Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää, että koira synnyttää? Yllätyspentuja.. :/

Vierailija
23.06.2012 |

Viisivuotiaalla nartullamme on kaikki muut juoksut paitsi ensimmäiset, olleet aina ihan huomaamattomat. Ei siis verta lattioilla tms.

Nyt pari päivää koiran käytös on ollut ihan kummallista. Syystä jota en käsitä, kaivautuu pihalla ollessaan terassin alle. Läähättää, on levoton, ei oikeastaan syö. Normaalisti ahmattilinjalla, nyt ei tunnu maistuvan mikään. Juo jonkin verran, ei kuitenkaan normaalia enempää. Ei juuri pissaile, ainakaan normaalia enempää. Ehkä jopa vähän vähemmän, esim aamupissaa ei ole tehnyt parina aamuna ollenkaan vaikka yleensä pissaa heti kun pääsee aamulla ulos. Välillä ulvoo ja uikuttaa, ei koko aikaa. Lenkillä on pirteä, iloinen, häntä heiluu, kiinnostunut ympäristöstä, jopa vetää hihnassa. Ei siis ole mitenkään apaattinen tai surkea.

Nuolee jatkuvasti alapäätään, joka näyttää olevan turvoksissa. Hännänaluskarvoissa on jotain eritettä, mutta mun mielestä koira ei haise pahalle tai miltään erikoiselta. Nisät on turvoksissa. Mikään siro tai hoikka tuo ei ole ollut koskaan, vaan enemmänkin tanakka tai roteva. En siis ole huomannut mitään vatsan pyöristymistä.

Välillä on ihan rauhallisesti, sitten taas läähättää ja tärisee. Tuota tärinää tosin tuolla koiralla ollut aikaisemminkin, esim jos on innoissaan lähdössä pihalle tai muuta jännää odotettavissa. Antaa koskea itseään normaalisti, ei arista mitään, ei ole aggressiivinen, ei apaattinen, ei surkea.

Olen googlettanut kaikkea mahdollista, mutta oireet ei sovi kohtutulehdukseen/märkäkohtuun; ei siis pahanhajuista eritettä, ei apatiaa, ei juo normaalia enempää. Lähin, mikä googlen perusteella sopisi, olisi lähestyvä synnytys. Mulla ei ole mitään hajua siitä, koska koiran edelliset juoksut on olleet koska ne on tosiaan aina olleet täysin huomaamattomat.

Seuraan koiran tilaa herkeämättä, ja jos siltä alkaa vaikuttamaan lähdetään eläinlääkäriin (jos koiran tila alkaa romahtaa tai pahenee). Vielä ei lähdetä, koska lähin päivystävä on yli sadan kilsan päässä.

Voiko kyseessä olla lähestyvä synnytys, vaikka mun mielestä koiran vatsa ei näytäkään suurentuneen? Vai onko kyseessä jostain syystä tavallista voimakkaampi juoksu? Aikaisemmin viikolla ja viime viikolla huolehti pehmolelustaan, mutta nyt muutamaan päivään ei ole sitä ottanut, en edes tiedä missä se nyt on.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yli 39, veisin heti eläinlääkäriin, koska kyseessä voi hyvin olla kohtutulehdus.

Jos lämpö on alle 37,5 on kyseessä varmaankin synnytys (koiralla lämpö laskee alle 37, kun synnytys käynnistyy ja siitä 24t kuluessa syntyy eka pentu, noin niinkuin pääsääntöisesti.

Hälyttäviä merkkejä synnytystä ajatellen on samea, vihreä vuoto (=istukka irronnut, pennut ja emä vaarassa), selkeä, runsas verenvuoto tai se, että eka pentu ei ole syntynyt 36t kuluttua lämmön laskusta tai 1,5t kuluttua työntösupistusten alkamisesta.

Mikäli noutajalla on vain 1-2 pentua, ne voivat olla niin isoja, etteivät mahdu syntymään.

Vierailija
22/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan mittaa se lämpö, jos on yli 39 voidaan puhua jo kuumeesta ja silloin todennköisesti tulehdus koiralla päällä. Jos taas lämpö on alle 38 ja on mitattu oikein niin voi olla synnytys lähellä. Jos saat huomattavan korkean tai matalan lämmön toista mittaus tuloksen varmistamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan juoksut.

Vierailija
24/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten mä saan sen kuumeen mitattua tuolta koiralta? Ei se anna mun laittaa sitä mittaria itseensä..

