Ratkaiskaa riitamme mieheni kanssa liittyen liikenneympyrän sääntöihin!
Eli tuli kiistaa siitä miten ne säännöt meneekään. Tyhmäähän tää on, varsinkin kun oon niin hemmetin itsepäinen ja itsevarma tästä tiedosta vaikka sekuntiakaan en ole autokoulun penkkiä kuluttanut, eli en omista korttia. Mieheltä taas kortti löytyy, mutta tuntuu olevan tyhmä. Vai minäkö se tyhmä olenkin?
Väitän siis että aina kun poistut liikenneympyrästä, pitää laittaa vilkku. Siis ihan aina. Mies väittää että jos ajat "suoraan", esim. pohjoisesta etelään, et vilkkua tarvitse. Kysyn sitten mieheltä että mistä takana tuleva tietää että minne sä oot ajamassa, mies vastaa tyhmänä että jos hän ei vilkkua laita päälle niin siitä se takantuleva tietää että mies on vain läpikulkumatkalla.
Kumpi meistä on oikeassa?
Kommentit (65)
Eli turhaan pysähdyt niitä väistämään kun eivät vaivaudu vilkkua käyttämään.
Myös tuo asenne "eihän tältä kaistalta muualle pääsekään" on masentava.
Kaistalla olija sen ehkä tietää, mutta muualta katsovat eivät sitä tiedä.
Mikä ihme siinä vilkun käytössä on niin vaikeaa!
jos olen kaistalla, jossa on selkeästi näytetty, että siitä mennään pois, eli siinä ulommalla kaistalla.
että jos on liikenneympyrä jossa uloimmat kaistat eivät jatku vaan kääntyvät liittymään ei siinä ole pakko vilkuttaa siinä loppuvalal kaistalla toki. Esim. Helsingin Pitäjänmäessä on tällainen liikenneympyrä jossa itse ajan päivittiän työmatkallani, jossa on näitä loppuvia kääntymiskaistoja. Itse tulen Pasilan suunnasta ja käännyn Konalan liittymään, ja sitä varten ajan sinne ko. liittymään johtavalle päättyvälle ulkokaistalle ja ympyrässä jatkavat ajavat sisempiä kaistoja.
Kyllähän ihmiset yleensä vilkuttaa silloinkin, kun normaalista liittymästä poistutaan oikealle (vaikka kaista on vain kääntyville).
eikä täällä Helsingissä useimmat muutkaan. Tiedän että sääntöjen mukaan kuuluisi mutta on niin typerä sääntö ettei viitsi noudattaa.
Mutta Pitskun/Haagan ympyrä on tästä vähän huono esimerkki, koska se todellakin on niin iso ja on paljon noita kääntyviä kaistoja. ja lisäksi se on 99% valo-ohjattu nykyisin - muistan ajan kun siinä EI ollut valoja. Asuimme lähistöllä ja aina kun äiti oli ratissa vältti henkeen ja vereen ko. ympyrää.
Mutta esim. Vaajakosken ympyrät Jyväskylässä ovat isoja ja monikaistaisia ja kyllä itse ainakin niissä käytän vilkkua vaikka nykyisin esim. Lahden suuntaan lähtevä kaista erkanee ympyrästä kokonaan eikä jatku Kuopioon menevään "poistumisaukkoon" . Vaajakoskella jo itsesuojeluvaisto pistää käyttämään vilkkua kun siinä niin moni ajaa väärin ja poistuu miten sattuu.
jos olen kaistalla, jossa on selkeästi näytetty, että siitä mennään pois, eli siinä ulommalla kaistalla.
että jos on liikenneympyrä jossa uloimmat kaistat eivät jatku vaan kääntyvät liittymään ei siinä ole pakko vilkuttaa siinä loppuvalal kaistalla toki. Esim. Helsingin Pitäjänmäessä on tällainen liikenneympyrä jossa itse ajan päivittiän työmatkallani, jossa on näitä loppuvia kääntymiskaistoja. Itse tulen Pasilan suunnasta ja käännyn Konalan liittymään, ja sitä varten ajan sinne ko. liittymään johtavalle päättyvälle ulkokaistalle ja ympyrässä jatkavat ajavat sisempiä kaistoja.
Kyllähän ihmiset yleensä vilkuttaa silloinkin, kun normaalista liittymästä poistutaan oikealle (vaikka kaista on vain kääntyville).
eikä täällä Helsingissä useimmat muutkaan. Tiedän että sääntöjen mukaan kuuluisi mutta on niin typerä sääntö ettei viitsi noudattaa.
jonka käyttö vaatii erityisiä ponnisteluja.
