Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rapakunnossa ja haluaisin nostaa sitä

Vierailija
16.06.2012 |

Aikaa ei ole rajattomasti. Ajattelin, jos olisin alkanut lenkkeillä varovasti. Joka toiseen päivään saisin mahtumaan ehkä 20-40min lenkin. Jos vaikka enimmäkseen aluksi kävelisin ja sitten juoksisin muutaman minuutin.

Nyt luin lenkkeilyn aloittamisesta ja yleinen mielipide tuntuu olevan se, että ensin pitää käydä 1-2h kävelylenkeillä, ennenkuin voi kuvitellakaan ottavansa juoksuaskelelen askelta. Sellaiseen minulla ei ole aikaa.

Onko ihmisruumis todella niin heikko, että paikat prakaa heti, jos "kylmiltään" ottaa muutamia juoksuaskelia viikossa? Ja että kunto nousee niin hankalasti, että 20-40min kolme-neljä kertaa viikossa ei riitä mihinkään, ettei kunto todellakaan parane, jos ei 1-2h kerrallaan saa aikatauluunsa mahtumaan? Lisäksi vettä pitää hörppiä koko lenkin ajan, tai muuten nyykähtää.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ahdistu tästä sivusta minkä linkkaan, en ole työntämässä sua heti maratonille. Mutta tuolla on paljon tietoa nimenomaan harjoittelun aloittamisesta. Tuossa ohjelmassa se aloitetaan kävelemällä ekalla viikolla 3 x 30 min, tokalla viikolla 3 x 40 min jne. Eli kunto kyllä nousee sillä. http://www.seponkotisivut.com/tavoite.php

Sun suunnitelma kuulostaa realistiselta. Moni aloittaa kunnon kohottamisen asenteella "juoksen joka päivä 10 km!" ja ne juoksee sen kolmesti ja paikat on jumissa ja kipeenä ja sitten koko homma jää taas vuodeksi, koska liikunta on niin hirveen tuskallista ja vaikeeta.

Nyt kun eka kävelet+juokset, sitten juokset, sitten juokset kovempaa, niin kyllä se kunto nousee, koska sun vauhti nousee. Jos sen sijaan kävelisit jatkuvasti samoja lenkkejä, sun kunto nousisi aluksi, mutta sitten ei enää.

Kannattaa miettiä erilaisia harjoituksia noille viikon lenkeille. Ja siis kokeilla! Jos on mäki, niin sitä juosten joko ylös- tai alaspäin, erilaisia kiihdytyksiä (vaikka katulamppujen välillä) ja sitten tasavauhtista hitaasti ja tasavauhtista kovempaa ja mitä ikinä tulee mieleen. Ja jos on maastoa niin sinne välillä asfaltin sijaan. Suojuoksukin on erittäin tehokasta, samoin umpihankijuoksu :D Umpihankijuoksuun voi yhdistää umpihankijalkapallon, jos saa porukkaa (tai lapset) mukaan.

Vierailija
2/5 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedestä sen verran, että helteillä kyllä tuntuu siltä että juoda pitää 5 min välein tai kuolee. Muista, että nestehukkaan elimistö ei totu, eikä se vesipullo niin kovin paljon paina. Mutta jos sää on normaali niin yleensä puhutaan, että jos liikunta kestää yli tunnin niin tarvitsee alkaa juoda välillä. Itse juon 25 min välein. Hölkkään 25 min, kävelen 5 min ja sen kävelyn aikana "huollan" itseni. Kävely keventää sitä hölkkää todella paljon, eli kun et jaksa enää ekoilla lenkeillä hölkätä (oma vauhtini oli alussa sellainen että sauvakävelijät menivät ohi), niin kannattaa kävellä vähän aikaa ja kokeilla uudestaan. Tai kävellä ylämäet. Ellei sit tee jotain harjoitusta, jossa juoksee pelkästään ylämäet niin kovaa kuin pystyy.

Mutta siis tsemppiä vielä tohon touhuun, oon tosi iloinen että oot päättänyt tehdä rapakunnolle jotain, kun se kerta vaivaa sua. Äläkä lannistu jos lenkkejä jää väliin, niin käy _kaikille_ eikä se ole vakavaa. Aina ei lenkki onnistu, vaikka siihen ei olisi mitään selkeää syytä. Seuraavalla kerralla (jopa samana päivänä!) voi fiilis puolestaan olla jo ihan eri. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntoa kohotettua pyöräilemällä.

Vierailija
4/5 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on hyvä harrastus, jos olet suurin piirtein normaalipainoinen ja ei ole pahoja polvi/selkävaivoja. Juoksu sopii kiireiselle :) Kannattaa katsoa, että syke pysyy keskimäärin kohtuullisella tasolla, toki välillä voi nousta korkeammallekin. Mutta se peruskunto kasvaa kun syke on melko matala eli n. 60-70% maksimista. Yleisin virhe on aloittaa liian kovaa.Näin kesäaikaan pyöräily on hyvä tapa nostaa peruskuntoa, kun se ei ole niin raskasta kuin juoksu.

Itse aloitin kunnon kohottamisen pari vuotta sitten kävely/juoksulenkeillä. Alkuun jaksoin hölkätä vain parin minsan pätkiä, nyt menee pari tuntia putkeen.

Tässä tavoitteellinen ohjelma. Itse ehkä tekisin neljä harjotusta viikkoon, eli juoksun lisäksi jotain muutakin.

http://kuntoplus.fi/5km

Intoa liikuntaharrastukseesi!

Vierailija
5/5 |
16.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainoa realistinen aika liikkua on klo 20-21, jolloin olen väsynyt, mutta jaksan kuitenkin lähteä lyhyelle lenkille. Helteessä tuskin ainakaan aluksi tekisin lenkkiä.

Käyn silloin tällöin fillaroimassa lapsi kyydissä, se on ihan ok, mutta en oikeastaan tykkää pyöräilystä niin paljon. Menen pyörällä jonnekin silloin, kun mies ottaa toisen lapsen ja mulla on toinen kyydissä. Ehkä se fillarointi olisi sitten kivaa vaihtelua.

Talvella en tiedä, mitä meinaan tehdä, ehkä sitten pakkaskaudella kävelyä tai yritän mennä salille.

Tutustun kyllä linkkiin. Maratonille en tähtää, mutta kun jaksaisi puolikin tuntia hölkätä, se olisi kiva.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän