Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ole 17-vuotta ja raskaana. Luuletko että minusta tulee hyvä äiti vai paska äiti?

Vierailija
17.06.2012 |

Se on jännä juttu kuinka mulle on tässä jotkut joskus tokaisseet että " rakas lapsi. sä olet vasta 17-vuotias TEINI (että mä vihaan tuota sanaaki, siinä on jotain niin ärsyttävää) että en voi kuulemma TAJUTA mitä vauva tuo elämälle tullessaan.

Minusta ois niin hemmetin mielenkiintosta lyödä joku veto, et miten hyvin pystyn omin avuin tämän lapsen kasvattamaan tai kuvata dokumenttia 24/7 mun ja lapsen elämästä ja saada iskettyy epäilijöille luut kurkkuun... ;) ai että! ja lopussa voisin vaan tokaista että " keskittykää kasvattamaan omat pentunne ja jättäkään muut rauhaan! oikeesti saatana! "

Ihan pakko kuulluttaa mielipiteensä koko kansalle.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsi muuttaisi elämää, vaikka sain esikoiseni 38-vuotiaana. Sen tajuaa vasta sitten kun se lapsi on siinä.

Vierailija
2/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä puolustan enemmän kuin itseäsi, jätät itsesi varjoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun kohdalla tällä asialla nyt koitetaan kuitenkin kato tarkoittaa sitä, että MÄ OLEN NIIN PENTU, et en vois sen takia tajuta sitä asiaa... ;)

perkele.

Täytyy ihan sanoo, ettei kohta joku tuu näsäviisastelemaan.

Voin kanssa kirjottaa tuon mielipiteeni nuorien äitien puolesta, eli Maria Tarvainen ja Hollolasta. Ja jokaikinen joka haluaa ajaa myös nuorille äideille oikeutta niin yhtyy tähän postaukseen ja lisää oman nimensä ja paikkakuntansa! Saa loppua tämä nuorten äitien halveksiminen nytten! Tai ainakin vähentyä. Piste.

Vierailija
4/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo ei sitä kyllä tajua miten se lapsi todella elämää muuttaa ennen kuin lapsi on syntynyt ja olet siinä kiinni 24/7.

Mutta kyllä tiedän nuoria äitejä jotka todella ovat hyviä äitejä, ei siinä välttämättä iästä ole kyse. Itsekin olen melko nuori äiti, en kuitenkaan enää mikään teini. Tsemppiä, toivottavasti susta ei tule mikään bilettäjäteiniäiti ja pystyt omistautumaan vauvallesi täysin! Aikuistua siinä pitää nopeasti.

Vierailija
5/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asennoidut siihen että olet lapsellesi hyvä ja se paras äiti! Mulle äitiys on ollut sitä että omat tarpeet jää todellakin toiseksi,silti ja tästä huolimatta olen nainen,työntekijä,puoliso. Meän perheessä on aina pidetty kiinni ruoka,nukkuma yms.rytmistä.helpottaa kummasti arjen pyöritystä.vauva ajat ovat olleet meillä "helppoja" todellista äitiyden ja isyyden koetinta on ollut nyt eskari ja kouluaikana. Sinusta varmasti tulee hyvä äiti kun vain pistät asiat tärkeys järjestykseen ja käytät tervettä maalsisjärkeä.

Vierailija
6/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on totta, ettei kukaan voi ennalta tajutakaan miten vauva muuttaa elämän. Se tulee kaikille varmaan jonkinlaisena shokkina, myös positiisessa mielessä. Eli vauvan syntymä on sekä ihanampaa että rankempaa, mitä osaa aavistaa. Näin ainakin omalla kohdallani, sain omani 28-vuotiaana.

Kyllä sinusta voi tulla maailman ihanin äiti. Neuvoisin olemaan välittämättä muiden mielipiteistä, niistä saa osansa vanhatkin äidit, usko pois. Kaikkia äitejä neuvotaan ja syyllistetään, iästä riippumatta.

Ei sinun tarvitse todistella kenellekään mitään, riittää, kun itse tiedät olevasi hyvä äiti. Se on yksi aikuisuuden osoitus, että lakkaa miettimästä mitä kaverit tai vanhemmat tai ylipäätään muut ihmiset miettivät minusta ja toimii siitä käsin, minkä tietää sydämessään olevan oikein.