Mutta muualla Euroopassa näkee sujuvampaa vilkun käyttöä. Esimerkiksi Ranskassa ja Englannissa on yleisesti tapana vilkuttaa kuin normaalissa risteyksessä jo kiertoliittymään tultaessa. Eli jos on aikeissa poistua jo heti ensimmäisestä liittymästä, niin vilkku on jo valmiiksi päällä. Jos taas meinaa pyöriä pidempäänkin, niin vilkutetaan vasempaa jo ennen kiertoliittymään tuloa.
Itse pideän yllä mainitusta liikennekulttuurista, sillä se tekee liikenteen paljon jouheammaksi, kun muut tulijat tietävät jo hyvissä ajoin, mikä toisen suunnitelma on.
No Suomessahan tällaisesta toiminnasta saa katsella keskareita, mutta täällähän liikennenkulttuuri onkin ihan perseestä :)
Minä, minä,minä...minä en noudata typeriä sääntöjä.
Juuri sun kaltaisten takia useimpia vituttaa kiertoliittymässä.
Sitäpaitsi useimmat kyllä vilkuttaa, mutta jos ei itse noudata tekee tietysti mieli kirjoittaa, ettei useimmat vilkuta. Mitä hölynpölyä.
Voi hitto, miten paljon olen joutunut kuulemaan tyhmistä akoista ja ukoista, jotka ei osaa ajaa kiertoliittymässä.
Mutta muualla Euroopassa näkee sujuvampaa vilkun käyttöä. Esimerkiksi Ranskassa ja Englannissa on yleisesti tapana vilkuttaa kuin normaalissa risteyksessä jo kiertoliittymään tultaessa. Eli jos on aikeissa poistua jo heti ensimmäisestä liittymästä, niin vilkku on jo valmiiksi päällä. Jos taas meinaa pyöriä pidempäänkin, niin vilkutetaan vasempaa jo ennen kiertoliittymään tuloa.
että jos aikoo poistua heti seuraavasta liittymästä vilkuttaa oikealle jo liittymään tullessa. Mä teen niin ja täällä Helsingissä useimmat tekevät niin. Sen sijaan tuollaista vasemmalle vilkuttamistapaa ympyrässä ajaessa ei ole ja minusta se on hyvä, koska signaali on ihan tarpeeton: oletus on että ihmiset ajavat ympyrässä elleivät vilkuta suuntamerkkiä kertoakseen että poistuvat seuraavasta.
Onhan se vilkun käyttö muutenkin ihan perkuleen hankalaa ja työlästä, eikä se muille kuulu mihin MINÄ olen menossa. Oikeastaan 90% kaikista liikennesäännöistä ovat täysin turhia ja vaan hidastavat omaa ajamistani.
Toiset vaan eivät kykene kaikkiin vaadittaviin peliliikkeisiin liikenteessä, mutta sen takia niitä kolareita tapahtuukin...
että oli typerä sääntö tai ei, niin vaistomaisesti sen vilkun laitan ympyrästä poistuessani, en mä siinä tilanteessa mieti olenko Pitksun isossa ympyrässä vai Lohjan pienessä kiertoliittymässä. Ja 22 vuotta olen tuossa Pitksun ympyrässä ajellut ja 40 vuotta istunut vähintään kyydissä ja se on moneen kertaan jo sinä aikana muuttunutkin.
Ihan samalla tavalla kuin vilkutan moottoritiellä liittymästä poistuessani vielä siinäkin vaiheessa kun olen jo sillä poistuvalla kaistalla.
Vielä ei ole tullut jännetupen tulehdusta ylenmääräisestä vilkun käyttämisestä :)
Onhan se vilkun käyttö muutenkin ihan perkuleen hankalaa ja työlästä, eikä se muille kuulu mihin MINÄ olen menossa. Oikeastaan 90% kaikista liikennesäännöistä ovat täysin turhia ja vaan hidastavat omaa ajamistani.
Käytän vilkkua silloin kun se on tarpeen että muut tietävät mihin olen menossa. Mutta jos nyt olen kaistalla jolta on sallittua vain kääntyä oikealle normaaliliittymässä, niin kyllähän se on kaikille selvää että käännyn oikealle. Ei minun tarvitse sitä vilkulla kertoa että todellakin, aion noudattaa kaistaopasteita. Liikenneympyrä toki siinä mielessä enemmän rajatapaus että myönnän että vaikka se paikallisille ko. ympyrässä usein ajaville on selvää että ahaa, tuo tyyppi on tuolla kaistalla joka kääntyy Konalaan eikä jatku eli se poistuu ympyrästä, niin ympyrää tuntemattomille vilkuttamattomuus voi aiheuttaa sekaannusta - tuollainen ympyrä itsessään on jo oudolle usein kauhistus jossa ei tiedä oikein millä kaistalla pitäisi olla jos haluaa jatkaa tiettyyn paikkaan ja osa kaistoista loppuu liittymiin "yllättäen".
