Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**heinähattujen viikko 24**

10.06.2008 |

tulkaahan taas kertomaan kuulumisia! minä kirjoittelen,kunhan ollaan pojan kanssa käyty tuolla vesisateessa hyppimässä jokaikinen lammikko läpi :D

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin nautin näistä viileämmistä ilmoista. Hellettä vastaan minulla ei sinänsä ole mitään ja nautinkin auringosta kyllä, mutta turvotus alkoi olemaan niin kamalaa, että tämä tuntuu luksukselta. Mä voin taas kävellä!! Turvotusta on toki vieläkin, mutta mittakaava on ihan eri ;)

Mulla pyörii synnytys koko ajan mielessä... Minulla on kaksi ensimmäistä olleet syöksysynnytyksiä ja vähän pelottaa aikooka tämä tulla vielä nopeemmin. Tosin en ole yhtään varautunut mihinkään yli 10 tunnin synnytykseen, joten se olisi kyllä myöskin järkytys.

Öisin kun herään vessaan (noin tunnin välein) odotan/pelkään aina vesien pamahtavan...

Jos vauva meinaa tulla vasta laskettuna aikana tai vasta sen jälkeenkin, niin mulla on kyllä TODELLA pitkä aika odotella sitä, kun nyt jo odotan synnytystä.

Synnytys jopa pelottaa hiukan, vaikka ikinä ennen ei ole. Toivotaan, että kaikki sujuisi silti.

Milloin teillä joilla jo ennestään on lapsia on synnytykset alkaneet? Mulla kummatkin synnytykset olleet viikoilla 39+1, joten uskallan toivoa, ettei tämäkään menisi LA:n yli.

- Viivi ja vatsa, olisko nyt 34+2?! ?:|

Vierailija
2/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla iloisia vauvauutisia! :D Omatkin tuntemukset alkavat olla sen suuntaisia, että ei tässä enää kovin pitkiä aikoja ole, kun vauva pyrkii maailmaan. Viime viikon lääkärineuvollassa (rv 36) sf-mitta oli 35 cm, eli yläkäyrällä mennään ja vauvan pää kiinnittymässä alas. Ihan hyvin olen jaksellut ja viikonloppuna päätettiinkin käydä n. 300 km:n päässä sukulaisissa viimeistä kertaa kaksin, seuraavan kerran sitten joskus kesällä kolmisin... :) Vauvaan liittyviä hankintoja teen vielä pikkuisen tällä viikolla ja tavoitteena olisi myös muutoin saada kotia "vauvakuntoon" tämän viikon aikana. Muuton jäljiltä on vielä jokunen "nurkka" järjestämättä ja vähän remonttiakin vielä tehtävänä, mutta onneksi ei enää ihan maailma kaadu vaikka lähtö tulisikin. :) Omaa oloa kyllä jotenkin helpottaa, kun saa paikkoja kuntoon vauvaa varten, vaikka ehtiihän sitä vauvan synnyttytäkin, mutta kun on ensimmäinen pienokainen kyseessä, luulen, että maailma ympärillä pysähtyy joksikin aikaa vauvan synnyttyä ja kaikki huomio on vauvassa. :) Viikon verran vaivasi ripulitauti, mutta onneksi ei ollut lämpöä eikä kipuja, ja vaiva on nyt mennyt ohi. Neuvolassa sanoivatkin, että mahatautia on nyt kovasti liikkeellä.

Kaikkea hyvää Heinähatuille ja voimia viimeisiin viikkoihin ennen synnytystä!

t: Tipsu79 + masukki 36+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana et vähän sataa. Mun puolesta maa sais nyt kastua kunnolla ja sitten lisää aurinkoa, kiitos;)

Oma napa voi edelleenkin mainiosti. Mitä nyt hb on vähän alhaiseksi päässyt ja tietty vähän väsyttää, mutta muuten oon elämäni kunnossa:) Viikot vähenee hurjaa tahtia, mut vielä en ole asennoitunut "viimeisiin viikkoihin". Jos edellisten mukaan mennään niin tämäkin tulee maailmaan vasta 42+ viikoilla, eli piiitkä odotus vielä edessä.

Viivi, kuinka nopeat synnytykset sulla on ollut? Mulla eka oli kestoltaan 4h ja toinen 2h. Toivottavasti tämä ei nyt sentään ihan tunnissa tulisi, kun voi tulla pikkasen kiire sairaalaan!!!

Turvotusta on täälläkin ilmaantunut, mut saattaa johtua kyllä viikonlopun herkutteluista:) Vietettiin tytön 2v. synttäreitä ja tuli kyllä mässättyä oikein urakalla.

Munkin pitäisi vielä jotain vauvajuttuja ostaa valmiiksi, mutta esim. pinnasängyn kasaus jätetään kyllä sitten lähemmäksi synnytystä. Ja jos nyt jostain kumman syystä vauveli aiemmin syntyisi, niin äkkiäkös mies sen yksinäänkin kasaa:)

Nyt taidan lähteä kauppaan ja sit kotihommien kimppuun...

Mukavaa viikonalkua kaikille!

Tiina

Vierailija
4/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva, joka vielä kaksi viikkoa sitten oli poikittain, on nyt kääntynyt pää alas päin. Verenpaine, hemoglobiini, sf-mitta, paino ja kaikki oli täysin kohdallaan.

Mulla on molemmat edelliset synnytykset menneet niin että lapsivedet menivät 40+2 eikä supistuksia tullut. Vuorokauden kuluttua käynnistettiin, eka kesti 4 tuntia, toka 2h50min. Koin että synnytykset olivat sikäli helppoja ettei tarvinnut kauaa kärsiä eikä toisaalta arpoa koska lähteä sairaalaan.

Jotenkin oletan kolmannenkin menevät samalla tavalla, ja olen varmaan hyvin yllättynyt jos ei mene. Saas nähdä, kun 40+2 sitten tulee ja menee eikä mitään tapahdu niin olen varmaan paitsi hämmästynyt myös hyvin kiukkuinen :-)

Kvaak rv 36

Vierailija
5/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on ihanaa, kun välillä tämmösiä viileämpiä päiviä. Saa nukuttua öisinkin huomattavasti paremmin. Öistä on tullu muutenkin niin levottomia ja unettomia, niin kuumuus ei kyllä yhtään helpota asiaa. Viime yön nukuin jo paljon paremmin :D

Viikonloppu meni oikeastann pihatöitä tehdessä. Saatiinkin paljon aikaiseksi. Pari kukkapenkkiä laitettiin uuteen uskoon, toisen tilalle laitettiin nurmikkoa ja toisen tilalle tehtiin ihan uus kukkapenkki. Yks kukkapenkki pitäs kääntää vielä nurin ja laittaa uudet kukat siihen. Tuli ihan kivasti oltua pihalla viikonloppuna, olkapäätkin kerkes palaa :/

Itkuherkkyys sen kun jatkuu, tuntuu että koko ajan vaan itkettää ja itkettää. Paikasta ja ajasta ei niin väliä. Lauantainakin, kun olin menossa yksiin juhliin niin siinä matkalla autossa aloin vaan itkemään ja sitte piti naama punaisena mennä juhliin :D

Torstaina ois neuvola ja parin viikon päästä ois sitte se viimeinen lääkärineuvola. Kuulee sitte vähän, minkä kokoinen asukki täällä oikein on.

Jaksamisia heinämammoille :D

Helmiir 35 tasan

Vierailija
6/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla,että kaikilla menee hyvin!!!! (suht hyvin...),joitain vaivoja lukuunottamatta.

Minä kävin tänään neuvolalääkärillä syn.suunnittelussa.Laittoi lähetteen tays:iin.Nyt odottelen sitten sieltä vain yhteydenottoa.Kaikki näkyi kuulemma olevan ok,kun ultrasi.Lapsivettä normaalisti jne. Painoarvio nyt tasan 3kg.Eli ihan ok.

Toivon siis käynnistystä nyt kolmannen kerran pelkojen takia.Viime kerta on ainoa jolloin sain kivunlievityksen.Mulla menee loppu nopeasti kalvojen puhkaisun jälkeen ja kipu on siis valtava....Toivottavasti tämä menisi niin kuin viimeksi.Sain spinaalin,joka vaikutti loppuajan.

Nyt viikkoja 35+4.

Oikein hyvää aikaa kaikille tähän loppuun......

iltahämärä+ neljäs poika

Vierailija
7/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla synnytyket olleet kestoltaan ensimmäinen myös 4 tuntia ja viimeisin merkittiin kestoltaan 2h, mutta oikesti siitä tunti oli supistelua ja ponnistusvaihekkin kesti jopa 0 minuuttia!

Toisaalta olen kiitollinen, että synnytykset olleet noin nopeita, mutta olen myös harmitellut sitä hieman. Ne on edenneet niin vauhdikkaasti, että en ole oikein tiennyt missä mennään... Edellisessä synnytyksessä kätilö ei myöskään uskonut minua, että lapsi oikeasti syntyy nyt. Jouduin pitkään anella häntä katsomaan kohdun suun tilanteen. Ja kun huomasikin vauvan tulevan kätilö meni aivan paniikkiin ja siitä tietysti hätäännyin itsekkin kun luulin vauvalla olevan joku hätänä. Kätilö yritti ehtiä hanskat laittamaan, mutta eihän se ehtinyt... Hyvä kun sai vauvasta kopin kun poika oli päättänyt tulla nyt eikä hetken päästä!

Nyt hieman arveluttaa jos satunkin olemaan yksin lasten kanssa kotona synnytyksen alkaessa... Mulla kun on alkanut synnytykset aina niin että supistukset tulevat taukoamatta ja ne ovat niin kovia, että en oikein voi liikkua ja oksentelen... Ei ole kiva 2- ja 6-vuotiaan katsella äitiä niin. Ja varsinkin kun sairaalaan pitää lähteä heti.

Nyt huomaan että kyllä tuo synnytys ihan tosissaan jännittää ja mietityttää... Mutta eiköhän siitä selvitä.

- Viivi ja vatsa, edelleen 34+2

Vierailija
8/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätinpä kirjoittaa, kun esikoinen nukkuu. Meni tänään ekaa kertaa pariin viikkoon ilman mitään mukinoita päikkäreille. Nyt kun hänellä on tuo isojen poikien sänky, niin meinaa joka päivä kokeilla montako kertaa sieltä voi karata ennen kun äitillä totaalisesti napsahtaa. Muuten meillä on nukuttu tosi huonosti, liian valosaa taitaa olla.

Tänäänkin poika heräsi jo klo 5.20 ja oli illalla nukahtanut klo 21 prkl!!!

Viikonloppuna valvoi molempina öinä 2h, hohhoijaa. Ei se mitään itkeskele, ei vaan nukuta.

Nyt kun oli sateinen ilma, ei mentykään ollenkaan ulos, vaan laitoin sub juniorin päälle ja pötkähdin itse sohvalle. (Eiks just näin neuvota kaikissa kasvatusoppaissa menettelemään 1,5v lapsen kanssa, hih) Torkahdinkin muutman kerran. Syötin lounaan pojalle ja vein sänkyyn klo 11. Nukahti ehkä minuutissa.

Jouduin käymään sunnuntaina äippäpolilla. Vauva ei ollut klo 14 mennessä liikkunut ollenkaan koko aamuna! Normaalisti, kun tämä tyyppi on tosi aktiivinen ympäri vuorokauden. Kaikki oli kuitenkin kunnossa. Mietin, että voiko se oma totaalinen väsymys vaikuttaa vauvaankin, kun just oli ollut tosi rikkonainen yö takana ja vielä illalla olin iltaa istumassa kaveriporukalla ja kotiin tulin vasta kahdelta yöllä. Sen jälkeen poika valvotti sen kaks tuntia ja heräs kuitenkin jo seiskan jälkee.

Mies oli sukulaisen viiskymppisillä ja tuli niin tuhannen pierussa kotiin, ettei siitäkään ollut lapsenhoito apua yöllä. Mummo ja vaari oli meillä yötä, mutta ne vaan kuorsasi (se oli yks syy miksi poika ei meinannut nukahtaa uudelleen)

Pikkusen meinasin olla kiukkunen sunnuntaina ja tietty itkuinen, kun oli huoli vauvasta.

Puoli tuntia ottivat käyrää, ei muuta. Siihen piirtyi heidän mittakaavallaan tarpeeksi liikkeitä ja se siitä.

Eilen oli neuvolakin. Oli tullut painoa hurjat 300g =o) (viimeks oli laskenut 500g), eli nyt mulla on neuvolakortin mukaan tullut painoa tasan 6kg ja oman vaakan mukaan 4kg. Ero johtuu siitä, että tietysti omalla vaaalla käyn aamulla ja eilenkin neuvola oli vasta 14.30. Viikkoja on nyt kasassa 32+4. Paineet oli 119/78, sf-mitta 29, eli ihan keskikäyrällä mennään, pissa puhdas ja vauva edelleen raivotarjonnassa. No, esikoinenkin päätti käääntyä perätilaan 36 viikolla, mutta onnistuttiin kääntämään oikein päin. Vaikkakin sektioon kuitenkin lopulta päädyttiin.

Nyt pitäis mennä silittämään pyykkivuorta ja pesemään vessa. Saatiin eilen miehen kanssa pestyä lattiat. Niitä nyt tuslin tarvii pestäkään kun kerran ennen vauvan syntymää. Mutta juhannus siivous saa tänä vuonna olla tässä. No, sauna pitäis ehkä jussiksi jynssätä, mutta muuten päätin olla stressaamatta. Onko teillä jussi suunnitelmia? Meillä ei ole kyllä yhtään mitään, eiköhän me kotona möllötellä, kun ei ole mitään mökkiäkään.

mam80

Vierailija
9/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänään tyhjentämään kaappini ja kahvitteleen työkavereiden kanssa. Loput kolme päivää aion tehdä töitä kotoa käsin sen mitä tarvii. Onneksi on etätyömahdollisuus :-) Tosin ei tässä enää mitään ihmeellisyyksiä ole jäljellä, kunhan siivoilen spostin ja vastailen muutamiin uusiin viesteihin lähinnä, että sijaiseni hoitaa ja jään perjantaina äitiyslomalle...rankkaa ;-)

Minunkin "napani" voi ihmeen hyvin, kuten vaikuttaa voivan monen muunkin heinämamman - Hienoa! Viimeyönkin nukuin kutakuinkin heräämättä (mitä nyt kylkeä kääntäessä vilkaisin muutaman kerran kelloa), kun ei tarvinnut käydä pissallakaan ollenkaan. Lonkkia ei ole särkenyt enää muutamaan viikkoon, vaikka aiemmissa raskauksissa lonkat ovat vaivanneet loppusuoralla kovastikin. Mutta enpä valita ja vielähän tässä ehtii tulla jos jonkinlaista vaivaa ennen H-hetkeä.

Juhannussuunnitelmiin meillä kuuluu rauhallista olemista. Aattona ajellaan tuttavien kesäpaikkaan n. 100km:n päähän ja Juhannuspäivänä sitten takas kotiin jatkamaan oleilua. Kaikkein mieluiten olisin ollut kotona koko Jussin, mutta onhan se kiva lapsille ja miehellekin, että pääsee vähän pois kotimaisemista vähäksi aikaa, kun vauvan tultua ollaan enemmänkin ensalkuun kotimaisemissa.

Tuleva vkonloppu onkin sitten oikein urakalla ohjelmoitu: on kyläilyä kavereilla (pe), 60v-juhlat (la) ja rippijuhlat (su). Onneksi äitiysloma on jo alkanut ja mieskin lomalla vielä seuraavan viikon niin saadaan lepäillä vkonlopun jälkeen ihan rauhassa ennen Juhannusta!

Terkuin,

Tinttis ja Pirpana 34+1

Vierailija
10/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille heinämammoille!

Täällä kans synnytys pyörinyt mielessä nyt ihan hurjasti. Äitiysloma alkoi viime viikolla ja nyt on ollut sitten aikaa keskittyä vauvaan ja synnytykseen. Stressaamaan alkoi tuo pitkä matka, että kuinkahan aikaisin sitä pitäisi lähteä sinne sukuloimaan ettei vaan tulis ambulanssisynnytystä ja mieskin pääsisi mukaan. Tavaroiden pakkausta riittää siis.

Jännittää myös se torstain ultra, että jokohan vauva on kääntynyt oikein päin ja vieläköhän on perätilassa. Toivottavasti olisi kääntynyt. Oon yrittänyt itse tunnustella vatsan läpi että mitenpäin vauva on mutta en saa selvää.

Nyt syömään..

Myissi rv. 35+3

Vierailija
11/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua taas tympii nämä sadepäivät!! ei pääse ulos ja esikoinen hyppii seinille,kun ei ole tekemistä.. minun mielikuvitus alkaa jo loppua,enkä keksi hänelle mitään tekemistä itsekään.. eilen rakennettiin majoja,autopesulaa sun muuta,tänään sitten puettiin sadevaatteet ylle ja lähdettiin lääräämään ulos ja hypittiin todella kaikki vesilätäköt läpi :) varpaita edelleen turvottaa ja näillä keleillä ei oikein viitsisi sandaaleissa kulkea,mutta tavan kengät sukkien kanssa turvottavat niin pirusti.. minä siis en ole yhtään iloinen näistä ilmoista.. :/

viikonloppuna käytiin viimeistä kertaa ennen vauvan syntymää miehen vanhempien mökillä ja kivaa oli. varsinkin esikoinen oli aivan onnessaan saadessaan olla ulkona lähestulkoon koko ajan. pääsi veneen kyytiin katiskoja katsomaan,kun olivat ostaneet hänelle omat pelastusliivit ja ihmetteli ylipäänsä metsän ötököitä ja oli iloinen kaikesta huomiosta. miehen vanhemmat oli ostaneet tulevalle vauvalle ruskovillan silkkimyssyn,onko kellään siitä kokemusta? samoin jokin ruskovillan body,taisi olla villainen? no,en kyllä ole kuullut kuin kehuja noista tuotteista,joten kokeillaan sitten tälle vauvalle :)

