikolta kelloa. Hämmentävää ja närästyttävää, että muut ovat erilaisia kuin minä ja puhuvat minulle silti.
Mä olen lesbo enkä närkästy jos mua hakee tanssimaan mies homobaarissa. Tämä siis noin niinkun analogiana sille, että "hetero"paikassa nainen hakee naista.
koska homopaikassahan sinua hakee tanssimaan mies, joka ei varmasti ole sinusta kiinnostunut.
Kyse siis minun puoleltani on siitä, että eihän tanssimisessa mitään vikaa ole, mutta tanssin sitten lesbon kanssa tai en, en pidä tällaisesta tavasta olla kontaktissa, jos en ole kiinnostunut naisista. Samalla tavalla en välttämättä halua tanssia hitaita miehen kanssa, jos seurustelen. Kyse siis on enemmän siitä, ettei halua antaa vääränlaisia käsityksiä, ei niinkään siitä, että asia minua kummemmin ahdistaisi tai että lesbous olisi minulle tuskaa tuottava asia.
Kyllä taas voi lukea tuota RH:n jälkeistä fb-ketjua ja ihmetellä ääneen, eikö ihmisillä ole mitään muuta elämää, kuin turhat loukkaantumiset ja niillä märehtiminen naamakirjassa? En enää ihmettele lainkaan, että avioliitosta ei saada sukupuolineutraalia, kun joku käyttää energiansa kaikkien vähemmistöjen mustamaalaamiseen ilmeisen tekaistun "hullu-lepakkofemakko"-verkkoidentiteetin turvin. Ihan osuva parodiahan tuo tietenkin on, mutta menee jo liian pitkälle mielestäni.
Mahtoi olla hauskat juhannusbileet tuossa eräässä seurassa.
Eli koen, että kaikki voittavat, jos on homo- ja heteropaikat erikseen eikä jotain muka-suvaitsevia heteropaikkoja.
joo, en toki kaipaa mitään "muka-suvaitsevaisia heteropaikkoja", kaipaisin vain "paikkoja". tuossa sinun mallissasi voittavat vain homot ja heterot, ja olet ihan oikeassa siinä, että homo-heterokaveripiirissä tuo toimii. itse en ole homo enkä hetero, jäänkö siis kotiin? haluaisin, ettei minun tarvitse näytellä homopaikassa homoa ja heteropaikassa heteroa, vaan että voisin olla oma itseni kaikkialla.
närkästyn, tyrmistyn ja hämmennyn, jos joku hakee minua tanssimaan. Samoin pahoitan mieleni, jos dj kuuluttaa, että "skarpatkaa ja hakekaa". En nimittäin osaa tanssia. Mielestäni minulla on kuitenkin oikeus käydä tanssipaikoissa närkästymässä ja hämmentymässä.
Ja jos joku ottaa minuun kontaktia baaritiskillä, raivostun, sillä olen naimisissa enkä juo, olen vain kysymässä baarimikolta kelloa. Hämmentävää ja närästyttävää, että muut ovat erilaisia kuin minä ja puhuvat minulle silti.
Kiitos tästä:D
Eli koen, että kaikki voittavat, jos on homo- ja heteropaikat erikseen eikä jotain muka-suvaitsevia heteropaikkoja.
joo, en toki kaipaa mitään "muka-suvaitsevaisia heteropaikkoja", kaipaisin vain "paikkoja". tuossa sinun mallissasi voittavat vain homot ja heterot, ja olet ihan oikeassa siinä, että homo-heterokaveripiirissä tuo toimii. itse en ole homo enkä hetero, jäänkö siis kotiin? haluaisin, ettei minun tarvitse näytellä homopaikassa homoa ja heteropaikassa heteroa, vaan että voisin olla oma itseni kaikkialla.
Kyllä taas voi lukea tuota RH:n jälkeistä fb-ketjua ja ihmetellä ääneen, eikö ihmisillä ole mitään muuta elämää, kuin turhat loukkaantumiset ja niillä märehtiminen naamakirjassa? En enää ihmettele lainkaan, että avioliitosta ei saada sukupuolineutraalia, kun joku käyttää energiansa kaikkien vähemmistöjen mustamaalaamiseen ilmeisen tekaistun "hullu-lepakkofemakko"-verkkoidentiteetin turvin. Ihan osuva parodiahan tuo tietenkin on, mutta menee jo liian pitkälle mielestäni.
