Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhannustansseissa dj kehotti miehiä hakemaan naisia, lesbo koki syrjintää (ov)

Vierailija
23.06.2012 |

We love Helsinki -tansseissa käynyt naishenkilö pahoitti mielensä, koska kävi näin:

"Hei! Olisin kaivannut etukäteen tietoa siitä, että kyseessä oli eksklusiivisesti heteroseksuaaleille suunnatut tanssit, jotta olisin osannut jättää tulematta. Olen pitänyt tätä We Love Helsinkiä -konseptia raikkaana, enkä siksi osannut odottaa hetero-eksklusiivisuutta. Tämä tuli esille siinä, kun dj kuulutti perinteisen iskelmän puolella "Lavalla tanssi kolme naisparia, skarpatkaaa vähän miehet, ja hakekaa!". Ikään kuin naiset eivät voisi ensisijaisesti haluta tanssia nimenomaan naisten kanssa, ja ikään kuin naisten keskenään tanssiminen olisi vain "hupitanssia". Factoryn puolella taas kuulutettiin, että "Naiset ovat erityisen kauniita, koska ovat laittautuneet - he ovat laittautuneet teitä varten, pojat". Luulin, että juhannustanssiperinnettä olisi enemmän uudistettu tässä tapahtumassa, mutta taitaa vielä olla vähän liian aikaista sellaiselle :)."

Millaisia ajatuksia herättää ja mitä käytännön vinkkejä voisi antaa tapahtuman järjestäjälle, että myös ei-heteroseksuaaliset henkilöt voivat olla tyytyväisiä tansseissa?

Av:n mielipidettä kaivataan!

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mennään. Alkuperäinen kommentti voi olla hieman yliherkästi närkästymistä, mutta siihen tulleet kommentit taas osoittavat jotain asenneilmapiiristä..ks. esim. ap:n viesti nro 6.

Ihan kuin käytöstavat ja kunnioitus olisivat liikaa vaadittuja näiltä heteroilta.

Vierailija
2/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin käytöstavat ja kunnioitus olisivat liikaa vaadittuja näiltä heteroilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin suvaitsevaisuus myös heteroita kohtaan olisi liikaa vaadittu vähemmistöön kuuluvilta. Maailmanhan pitäisi täysin pyöriä täysin heidän ympärillä tai muuten pahoitetaan mieli.

Vierailija
4/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin suvaitsevaisuus myös heteroita kohtaan olisi liikaa vaadittu vähemmistöön kuuluvilta. Maailmanhan pitäisi täysin pyöriä täysin heidän ympärillä tai muuten pahoitetaan mieli.

Täällä ap ilmoitti, että närkästyisi jos lesbo hakisi häntä tanssimaan. Normaalijärjellä varustettu ihminen osaa käyttäytyä ja kieltäytyä kauniisti jos ei halua tanssia naisen kanssa.

Vierailija
5/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos dj sanoo miehille, että "skarpatkaa ja hakekaa", kun lavalla tanssii vain naisia, niin en kyllä osaa ottaa sitä loukkauksena. Eihän niiden miesten tarvitse juuri noita tanssivia naisia hakea, vaan vaikka toisiaan hitto vie. Ei seksuaalisten suuntausten kirjo pyyhi pois kahta eri sukupuolta.

Yleensä on kyllä tyhmää, että perusoletus on aina se hetero, mutta niitä nyt vain sattuu olemaan enemmän. Ihan kaikesta ei kannata kuitenkaan mieltään pahoittaa.

Vierailija
6/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos annetaan homojen hakea heitä tanssiin? Kuka on herkkähipiäinen jos pahoittaa siitä mielensä?

Vierailija
7/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä on sillä, onko kyseessä hompaikka tai "heteropaikka"? Jos epämieluisa tyyppi hakee tanssimaan, niin älä mene. Tuskin kaikkien miestenkään matkaan lähdet, vai kuinka?

käynyt homopaikassa, jossa minua haki tanssimaan lesbo. Minusta tämä oli hyväksyttävää, koska oltiin homopaikassa ja minun on aivan turha porata, jos pidän tilannetta epämiellyttävänä, kun kerran olen itse homopaikkaan mennyt tietäen, että se on homopaikka. Heteropaikassa kuitenkin saattaisin tyrmistyä, jos saisin vastaavaa huomiota lesbolta. (Puhumattakaan, että mies hakisi miestä tanssimaan, tulisi varmaan turpaan.)

ap

Vierailija
8/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ap ilmoitti, että närkästyisi jos lesbo hakisi häntä tanssimaan. Normaalijärjellä varustettu ihminen osaa käyttäytyä ja kieltäytyä kauniisti jos ei halua tanssia naisen kanssa.

käyttäytyisin rumasti ko. tilanteessa.