oma olo on varsin hyvä. jos vauva syntyisi samoilla viikoilla kuin esikoinen,päivä olisi tänään :) mutta eipä ole limatulppaa näkynyt tai mitään muutakaan.. alapäätä tosin on jomottanut koko päivän,mutta tuskin se mitään ihmeempää on. huomenna on sitten neuvola ja pääsee kuulemaan taas,onko kaikki ok. sanoin eilen miehelle,että nyt alkoi vauvan häätöviikot masusta ja tietty miehelle ei tullut kuin se yksi tapa mieleen ja oli tietenkin heti ehdotuksessa kiinni :D no,vaikka ei niistä taida olla oikeasti hyötyä,niin kokeilen kyllä kaikki saunomiset,seksin ja siivouksen useampaan kertaan,minä haluan oman kropan takaisin! :) jos huomenna ei sada,niin tarkoitus olisikin kävellä neuvolaan ja takaisin,eli yhteensä n.6km,jospa se vauva sieltä ymmärtäisi joskus tulla ulos :) minä siis käyn vielä muuton jälkeenkin vanhassa neuvolassa,en halunnut viimeisillä viikoilla siirtyä uuteen paikkaan täysin vieraalle ihmiselle. kunhan vauva on syntynyt,niin sitten vaihdetaan neuvolaa.

täällä myös synnytys pyörii päässä paljon,sillä ensikertalaisena menen sen sektion jälkeen. lääkäri vakuutteli,että minun lantiosta mahtuisi isokin vauva syntymään ja se pieni kokoarvio myös vähentää pelkoa.. muutenkin se pelko ja jännitys on vain sitä hyvää laatua olevaa,lähden hommaan aika avoimin mielin ja otan kätilöiden neuvot vastaan mielelläni. välilihaa olen yrittänyt rasvailla,muuton yhteydessä se jäi,mutta nyt olen iltaisin aina yrittänyt muistaa,jospa siitä olisi jotain apua oikeastikin. miestä jännittää tuleva koitos myös ja onhan se suurin yhteinen kokemus,joka me koetaan koko yhdessä olon aikana!

tällä viikolla tosiaan pitää ostaa vauvalle vaippoja ja itselle tarvittavat suojat kotiin ja rintapumppu hankkia myös. en oikein luota,että mies osaisi ne itse ostaa mun sairaalassa ollessa. vaipat vauvalle kyllä,mutta ei ehkä noita muita.. ties mikä hirveä sähkökäyttöinen lypsykone sieltä tulisi,jos miehen lähettäisin yksin matkaan!

nyt täytyy itsekin hieman levähtää sohvalla ennen esikoisen heräämistä.. tällä viikolla onkin ollut ihanaa,kun esikoinen on nukkunut 9-9.30 asti! :)

hyvää viikon jatkoa kaikille! :)

-annu ja pikkukakkonen 37+0-

Vierailija
12/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jännittänyt kuka on seuraava :D

Meillä neiti on nyt 1vkon ja päivän vanha.

Kovin on väsynyt syömään ja pakko on herättää 3tunnin välein. Lisäksi on vielä sen verran väsy ettei rinnalta jaksa imeä pitkään. Joten pullosta korvikkeita menee lisäksi.

Eilen oli neuvolassa punnitus eikä painoa tullut juuri mitään... Maitoa on alkanut multa tulemaan jotenkin kyllä. Välilä tulee niin että toinen tukehtuu :) Mutta ei kovin kauaa kestä, jos suostuukin imemään ( jaksaa imeä).

En millään haluaisi antaa korviketta, mutta pakko. Monet itkut olen itkenyt tuon takia.

Esikoinen on yllättänyt positiivisesti! Vähän on kiukuttelu lisääntynyt, mutta ei paljon. Suukottelee siskoa ja paijailee. Pari kertaa päivässä haluaa sylissä pidellä :D

Itselleni tämä on ollut helpompaa kuin ajattelin olevan. Esikoisen vauva aika oli mulle TOSI rankkaa ja pelkäsin tämän tuntuvan samalta.

Mutta ei, olen niin rakastunut pieneen rinsessaan :D Pelkäsin että ne tunteet puuttuvat kuten esikoisen aikana.

Imetys ei satu, sekin tuntuu itseasiassa oikein mukavalta.. Tietty jos toinen vielä jaksaisi imeä! Väsyttää toki, mutta onneksi mies on kotona ja iso! apu...

Saan nukkua kun tuntuu siltä, lisäksi yhden syötön mies on nyt kokonaan hoitanut pullolla, jotta saan yhdet pidemmät unet.

Painoa jäi laitokselta tultua 5kg, niistä ei kyl ole kuin 3kg jäljellä :) Tuntuu että lähtee kilot ropisemalla :D

Mutta nyt täytyy lähteä pötköttämään sohvalle ennen kuin esikoinen herää ja vauva pitää herättää

Voimia ja jaksamista kaikille!

Eppuliini ja Sara

Vierailija
13/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva Eppuliini että vauva arki on lähtenyt hyvin sujumaan. Mun piti aikoinaan kans esikoista aina herättää aluksi syömään, se oli aika rasittavaa mutta onneksi sitä ei montaa viikkoa kestänyt. Vaikka ihan yhtä tiuhaan neiti sittenkin söi :)

Mua kans Viivin tapaan jännittää aina yöllisillä vessaressuilla että jos vedet menee. Viimeksi kävi just niin, ilman ennakoivia suppareita vedet meni rv 35+1 eli tässä raskaudessa tuo olis reilun viikon kuluttua. Mutta eihän nyt välttämättä käy samalla tavalla ollenkaan. Mulla viimeksi synnytys käynnistettiin ja sen kesto oli n. 5 tuntia. Eikös niin sanota että usein seuraavan synnytyksen kesto about puoliintuu edellisestä? Nyt tuntuu että mistä sitä energiaa löytyy taas synnytykseen mutta onneksi luonto hoitaa sen homman yleensä aika hyvin.

Oma olo on suhtellisen ok, mutta kyllä etenkin illalla on jotenkin niin väsynyt että haluaa olla vain pitkällään. Esikoisen kanssa ei jaksa kauheasti mitään ylimääräistä tehdä mutta ei tätä onneks kauaa enää kestä. Onneks isi on aina kotona ollessaan aktiivinen ja vie tyttöä ulos ja jaksaa leikittää. Yöheräilyt on kans rasittavia mutta onneksi kuitenkin nukahdan aina suht pian vessassa käynnin jälkeen.

Lazo rv 33+5

Vierailija
14/55 |
10.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mulla alkoi viimeksi synnytys ihan säännöllisillä suppareilla, joita tuli 2min. välein. En vaan tajunnut, niitä "oikeiksi" suppareiksi, kun kipu oli niin paljon pienempi esikoisen käynnistettyyn synnytykseen verrattuna. Sairaalaan en luultavasti olisi ehtinyt, jollei olisi aamuksi ollut aika käynnistykseen. Nyt toivon mukaan jo tajuaa ekasta supparista meiningin;)

Ja Lazo, mäkin olen saman kuullut, että puoliintuisi synnytyksen kesto edellisestä. Siksipä pelkäänkin tunnin synnytystä, varsinkin kun meiltä sairaalaan ajaa pahimmassa tapauksessa 45minuuttia:o

Muuten musta oli just hyvä tuo kahden tunnin synnytys! Ilman kivunlievitystäkin pärjäsi mainiosti noin pienen ajan.

Ja mitäs mulla olikaan niitä viikkoja?!

tasan rv 35

Vierailija
15/55 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello on puol kolme ja mua ei väsytä tippaakaan... Sama juttu eilen. Outoa. Enteileeköhän jo synnytystä? Muutenkin olo ollut tavallista energisempi. Ja vessassa on tullut ravattua aika tiheästi.

Mulla on myös päivittäin pyörinyt synnytys mielessä... pelottaa se, kuinka pahasti mahdan revetä. Esikoisen synnytyksessä tuli repeämiä ja tehtiin episiotomia ja nyt on kauhukuvat mielessä, että mitä jos repeän pahemmin tällä kertaa? Kun yleensähän toinen lapsi on vähän isompi kuin ensimmäinen, eikö? Ja entä jos se onkin perätilassa (itse en yhtään osaa sanoa miten päin vauva on)? Sitten ei ainakaan voi mahtua hyvin ulos...

Pelottaa myös, että jos joudun lähtemään kiireessä, niin mihin laitan esikoisen (2v 4kk)? Kun en tunne naapureitakaan ja muutenkin on hoitajat aika vähissä. Miehellä kestää usea tunti tulla työpaikkakunnalta (jossa siis myös yöpyy) ja ystäväni on luvannut kyllä ottaa pojan hoitoonsa, mutta hänkin asuu toisella paikkakunnalla.

No, luultavasti ei ainakaan ole nopeaa synnytystä tiedossa kun esikoisen synnytyskin kesti niin kauan. Ensin tuli yli vuorokauden ajan kipeitä epäsäännöllisiä supistuksia ja sitten säännölliset supistukset kestivät vielä 13 tuntia ja niitäkin vauhditettiin oksitosiinilla, joten luultavasti taas tiedossa melko pitkä synnytys...

Anne rv 34+6

Vierailija
16/55 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin! On hyvät mahikset ettet repeä ollenkaan.

Itse ponnistin esikoista (3600g) ulos yli tunnin, lopulta otettiin imukupilla ulos ja jälki oli sen näköistä. Eli se perinteinen "en istunut viikkoon" (iso eppari ja monta tikkiä).

Toinen painoi 3900g ja tuli ulos niin paljon helpommin. Ei epparia, ei repeämiä, ei tikkejä. Alapää ei ollut edes kipeä, vain hieman arka, eikä istumisessa ollut mitään ongelmaa. Olin elämäni kunnossa heti synnytyksen jälkeen.

Siksi odotan synnytystä tyynenä ja luottavaisena nyt kolmannella kerralla.

Kvaak 36+1

Vierailija
17/55 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä niin huono tuuri joka kerta kun päätän kirjoittaa! Kun lähetän viestin, niin aina tulee teksti, että keskustelut väliaikaisesti pois käytöstä! Turhauttaa...

No, jospa nyt uudelleen sitten kirjoitan...

Ainakin annemaria poti unettomuutta ja niin täälläkin. Pääsääntöisesti nukun kyllä hyvin, koska lonkat ei vaivaa, pissalla käyn kerran eikä muukaan fyysinen vaiva haittaa, mutta hormonit hyrrää ilmeisesti jo sen verran, että uni ei vain tule. Saatan kuunnella kolme tuntia miehen kuorsausta ennen kuin nukahdan. Tai sitten herään aamuyöstä enkä enää vaan saa unta. Eilen heräsin puoli viideltä enkä saanut yhtään unen päästä kiinni. Ajattelin nousta ylös, mutta päätin sitten vaan makoilla. Puolen päivän aikoihin iskeekin sitten ylitsepääsemätön väsynyt ja on aivan pakko nukkua päikkärit. Onneksi poika on hoidossa, joten saan edes silloin levätä. Iltapäivät ja illat joutuu olemaan koko ajan menossa, joten otan sitä omaa aikaa aamupäivisin, vaikka gradua pitäisi kirjoittaa...

Eilen oli neuvolalääkäri ja kaikki oli muuten ok, paitsi verenpaineet oli pompsahtanut ylös. Säikähdin kyllä sitä, koska mulla oli edellisessä raskaudessa pre-eklampsia eli raskausmyrkytys ja noiden verenpaineiden vahtaaminen tuli todella tutuksi. Koko tämän raskauden alapaine on ollut 80-85 ja nyt mittari näyttikin 97! Mitattiin vielä pariin kertaan uudelleen, kun olin istunut vähän aikaa, mutta ei se siitä miksikään muuttunut. Lääkäri ei antanut äitiyspolille lähetettä, koska pissassa ei ollut proteiineja eikä mulla ole ollut yhtään turvotustakaan. Perjantaina meen uuteen kontrolliin. Kumma kyllä, nyt tänä aamuna on ekaa kertaa ollut sen verran turvotusta, että jouduin juuri ottamaan sormukset pois. Mä oon ollut niiiiin onnellinen, kun oon selvinnyt ilman ongelmia tähän saakka, joten uhka uudesta raskausmyrkytyksestä ei todellakaan piristä mieltä. Varsinkin kun olotila saattaa hetkessä muuttua ja pitää olla tosi valppaana heti, jos tulee jotain muita oireita. No, jospa pääsisin vaan säikähdyksellä!

Kohdunkaulaa oli jäljellä, mutta lääkäri sanoi sen olevan pehmeä. Mitähän se käytännössä tarkoittaa? Voikohan tarkoittaa, että vauva voisi syntyä ennen laskettua aikaa vai onkohan normaalia jo näillä viikoilla, että on pehmentynyt..? Sf-mitta oli 33, joten edelleen keskikäyrällä mennään.

Juhannussuunnitelmista on ollut keskustelua. Meillä tulee ekaa kertaa kymmeneen vuoteen erilainen juhannus, koska nyt ollaan kotona. Normaalisti joka kesä ollaan lähdetty lomailemaan pohjoiseen vanhempien luo ja mökille (sekä mies että minä ollaan kotoisin pohjoisemmasta Suomea samasta kaupungista), mutta nyt ei todellakaan voi lähteä ajamaan 500km päähän! Ihan hassua olla täällä, mutta puuhaa toisaalta riittää. Kuun lopussa on muutto, joten me varmaan pakkaillaan ja ajattelinpa, että kun kerrankin vietetään "kaupunkijuhannusta", niin voitaisiin käydä vaikka Seurasaaren juhannusjuhlilla:)

Nyt on pakko käydä ulkona vähän jaloittelemassa. On jotenkin ihan ähky olo, joten pakko saada happea. Edes postilaatikolle...

Hyviä vointeja kaikille!

helmiska 36+3

Vierailija
18/55 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on viimeinen lääkärinneuvola takana ja kieltämättä ristiriitaisilla fiiliksillä nyt! Toivoin, että tästä vauvasta tulisi pienempi syntyessään, kuin esikoisesta. Esikoinen 4220 g, mutta pahasti näyttää, että mennään taas sinne 4kg:oon. Ainain lääkärin mielestä.

Vielä viikko sitten painoa oli 2,2 kg, mutta nyt jo 2,8 kg ja 5 vkoa laskettuun aikaan. Olen koko raskauden ajan yrittänyt välttää herkuttelua/makean syöntiä, mutta eipä se näytä auttavan. Siinä mielessä hirvittää, että ensimmäinen päästettiin melkein 3 vkoa yli, jouduttiin käynnistämään, repeämiä tuli ja verta meni normaalia enempi.

