Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää, että koira synnyttää? Yllätyspentuja.. :/

Vierailija
23.06.2012 |

Viisivuotiaalla nartullamme on kaikki muut juoksut paitsi ensimmäiset, olleet aina ihan huomaamattomat. Ei siis verta lattioilla tms.

Nyt pari päivää koiran käytös on ollut ihan kummallista. Syystä jota en käsitä, kaivautuu pihalla ollessaan terassin alle. Läähättää, on levoton, ei oikeastaan syö. Normaalisti ahmattilinjalla, nyt ei tunnu maistuvan mikään. Juo jonkin verran, ei kuitenkaan normaalia enempää. Ei juuri pissaile, ainakaan normaalia enempää. Ehkä jopa vähän vähemmän, esim aamupissaa ei ole tehnyt parina aamuna ollenkaan vaikka yleensä pissaa heti kun pääsee aamulla ulos. Välillä ulvoo ja uikuttaa, ei koko aikaa. Lenkillä on pirteä, iloinen, häntä heiluu, kiinnostunut ympäristöstä, jopa vetää hihnassa. Ei siis ole mitenkään apaattinen tai surkea.

Nuolee jatkuvasti alapäätään, joka näyttää olevan turvoksissa. Hännänaluskarvoissa on jotain eritettä, mutta mun mielestä koira ei haise pahalle tai miltään erikoiselta. Nisät on turvoksissa. Mikään siro tai hoikka tuo ei ole ollut koskaan, vaan enemmänkin tanakka tai roteva. En siis ole huomannut mitään vatsan pyöristymistä.

Välillä on ihan rauhallisesti, sitten taas läähättää ja tärisee. Tuota tärinää tosin tuolla koiralla ollut aikaisemminkin, esim jos on innoissaan lähdössä pihalle tai muuta jännää odotettavissa. Antaa koskea itseään normaalisti, ei arista mitään, ei ole aggressiivinen, ei apaattinen, ei surkea.

Olen googlettanut kaikkea mahdollista, mutta oireet ei sovi kohtutulehdukseen/märkäkohtuun; ei siis pahanhajuista eritettä, ei apatiaa, ei juo normaalia enempää. Lähin, mikä googlen perusteella sopisi, olisi lähestyvä synnytys. Mulla ei ole mitään hajua siitä, koska koiran edelliset juoksut on olleet koska ne on tosiaan aina olleet täysin huomaamattomat.

Seuraan koiran tilaa herkeämättä, ja jos siltä alkaa vaikuttamaan lähdetään eläinlääkäriin (jos koiran tila alkaa romahtaa tai pahenee). Vielä ei lähdetä, koska lähin päivystävä on yli sadan kilsan päässä.

Voiko kyseessä olla lähestyvä synnytys, vaikka mun mielestä koiran vatsa ei näytäkään suurentuneen? Vai onko kyseessä jostain syystä tavallista voimakkaampi juoksu? Aikaisemmin viikolla ja viime viikolla huolehti pehmolelustaan, mutta nyt muutamaan päivään ei ole sitä ottanut, en edes tiedä missä se nyt on.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ihan vaan jokin vanha matto / täkki lattialle ja siihen vaikka lakana / pyyhe. Koska jos koira alkaakin synnyttää, se lievittää supistuskipuja petaamalla, eli kuopii alusia.

Koiran lämpö vaikuttaa normaalilta.

Koiran lämpöhän siis lähtee laskemaan synnytyksen lähestyessä, painuu alle 37, kun synnytys käynnistyy ja pysyy sitten 1-24t siellä alhaalla, kunnes nousee takaisin ja siinä vaiheessa sitten pennut syntyy, jonka jälkeen lämpö on pari päivää tavallista korkeampi.

Esim. minun koiralla viimeisin synnytys lämmöt meni näin:

Ti klo 20: 38,2

Ke klo 8: 37,9

Ke klo 19.30: 37,3

To Klo 5: 36,8

To Klo 20: 37,2

Eka pentu syntyi to-pe yönä klo 2.14.

Vierailija
42/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät kättä mahalla, pidemmän aikaa samassa kohtaa. Liikkeet tuntuu kyllä selvästi, aivan kuin ihmisvauvan liikkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin sen äskettäin ulkona. Joi vähän, teki pissan, juoksenteli levottomasti edes takaisin. Löysi pehmolelunsakin, kanteli sitä hetken ja uikutti samalla kunnes jätti sen maahan ja halusi takaisin sisälle. Ei edes yrittänyt karkailla minnekään, vaikka hihnan lukko irtosi pannasta. Sinne terassin alle yritti, mutta tuli heti pois kun kielsin. Kaivoi pihanurmea hetken ja piehtaroi siinä.

Laitoin kuistille koiran oman karvapeiton kanssa pari pussilakanaa levitettynä, mutta ainakaan toistaiseksi ei mene niitten päälle vaan kuuluu kävelevän ja käy välillä pitkäkseen lattialle. Ja nuolee sitä alapäätään.

Koetin sen massuakin silitellä, mutta en mä saa mitään käsitystä siitä, onko se jotenkin pyöreämpi kuin normaalisti vai ei.

Pitää varmaan illemmalla vielä yrittää sitä kuumeen mittausta.

Koira joka synnyttää, ei kantele pehmoleluja.

Ei missään vaiheessa. Sillä on nyt joku muu ongelma.

Vierailija
44/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä maanantaina, niin vien sen silloin eläinlääkäriin. Jos käytös ei muutu pahempaan tai jos kuumetta ei tule, niin en haluaisi lähteä ajamaan yli sata kilometriä lähimmälle päivystävälle ell.

Ja siis nyt parin viime päivän aikana tuota koiraa ei ole kiinnostanut omat lelunsa samalla tavalla kuin normaalisti. Ei nytkään. Jätti lelunsa ulos, vaikka yleensä saattaa ottaa ne sisällekin.

Sinä joka ilmoitit niitä koirasi lämpöjä, ilmeisesti menee useampi tunti, ennenkuin jotain muutosta tapahtuu? Kun nyt hetki sitten mittasin lämmön, onko mitään järkeä mitata se vielä tänään illalla vai odotanko aamuun?

Vierailija
45/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin lämpö käväsee vain hetken alhaalla, joillakin pysyy siellä vuorokauden. Itse olen mitannut nartuiltani lämmön n. 12t välein, paitsi, jos käytös on selkeästi muuttunut, niin sitten olen mitannut yhden ylimääräisen kerran.

Sinuna mittaisin sen ehkä illalla juuri ennen kuin alat nukkumaan ja sitten aamulla heti, kun heräät.

Ja tosiaan, yritä tunnustella mahaa, tuntuuko liikkeitä.

Mitä tulee leluihin, niin yksi oma, pallohullu narttuni kiikutti juuri ennen ponnistusvaiheen alkua tennispallon pentulaatikkoon :D

Vierailija
46/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lähes tulkoon joka ikinen koira tyhjentää suolensa ennen synnytystä. Eli takee vetelän ulosteen 2-10 kertaa lyhyen ajan sisällä.

Veden menon huomaa yleensä selvästi, jos seuraa koiraa. Koiran sikiövesi on aavistuksen vihertävää. Jos se on puuromaista / tumman vihreää, täytyy lähteä välittömästi eläinlääkäriin.

Vierailija
47/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
48/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä nuo valeraskaudet itse asiassa loppuivat, kun otin koiralle seuraksi kissanpennun. Sitä ennen hoidettiin kaikenlaisia pehmoleluja, nisät turposivat ja maitoakin tuli. Samainen narttu sai myös kahdesti pentuja, ja silloin se ei halunnut synnyttää yksin, vaan huusi ja ulvoi, jos hävisin näköpiiristä, kaivoi ja teki pesää.

Emon vaistot on joillain koirilla hyvin vahvat.

Vierailija
49/57 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä kävi?

Vierailija
50/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisimpänä, mutta tosiaan koska narttu on ollut jossain vaiheessa pois valvonnasta eikä ole tietoa juoksujen ajankohdasta niin kaikkeen täytyy varautua.

Jotkut nartuthan tosiaan saa niin vahvoja valeraskauksia että ne valesynnyttää ja/tai tulee maitoa niin että voivat jopa pystyä imettämään toisen nartun orpopentueen. Jos tällainen tulee toistuvaksi joka juoksussa ja narttu kärsii, leikkauttamista kannattaa harkita. Joskus myös ruokavaliomuutokset voivat auttaa, meillä katosi nartuilta lievät valeraskausoireilut kun vaihdoin ruoan 12 vuotta sitten vilkastumaan BARF:iin.

Vierailija
51/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käyttäysi noin, enkä tietäsi mistä on kysymys.

Vie sinäkin.

pieni hinta lopulta mielenrauhasta.

Vierailija
52/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muutosta suuntaan tai toiseen. Koetin tunnustella tunnenko mahdollisten pentujen liikkeitä, mutta koira ei pysynyt niin kauaa paikallaan että oisin onnistunut. Rauhoittui kyllä aloilleen, kun silitin hiljaa ja rauhallisesti, pitkin vedoin lihaksia.

Vierailija
53/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä täällä jännitän ja myötäelän jonkun ihan ventovieraan ihmisen koiran puolesta ja odottelen uutisia =D

Pidä kiltti ap tätä ketjua ajantasalla, mä en varmaan muuten saa unta ens yönä ;)

Vierailija
54/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä täällä jännitän ja myötäelän jonkun ihan ventovieraan ihmisen koiran puolesta ja odottelen uutisia =D

Pidä kiltti ap tätä ketjua ajantasalla, mä en varmaan muuten saa unta ens yönä ;)

Mä en oo vielä ihan päässyt lopputulokseen siitä, oisko mahdolliset pennut ihana vai kamala asia. Toisaalta mulla alkaa kesäloma viikon päästä, että sopivaan saumaan tulisivat jos tulisivat ;)

Päivittelen taas aamulla kuulumisia, jollei yön aikana mitään erityistä tapahdu. Ehkä tuo tosiaan on vaan valeraskaus? No, maanantaina asia viimeistään selviää.

Vierailija
55/57 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ketju on jäänyt vaivaamaan.

Miten koiralle kävi?

Vierailija
56/57 |
18.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjuun, kun ei loppu selvinnyt vaikka ap lupasi..

Mitäköhän tapahtui koiralle. :(

Vierailija
57/57 |
19.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on elossa ja voi hyvin, pentuja ei koskaan syntynyt. Tuo ihme hössötyskin sillä loppui heti, kun lapset palasivat kotiin. Ehkä se oli vain ikävissään tai jotain muuta erikoista?

Kaikki siis ok.

(Ja kohtutulehdushan tämä ei voinut olla, koska koiralla ei ollut kuumetta eikä pahanhajuista vuotoa. Että jotain rajaa siihen syyllistämiseen ja hysterioiintiin.)

t. ap