Isänmaallisuus? Onko vanhanaikaista sanoa olevansa isänmaallinen
ja mietn se ilmenee että tuntee olevansa isänmaallinne?
Kommentit (59)
itseäni aina ihmetyttää miten niin suuri osa ihmisistä tänä päivänää tosiaan on hyvin isänmaallisia.
Itse en ole pätkääkään isänmaallinen, en itse asiassa kannata koko kansallisvaltioaatetta.
Suomalainen isänmaallisuus voi johtaa itsenäisyyspyrkimyksiin, joka on Euvostoliitossa ehdottomasti kielletty. Älä tee ajatusrikosta, vaan ole vain eurooppalaisuudesta isänmaallinen.
että persut ja rasistit ovat omineet isänmaallisuden. Mä haluaisin olla ylpeä suomalaisuudesta ilman, että siihen liittyy vihaa muita kansallisuuksia kohtaan, mutta jotenkin ei enää huvita.
en tiedä onko vanhanaikaista. ehkä vähän.
Persut ei vihaa muita kansallisuuksia vaan puhuu siitä että Suomeen pitää ottaa maahanmuttajia joista on suomelle hyötyä. Jos se ei ole isänmaallista niin mikä sitten. Sinun isänmaallisuudesta voi olla montaa mieltä. Te vihreäthän olette jo tuhonneet niin paljon omilla typerillä päätöksillänne
Suomessa osataan moni asia muita paremmin, mutta monia asioita ei osata ollenkaan riittävän hyvin. Emme ole mikään maailman napa ja täydellinen kansa, vaan voisimme oppia myös niiltä kansoilta, joita meillä aina haukutaan. Se haukkuminenkin johtuu vain siitä, että meillä ei edes ymmärretä sellaistenkin asioiden olevan arvokkaita, jotka osataan meitä paremmin muualla, ja juuri siksi niitä ei meillä osatakaan. Olen ihan kypsä tähän suomalaiseen ylimielisyyteen (case in point: Nokia, jolta meni yli 10 vuotta sen tajuamiseen, että eivät olekaan paras ja täydellinen ikuisesti ja että paljon pitäisi vielä oppia ja kehittyä).t. 11
Luettelepa noita asioita
Isänmaalliseksi itseään nimittävät pyrkivät käsittääkseni useimmiten jotenkin jäädyttämään kulttuurimme näille sijoilleen, tai sitten palaamaan jonnekin 1930-50 -lukujen "idylliin". Eteenpäin ei saisi mennä missään tapauksessa.
Kerropa mikä on se eteenpäin. Jos 50-luvulla on valmis iduyll iniin miksi ei voi palata niihin arvoihin?
Mutta sanoudun tiukasti irti perussuomalaisten,uusnatsien jne..porukoista.
maksaa tunnollisesti veronsa, noudattaa liikennesääntöjä, käyttäytyy hyvin ja on kaikinpuolin kunniallinen kansalainen!
Onko teidän mielestä hyvä kansalainen/isänmaallinen joku huligaani lipunheiluttajanuori, jota yhteiskunnan täytyy paimentaa kaikessa?
Itse yritän vain olla hyvä kansalainen.
Mutta sanoudun tiukasti irti perussuomalaisten,..porukoista.
mutta en tunne olevani rasisti (kyllä Suomeen porukkaa mahtuu, kunhan elää siivosti ja elättää itsensä) enkä nationalistinen skini (tukkaa riittää vaikka viidelle) enkä myöskään persu vaan lähinnä keskustalainen.
Minä olen asunut monissa maissa ja aina palannut Suomeen. Minä rakastan tätä ilmaa, näitä ihmisiä, tätä luonnetta (jota jotkut sanovat juroksi ja töykeäksi?), luontoa, kieltä ja kulttuuria.
Suomen kieli on sydämeni ja tunteideni kieli.
Vaikka monet kansanperinteen tarinat ovat kierrätyskamaa, meillä on todella hieno kalevalainen aarrearkku, joka leimaa meidät yhdeksi kansaksi ja josta voimme olla ylpeitä ja jota monet muut kansat kadehtivat.
Minusta on ihanaa, kun voi olla hiljaa. Suomessa hiljaisuuskin on keskustelua. Puheessa on taukoja, ihmisillä on suuri reviiri, toisen ihmisen koskettaminen on iso ja merkityksellinen juttu. Suomessa rakkaus todella tarkoittaa rakkautta, toisin kuin jossain muualla, missä "rakastetaan" vaikka kynsilakan väriä.
Tämmöiset asiat ovat suomalaisuutta minulle - pienet seikat, jotka ovat täällä toisin kuin muualla. Minä olen ylpeä siitä, että olen osa tätä kansaa ja juureni ovat tässä maassa. Minua ei haittaa, vaikka minun täytyy jopa Etelä-Euroopassa selittää, että Suomi on se maa siellä pohjoisessa Ruotsin ja Venäjän välillä. Toki minä häpeän siinä missä muutkin kännisiä tai huonosti käyttäytyviä suomalaisia, mutta kun asettaa asiat oikeisiin suhteisiin, huomaa, että typeryksiä on joka paikassa.
Minä pidän Suomen kaunista lippua tai viiriä salossa. Minä juhlin itsenäisyyspäiväää käymällä konsertissa. Minä laulelen itsekseni kansanlauluja hääriessäni kotosalla. Minä luen lapaselleni kalevalaisia tarinoita. Minä rakastan Suomea enkä haluaisi muuttaa täältä enää koskaan mihinkään.
Omien juurten, oman maan, oman kulttuurin arvostaminen ja vaaliminen on rasismia??? Kyllä kaikki muutkin kansallisuudet aika voimallisesti vaalii omia rakkaita perinteitään. Suomalaisten ongelma on surkea itsetunto, häpeä, arvottomuus. Kuka vaan saa kävellä yli, suomalainen vaan vähän mielistelee perään.
OIkeesti; aitoa toisen kulttuurinkaan arvostusta ei voi olla jos ei arvosta ja tunne omaansa!!!! Ei ole mitään annettavaa muiden kulttuurien edustajille jos vaan madellaan heidän edessään. En ole yhtään rasisti, päinvastoin monimuotoisuus on hieno asia, ja siinä monimuotoisuudessa mulle on erittäin rakasta omat juureni, suomalainen kulttuuri, historia, luonto. Että olen hyvin isänmaallinen, enkä todellakaan konservatiivinen. Mutta oikeesti tämä suomi, suomalaisuus ja kaikki se hieno mitä juuri meillä on- ja millä suomea on mainostettu ulkomailla, on kohta mennyttä. Suurin syy on suomalainen surkea itsetunto ja omanarvontunnon puuttuminen.
Suomessa osataan moni asia muita paremmin, mutta monia asioita ei osata ollenkaan riittävän hyvin. Emme ole mikään maailman napa ja täydellinen kansa, vaan voisimme oppia myös niiltä kansoilta, joita meillä aina haukutaan. Se haukkuminenkin johtuu vain siitä, että meillä ei edes ymmärretä sellaistenkin asioiden olevan arvokkaita, jotka osataan meitä paremmin muualla, ja juuri siksi niitä ei meillä osatakaan. Olen ihan kypsä tähän suomalaiseen ylimielisyyteen (case in point: Nokia, jolta meni yli 10 vuotta sen tajuamiseen, että eivät olekaan paras ja täydellinen ikuisesti ja että paljon pitäisi vielä oppia ja kehittyä).t. 11
Luettelepa noita asioita
- terveydenhuolto ei ole hyvällä tasolla eikä ilmaista (vrt. esim. NHS hintaan ja Saksan lääkärit laatuun nähden).
- Julkinen liikenne on ihan olematonta ja hiton kallista (Vrt. esim. Benelux-maiden laatu/hinta).
- Ihmiset ovat konservatiivisia (homoavioliitot, yksilönvapaus jne).
- Suhtautuminen alkoholiin on keskiajalta (vrt. Saksa, UK... viinit maitokauppoihin mieluusti ennen joulua, kiitos!).
- Päivähoito (vrt. Ranska ja ranskankieliset maat, toisaalta tässä olemme esim. Saksaa edellä).
- Naisten asema, tasa-arvo ja naisten huomioiminen muutenkin kuin "toisena sukupuolena" (vrt. muut Pohjoismaat).
Nämä tulivat minulle mieleen pinnistelemättä, varmasti muilla on omat mielipiteensä :)
Luettelepa noita asioita
1. Aineettomien, fiilikseen perustuvien arvojen ymmärtämättömyys (tässä syy miksi Nokia mokasi; eivät ymmärtäneet miksi iPhone on omia tuotteita parempi, ennen kuin asiaa oli jauhettu vuositolkulla ja Applen tulos ohitti Nokian liikevaihdon...).
2. Edelliseen liittyen taiteen ja kulttuurin heikko ymmärrys, arvostus ja osaaminen (maassamme saataisiin paljon enemmän myös vakavaa bisnestä aikaiseksi, jos ilmapiiri olisi luovia osaajia kohtaan hyväksyvämpi ja avoimempi, koska bulkkitavaran tuottamisen kulta-aika on ohi).
3. Yhteisöllisyyden puuttuminen (esim. ajatus, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, ei ole mennyt suomalaisille jakeluun kun ylimpänä arvona on vain omista asioista välittäminen).
4. Kateellisuus, kyräily, epäonnen toivominen muille, vahingonilo, iva, kyynisyys jne. (on kulttuureja, joissa näitä on ihan silmiinpistävän paljon vähemmän, ja vain tyhmä kuvittelee ettei tällainen vaikuta kansakunnan menestymismahdollisuuksiin mitenkään kielteisesti).
5. Vittumaisimpana se ylimielisyys ja paukapäisyys, joka estää tajuamasta, että yo. kohdat ovat TODELLISIA, eivätkä jonkun nettiagitaattorin kuvitelmaan. Siis kyvyttömyys tarkastella omaa itseä ja omaa maata kiihkottomasti ja objetiivisesti.
Siinä nyt joitakin; lisääkin keksisin. Suomessa on siis paljon hyvää (älkää jaksako alkaa haukkumaan minua Suomi-vihaajaksi vain siksi, että näen parannettavia asioita elämänmenossamme), mutta paljon on myös opittavaa muilta.
t. 11
Siinä nyt joitakin; lisääkin keksisin. Suomessa on siis paljon hyvää (älkää jaksako alkaa haukkumaan minua Suomi-vihaajaksi vain siksi, että näen parannettavia asioita elämänmenossamme), mutta paljon on myös opittavaa muilta.
t. 11
Paljon on muillakin opittavaa meiltä. Ei mikään maa ja kansa ole täydellinen. Sinä kirjoitat ikään kuin joka paikassa muualla olisi hyvin ja vain meillä huonosti.
Mitä tulee noihin kielteisiin luonteenpiirteisiin ja asenteisiin, niissähän yleensä joukko seuraa yksilöä. Olepa siis sinä, nro 11, avoimempi, iloisempi, rohkeampi ja ystävällisempi - ja huomaat tuotapikaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
[/quote]
- terveydenhuolto ei ole hyvällä tasolla eikä ilmaista (vrt. esim. NHS hintaan ja Saksan lääkärit laatuun nähden).
- Julkinen liikenne on ihan olematonta ja hiton kallista (Vrt. esim. Benelux-maiden laatu/hinta).
- Suhtautuminen alkoholiin on keskiajalta (vrt. Saksa, UK... viinit maitokauppoihin mieluusti ennen joulua, kiitos!).
- Päivähoito (vrt. Ranska ja ranskankieliset maat, toisaalta tässä olemme esim. Saksaa edellä).
- Naisten asema, tasa-arvo ja naisten huomioiminen muutenkin kuin "toisena sukupuolena" (vrt. muut Pohjoismaat).
Nämä tulivat minulle mieleen pinnistelemättä, varmasti muilla on omat mielipiteensä :)
[/quote]
Muistetaan nyt ensinnäkin ettei kyse ole välttämättä osaamisesta vaan myös taloudenpidosta. nuo Saksat ja Ranskat muut roskamaat on käytännössä konkurssissa. Tosin niin on suomikin kohta kun joutuu lappaan rahaa roskamaille.
Terveydenhoito on halvempaa kuin Saksassa, ja tehokkaampaa, emme tuhlaa hoitoon rahaa enemmän kuin on tarpeen. Tämä näkyy sitten siinä että mamme talous on kunnossa. Sairaalamme ei ole sellaisia MRSA-bakteerien pesiä kuin Saksassa ja Ranskassa. http://www.eurosurveillance.org/images/dynamic/ew/v08n38/040916_mrsa.gif
Helsingissä on Euroopan tihein raitiovaunuverkko. Yksi matka maksaa 1,3€ sisältäen vaihto-oikeuden. Julkinen liikenne on myös turvallista, ei tarvi matkustaa sillain sydän kurkussa kuin Saksassa.
Suomessa ihmiset erittäin vapaamielisiä Keski-Eurooppan verrattuna. Ei ole rasismia eikä uusnatseja. Naispappeja löytyy ja homoja. Miten teillä siellä italiassa, onko naispappeja?
Suomessa viinit on ja pysyy Alkossa missä on valikoima paljon parempi kuin Saksalaisessa maitokaupassa.
Suomessa naisen asema on maailman paras. Suomessa nainen saa juoda alkoa ja tappaa suomalaisen miehen jos haluaa. Suomi päästi naiset ensimmäisena maana maailmassa politiikkaan. Historiaa naisten oikeuksissa siis löytyy. Sveitsissä naiset sai äänioikeuden v 1971. Buaaha. Ruotsissakin vasta kun Suomi näytti esimerkkiä. Montako naispääministeriä Ruotsilla on ollut? Ruotsissa Victoria on ensimmäinen nainen, joka voi päästä hallitsijaksi. Siis vasta joskus vuonna 2020 tapahtuu tämä. buaahh
1. Aineettomien, fiilikseen perustuvien arvojen ymmärtämättömyys (tässä syy miksi Nokia mokasi; eivät ymmärtäneet miksi iPhone on omia tuotteita parempi, ennen kuin asiaa oli jauhettu vuositolkulla ja Applen tulos ohitti Nokian liikevaihdon...).
2. Edelliseen liittyen taiteen ja kulttuurin heikko ymmärrys, arvostus ja osaaminen (maassamme saataisiin paljon enemmän myös vakavaa bisnestä aikaiseksi, jos ilmapiiri olisi luovia osaajia kohtaan hyväksyvämpi ja avoimempi, koska bulkkitavaran tuottamisen kulta-aika on ohi).
3. Yhteisöllisyyden puuttuminen (esim. ajatus, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä, ei ole mennyt suomalaisille jakeluun kun ylimpänä arvona on vain omista asioista välittäminen).
4. Kateellisuus, kyräily, epäonnen toivominen muille, vahingonilo, iva, kyynisyys jne. (on kulttuureja, joissa näitä on ihan silmiinpistävän paljon vähemmän, ja vain tyhmä kuvittelee ettei tällainen vaikuta kansakunnan menestymismahdollisuuksiin mitenkään kielteisesti).
5. Vittumaisimpana se ylimielisyys ja paukapäisyys, joka estää tajuamasta, että yo. kohdat ovat TODELLISIA, eivätkä jonkun nettiagitaattorin kuvitelmaan. Siis kyvyttömyys tarkastella omaa itseä ja omaa maata kiihkottomasti ja objetiivisesti.Siinä nyt joitakin; lisääkin keksisin. Suomessa on siis paljon hyvää (älkää jaksako alkaa haukkumaan minua Suomi-vihaajaksi vain siksi, että näen parannettavia asioita elämänmenossamme), mutta paljon on myös opittavaa muilta.
t. 11
sitten voidaan tarkastella väitteitäsi
http://www.hs.fi/ulkomaat/Islanti+paras+maa+naisille+Suomi+kolmanneksi+…
Muistetaan nyt ensinnäkin ettei kyse ole välttämättä osaamisesta vaan myös taloudenpidosta. nuo Saksat ja Ranskat muut roskamaat on käytännössä konkurssissa. Tosin niin on suomikin kohta kun joutuu lappaan rahaa roskamaille.
Terveydenhoito on halvempaa kuin Saksassa, ja tehokkaampaa, emme tuhlaa hoitoon rahaa enemmän kuin on tarpeen. Tämä näkyy sitten siinä että mamme talous on kunnossa. Sairaalamme ei ole sellaisia MRSA-bakteerien pesiä kuin Saksassa ja Ranskassa. http://www.eurosurveillance.org/images/dynamic/ew/v08n38/040916_mrsa.gif
Helsingissä on Euroopan tihein raitiovaunuverkko. Yksi matka maksaa 1,3€ sisältäen vaihto-oikeuden. Julkinen liikenne on myös turvallista, ei tarvi matkustaa sillain sydän kurkussa kuin Saksassa.
Suomessa ihmiset erittäin vapaamielisiä Keski-Eurooppan verrattuna. Ei ole rasismia eikä uusnatseja. Naispappeja löytyy ja homoja. Miten teillä siellä italiassa, onko naispappeja?
Suomessa viinit on ja pysyy Alkossa missä on valikoima paljon parempi kuin Saksalaisessa maitokaupassa.
Suomessa naisen asema on maailman paras. Suomessa nainen saa juoda alkoa ja tappaa suomalaisen miehen jos haluaa. Suomi päästi naiset ensimmäisena maana maailmassa politiikkaan. Historiaa naisten oikeuksissa siis löytyy. Sveitsissä naiset sai äänioikeuden v 1971. Buaaha. Ruotsissakin vasta kun Suomi näytti esimerkkiä. Montako naispääministeriä Ruotsilla on ollut? Ruotsissa Victoria on ensimmäinen nainen, joka voi päästä hallitsijaksi. Siis vasta joskus vuonna 2020 tapahtuu tämä. buaahh
Sinä et taida tietää mistä puhut. Saksa ei todellakaan ole "roskamaa" taloudenpidossa, siellä on mm. Euroopan pienin nuorisotyöttömyys.