Vierailija
25/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en todellakaan saa mitattua tuolta kuumetta. En uskalla kauheasti vatsankohdalta painaa (eli siis nostaa koiraa seisomaan). Ja kun koetin niin, että otin koiran jalkojeni väliin, niin ei tarttenu kauaakaan kun se karkasi multa, iso koira kun on. Nyt se kiertää itsensä makaamaan tai istumaan niin, etten todellakaan pääse sen hännän alle.

Mistä musta voi päätellä onko sillä kuumetta vai ei? Kuono oli ainakin ihan kylmä.

Vierailija
26/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira makuulle, toinen silittelee, rauhoittelee ja toinen mittaa lämmön. Muista rasvata mittari kunnolla.

Jos koiralla on kuumetta, sen hengitys ja korvat tuntuvat tavallista kuumemmilta. Kuonosta en osaa sanoa mitään.

Minusta olisi tosi tärkeää oikeasti saada se kuume mitattua ja ylivoimaisesti helpointa se on tehdä koiran ollessa makuullaan.

Vierailija
27/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tukeva, tiukahko ote hännän tyvestä, kun mittaat.

Vierailija
28/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira tuntuu muuten kaikinpuolin ihan normaalilämpöiseltä, ei siis hohka kuumaa mistään kohtaa, ei edes hengityksestä.

Ja siis tuolla koiralla on niin paljon karvaa hänäänalusseudussa, etten mä sitä mittaria edes saa sinne tuosta noin vaan.. rasvasin mä sen mittarin tietysti, mutta ei se auttanut asiaa. :/

Vierailija
29/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira seisoma-asentoon. Menet koiran yläpuolelle, toinen jalka ruumiin toisella puo,lella ja toinen toisella. Hännästä tiukka ote ja puristat omilla jaloilla kyljistä, että koira pysyy paikoillaan. Ei haittaa vaikka pari karvaakin menisi.

Tuntuu vaan että provoilet,jos et tälläisessä tilanteessa saa edes lämpöä mitattua. Pakkohan sun on pystyä...

Vierailija
30/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän järki tämmöisestä ois provoilla?

Ja just tuolla tyylillä mä yritin, enkä onnistunut. Katoin jopa youtubesta videon miten se mitataan, mutta eipä ole yhtä yksinkertaista tuolle meidän koiralle.

Koira seisoma-asentoon. Menet koiran yläpuolelle, toinen jalka ruumiin toisella puo,lella ja toinen toisella. Hännästä tiukka ote ja puristat omilla jaloilla kyljistä, että koira pysyy paikoillaan. Ei haittaa vaikka pari karvaakin menisi.

Tuntuu vaan että provoilet,jos et tälläisessä tilanteessa saa edes lämpöä mitattua. Pakkohan sun on pystyä...

Vierailija
31/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaat sen päällä, häntä ylös ja mittari paikoilleen. Käsittämätöntä ettei osata käsitellä koiraansa. Ei siltä tule kyselle, menet ja mittaat. Piste.

Vierailija
32/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulen että sain mitattua oikein. Eka kerta näytti 37.8 ja toinen mittaus 38.4

Kuumetta sillä ei ainakaan ole.

Vierailija
33/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voinko ihan rauhallisin mielin odotella maanantaita? Ts. sillä ei voi siis olla mitään hetikohta tappavaa tautia, joka aiheuttaisi sen käytöksen? Se märkäkohtu on kai nyt viimeistään suljettu pois?

Vierailija
34/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voinko ihan rauhallisin mielin odotella maanantaita? Ts. sillä ei voi siis olla mitään hetikohta tappavaa tautia, joka aiheuttaisi sen käytöksen? Se märkäkohtu on kai nyt viimeistään suljettu pois?

Jos oireet jatkuvat samanlaisina. Tarkkailee kuitenkin koko ajan siltä varalta jos onkin käynnissä synnytys ja on esim pentu juuttuneena synnytyskanavaan eikä synnytys etene - eli jos koira alkaa esittää äärimmäistä epämukavuutta tai selvää kivulloisuutta sitten lääkäriin päivystyksenä. Mutta jos oireet jatkuvat kuten tähän asti niin voit odottaa.

Vierailija
35/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan toki koiraa koko ajan, vointi sillä ennallaan. Tosi omituista tuo sen käytös.. Uskallanko mä tarjota sille ruokaa? Vettä oon antanut sen juoda ihan normaalisti. Ainakaan päivällä se ei koskenutkaan ruokaansa, otin kupin sitten pois.

Entäs jos oikeasti on joku synnytysjuttu menossa? Pitäiskö mun käydä sitä kattomassa yölläkin, tehdä sille joku peti jonnekin? Koira siis nukkuu yleensä kesäyönsä lasikuistilla nojatuolissa, kun muualla talossa on sille liian kuuma.

Vierailija
36/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitata se lämpö säännöllisesti, esim. tänään illalla ennen nukkumaan menoa, ja heti aamulla huomenna sekä päivällä ja illalla niin tiedät lähteekö se nousemaan/laskemaan vai pysyykö normaalina.

Meillä kun koira sairasti niin meni kuumettomasta 41 asteen kuumeeseen muutamassa tunnissa, onneksi olin kotona ja mittailin lyhyin välein niin huomasin miten vaan nousee koko ajan ja ehdittiin sitten lääkäriin juuri ajoissa.

Vierailija
37/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nisistä tulee jopa maitoa.

Vierailija
38/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan toki koiraa koko ajan, vointi sillä ennallaan. Tosi omituista tuo sen käytös.. Uskallanko mä tarjota sille ruokaa? Vettä oon antanut sen juoda ihan normaalisti. Ainakaan päivällä se ei koskenutkaan ruokaansa, otin kupin sitten pois.

Entäs jos oikeasti on joku synnytysjuttu menossa? Pitäiskö mun käydä sitä kattomassa yölläkin, tehdä sille joku peti jonnekin? Koira siis nukkuu yleensä kesäyönsä lasikuistilla nojatuolissa, kun muualla talossa on sille liian kuuma.

Voit tarjota ruokaa, vaistot sanovat kyllä koiralle jos ei nyt ole aika syödä eikä se sitten syö. Toisaalta jos olisi synnyttämässä ja söisi silti niin ei siitä haittaa ole muuta kuin että saattaa oksentaa vatsalaukussa olevat ruoat pois kun supistukset kunnolla alkaa.

Iltasella voit katsoa mikä on koiran tilanne, miten käyttäytyy että onko tarvetta käydä katsomassa yöllä. Jos koira on rauhallinen ja käy levolle, tuskin tarvitsee. Ainakaan jos se pääsee halutessaan sieltä kuistilta ihmisten luo "kertomaan" jos sillä on joku hätä.

Useita pentueita kasvattaneena kyllä sanoisin että jos olisikin synnytys niin oireet vaihtelevat kovasti nartuittain. Joku pullauttaa pentunsa aika vähäisin alkuoirein ja ponnistuksetkin voivat näyttää sellaisilta että kokenutkin kasvattaja miettii että onkohan nuo nyt vielä mitään - ja sitten lykkääkin jo pentua ulos emättimestä. Joku toinen narttu taas on jo pitkään ennen synnytystä hyvin levoton ja avautumisvaiheessa niin kipeän oloinen että itse olen joskus vannonut että ikinä enää en narttua kiduta tähän tilanteeseen laittamalla: repi tuskissaan mattoja, kaivoi, tärisi, uikutti läpi yönkin, ja seuraavana iltapäivänä sitten synnytti pentunsa.

Vierailija
39/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin sen äskettäin ulkona. Joi vähän, teki pissan, juoksenteli levottomasti edes takaisin. Löysi pehmolelunsakin, kanteli sitä hetken ja uikutti samalla kunnes jätti sen maahan ja halusi takaisin sisälle. Ei edes yrittänyt karkailla minnekään, vaikka hihnan lukko irtosi pannasta. Sinne terassin alle yritti, mutta tuli heti pois kun kielsin. Kaivoi pihanurmea hetken ja piehtaroi siinä.

Laitoin kuistille koiran oman karvapeiton kanssa pari pussilakanaa levitettynä, mutta ainakaan toistaiseksi ei mene niitten päälle vaan kuuluu kävelevän ja käy välillä pitkäkseen lattialle. Ja nuolee sitä alapäätään.

Koetin sen massuakin silitellä, mutta en mä saa mitään käsitystä siitä, onko se jotenkin pyöreämpi kuin normaalisti vai ei.

Pitää varmaan illemmalla vielä yrittää sitä kuumeen mittausta.

Vierailija
40/57 |
23.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käyttäysi noin, enkä tietäsi mistä on kysymys.

Vie sinäkin.