Mahtoi olla hauskat juhannusbileet tuossa eräässä seurassa.
itseään imartelevalla tavalla.
"Lavalla tanssi kolme naisparia, skarpatkaaa vähän miehet, ja hakekaa!".
Ehkä olisi voinut jättää sanomatta, mutta eipä tuo maailmaa kaada. Senkun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Eikai ne homobaareissakaan kuuluta, että tuolla tanssii heteropari, skarpatkaa vähän homot. :D
Ajattelen että homolle on paras hakea seuraa homopaikasta ja heterolle heteropaikasta. Näin kaikki saavat sellaista seuraa kuin toivovat ja kaikki ovat onnellisia.Kuvitteletko että Suomessa on joka notkossa ja saarelmassa homobaareja? Mä kerron sulle: ei ole. Ja miten ihmeessä seuranhaku ylipäätään pitäisi typistää baareihin..baareihin mennään tekemään paljon muutakin kun iskemään ja iskemistä tapahtuu muuallakin kuin baarissa. Toi sun parinhaun homoapartheid on aika vaikea toteuttaa.
mutta baareihin se vaan kuuluu yhtenä ilmiönä. On kömpelöä esittää sanomiseni siten, että haluaisin ensisijaisesti rajoittaa. Haluan ennemminkin tutkailla vaihtoehtoja, jolloin kaikki voisivat olla tyytyväisiä. Olen esittänyt jakoa homo- ja heteropaikkoihin nimenomaan sen vuoksi, että arvelen, että baarikontekstissa se olisi paras vaihtoehto ja että siten on jopa etuja.
No, olla ihan normaalisti? Ketä se häiritsi et naiset tanssi keskenään? MIksi siitä piti tehdä niin iso numero.
Paljon tansseissa käyneenä ymmärrän kyllä, että siihenkin tarkoitukseen tanssia voi käyttää.
Tavallisesti tansseihin mennään kuitenkin aivan muista syistä kuin etsimään seksikumppania, kuten tarinan lesbo. Tosin tapahtuman nimi oli tässä tapauksessa vihjannut muuta.
Todellisuudessa suurin osa naispareista tanssiin keskenään juuri siksi, että kukaan mies ei hae. Miesparit, siis heterosellaiset, ovat harvinaisempia vielä nykyäänkin.
Tavalliset tanssit eivät ole vain seksiäseuran hakua. Paljon tansseissa käyneenä ymmärrän kyllä, että siihenkin tarkoitukseen tanssia voi käyttää.
Nämä ei olleetkaan ihan tavalliset tanssit, vaan kaupunkitanssit retrohengessä. Dj:llä oli muutenkin paljon puhetta siitä, että "tänään voi kohdata rakkauden" ja kannusti hyvin paljon puheissaan muutenkin tanssimaan ja ottamaan kontaktia vastakkaiseeen sukupuoleen (en muista sanatarkasti tuota lausetta, joka on sitaateissa, oliko se 'rakkauden' vai jotain muuta). Dj kuitenkin todella yritti puheillaan luoda vähän jännitettä sukupuolten välille. Siinä mielessä ei olleet aivan perinteiset lavatanssit.
Romanttista seuranhakua tanssit voivat silti olla eikä silloin ole mielestäni merkityksetöntä, ovatko tanssit suunnattu homoille vai lesboille.
oletpa yksioikoinen. eivät kaikki ihmiset ole heteroita tai homoja. on olemassa myös sellaisia, jotka eivät välitä sukupuolesta. tansseissa voisi myös olettaa, että monet haluavat vain tanssia eivätkä hakea seuraa. silloin olisi kovin hankalaa jos pitäisi koko ajan vaihtaa paikkaa sen mukaan, haluaako nyt homo- vai heterokumppanin. varsinkin jos itselle sillä ei ole mitään merkitystä. homoilla saattaa olla myös heterokavereita, ja olisi tylsää jos porukan pitäisi jakautua vain sinun suvaitsemattomuutesi takia.