Ylipäätään Suomessa on unohdettu mittakaava, miten ihmeessä 5 miljoonaan ihmisen maassa ei saada hommia hoidettua jos 85 miljoonan maassa saadaan?
Naisten asemasta en aloita, ateistille on ihan sama kuka jeesussadoista messuaa jos naisten arvostus yhteiskunnassa on keskiajan tasolla. Ja haluan huomauttaa, että 1906 parlamentaarisessa uudistuksessa äänioikeus annettiin myös miehille.
Ylipäätään Suomea vaivaa minusta juuri se, mikä kiteytyy kirjoituksessasi: menneessä roikkuminen, muiden mollaaminen ja omien virheiden unohtaminen.
t. 11
Paljon on muillakin opittavaa meiltä. Ei mikään maa ja kansa ole täydellinen. Sinä kirjoitat ikään kuin joka paikassa muualla olisi hyvin ja vain meillä huonosti.
Mitä tulee noihin kielteisiin luonteenpiirteisiin ja asenteisiin, niissähän yleensä joukko seuraa yksilöä. Olepa siis sinä, nro 11, avoimempi, iloisempi, rohkeampi ja ystävällisempi - ja huomaat tuotapikaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Nimenomaan olen jo kaksi kertaa sanonut, että Suomessa on paljon hyvääkin. Ja tuossa yo. pätkässäkin kiellän olevani mikään Suomi-vihaaja. Ei tietenkään mikään maa ole täydellinen, ja siksi isänmaallisuus (oli kyse mistä maasta hyvänsä) on mielestäni tyhmää ja perusteetonta, ainakin tuo tarkoittamani nationalistinen itsensä ylentäminen, jollaisena isänmaallisuus yleensä meilläkin ilmenee (en muista yhtään kertaa kun isänmaallisuuttaan korostanut olisi tarkoittanut sanalla jotakin muuta kuin juuri sitä).
Lisätäänpä listaan kohta 6, kun nyt tuli niin sopivasti ilmi:
6. Mustavalkoinen ajattelutapa. Joko olet meidän puolellamme tai meitä vastaan. Joko hyväksyt kritiikittömästi kaiken, tai kritisoit kaikkea. Se, että joku kritisoi joitakin asioita ja arvostaa joitakin, ei mene suomalaiselle jakeluun.
Itse pärjään paremmin sellaisissa kulttuureissa, joissa ihmiset ovat myönteisempiä, lämpimämpiä, ja ymmärtävät elämän monimuotoisuutta, koska olen sellainen itsekin. Suomessa on ahdistavaa elää, kun tuo tunnevammaisuus (anteeksi nyt, mutta siltä se minusta tuntuu, vaikka uskonkin että jokaisella ihmisellä on tunteet), kylmäkiskoisuus, kaiken ylirationalisointi jne. tunkevat esille niin mediassa kuin netissäkin. En siis varmasti niitä omalla käytökselläni aiheuta. On minulla Suomessakin ystäväpiiri, joka koostuu kaltaisistani, mutta häviävän pieni vähemmistö tunnumme olevan.
Huomaatko muuten syyllistyväsi mainitsemaani kohtaan 5? Emmekö tosiaan ole mitään oppineet Nokiasta? Sormet korvissa hölötettiin vuosikausia, kuinka Nokia on maailman paras ja tuotteet maailman parhaita. Ei kuunneltu kritiikkiä, vaikka kritiikissä oli pointti. Miksi se on meille niin pirun vaikeaa?
t. 11
niin päästään nopeammin asiaan. Eri maiden paremmuusjärjestyksistä väittelemisessä ei ole mitään tolkkua, koska sellaista ei voi absoluuttisesti määritellä (= pointtini siinä, että nationalistinen isänmaallisuus on harhaa).
t. 11
Omasta mielestäni olen isänmaallinen kun maksan veroni ja käytän äänioikeuttani. Arvostan maatani jossa vaalitaan vapautta, demokratiaa ja ihmisoikeuksia, mutta tiedostan, että nämä ovat arvoja jotka voidaan menettää ja siksi niiden hyväksi täytyy työskennellä. Sitä vaatii isänmaan etu.
Lippujen heiluttelut ja oma maan erinomaisuuden korostamiset koen lapsellisuuksina oli maa mikä tahansa, enkä koe sellaisen toiminnan mitenkään parantavan minkään isänmaan asemaa.