Minäkin ennen kuin asuin muualla vilkutin aina myös noilla (normaaliliittymien) kaistoilla joilta saa vain kääntyä yhteen suuntaan, mutta Helsinkiin muutettuani huomasin että täällä juuri kukaan ei niissä vilkuta ja omaksuin itsekin saman käytännön. Mulle ei ole niin tarkkaa noudattaako sääntöjä vaan se että liikenne olisi sujuvaa.
poistuttaessa kuuluu aina vilkuttaa, oli millainen kaista tahansa. Lisäksi pitää pysähtyä päästämään kevytliikenne suojatien yli, mikä on joillekin autoilijoille vieläkin vaikeampaa kuin vilkun käyttäminen.
Kyllä täällä maalla on paljon kiertoliittymiä, ne kun tulevat halvemmaksi kuin liikennevalot. Ainakin täälläpäin osataan mielestäni ihan suht hyvin ajaa ympyrässä. Ehkä joku alle kymmenesosa ei välitä vilkuttaa. Ja kirotut mopoautot kaahaavat niin, ettei ole puhettakaan kevyenliikenteen päästämisestä yli suojatien.
Irlannissa on se tapa, että ympyrässä ajettaessa vilkutetaan koko ajan oikealle (vas.puoleinen liikenne) ja kun aiotaan poistua, lopetetaan vilkun käyttö. "Vääränpuoleiseen" liikenteeseen tottumattomalle oli aika homma tajuta edes se, mihin suuntaan sitä ympyrää kierretään :D
En käytä vilkkia poistuessa,jos olen kaistalla, jossa on selkeästi näytetty, että siitä mennään pois, eli siinä ulommalla kaistalla.
kuten itsekin näen, näet sinäkin, jos siinä olet, ellet ole todellinen hölmö itse.
Liikenneympyrästä poistuttaessa on AINA käytettävä vilkkua. Porissa on jopa ympyrän vieressä iloinen kyltti, jossa lukee "muista vilkuttaa". Monet ipanat vilkuttelee takaikkunastakin.
Eli ympyrään tuleva väistää siellä jo olevaa ja poistuva vilkuttaa aina
tarkoitus tietää, jatkatko vielä matkaa.
Katsotaan autoasi, ei kaistaa missä ajat.
En käytä vilkkia poistuessa,jos olen kaistalla, jossa on selkeästi näytetty, että siitä mennään pois, eli siinä ulommalla kaistalla.
kuten itsekin näen, näet sinäkin, jos siinä olet, ellet ole todellinen hölmö itse.
ei siis kukaan vilkuta liikenneympyrästä poistuessa. Paitsi ehkä satunnaiset turistit. Paikalliset vilkuttavat AINA tullessaan liikenneympyrään, muttei ikinä poistuessa. Olen nyt 7 vuotta yrittänyt ymmärtää miksi näin. Itse vilkutan täällä sekä tullessa, että poistuessa. Koska a. jos en vilkuta mennessä, paikalliset hepuloi. b. en pysty vain olemaan vilkuttamatta myös poistuessa.
En mä ainakaan vilkuta eikä täällä Helsingissä useimmat muutkaan. Tiedän että sääntöjen mukaan kuuluisi mutta on niin typerä sääntö ettei viitsi noudattaa.
sinä sille kaistalle ajaessasi näet kyltin, jossa näytetään, että vain oikealle kääntyville (etkä vilkuta). Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että joku pieni lapsi siellä tien varrella, edessäsi, ei näe/tiedä/ymmärrä, että se kaista on automaattisesti sinne suuntaan kääntyville. Se vain näkee auton, joka ei vilkuta, ja voi olettaa että jatkat siis suoraan. Astua ajotielle luottavaisin mielin, ja sieltä pönöttää tämä yks idiootti, joka ei viitsinyt vilkuttaa, KUN ON NIIN TYPERÄ SÄÄNTÖ!
tarkoitus tietää, jatkatko vielä matkaa. Katsotaan autoasi, ei kaistaa missä ajat.
kun et voi uskoa, kun kirjoitan, näin toimii kaikki tässä ympyrässä, jota päivittäin käytämme.
kun osaa ajaa suoraan ympyrässäkin.
ajajien takia liikenne EI ole sujuvaa ja älä viitsi valehdella, että kaikki ovat yhtä hölmöjä. Ei se niin mene, kokemusta on.
Sitäpaitsi jos vaikka kaikki jotain sääntöä rikkoisivat, niin ei se tee oikeutetuksi omaa rikettäsi.
Pari kertaa siinä muuten ollut poliisi ja jos vilkkua ei käytä, niin sakot rapsahtaa.
Me toiset ei olla ajatuksenlukijoita, kuten luulet.
tarkoitus tietää, jatkatko vielä matkaa. Katsotaan autoasi, ei kaistaa missä ajat.
kun et voi uskoa, kun kirjoitan, näin toimii kaikki tässä ympyrässä, jota päivittäin käytämme.