Näin ei ole. Mutta kysehän oli siitä, että en halua hakeutua tilanteeseen, jossa lesbo voisi hakea minua tanssimaan. Enkä pidä suvaitsevuuden osoituksena sitä, että menen tansseihin, jossa minua hakee tanssimaan lesbo. En odota lesbon tanssiinpyyntöä enkä pidä siitä, jos olen mennyt ns. heterotansseihin. Jos taas olen mennyt ns. naisten bileisiin, silloin voin syyttää vain itseäni. Raja minun kohdallani menee siis iskuyrityksissä tms. kontakteissa, joissa on mukana seksuaalista kiinnostusta tai romantiikkaa.

Vierailija
9/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä on sillä, onko kyseessä hompaikka tai "heteropaikka"? Jos epämieluisa tyyppi hakee tanssimaan, niin älä mene. Tuskin kaikkien miestenkään matkaan lähdet, vai kuinka?

käynyt homopaikassa, jossa minua haki tanssimaan lesbo. Minusta tämä oli hyväksyttävää, koska oltiin homopaikassa ja minun on aivan turha porata, jos pidän tilannetta epämiellyttävänä, kun kerran olen itse homopaikkaan mennyt tietäen, että se on homopaikka. Heteropaikassa kuitenkin saattaisin tyrmistyä, jos saisin vastaavaa huomiota lesbolta. (Puhumattakaan, että mies hakisi miestä tanssimaan, tulisi varmaan turpaan.)

ap

laajemmin, että en halua paikkaan, jossa naiset etsivät toisistaan seuraa romanttisessa mielessä. Koska itseäni eivät naiset kiinnosta, haluan mieluummin jättäytyä sellaisten paikkojen ulkopuolelle, ettei tule sellaista käsitystä, että olisin potentiaalisesti jollekulle tyttöystävämatskua. Pelkästä tanssihausta on toki helppo kieltäytyä mutta koen siis, että asialla on laajempi konteksti.

Vierailija
10/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäytyisin rumasti ko. tilanteessa.

Näin ei ole. Mutta kysehän oli siitä, että en halua hakeutua tilanteeseen, jossa lesbo voisi hakea minua tanssimaan. Enkä pidä suvaitsevuuden osoituksena sitä, että menen tansseihin, jossa minua hakee tanssimaan lesbo. En odota lesbon tanssiinpyyntöä enkä pidä siitä, jos olen mennyt ns. heterotansseihin. Jos taas olen mennyt ns. naisten bileisiin, silloin voin syyttää vain itseäni. Raja minun kohdallani menee siis iskuyrityksissä tms. kontakteissa, joissa on mukana seksuaalista kiinnostusta tai romantiikkaa.

Miten kuvittelet pystyväsi estämään sen mahdollisuuden, että lesbo hakee sinua tanssimaan? Aivan samoin minä voisin vaatia etten halua hakeutua paikkaan jossa musta ihminen hakee minua tanssimaan.

Vierailija
11/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos annetaan homojen hakea heitä tanssiin? Kuka on herkkähipiäinen jos pahoittaa siitä mielensä?

en näe tilannetta minään win-win -tilanteena, jos puolet on heteroita, puolet homoja ja kaikki hakevat toisistaan seuraa. Ajattelen että homolle on paras hakea seuraa homopaikasta ja heterolle heteropaikasta. Näin kaikki saavat sellaista seuraa kuin toivovat ja kaikki ovat onnellisia.

Vierailija
12/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puheet pyörivät omassa navassa, siinä miten kaikki syrjivät häntä jollain tavalla ja voih kun uudelta paikkakunnalta on vaikea löytää kavereita (= lesboja, heterot on saatanasta)...aikuinen nainen ja jutut teinin tasolla. Huhhuh.

Vierailija
13/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

laajemmin, että en halua paikkaan, jossa naiset etsivät toisistaan seuraa romanttisessa mielessä. Koska itseäni eivät naiset kiinnosta, haluan mieluummin jättäytyä sellaisten paikkojen ulkopuolelle, ettei tule sellaista käsitystä, että olisin potentiaalisesti jollekulle tyttöystävämatskua. Pelkästä tanssihausta on toki helppo kieltäytyä mutta koen siis, että asialla on laajempi konteksti.

Osaat siis kieltäytyä kauniisti tanssinhausta, okei, eikö se riitä? Miksi vaadit ettei kanssasi samoissa bileissä saa olla tyttöystävää etsiviä naisia? Mitä ihmettä?

Vierailija
14/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tansseista tehdään homoystävällisiä, niin silloin pitäisi kaikki viittaukset heterouteen poistaa kokonaan. Eli ei saisi sanoa "tytöt ovat laittautuneet nyt teitä varten pojat" ja muutenkin vähän murtaa jäätä.

nyt kyllä ihan itse tulkitsit tuon "kaikki heteroviittaukset pitää poistaa" -osan. eivätkö tanssit voisi olla ystävällisiä kaikille? ei tarvitsisi yleistää, vaan sanoa vaikka "siellä on joku tyttö laittautunut ihan sinua varten, poika". tuo on varmasti tottakin, toisin kuin dj:n yleistys kaikista tytöistä.

Kuitenkin jos tuolla dj kuuluttaisi, että hakekaapa nyt tanssimaan sitä teille mieleistä partneria niin suurin osa hakisi vastakkaista sukupuolta eikä tilanne muuttuisi "paremmaksi" seksuaalivähemmistönäkökulmasta.

häh? olisihan se todella paljon parempi, se tarkoittaisi että minut hyväksyttäisiin ihmisenä. kukin saa hakea ketä haluaa, sitähän palautteen antaja halusi, eikä sitä että kaikki naiset hakisivat häntä. on minusta aika törkeää vihjata, että on huono tilanne jos tanssimassa on naispareja.

Vierailija
15/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvittelet pystyväsi estämään sen mahdollisuuden, että lesbo hakee sinua tanssimaan? Aivan samoin minä voisin vaatia etten halua hakeutua paikkaan jossa musta ihminen hakee minua tanssimaan.

vältyn ko. tilanteelta, jos en mene ns. naisten bileisiin.

Avaukseni pointti olikin se, että en pidä sekaporukkaisen tanssien olevan sellainen paikka, josta sekä homot että heterot etsivät itseään kiinnostavaa seuraa.

Huolimatta siis siitä, että minulle on ihan ok, jos homot muutoin ovat avoimesti homoja.

Vierailija
16/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että homolle on paras hakea seuraa homopaikasta ja heterolle heteropaikasta. Näin kaikki saavat sellaista seuraa kuin toivovat ja kaikki ovat onnellisia.

Kuvitteletko että Suomessa on joka notkossa ja saarelmassa homobaareja? Mä kerron sulle: ei ole. Ja miten ihmeessä seuranhaku ylipäätään pitäisi typistää baareihin..baareihin mennään tekemään paljon muutakin kun iskemään ja iskemistä tapahtuu muuallakin kuin baarissa. Toi sun parinhaun homoapartheid on aika vaikea toteuttaa.

Vierailija
17/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis varmaan aivan normaalireaktio tilanteessa.

Jos enemmistö on suomenkielisiä, on juonto suomen kielellä. JOs enemmistö on heteroja, on oletettavaa, että miehet tanssivat naisten kanssa.

Mikä tässä on niin vaikeaa? Miten voi mielensä pahoittaa ihan kaikesta, kun sattuu edustamaan vähemmistöä? Pitäisikö nyt minun ruotsinkielisenä itkeä, kun juhannustansseissa ei otettu MINUA huomioon eikä samaa sanottu ruotsiksi? Että luulisi nyt kaikkien tajuavan, että kun ollaan kaksikielinen maa, niin kaikki pitäisi toistaa perässä ruotsiksi... Entä jos siellä oli jokin kävelyrajoitteinen esim. pyörätuolissa? Olisiko hänetkin pitänyt huomioida ja vältellä sanontoja kuten laittaa jalalla koreaksi tms.

Kyllä sitä voi mielensä pahoittaa ihan kaikesta, jos niin haluaa. Aika itsekäs täytyy olla, jos jokaisessa asiassa vaatii itselleen tietynlaista palvelua ja huomioimista.

Vierailija
18/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lavalla tanssi kolme naisparia, skarpatkaaa vähän miehet, ja hakekaa!".

Ehkä olisi voinut jättää sanomatta, mutta eipä tuo maailmaa kaada. Senkun toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Eikai ne homobaareissakaan kuuluta, että tuolla tanssii heteropari, skarpatkaa vähän homot. :D

Vierailija
19/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit toteuttaa tän homojen parinhakukiellon heterobaareissa?

Vierailija
20/57 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

häh? olisihan se todella paljon parempi, se tarkoittaisi että minut hyväksyttäisiin ihmisenä. kukin saa hakea ketä haluaa, sitähän palautteen antaja halusi, eikä sitä että kaikki naiset hakisivat häntä. on minusta aika törkeää vihjata, että on huono tilanne jos tanssimassa on naispareja.

Ja jos tilanne todella korjaantuu erilaisella kuulutuksella niin ei siinä sitten mitään ongelmaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme