Jos erityisopettajan paikkaa hakee 2 henkilöä, niin kumpi pitäisi valita?
Aineenopettaja, jolla siis opettajan pätevyys, mutta ei erityisopettajan pätevyyttä.
vai
Erityispedagogiikan opiskelija (ei siis mitään opettajan pätevyyttä)
Kommentit (13)
eli haastattelun perusteella sopivampi valitaan.
t. työhönottaja
työhaastattelussa.
Kumpikaan ei ole paikkaan oikeasti pätevä.
perusteella valitsisin sopivamman. Pelkillä erityispedagogiikan opinnoilla ei sitäpaitsi opettajan pätevyyttä tule. Tarvitaan opettajan pedagogiset opinnot.
olettaen, että on opetuskokemusta siis. Olen itse opiskellut erityispedaa ja täytyy sanoa suoraan, että onhan se mielenkiintoista, mutta koko erityispedan saisi lopettaa ja integroida pedagogisiin. Erityisopettajan pitäisi olla kokenut. Sillä se homma hoituu. Ei teoria opeta ketään vaan käytäntö. Usein puhutaan, kuinka pitää opiskella sitä ja tätä ollakseen pätevä. Todellisuudessa pätevä on ihminen, jolla on kokemusta ja sopiva persoona. Ymmärrän, että johonkin pitää vetää raja, mutta ärsyttää opettajien ja monien muidenkin hokema siitä, kuinka joku koulutus tekee autuaaksi. Ei tee. Työ opettaa. Koulutus antaa oikeuden alkaa harjoittelemaan.
Olen opettaja, mutta en jaksa vouhottaa opintojen pätevöittävyyttä.
aineenopettaja on pätevämpi. Aineenopettajalla on kuitenkin opettajan pätevyys, erityispedagogiikan opiskelijalla on vain ylioppilastutkinto. Erityispedagogiikkaa opiskelemalla ei sitäpaitsi tule edes saavuttamaan erityisopettajan pätevyyttä.
omaa todennäköisesti edes vähän piirun verran enemmän elämänkokemusta ja auktoriteettia.
ERityisopettaja tarvitsee kyvyn olla auktoriteetti.
Erityisopen homman on vaativaa puuhaa, jota ei opiskelija pysty hoitamaan.
aineenopettaja ja en ole katkera etten saanut paikkaa, mutta se ihmetyttää, etten saanut edes kutsua haastatteluun. Kokemusta minulla on erityisoppilaista 8 vuotta.
Valitsivat siis sen, jolle tarvii maksaa vähemmän palkkaa, hävytöntä!
T. Se, joka morkkasi katkeraksi, sorry
Olishan ne muuten haastatellut molempia hakijoita! Valita ihan piruuttas. Joutuupahan reksi vähän ylimääräseen hommaan tuollaisesta hävyttömyydestä rangaistuksena :-).
Kaikki opiskelijat kun ei ole 18v pumpulipaketista just ulos päässeitä, joillain heistä on pitkäkin työkokemus takanaan ja se voi olla myös erityisopppilaista.
Lisäksi meille ei ole kerrottu, onko tässä kyse laaja-alaisen erityisopettajan vai vaan erityisopettajan tehtävästä.
mutta esimerkiksi yläkoulun laaja-alaiselle erityisopettajalle olisi kyllä hyötyä varsinkin ruotsi/englanti tai ma/fy/ke -aineenopettajuudesta. Noitahan siellä pääasiassa opetetaan.
joten paikkaan valitaan "sopivampi".