Auttakaa naiset, olen ihan shokissa
Olen ollut mieheni kanssa 23 vuotta. Lapsia kaksi, 12 ja 9v.
Mieheni työ vie miestä 180 päivää vuodessa pois kotoa. Mies on töissä rajavartiolaitoksella 1000km päässä ja sellaisessa paikassa että emme voi muuttaa mukaan.
Mies on Siis kuussa 18 päivää pois luotamme.
Mies hinkuaa ensihoitajaksi työn ohessa.
Mielestäni kuvio ei toimi koska jo nyt perhe kärsii, saati jos isi opiskelisi työn lisäksi toisella paikkakunnalla ja kotona vapailla vääntyisi kouluhommia.
Tänään siivosin miehen laukkua ja löysin lapun josta kävi ilmi että mieheni on hakenut AMK koulutukseen kotkaan ja päässyt sisään. Käynyt salaa jopa pääsykokeissa kun minä olen luullut että on töissä. Me asumme Tampereella ja miehen työ on Rovaniemellä.
Olen ihan shokissa. Mies ei ole kertonut mulle mitään.
Olen muutenkin ihan puhki hoitaessani kotia ja lapsia ja työni.
Miten ihmeessä mies aikoo toteuttaa tämän yhtälön?
Miten puhun tästä miehen kanssa? Yleensä sanon kaikki päin naamaa, nyt en saa sanaa suustani. Sanonko suoraan, vai katsonko kauan mies aikoo toteuttaa salaa suunnitelmaansa?
Tärisen, vapisen, tekee mieli itkeä. Miehelle sanoin että olen kipeä .
Kommentit (52)
Ihmettelen, että olet alkujaankaan lähtenyt tekemään lapsia tuollaiseen suhteeseen. Kaukosuhteet eivät yleensä kestä, koska toinen löytää sivusuhteen muualta. Sitten sinua vasta v-tuttaa, kun olet ensin venynyt miehen vuoksi ja hän löytääkin toisen.
Joko muutatte Rovaniemelle koko sakki tai sitten mies lopettaa siellä ja menee kouluun etelässä, capiche? Jos ette tee näin, ero seuraa alle vuodessa.
työtä mistä tahansa !!!!!
miksi siis olet TAMPEREELLA???????
eli jokin mättäää ja pahasti !
lapset soputuvat aivan varmasti.
ja miksi ukko opiskelisi 4-5vuotta??
ei mitään järkeä, kun ei kerran edes halua vaihtaa duunia, eikä palkka nouse mihinkään....
eli epäilen kovinkin, et taitaa olla jo toinen kiikarissa, ehkä siel kotkassa just!!!!
apa, tee omat ratkaisusi.
olet sairaanhoitaja, lapset on ISOJA EI NIISSÄÄ OLE HOITAMISTA!!!
eli muuttakaa kaikki samalle paikkakunnalle oli se sit tampere rovaniemi tai kotkat !! niin tekee moni muukin, muutta ukon perässä paikkakunnalta toiselle
sulle se on viel helppoa, ssa töitä mistä vaan.....
eli älä todellakaan ole marttyri.
ja vauhkoo täällä , puhu ukon kanssa ja tee omat mielipiteesi selväksi !!!
em ymmärrä ap:n valitusta siinä suhteessa, että mies on kuitenkin tällä hetkellä KOTONA 24/7 sen lopun aikaan vuodesta eli on kotona noin PUOLET kuukaudesta ja puolet vuodesta.
Miten se voi olla niin rankkaa kun lapsetkin ovat jo noin isoja? Mitä se mies tekee vapaillaan jos olet kerran niin poikki?
Eihän ap tosiaankaan pyöritä sitä arkea yksin jos miehellä noin paljon vapaata. (Eri asia tietty sitten jos menee kouluun.) Paljon vähemmän ne isät ehtivät lapsiaan näkemään, jotka tekevät pitkää päivää ja päälle pitkät työmatkat.
Teillä isä on sentään paljon kotona muutenkin kuin viikonloppuisin, luulisi sillä olevat aikaa myös kodin ja arjen pyörittämisessä auttaa...
et ap:n mies toimi noin ap:n selän takana, eikä kertonut asiasta!! Sehän on ihan törkeen väärin perheelliseltä mieheltä!
Mut jos olis ap tehnyt noin, niin johan mammat hälisis täällä.. Ku ei näytä samat säännöt pätevän kaikkiin. Itse pidän tasa-arvoisesta suhteesta.
Onhan se nyt hirveetä, että mies on kuukaudessa törkeästi 18 päivää pois perheensä luota tienaamassa rahaa kotona lojuvalle vaimolleen. Jos hän vielä menee opiskelemaan, niin elättinä olevan vaimon shoppailumahdollisuudethan siinä pienenevät kummasti. Nykyinen järjestely on hyvä; mies on poissa kotoa ja rahaa tulee tilille aina.
juhannuksen "Paras sisälukutaito" -palkinnon voittaja lienee löytynyt...
Onhan se nyt hirveetä, että mies on kuukaudessa törkeästi 18 päivää pois perheensä luota tienaamassa rahaa kotona lojuvalle vaimolleen. Jos hän vielä menee opiskelemaan, niin elättinä olevan vaimon shoppailumahdollisuudethan siinä pienenevät kummasti.
Ja vaikka lapset ovat koululaisia, ei voi sanoa etteivätkö he tarvitsisi hoivaa, kyllähän lapset ja nuoret tarvitsevat vanhempiensa aikaa ja läsnäoloa voidakseen hyvin ja säilyttääkseen yhteyden vanhempiinsa ja voidakseen psyykkisesti hyvin!
Toisekseen, voisin kuvitella, että sairaanhoitajan työ ja siihen päälle kodista ja arjen askareista huolehtiminen sekä lasten kanssa läsnäolo vie ajan aika totaalisesti, en yhtään ihmettele, että arki tuntuu raskaalta yksin pyöritettäväksi.
Vastuu asioiden hoitamisesta ja aikatauluttamisesta yksin on varmasti vähintään ajoittain raskasta.
Eikä se muuttokaan niin helppoa ole, lapsilla on omat kaverinsa ja elämänsä kotipaikkakunnalla, sieltä juurten repiminen on aikamoinen prosessi ja vaatii paljon sopeutumista. Joskus on lasten etu saada jäädä sinne, missä on kaikki sosiaaliset siteet ja elämänpiiri valmiiksi. En minä itsekään haluaisi jättää koko sosiaalista viiteryhmääni, ystäviäni ja sukulaisiani ja muuttaa 700 sadan kilometrin päähän ei-minnekään vain miehen työn perässä.
Jos käytte kummatkin töissä, olisiko teillä varaa ostaa siivous yms. palveluita arkea helpottamaan?
mieheni on Rajavartiostossa töissä, ja musta taas tuntuu että mies on paljon enemmän kotona kuin ns. "toimistoisät".
On töissä 5-7 päivää putkeen ja vastaavasti vähintään saman verran vapaalla, siihen päälle valtion pitkät lomat.
Onhan ne viikot toki raskaita kun mies on pois, mutta kun itsekin olen töissä niin äkkiähän ne illat menevät omalla rutiinillaan - rankempaa se oli silloin, kun lapset pieniä ja elämä pyöri kodin ympärillä, tuolloin sitä toista aikuista kaipasi enemmän siihen arkirumbaan.
Vastaavasti mies saa kuitenkin olla ihan eri tavalla siinä arjessa mukana kun on useamman päivän vapaalla. Pienempää ei tarvitse viedä hoitoon ja isomman ei tarvitse tulla koulusta tyhjään kotiin. Kun isompikaan ei ollut vielä koulussa, niin isällä ja lapsilla oli aikaa puuhata kaikkea myös viikolla - metsäretkiä, pyöräreissuja, uimareissuja, kävivät museoissa yms. Lasten ja isän suhde on todella läheinen ja voisin kuvitella että osasyy siihen on ollut se, että isä on ollut myös se "huoltaja"-vanhempi ja arjen pyörittäjä sen sijaan että olisi vain illat ja viikonloput kotona.
Parasta (minun kannaltani) kuitenkin on ollut se, että mies ottaa vapaillaan kokonaisvaltaisen vastuun arjesta eli koti on siisti, jääkaappi täytetty ja ruoka odottaa kun tulen itse niistä toimistohommista kotiin. Ja mulla on myös aikaa sitten harrastaa ja puuhata omiani kun iskä on kotona ja sitä kautta ne akutkin ovat taas täynnä "yh-arkea" kun iskä on töissä.
Meillä ei varmaan enää ns. virastoaika-arki toimisikaan. Mies oli taannoin reilun kuukauden kursseilla eli molemmat olivat "päivätöissä" eikä sekään kyllä ollut kivaa. Molemmat vanhemmat väsyneitä, kinastellaan siitä kenen "vuoro" päästä harrastamaan, kenen "vuoro" mennä kauppaan - ylipäänsä siitä, kenellä on "suurempi oikeus" saada sitä kuuluisaa omaa aikaa.
Muakin hieman tosiaan ihmetyttää, miten ap:n mies viettää ne vapaansa jos se 180 työpäivää vuodessa tuntuu niin kamalan rankalta...
on kyllä ihan pakko ihmetellä miten yksityiskohtaisesti ap kirjoittaa heidän elämästään. Kas kun ei kotiosoitetta sukunimen kera laittanut?
"Nimettömänä netissä" ei tässä nyt ihan toteutunut. Mitähän ap:n mies sanoo tästä heidän elämänsä levityksestä aaveellä?
Kyllä, ihan oikeasti Rovaniemelläkin voi asua.
Tai sitten mies hakee työpaikan siirtoa vaikka Lappeenrantaan.
Jos tämä ei ole provo, niin harvinaisen yksinkertainen naisihminen on sen kirjoittanut, kun ei osaa ajatella mitään muuta asuinpaikkaa itselleen ja lapsilleen kuin Tampere. Siellä saa varmaan kaupaksi ihan minkähintaisen ja -laatuisen asunnon tahansa.
Työmarkkinoita ajatellen tulevaisuudessa ensihoitajalla on paljon turvatumpi tulevaisuus kuin rajavartijalla.
Työmarkkinoita ajatellen tulevaisuudessa ensihoitajalla on paljon turvatumpi tulevaisuus kuin rajavartijalla.
En ole koskaan kuullut rajavartijasta, joka olisi saanut potkut. Muihin tehtäviin saatetaan siirtää, jos oikein törttöilee.
niin onhan se ihan peestä. ei tollanen toimi. en suostuis. ja onhan se lapsillekin äärimmäisen epäreilua tollanen.