Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaja: mitä voin syödä leivän sijaan?

Vierailija
20.07.2014 |

Yritän laihduttaa ja rupesin pitämään ruokapäiväkirjaa. Huomasin, että syön leipää ym. hiilaripitoista (karjalanpiirakat, rieskat ym.) ihan hillittömästi päivässä. On vaan jotenkin tapana syödä jotakin noista esim. väli- ja iltapalaksi (pääruoallakin saatan syödä niitä). Kysyisin teiltä, jotka laihdutatte: millä voisin korvata nuo hiilariruoat? Pelkillä kasviksilla ei yleensä lähde nälkä. Raejuustoa olen yrittänyt syödä, mutta sekään ei tunnu täyttävän yhtä hyvin kuin leipä. Mitä teen?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkillä kasviksilla tosiaan lähde nälkä. Niihin täytyy yhdistää rasvaa ja/tai proteiinia että lähtee. Eli syö vaikka jogurtti hedelmän kaveriksi, tai raejuustoa tai mitä vaan juustoa salaatissa tai kasvisten kera. Älä välttele ylettömästi öljyjä ja rasvaa. Pähkinät kannattaa myös muistaa täyttävänä proteiinin ja rasvan lähteenä, joita voi syödä kasvisten ja hedelmien kanssa.

Mutta toisaalta, ei ne leivät ja muutkaan ongelma ole, jos niitä ei syö niin  paljon että päivän kalorisaanti nousee liian isoksi. 

Vierailija
2/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahkaa ja marjoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakas

Vierailija
4/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lämmin ruoka 2-3 kertaa päivässä ja voit silloin jättää kaikki turhat välipalat pois. Ruoan pitää silloin tietysti olla vähintään hiilaritietoista, jotta verensokeri pysyy koko päivän tasaisena.

Vierailija
5/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinipatukka

Vierailija
6/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kourallinen pähkinöitä, kasa raejuustoa, hedelmiä ja marjoja. Tai vaikka viiliä ja marjoja. Tai kananmunaa. Tai puuroa. Ja pari leikkelettä Se leipä on vaan ehkä enempi tottumuskysymys. Mulle ainakin.

Vierailija
7/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofua, papuja, pähkinöitä

Vierailija
8/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuudella leipääkin voi syödä eli ei sitä kieltolistalle kannata laittaa. Leipääkin on monenlaista joten jos oot valinnut terveellisen leivän ja siihen päälle/väliin vastaavat täytteet, siitä saa ihan hyviä aterioita just joksikin aamu- tai iltapalaksi vaikka.

Ruuan kanssa leivän syöntiä vois ehkä vähentää sillä jos laitat lisukkeeksi enemmän kasviksia ja vaikka salaattia, ja lisäät veden juontia. Samoin just vaikka toi raejuusto voi olla ihan hyvä korvike, ja ylipäätään proteiinipitoiset kevyet tuotteet. Niitä voi laittaa salaatteihinkin jolloin niistä tulee ruokaisampia ja jälleen hyviä korvikkeita leipäaterioille.

Vierailija
9/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahkaa tai munakas. Lisänä marjoja/kasviksia. Toimii.

Vierailija
10/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laihduta, mutta en syö muuta leipää kuin ruisleipää. Lisäksi hedelmät on hyvä välipala.

Vierailija
11/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leipää ruualla, jos ei ole keitto!

Täysjyväruisleipä on tosi täyttävä välipala kun paistat tai keität päälle kananmunan.

Riisipiirakat EIVÄT ole laihduttajan ruokaa!

Vierailija
12/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tässä tuli paljon kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja. T: Ap

Vierailija
13/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että pyri eroon niistä välipaloista ihan kokonaan. Syö ruokaa tarpeeksi.

Vierailija
14/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvi korvata millään eikä jättää pois, syöt vain vähemmän.

Vierailija
15/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:44"]

Riisipiirakat EIVÄT ole laihduttajan ruokaa!

[/quote]

Miksi eivät? Olisiko perunapiirakat parempi vaihtoehto?

Vierailija
16/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut vasta kirjan Ranskattaret eivät liho ja siinä oli yksi erittäin huomion arvoinen juttu. Suomessa virallisissa suosituksissa ehdotetaan ruokarytmiksi aikuiselle sellaista että siihen kuuluu aamupala, mahdollisesti välipala ennen lounasta, lounas, taas iltapäivällä välipala, illallinen ja lopuksi iltapala. Ranskassa syödään aamupala, lounas, iltapäivällä ehkä kahvi ja lopuksi illallinen. Illallinen syödään niin myöhään ettei iltapalaa tarvita. Lapset syövät iltapäivällä välipalan, aikuiset ei. Eli Suomessa ohjataan virallisesti naposteluun. Tässäpä mietittävää. Olen itse kokeillut tuota ranskalaista rytmiä ja napostelun tarve todellakin vähenee. Ruoathan siellä pitävät sisällään alku-, pää- sekä jälkiruoan. Jälkiruoka varsinkin on tärkeä tuon napostelun hillitsemiseksi.

Vierailija
17/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä syön aamulla kaksi real-leipää ja samoin illalla. Onnistuukohan mun laihdutus? Lisäksi yksi lämmin ateria ja pari rahka-marja-välipalaa.

Vierailija
18/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 22:34"]

Yritän laihduttaa ja rupesin pitämään ruokapäiväkirjaa. Huomasin, että syön leipää ym. hiilaripitoista (karjalanpiirakat, rieskat ym.) ihan hillittömästi päivässä. On vaan jotenkin tapana syödä jotakin noista esim. väli- ja iltapalaksi (pääruoallakin saatan syödä niitä). Kysyisin teiltä, jotka laihdutatte: millä voisin korvata nuo hiilariruoat? Pelkillä kasviksilla ei yleensä lähde nälkä. Raejuustoa olen yrittänyt syödä, mutta sekään ei tunnu täyttävän yhtä hyvin kuin leipä. Mitä teen?

[/quote]

Sen nälän ei ehkä pitäisikään lähteä millään välipalalla, vaan voisi odottaa varsinaista ruokaa. Se että on nälkä ei tarkoita sitä että sillä sekunnilla on syötävä jotain. Aikuinen ihminen voi odottaa.

Vierailija
19/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisikakut on kanssa hyvä korvike leivälle.

Vierailija
20/62 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahka on pahaa, mutta Lidlin rahkajugurtti on hyvää ja halpaa. Marjoja sekaan, niin hyvä tulee, ei tarvi makeutukseen muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi