Mitä perinteitä teillä on juhannuksena lapsille siirrettäväksi?
Kommentit (11)
vuodesta toiseen. varmaan juuri tämä, että siinä on pitkät perinteet, siitä tekeekin niin odotetun.
uidaan, saunotaan, käydään kalassa ja illalla ratkaistaan kesän mölkkykuninkuus ;) Koivut on portinpielissä, vihta tehdään saunaan jne.
toivottavasti lapseni keksii ja löytää itselleen sopivan juhannusviettotavan :)
ollaan oltu mökillä vaihtelevien tuttavaperheiden kanssa. Grillailtu, lapset uineet (sellainen täytettävä lastenallas nurtsilla, kun mökki ei ole vesistöjen vieressä), käyty kävelyllä, pelailtu pihassa fudista ja krokettia.
Mun vanhemmat ei koskaan viettäneet juhannusta mitenkään, ei ollut mökkiä minne mennä joten olen aika hakusessa juhannusperinteiden suhteen.
No ei vaan, nämä tavalliset: järvi, sauna, kokko, paljon porukkaa koolla, hyvää ruokaa, juomaa, yhdessä olemista, vapaata:)
Ja perinteisiin kuuluu, että ollaan koko perheen voimin. Valmistetaan yhdessä salaatit ja grillattavat, käydään hakemassa koivut ja tehdään vihdat, käydään saunassa, grillataan ja syödään hyvin, potkitaan palloa ja pelataan muita pihapelejä, illalla katsotaan yhdessä joku elokuva ja kenties pelataan vielä lautapelejä :) Sellaista mukavan rentoa yhdessä olemista ja tekemistä. Haluan lapseni saavan samanlaisen juhannuksen, mitä me saimme aina pienenä.
Se yhdessäolo on meille perheessä aina ollut tärkein, vanhemmilla on aikaa lapsilleen ja aikaa kuunnella heidän murheita, vaikka murheemme olisivat olleet kuinka pieniä tahansa. Se, että nautitaan siitä, että saa yhdessä tehdä eriasioita.
Harmi vaan, että nykyisin, ei siskojani sekä veljeä saa samaan pöytään saati edes saman katon alle, kun joku aina suuttuu jostain -_-'
nostetaan lippu salkoon ja "aloitetaan juhannus" klo 14. Lippua nostettaessa lauletaan Siniristilippumme. Tämän jälkeen poksautetaan kuohujuomat ja kaikki nostavat maljan Suomen kesälle. Sitten ruvetaan lämmittämään saunaa ja valmistelemaan ruokaa. Kun kaikki ovat käyneet saunassa, kokoonnutaan yhteiseen pöytään ja syödään alkuun uutta perunaa ja silliä/kalaa, pääruoaksi grillataan jotain ja jälkkäriksi jotain kesäistä hyvää. Usein anoppi lausuu jonkun kesään liittyvän runon tai lukee pätkän jotain aiheeseen liittyvää kaunokirjallista tekstiä.
Illalla, jos ei ole kulovaroitusta, poltetaan kokko rantakalliolla ja lauletaan nuotio- ja muita lauluja kitaran säestyksellä. Jos sataa tai tätä ei voi tehdä, istutaan sisällä takan ääressä joko pelaten tai laulaen.
Kotona ollaan. Minä hoitoalalla joten usein olen ollut töissä, nyt tosin äitiyslomalla. Olisi ihana lähteä mökille , tavata sukulaisia, saunoa, uida jne. mutta kellään lähisukulaisella ei ole mökkiä. Perusviikonloppu.
Me vietetään juhannusta miten milloinkin. Joskus ollaan kotona (rivari kaupungissa rauhallisella omakoti/rivarialueella) ja grillataan sään salliessa, saunotaan, käydään ehkä uimarannalla. Käydään ehkä jossain kylässä. Joskus on oltu mummolassa maalla. Tänä vuonna meillä on vuokramökki.
Juhannus ei ole ollut ikinä mikään "the juhla" minulle tai miehelleni, joten ei olla osattu sitä sen kummemmin ikinä stressata.
Me vietetään juhannusta miten milloinkin. Joskus ollaan kotona (rivari kaupungissa rauhallisella omakoti/rivarialueella) ja grillataan sään salliessa, saunotaan, käydään ehkä uimarannalla. Käydään ehkä jossain kylässä. Joskus on oltu mummolassa maalla. Tänä vuonna meillä on vuokramökki. Juhannus ei ole ollut ikinä mikään "the juhla" minulle tai miehelleni, joten ei olla osattu sitä sen kummemmin ikinä stressata.
vuodesta toiseen.
varmaan juuri tämä, että siinä on pitkät perinteet, siitä tekeekin niin odotetun.