Täällä ei ole tehty mitään synnytystapa-arvioita. Nyt onneksi sain ajan vkolle 39 painoarvioon, jos tuossa vielä näyttää iso vauva olevan tulossa niin sitten äitiyspolille tarkistukseen, jos käynnisteltäisiin ajoissa. Tämä on nyt silti ihan positiivista.

Kohdunkaulaa oli jäljellä 2cm ja paikat sormelle auki. Vauva oli jo tosi alhaalla. Mutta tämäkään ei kuulemma enteile synnytystä etukäteen. Vaan kuulemma hyvin yleistä, jos menee yliajan niin menee toisellakin kertaa. Täytyy aloittaa tässä parin viikkon päästä oikein kunnon siivousurakkaa, että nuo paikat löystyisi vielä entisestään. :) Vessassa saa ravata nytkin useamman kerran yössä ja vihlomiset vaivaa.

Syysvilja rv 34+5

Vierailija
19/55 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen illalla tuli muutama aika kipeäkin supistus. Koko illan oli sellaista menkkamaista jomotusta alavatsalla ja selässä. Mutta yö meni varsin hyvin ja aamulla kaikki oli poissa. Ja minä kun luulin, että pikkuhiljaa lähdetään synnyttämään. No, toisaalta oon kyllä tyytyväinen, että oon vielä yhtenä kappaleena, kun mulla on perjantaina se synnytystapa-arvio. Vauva on iso ja perätilassa. Jos sektioon joudutaan, niin olisi kivempi, jos olisi suunniteltu sektio eikä kiireellinen sektio niin kuin esikoisesta.

Tänään pakkaan kyllä sen sairaalakassin valmiiksi, silläkin uhalla, että se on sitten heinäkuun puolivälin jälkeenkin vielä tuossa odottamssa käyttöä :)

Kas, täällähän rupesi aurinko paistamaan. Ihanaa! Pari päivää kun on tullut vettä melkeinpä tauotta. Nyt siis ulos!

Iloista päivää kaikille heinähatuille.

Marju 35+5

Vierailija
20/55 |
11.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä teidän neuvolakuulumisia oon lukenut, niin en voi muuta kuin ihmetellä sitä, miten suuret vaihtelut käytännöissä on... Mulla eilisessä neuvolalääkärissä ei tehty kokoarviota eikä kyllä synnytystapa-arviotakaan! Oon tosin jo yhden lapsen synnyttänyt, mutta ei kyllä silloinkaan mitään synnytystapaa arvioitu. Kysymys teille, joille vauvan painoarvio on tehty: tekikö lääkäri sen neuvolassa ultraamalla vai "käsikopelolla"? Ja tehdäänkö se automaattisesti kaikille vai vain niille, joilla on jotain seurantaa vaativia ongelmia raskauden aikana tai epäillään jotain?

Meidän neuvolassa ei ultraa ole koskaan näkynyt ja ilmeisesti ultrattaisiin synnytyssairaalassa, jos siihen olisi aihetta... Asus siis Vantaalla. Vaikuttaakohan myös se, jos synnytyssairaala on kaukana esim. pikkukaupungissa/maalla asuvat? Eli silloin neuvolassa saa "parempaa palvelua"? Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, koska kaikilla näyttää olevan niin erilaista neuvolatoimintaa... :)

Joku puhui repeämisistä... Huojentavaa kuulla, että toisen kohdalla niin ei välttämättä käy! Täytyy laittaa peukut pystyyn! Edellisessä synnytyksessä mulle jouduttiin tekemään episiotomia (meniköhän oikein...?) ja istuminen oli seuraavan viikon täysin mahdotonta. Onneksi imettäminen sujui makuultaan, mutta oli se hiukka raskasta, kun paikat oli niin hellinä. Vauva painoi syntyessään 3310g, joten iso koko ei ollut siihen syynä. Ois ihana, jos tällä kertaa välttyisi leikkelyiltä...

Pakko hehkuttaa: sain tänään tilille ekat äitiyspäivärahat! Vähän luksusta! Joulukuun jälkeen ei tilille ole rapsahtanut nimittäin muuta kuin satanen lapsilisää kuussa, koska oon opiskellu kotona. En oo puoleen vuoteen saanu MITÄÄN tukia, joten kyllä on nyt juhlava olo :)) Ei tarvi ihan täysin miehen rahoilla elää...

Eipä muuta tällä kertaa... Kohta pitää lähteä puolen tunnin kävelylle hakemaan poika hoidosta. Onneksi paistaa aurinko.

helmiska 36+3