Voiko sanoa otan osaa jos joku on sairastunut
vakavasti? Eikö noin sanota jos joku on kuollut,tietenkin,mutta onko ihan hirveä moka jos tuo lipsahtaa spontaanisti suusta..? En sano kenen suusta niin ette voi lytätä mua käytöstapojen puutteesta:)
Kommentit (4)
eikä surunvalitteluni. Olen todella pahoillani tai voimia olisi soveliasta.
anteeksiannettava ja ymmärrettävä tosin. Tai sitten voi ajatella, että sanojalla on outo huumorintaju.
Tuollaista ei ole tapana sanoa sairastumisen yhteydessä. Ei, vaikka olisi kyseessä hyvin vakavakin sairaus. Otan osaa -sanonta liitetään aina kuolemaan.
ei ole kovin mukavaa tuo otan osaa, tai valittelut... vaikka toki ihminen ton sanoessaan tarkoittaakin varmaan hyvää :)
parempi olis sanoa jotain muuta, esim voi kun ikävää. miten sä jaksat, miten voisin auttaa, tulisinko luoksesi sairaalaan,
....
eli tuki, kannustus, apu iha konkreettinen apu olisi ihanaa ollut
eli varsinkin, kun syöpään sairastuneella on pieni lapsi, niin voisi esim tarjoutua auttamaan kotitöissä, silloin kun potilas on kotona, tai hoitaa lasta hetken, käydä kaupassa , tulla kyllään mukanaan hieman valmista ruokaa tms
itse olsin kaivannut tuollaista konkreettista apua.
sitten tekstiviestejä, joissa kysytään miten aamu/päivä/iltä on mennyt, tai ja jotaina tsemppiä siinä pääasia toki et muistaa tuota syöpää sairastavaa ja rankkoja hoitoja läpi käyvää
itsestäni just tekstarit oli parhaita, koska olin väsy nukuin paljon sairaalassa, ja siel oli millon hoitaja, milloin lääkärikiertoa millon mitäkin meneilllään eli aikaa eikä voimia keskusteluun ollut.
tekstareita oli ihanaa lukea esim herättyä päiväunilta, tai kivuliaan toimenppiteen jälkeen... piristivät mieltä
kaiken kaikkiaan sanoisin et PUHUKAA , PITÄKÄÄ YHTEYTTÄÄ, TARJOTKAA APUANNE JA TAI SEURAANNE
KYSYKÄÄ POTILAALTA ITSELTÄÄN MITÄ HALUAA.
ikävintä oli minusta se, et moni ei ottanut yhteyttä olleskäaaa......
se tekee vieläkin pahaamieltä :((((
samalla lausuu ikäänkuin arvion, että tauti on kuolemaksi. Mieluummin sanoo jotain muuta. Vaikka että onpa ikävä juttu, toivottavasti löytyy parannuskeino tai jotain sellaista missä on toivoa mukana.