Vierailija
7/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tekstin ja kyllä kaikki muut sanat on kirjoitettu oikeen, juu ei mene kirjakielellä jne. Mutta minulle on ihan sama kirjotanko minä jonnekkin vauva.fi palstalle kirjakielellä vai en ja hyvinhän tuo teksti näytti sinunkin nuppiis näköjään menevän kun osasit siihen jotakin kommentoidakkiin. =)

No rehellisesti voin sanoa että olen käyttänyt alkoholia 16-vuotiaasta lähtien ja kohtuudella on menty aina, tupakoi en ollenkaan ja ekat 6kk aion unohtaa biletykset täysin. YMMÄRTÄKÄÄ SE ETTÄ ON NUORI, EI TARKOITA SITÄ ETTÄ KAIKKI ON JOTAIN HIRMU ALKOHOLIN KANSSA RÄLLÄÄJIÄ. Eli että, ensimmäiset 6kk aion olla täysin sidonnainen vauvaan ja sitten lähden vasta tuulettumaan. Jos äiti pyhittää itselleen kuukaudesta yhden vapaan viikonlopun jolloin lapsi on mummolassa hoidossa, niin ei oo mun mielestä paha, vaan juurikin tervettä.

Vierailija
8/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsestasi tulee huora, kuten sinustakin jos se on tyttö tai tinnerihatsista suihinottava taskuvaras jos se on poika.

Vierailija
9/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä elänkin just vaan minuna, enkä anna liikaa vaikuttaa muiden ihmisten omiin tekemisiini.

Tein tämän postauksen kuitenkin siksi, että haluan kantaa oman korteni kekoon nuorten äitien osalta ja huomattavasti useammin negatiivinen huomio kohdistuu nuoriin äiteihin. Siksi, tämä aloitus.

Vierailija
10/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sanot mua huoraks tällä palstalla, niin johtaa helposti kunnianloukkaus syytteeseen? koska sä puhut nyt musta aikamoista potaskaa. Että sä voitkin olla tyhmä et rupeet julkisella keskustelupalstalla huorittelemaan tuntemattomia , tiedätkö yhtään miten nopeesti tämä keskustelu on poliisien tiedossa ?? Häpeä.

Vierailija
11/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä olet raskaana?

Vierailija
12/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tekstin ja kyllä kaikki muut sanat on kirjoitettu oikeen, juu ei mene kirjakielellä jne. Mutta minulle on ihan sama kirjotanko minä jonnekkin vauva.fi palstalle kirjakielellä vai en ja hyvinhän tuo teksti näytti sinunkin nuppiis näköjään menevän kun osasit siihen jotakin kommentoidakkiin. =)

No rehellisesti voin sanoa että olen käyttänyt alkoholia 16-vuotiaasta lähtien ja kohtuudella on menty aina, tupakoi en ollenkaan ja ekat 6kk aion unohtaa biletykset täysin. YMMÄRTÄKÄÄ SE ETTÄ ON NUORI, EI TARKOITA SITÄ ETTÄ KAIKKI ON JOTAIN HIRMU ALKOHOLIN KANSSA RÄLLÄÄJIÄ. Eli että, ensimmäiset 6kk aion olla täysin sidonnainen vauvaan ja sitten lähden vasta tuulettumaan. Jos äiti pyhittää itselleen kuukaudesta yhden vapaan viikonlopun jolloin lapsi on mummolassa hoidossa, niin ei oo mun mielestä paha, vaan juurikin tervettä.

eihän se nuoruus tarkoitakaan pelkästään sitä että olisit joku hullu viinalla läträäjä, ja toki tarvitset omaakin aikaa. Varaudu vaan siihen että vauva saattaa olla ns. vaativa vauva jolle ei kelpaa muu kuin äidin syli. Oma vauvani on tällainen, pullot eikä tutit kelpaa, joten viihteelle lähden vasta imetyksen loputtua. Vauva nyt siis 8kk.

Ja sen takia sanoin tuosta biletysteiniäitiydestä kun et ole vielä täysi-ikäinen, ne baarit saattaa alkaa houkuttamaan 18 täytettyäsi. Mutta toivon ettei niin käy ja osaat laittaa asiat tärkeysjärjestykseen :)

Niin ja 17-vuotta ja kuulluttaa oli ne virheet, ei lukemista tosiaan häirinnyt, kunhan sanoin.

Vierailija
13/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapas miksi? - No siksi koska tiedän että mulla on vuosia vielä aikaa käydä baareissa, eikä ne baarit karkaa mihinkään...

Katsotaan nyt millainen vauva sieltä on tulossa. Murun pitäisi syntyä tammikuun loppupuolella. Tulin raskaaksi 21.4.2012 joten jos menee tarkalleen niin pitäisi siis syntyä 21.1.2013. Isänsä täyttää 25pvä 20-vuotta ja minulla onkin 18-vuotis synttärit vasta sitten 23.6 :)

Vierailija
14/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se, että äidin oma identiteetti on ehtinyt kehittyä. Länsimaissa identiteetti kasvaa yleisesti noin 25-28-vuotiaaksi. Tuolloin on ihmisen persoonallisuus aika syvästi muodostunut (toki muuntuu ja muuttuu senkinä jälkeen, mutta paljon hitaammin)

Oman identiteetin kehittymisen jälkeen tulee monesti aika reflektoida omia lapseuuden kokeumuksia, vanhempiensa kasvatusmetodeja jne. Kun on käynyt omia traumojaan lävitse, on helpompi estää seuraavaa sukupolvea traumatisoitumasta niin helposti.

lapsen ja äidin persoonallisuudet ja niiden yhteensopivuus.

Tuki: aineellinen tuki, sosiaalinen tuki ja henkinen tuki. Millaiset turvaverkot on. Millaiset sosiaaliset kuviot, tavat ja tottumukset lapsi saa äitinsä sosiaalisista verkostoista?

Äidin koulutustaso, sosioekonominen asema, harrastukset ja muut henkistä pääomaa kasvattavat asiat.

Äidin henkinen ja fyysinen kunto: itsetunto, mielen sairaudet, mielisairaudet, fyysiset sairaudet jne.

Äidin mahdollisuudet saada tukea mutta myös äidin taipumus vastaanottaa ja saada tukea. nojaako liikaa muihin, vai kieltäytyykö kaikesta avusta esim. näyttämisen halusta.

Delegoinnin osaaminen. Äidin ei tarvitse tehdä kaikkea. Äidin pitää kuitenkin huolehtia siitä, että lapsella on mahdollisuus kehittyä mm. liikunnalliseti, sosiaalisesti, akateemisesti, jne.

Vierailija
15/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä suurimmalta osalta muuta kuin sitä, ettei "pääse rälläämään alkoholilla".

Vierailija
16/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kymmenen jälkeen huomenna palailen taas vastailemaan ja puolustamaan nuorien äitien oikeuksia.

Vierailija
17/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska harrastin seksiä ja halusin vauvan :)

ei 17 v harrasta seksiä

Vierailija
18/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilen ap:ta liian kehittymättömäksi. Äitiydelle on aina arvostelijoita, oli sitten vanha tai nuori, kokenut tai kokematon. Viisas äiti osaa suhtautua arvostelijoihin neutraalisti ja toisaalta myös imeä oppia noilta arvostelijoiltakin vaikka kuinka ärsyttäisi ja jopa vituttaisi.

Myöskään lähtökohtaisesti ei ole hyvä, jos haluaa näyttää toisille, että pärjää. Jokaiselle tulee tilanteita, joissa pärjää paremmin toisten tuella. Jos härkäpäisesti vain haluaa näyttää toisille, niin lapsi saa väärän kuvan toisten tukemisesta.

Vierailija
19/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotesi odotuksesta ja alusta vauvan kanssa

Vierailija
20/36 |
17.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilen ap:ta liian kehittymättömäksi. Äitiydelle on aina arvostelijoita, oli sitten vanha tai nuori, kokenut tai kokematon. Viisas äiti osaa suhtautua arvostelijoihin neutraalisti ja toisaalta myös imeä oppia noilta arvostelijoiltakin vaikka kuinka ärsyttäisi ja jopa vituttaisi.

Myöskään lähtökohtaisesti ei ole hyvä, jos haluaa näyttää toisille, että pärjää. Jokaiselle tulee tilanteita, joissa pärjää paremmin toisten tuella. Jos härkäpäisesti vain haluaa näyttää toisille, niin lapsi saa väärän kuvan toisten tukemisesta.

Samaa mieltä. Aloiuksen perusteella myös sanoisin että aika kehittymätön vielä.