Miksi lääkärit syyttävät ylipainoisen ihmisen vaivojen syyksi lähes aina ylipainoa?
Ymmärrän kyllä, että ylipaino on terveydelle pahasta ja voi olla aiheuttajana monissa sairauksissa, mutta se on myös helpoin selitys monelle vaivalle. Esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten vaivoja valittamaan menevä normaalipainoinen ihminen pääsee helpommin tutkimuksiin kuin vastaavia vaivoja valittava ylipainoinen ihminen.
Kommentit (25)
että moniin vaivoihin on paras hoito laihdutus, jos ylipainoa on. Se on myös turvallinen ja halpa hoito, johon ei liittyne kovin paljon haitallisia sivuvaikutuksia.
Minusta on päinvastoin hienoa, jos lääkäri pidättäytyy helposta reseptiratkaisusta ja kehottaa potilasta ottamaan terveysasiat omiin käsiinsä ja tekemään itse asioille jotakin.
koska se on yleisin syy useisiin vaivoihin, hyvänä esimerkkinä juurikin itse mainitsemasi tuki- ja liikuntaelinvaivat. Näihin paras ja usein ainoa hoito on fysioterapian lisäksi laihdutus, erityisesti polvien nivelrikon oireilu helpottuu usein, kun niveltä kuormittava ylipaino poistuu. Tästä syystä tekonivelkirurgiaan ei saa edes lähetettä, ennen kuin paino on normaaleissa kantimissa.
Koska ylipaino lisää merkittävästi riskiä sairastua moniin sairauksiin.
Diabetes 2, tules, sydänsairaudet, aivohalvaus jne., jatkanko?
Miksi ihmeessä sitä syytä pitäisi etsiä jostain muualta, jos 20 vuotialla BMI 35 alkaa polvet pettämään? Samoin DM2 - voi koko tauti hoitua ilman lääkkeitä, jos elintapamuutokset onnistuu oikein hyvin.
Ylipaino (varsinkaan huomattava sellainen ja keskivartalolle sijoittuva) ei nyt vain ole mikä tahansa muuttuja, vaan iso riski terveydelle.
Ja mainittakoon, että mulle on aivan sama miltä ihminen näyttää, eikä ne pienet ylikilot ketään tapa. Terveysriski on kuitenkin se syy, miksi painoon puututaan terveydenhuollossa. Myös alipainoisuus on terveysriski.
Ylipainoisia laihduttajia on lähes joka toinen aikuinen ja silti syyllistetään. Eikö ne ylipainoiset maksa saman veron kuin laihatkin?
ihmisellä on kehossaan koko ajan pieni tulehdustila ylipainon vuoksi. Jatkuva stressi elimistölle.