Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komensin vierasta lasta -vanhemmat raivostuivat

Vierailija
15.06.2012 |

Olin leikkipuistossa kolmivuotiaani kanssa. Lapseni pyöräili pikkupyörällä puistoa ympäri. Yhtäkkiä alamäessä n. 4-5 viisivuotias lapsi hyppäsi lapseni pyörän kyytiin ja siitä pois töytäisten lapselle vauhtia niin, että lapseni meinasi törmätä mäen alla leikkiviin pienempiin ja ajoi lopulta pyörällä rakennuksen seinään. Lapseeni sattui ja hän alkoi itkeä. Menin sitten sanomaan tälle isommalle lapselle, ettei enää tee tuollaista ja hänen tulisi pyytää anteeksi.

Lapsi juoksi vanhempiensa luokse, jotka siis näkivätkin tilanteen, mutteivät puuttuneet siihen mitenkään. Kohta lapsen isä tuli huutamaan minulle jotain käsittämätöntä (ei ilmeisesti puhu suomea) ja viittoili käsillään. Äiti vain istui kaapunsa suojissa ja katseli.

Jäi tosi paha mieli. Mielestäni minulla on oikeus puuttua asiaan, kun omat vanhemmat eivät sitä tee. Lapsi on muutenkin puistossa aina "omillaan", vie toisten leluja ja kiusaa pienempiään kenenkään puuttumatta. Eikö muiden lapsia tosiaan saa kukaan enää komentaa? Mitä muut tekevät vastaavissa tilanteissa?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille 5-vuotiaalle? Olisi voinut pelata lapsesi kanssa ja heillä olisi_kummallakin_ollut vielä hauskempaa! Ei ole kyllä siellä äidinkään päässä nyt kunnolla käyttäydytty.

Vierailija
22/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden lasten keskellä? Ei kuulosta kovin järkevältä paikalta pyöräillä jos kerran on alamäki ja sen alla rakennus. En tiedä teidän leikkipuistosta, mutta yleensä niissä ei ole kovin suotavaa pyöräillä, juuri siksi että pyöräilijä on muiden tiellä ja aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet nyt toimivat välillä holtittomasti, eivätkä vanhemmat voi aina kulkea/juosta vierellä, hassu ajatuskin. Lapsi varmaan halusi auttaa lastasi menemään kovempaa, hänellä oli mielessä lapsesi kanssa leikkiminen/häntä auttaminen.

Hän pelästyi käytöstäsi, sillä ei varmaan ymmärtänyt, mitä oli tehnyt väärin. Vielä enemmän, sillä äidinkielensä on joku muu. Olisit voinut rauhallisesti, nätisti selittää, että pienemmän kanssa pitää olla vähän varovaisempi, sillä hän ei osaa vielä ajaa kunnolla, mutta on kiva, kun haluat leikkiä lapseni kanssa. Ja hymyillyt.

Jos kaikki ihmiset pystyisivät kokemaan empatiaa toisiaan kohtaan, miten paljon parempi paikka tämä maailma olisikaan!!

Vierailija
24/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä jos pysyttelisitte vallan sisätiloissa, kun siellä ulkona on niitä semmosia ilkimyksiä, jotka voi tehdä mitä hyvänsä - ja joille ei saisi mistään edes huomauttaa...

Vierailija
25/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut rauhallisesti, nätisti selittää, että pienemmän kanssa pitää olla vähän varovaisempi, sillä hän ei osaa vielä ajaa kunnolla, mutta on kiva, kun haluat leikkiä lapseni kanssa. Ja hymyillyt.

Empatian lisäksi lapset tarvitsevat rajoja ja pelisääntöjä. Pyöräilevän lapsen tarakalle _ei_ hypitä eikä pyöräilijää muuten häiritä. Vaikka pyöräilijä ajelisi keskellä leikkipuistoa.

Maalaisjärkeä saa käyttää puistoissa ja pihoissa. Turvallisuutta edistävät rajat ja pelisäännöt kannattaa lapsille opettaa, vaikka joku siitä välillä suuttuisikin.

Vierailija
26/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille 5-vuotiaalle? Olisi voinut pelata lapsesi kanssa ja heillä olisi_kummallakin_ollut vielä hauskempaa! Ei ole kyllä siellä äidinkään päässä nyt kunnolla käyttäydytty.

Lapsi ei sanonut mitaan, ei pyytanyt osallistua, katseli hetken pelia ja ja alkoi sitten kaannella merkkeja. En sitten alkanut pitkaa mietintoa siita mika tassa nyt olisi kaikkien kannalta paras. Jos han olisi jaanyt tuon pelin loppuun asti, johon oli n. 1 minuutti, olisimme pyytaneet hanta seuraavaan peliin. Ei nayttanyt silta etta han edes tajusi mista pelissa oli kysymys, tai etta me edes pelasimme jotain, kunhan vaan alkoi kaannella merkkeja.

Minusta 5-vuotiaan pitaa jo osata joukkoon liittyessaan sanoa jotakin, ja mielellaan jopa pyytaa osallistua lautapeliin. Vapaa leikki on tietenkin eri asia. Outoa on myos etta han ihan tavallisesta kiellosta otti niin itseensa.

Lapsellani oli jo kaveri mukana ja he ovat aika paljon vanhempia, eli peliseuraa ei sinansa pikkupojasta kaivattu tilanteen hauskuuttamiseksi. Minusta tuo poika naytti paljon nuoremmalta, ehka 4-vuotiaalta, ja yllatyinkin kun aitinsa sanoi 5-vuotiaaksi.

Vierailija
27/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei tiedä mitä edes teki väärin, mitä hyödyttää komentaa "noin ei saa enää ikinä tehdä".

A) lapselle ei kerrottu mitä ei saa tehdä, miksi ei saa tehdä.

B) lasta ei neuvottu ystävällisesti, enemmänkin uhkaavalla asenteella.

Eli tuolla kasvatustyylilläsi hän ei olisi oppinut yhtään mitään! Päinvastoin, tuntemaan olonsa vain surkeaksi, tietämättä edes miksi.

Jos haluat opettaa sääntöjä, harjoittele tekemään se oikein, että siitä on jotain hyötyä!!

Vierailija
28/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhdelle vastaajalle tiedoksi, että laikkipuistoissa on erilaisia polkupyöriä ihan leluiksi tarjolla.

Vierailija
29/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kaikki erilaisia. Toiset ovat erittäin ujoja, kasvavat ja kehittyvät hitaammin kuin toiset. Toiset eivät edes puhu vielä kunnolla 5-vuotiaana, eikä sekään ole vielä maailaman mullistavaa. Ei ole olemassa stadardilasta.

Lapsi käyttäytyi kuin lapsi, ei ymmärtänyt miksi ei olisi saanut käännellä, ei varmasti edes ymmärtänyt, että pelasitte jotain peliä! Uskaltautui hieman mukaan kääntelemään, kun se näytti hänestä niin kivalta. Häiritsi varmasti teidän pelihetkeänne, mutta oliko todella hyväkäytöksistä sinulta, vanhemmalta aikuiselta, kivahtaa pikkulapselle, joka ei edes tiennyt, mitä varten ei voinut käännellä niitä---?

Otitkohan tuon pelin nyt itse vähän liian tosissaan??

Vierailija
30/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut rauhallisesti, nätisti selittää, että pienemmän kanssa pitää olla vähän varovaisempi, sillä hän ei osaa vielä ajaa kunnolla, mutta on kiva, kun haluat leikkiä lapseni kanssa. Ja hymyillyt.

Empatian lisäksi lapset tarvitsevat rajoja ja pelisääntöjä. Pyöräilevän lapsen tarakalle _ei_ hypitä eikä pyöräilijää muuten häiritä. Vaikka pyöräilijä ajelisi keskellä leikkipuistoa.

Maalaisjärkeä saa käyttää puistoissa ja pihoissa. Turvallisuutta edistävät rajat ja pelisäännöt kannattaa lapsille opettaa, vaikka joku siitä välillä suuttuisikin.

sekä lapselle itselleen että muille puistossa oleville? Miksi ne rajat ja säännöt pitää opettaa muille mutta ei sille omalle kullanupulle joka tietysti saa ihan vapaasti ryllätä pitkin puistoa pyöränsä kanssa. Ei puisto ole mikään pyöräilyrata edes 3v:lle.

Vierailija
31/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen komentanut muiden lapsia, vaikka omat vanhemmat vieressä. Ja minun lapsia on komennettu. Ei koskaan ole syntynyt mitään ongelmaa tästä. Minusta ihan ok.

Vierailija
32/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löin jarrut pohjaan ja menin vähän "jututtamaan" tätä lasta, kieltämättä vähän ääni kohosi, kun v****ti kun autossa oli lommo. Mutta tämän lapsen äiti tuli huutamaan ja vaatimaan, että mun pitää pyytää anteeksi hänen lapseltaan, että puhuin rumasti. WTF! Äitiä ei lainkaan kiinnostanut se, että hänen nicopetterinsä heittelee ohiajavia autoja kivillä.

Vierailija
33/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nämä aikaisemmat esimerkit. Olit aiheesta vihainen. Mutta tee tästä toinen aloitus.

Vierailija
34/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakn meidän kummassakin lähileikkipuistossa on leikkipuiston pyöriä (kolmipyöräisiä). Niillä saa ja pitää ajaa puiston alueella.

Itse ajattelin, että ap:n lapsi ajoi leikkipuiston pyörällä.

Vierailija
35/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taalla USAssa lapsilta odotetaan kohteliasta kaytosta. Ujous ei ole mikaan syy olla epakohtelias. Ja jos han olisi ollut ujo, han ei olisi tullut reippasti 3 ihmisen porukkaan minun ja tyttoni viereen istumaan.

Tuli enemmankin mieleen etta oli lapsi jota ei yleensa kielleta, ja jos kielletaan, han saa raivarin.

Toisaalta, eipa taalla kylla toisten lapsia saa juuri komennella, vaan heidan pitaa antaa olla kuten haluavat. Aidille pitaa menna kommentoimaan. Tata mielta ovat olleet myos paikalliset aidit kun olen asiasta keskustellut, ja olen siita pitkalti samaa mielta.

Olen myos itse sanonut eraalle vanhemmalle naishenkilolle paikallisjunassa etta ei tarvitse kommentoida minun lapselleni mitaan. Jos on asiaa, sen voi toimittaa minun kauttani.

Vierailija
36/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löin jarrut pohjaan ja menin vähän "jututtamaan" tätä lasta, kieltämättä vähän ääni kohosi, kun v****ti kun autossa oli lommo. Mutta tämän lapsen äiti tuli huutamaan ja vaatimaan, että mun pitää pyytää anteeksi hänen lapseltaan, että puhuin rumasti. WTF! Äitiä ei lainkaan kiinnostanut se, että hänen nicopetterinsä heittelee ohiajavia autoja kivillä.

Tää on aivan eri tyylin käytöstä kuin tuo että pari tenavaa yrittää saada itselleen leikkikaveria hyppäämällä pyörän kyytin tai kääntelemällä pelikortteja. tästä saakin huutaa jos joku heittelee kiviä autoon, saa suuttua. kyllä aivan pienille opetetaan että kiviä ei heitellä ihmisiä tai toisten omaisuutta päin. Ja niin pienet eivät yksin liiku tietenkän jotka eivät tajua. Joten aina on oikeus suuttua ja korottaa ääntä jos joku kiviä autoon heittää.

mutta aloittajan tapauksesa lapsi ei todennäköisesti tahallisesti yrittänyt kiusata vaan saada kaveria tai antaa vauhtia. tälle vois sanoa nätisti, enkä kyllä anteeksi pyyntöä vaatisi, ihmeräyhäämistä aloittajalta.

Vierailija
37/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nämä aikaisemmat esimerkit. Olit aiheesta vihainen. Mutta tee tästä toinen aloitus.

Komensin lasta ja äiti tuli huutamaan mulle, etten saisi hänen lastaan komentaa vaikka teki väärin. Ja sitäpaitsi mikä poliisi sä täällä olet möykkäämään, että kuka saa kirjoittaa ja mitä mihinkin aloitukseen?

T. 17

Vierailija
38/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

istumalla viereenne? Haluten hieman ottaa osaa? Tämä oli mielestäsi epäkohteliasta? 5 v. lapsi oli epäkohtelias kun oli kiinnostunut lastesi seurasta ja kivannäköisistä taidemuseon kääntöpalikoista?

Ihan sama missä maassa ihminen asuu, kyllä aikuisen pitää antaa vieraillekin lapsille tilaa/antaa osallistua omalla tavallaan. Näyttää käytöksellään itse hyvää esimerkkiä ystävällisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Näin ne pienet oppivat olemaan itsekin ystävällisiä sinunkin lapsillesi!

Mutta aikuiset mekään emme ole täydellisiä, siksi on hyvä itsekin pyytää anteeksi joskus omaa käytöstään, vai mitä.

Vierailija
39/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ero on tahallisella ja tahattomalla teolla??

Sinulle tapahtunut kuuluu tahallisiin, muut esimerkit tahattomiin.

Että se ero.

Vierailija
40/41 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan selva asia etta toisten lasten leikkeja ei menna sotkemaan, vaan kun on tuollaisesta pelista jossa on struktuuri, pyydetaan lupa!!! Han sai istua viereen ihan vapaasti, siita ei kukaan loukkaantunut, enka sanonut niin. Vaan sanoin etta han ei ollut ujo, koska reippaasti tuli seuraamme. Lue nyt vahan! Sopimatonta oli se etta han sotki toisten leikit! Sallit taman siis omalle lapsellesi?

istumalla viereenne? Haluten hieman ottaa osaa? Tämä oli mielestäsi epäkohteliasta? 5 v. lapsi oli epäkohtelias kun oli kiinnostunut lastesi seurasta ja kivannäköisistä taidemuseon kääntöpalikoista? Ihan sama missä maassa ihminen asuu, kyllä aikuisen pitää antaa vieraillekin lapsille tilaa/antaa osallistua omalla tavallaan. Näyttää käytöksellään itse hyvää esimerkkiä ystävällisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Näin ne pienet oppivat olemaan itsekin ystävällisiä sinunkin lapsillesi! Mutta aikuiset mekään emme ole täydellisiä, siksi on hyvä itsekin pyytää anteeksi joskus omaa käytöstään, vai mitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän