Oletteko muuten koskaan kuulleet kiitoksen sanaa suomenruotsalaisilta siitä
että heillä on maailman paras vähemmistöasema? En minäkään. Sen sijaan kuuluu jatkuvaa kitinää ja ruikutusta, miten heitä kamalasti sorretaan ja esitään jatkuvia vaatimuksia, miten pitäisi kaikkien palvella heitä ruotsiksi ja ollaan suunnilleen valittamassa ihmisoikeustuomioistuimeen, jos joku uskaltaa kritisoida pakkoruotsia.
Suomenruotsalaisille tekisi oikein hyvää elää hetki vähemmistönä sellaisessa maassa, jossa vähemmistöjä ihan oikeasti sorretaan. Ehkä tulisi asenteisiin vähän nöyryyttä ja kiitollisuutta enemistöä kohtaa, joka heille on tämän aseman suonut. Nimittän enemmistö voisi koska tahansa äänestää eduskunnassa RKP:n vaatimukset kumoon, jos niin haluaisivat.
Ja juuri tämän asennevamman takia minua ei kiinnosta edes yrittää puhua ruotsia. Mutta esim. saksaa yritän ihan mielelläni saksalaisille puhua, vaikka osaan sitä paljon ruotsia huonommin.
Kommentit (33)
Ei tämä bättre folkin tarvitse olla kiitollisuudenvelassa kenellekään. Heidän pikkupiirinsä takaa heille hyvät opiskelupaikat (kiintiöt) ja työpaikat kaikki rahakkailla suhteilla. Heidän mielestään suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia heille.
siis jos syntyy närpiöss ja vanhemmat puhuvat ruotsia ja kylällä puhutaan ruotsia niin se on väärin... tai nauvossa, jossa kaikki puhuvat ruotsia
Eli he saivat kyllä tulla suomen puolesta sotimaan ja maksavat veroja suomeen mutta heidän tarttis puhua suomea koska sä savolainen inhoot heitä..
Minusta sut pitäis pakkosiirtää brändöseen ja kukaan ei sais puhua sulle sanaakaan suomea, hae siinä sitten kotihoidontukea ja solkota saksaa..
mä oon luullu et teikäläiset ois jo kuollu, muta ei savolainen hevillä häivy maan kamaralta
siis jos syntyy närpiöss ja vanhemmat puhuvat ruotsia ja kylällä puhutaan ruotsia niin se on väärin... tai nauvossa, jossa kaikki puhuvat ruotsia
Eli he saivat kyllä tulla suomen puolesta sotimaan ja maksavat veroja suomeen mutta heidän tarttis puhua suomea koska sä savolainen inhoot heitä..
Minusta sut pitäis pakkosiirtää brändöseen ja kukaan ei sais puhua sulle sanaakaan suomea, hae siinä sitten kotihoidontukea ja solkota saksaa..mä oon luullu et teikäläiset ois jo kuollu, muta ei savolainen hevillä häivy maan kamaralta
Miten tämä kommentti liittyi aloitukseen?
Ei tämä bättre folkin tarvitse olla kiitollisuudenvelassa kenellekään. Heidän pikkupiirinsä takaa heille hyvät opiskelupaikat (kiintiöt) ja työpaikat kaikki rahakkailla suhteilla. Heidän mielestään suomensuomalaisten pitäisi olla kiitollisia heille.
Muuta kuin joidenkin vasurien ja persujen unelmissa. Jos koulutus- ja työpaikat oikeasti menisivät pelkän sukutaustan mukaan ilman mitään osaamisvaateita, niin sukujen yrityksiltä loppuisi rahat.
suomenruotsalainen perhe, enpä ole koskaan heidän tai kenenkään muunkaan ruotsinkielisen marisevan yhtään mistään. Päin vastoin, tosi kivaa ja hauskaa porukkaa. Jos ap haluaa kiittelemisen linjalle lähteä, kaipa hän itsekin muistaa kiitellä mittavista yhteiskunnan tarjoamista eduista, kuten lapsilisistä, ilmaisista teistä, terveydenhuollosta, koulutuksesta...?
Minusta sut pitäis pakkosiirtää brändöseen ja kukaan ei sais puhua sulle sanaakaan suomea, hae siinä sitten kotihoidontukea ja solkota saksaa..mä oon luullu et teikäläiset ois jo kuollu, muta ei savolainen hevillä häivy maan kamaralta
Sillä ruotsinkieliset muutamaa närpiöläispappaa lukuunottamatta puhuvat täydellistä suomea ja saavat kyllä asiasta hoidettua sillä paremmin kuin jos suomalainen virkailija alkaa sönköttää tankeroruotsia. Sen sijaan suomenkielisille ruotsi on vieras kieli, jonka opiskelu ei lähde omasta tarpeesta vaan jonkun muun tarpeesta. Jonkun, ehkä kohtaa kerran elämässään tai ei kohtaa ollenkaan.
Muuta kuin joidenkin vasurien ja persujen unelmissa. Jos koulutus- ja työpaikat oikeasti menisivät pelkän sukutaustan mukaan ilman mitään osaamisvaateita, niin sukujen yrityksiltä loppuisi rahat.
opiskelemaan suomeksi ja toisaalta millä pisteillä ruotsiksi. Aika helkutin suuri ero!
Kaikkea sitä ihmiset jaksaa kitistä, lol. Suomenruotsalaiset ovat tasan saman verran kiitollisuudenvelassa optimaalisen kuin sinä itsekin, Urpo.
Muuta kuin joidenkin vasurien ja persujen unelmissa. Jos koulutus- ja työpaikat oikeasti menisivät pelkän sukutaustan mukaan ilman mitään osaamisvaateita, niin sukujen yrityksiltä loppuisi rahat.opiskelemaan suomeksi ja toisaalta millä pisteillä ruotsiksi. Aika helkutin suuri ero!
Toisaalta molemmat ovat vapaita kaikille. Ja jos oikeasti tyhmät pääsisivät opiskelemaan ruotsiksi, niin silloin myös työmarkkinoilla tuon ruotsinkielisen tutkinnon arvo laskisi.
Muuta kuin joidenkin vasurien ja persujen unelmissa. Jos koulutus- ja työpaikat oikeasti menisivät pelkän sukutaustan mukaan ilman mitään osaamisvaateita, niin sukujen yrityksiltä loppuisi rahat.opiskelemaan suomeksi ja toisaalta millä pisteillä ruotsiksi. Aika helkutin suuri ero!
Toisaalta molemmat ovat vapaita kaikille. Ja jos oikeasti tyhmät pääsisivät opiskelemaan ruotsiksi, niin silloin myös työmarkkinoilla tuon ruotsinkielisen tutkinnon arvo laskisi.
Suomenkieliseen amikseen ei päässyt 7,4 k-a:lla.
Kaikkea sitä ihmiset jaksaa kitistä, lol. Suomenruotsalaiset ovat tasan saman verran kiitollisuudenvelassa optimaalisen kuin sinä itsekin, Urpo.
Et tainnut ymmärtää aloituksen ajatusta. Totta ihmeessä 5% vähemmistön pitää tajuta olevansa vain 5% vähemmistö eikä esim 95% enemmistö. Ja jos 5% vähemmistölle annetaan sama asema kuin 95% enemmistölle, se on poikkeuksellista ja siitä on syytä olla kiitollinen eikä varsinkaan ruveta v--tuilemaan tälle 95% enemmistölle, joka sen aseman heille on suonut.
kitisevän asemastaan. Mutta jotenkin tuntuu että joku muu tässä just nyt kitisee.... (ää ää äää, joku saattaa saada jotain enemmän kuin minä ja kaikki kuuluu mulle, muut ei saa saada, mua pidetään huonompana..... oiskohan ongelmana ihnan joku muu kuin suomenruotsalaiset)
Olen asiakaspalvelijana muutaman kerran kohdannut näitä suomenruotsalaisia, jotka puhuvat ruotsiksi ekaksi. Koitan sitten jotain sönkätä ja sitten yleensä päädyn kysymään "talar du finska?" ja heti sitten sujuvasti puhuvat suomea. Miksi siis kiusaavat tällä lailla?
Olen vielä asiakaspalvelijana Helsingissä seudulla, jossa ei ruotsinkielisiä asuu minimaalisesti, jos ollenkaan ja minulle sanottiin nimenomaan että ruotsia täällä ei tarvitse puhua! Miksi ruottalaiset ei sitten ole sosiaalisesti älykkäitä ja puhuisivat silloin ruotsia, kun ovat alueella, jossa ruotsia varmasti puhutaan.
Tuo on muuten oikeasti syy miksi kielipoliittinen keskustelu on Suomessa niin heikkotasoista. Aina pitää kaikkien kommaripersujen tulla sotkemaan omaa luokkavihaansa ja muuta työläispolitiikkaansa sekaan, jotta varmasti menee asiat sekaisin keskusteluissa.
Tuo on muuten oikeasti syy miksi kielipoliittinen keskustelu on Suomessa niin heikkotasoista. Aina pitää kaikkien kommaripersujen tulla sotkemaan omaa luokkavihaansa ja muuta työläispolitiikkaansa sekaan, jotta varmasti menee asiat sekaisin keskusteluissa.
Eikö etuoikeuksiin saisi kiinnittää huomiota? Etuoikeutetut ryhmät eivät tokikaan halua, että heidän oikeuksiaan syynätään kriittisesti. Ei liity mitenkään luokkavihaan vaan nimenomaan oikeudenmukaisuuteen. Miksi samaa alaa pääsee suomeksi opiskelemaan paljon hankalammin kuin ruotsiksi?
Olen asiakaspalvelijana muutaman kerran kohdannut näitä suomenruotsalaisia, jotka puhuvat ruotsiksi ekaksi. Koitan sitten jotain sönkätä ja sitten yleensä päädyn kysymään "talar du finska?" ja heti sitten sujuvasti puhuvat suomea. Miksi siis kiusaavat tällä lailla?
Olen vielä asiakaspalvelijana Helsingissä seudulla, jossa ei ruotsinkielisiä asuu minimaalisesti, jos ollenkaan ja minulle sanottiin nimenomaan että ruotsia täällä ei tarvitse puhua! Miksi ruottalaiset ei sitten ole sosiaalisesti älykkäitä ja puhuisivat silloin ruotsia, kun ovat alueella, jossa ruotsia varmasti puhutaan.
Anteeksi kuinka??? Aloittavat ruotsilla ja huomattuaan ettet sitä osaa niin jatkavat suomella - juuri niinhän sen pitää mennäkin. Ja kyllä sinun pitäisi ymmärtää että Helsingissä on sen verran vahvat ruotsinkieliset perinteet että kielen puhujia löytyy.
Millä kielellä itse aloitat ruotsinkielisenemmistöisessä kunnassa?
Et tainnut ymmärtää aloituksen ajatusta. Totta ihmeessä 5% vähemmistön pitää tajuta olevansa vain 5% vähemmistö eikä esim 95% enemmistö. Ja jos 5% vähemmistölle annetaan sama asema kuin 95% enemmistölle, se on poikkeuksellista ja siitä on syytä olla kiitollinen eikä varsinkaan ruveta v--tuilemaan tälle 95% enemmistölle, joka sen aseman heille on suonut.
Suurin osa maamme ruotsinkielisistä asuu kunnassa jossa kielisuhde ei suinkaan ole 95-5, vaan päinvastoin monessa tapauksessa niin päin että ruotsinkielisiä on enemmän. Kenelle heidän pitäisi olla kiitollisuudenvelassa, vai meinasitko että jollain random-suomenkielisille toiselta puolen maata edes lähtökohtaisesti pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa miten ruotsinkielisten alueilla eletään?
vai meinasitko että jollain random-suomenkielisille toiselta puolen maata edes lähtökohtaisesti pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa miten ruotsinkielisten alueilla eletään?
Miksi ruotsinkieliset sitten vaativat esim. joensuulaiset opiskelemaan pakkoruotsia, mutta joensuulaisille ei pitäisi kuulua, miten ruotsinkielisillä alueilla eletään? Eihän tässä ole mitään logiikkaa.
Kenelle heidän pitäisi olla kiitollisuudenvelassa,
Suomenkielisille enemmistölle tietysti. Suomenkielinen enemmistö voisi koska tahansa poistaa ruotsinkielisten erityisaseman, jos haluaisivat (2/3 enemmistö riittää perustuslain muutokseen).
Eikä ainakaan kannattaisi ruveta itkemään mistään "vähemmistön sortamisesta", koska he eivät ole nähneetkään sortamista. Ei tarvitse mennä kuin Ahvenanmaalle katsomaan, miten suhteessa samanakokoista suomenkielistä vähemmistöä kohdellaan (= ei mitään kielellisiä oikeuksia, ei edes peruskoulua suomen kielellä).
Kiitos sinulle siitä ettet ole sortanut suomenruotsalaisia sillä tavalla kuin vähemmistöjä joissain maissa sorretaan. Lupaatko nyt puhua ruotsia?