Voiko työnjohtaja puhua mitä vaan...?
Siis onhan toki Suomi vapaa maa ja sananvapaus on erinomaista, mutta voiko työnjohtaja tauolla puhua ihan mitä vaan?
Pisti aika ikävästi korvaan, kun "pomo" sanoi, että hänestä kaikkien vanhempien työntekijöiden olisi nyt syytä irtisanoa itsensä/jäädä eläkkeelle, kun työtilanne on aika niukka (ko firmassa - tulossa varmaan vähennyksiä, mutta mistään sellaisesta ei vielä edes puhetta virallisen johdon taholta). Sen jälkeen "pomo" nimesi tyypit, jotka voisivat lähteä, tyyliin: Maijakin voisi lähteä kun sillä on elämä mallillaan ja on asuntovelaton. Ja Anjakin voisi tehdä niinkuin Tuula, jäädä pois ja tehdä tilaa nuoremmille. Nuorille ja asuntovelallisille ainakin pitäisi olla työtä. Jep, "pomo" on 28 v ja asuntovelallinen. Kamalaa tilanteessa on se, että Maija sattuu olemaan juuri 60 täyttänyt ja Anja vasta 48. Tuulaan, johon vertasi Anjaa, erona on se, että Tuula olikin 65 vuotias. Nämä kaksi eivät vielä pääsisi eläkkeelle... Ja siis nimettyjä oli pari muutakin.
Ihan totta, voiko tuollaisia sanoa julki, jos on työnjohdollisissa tehtävissä? Kuulosti ihan kamalalle ja voin vaan kuvitella miltä asianosaisista tuntui. Itse olen nuori, mutta en asuntovelallinen, enpä huomannut kysyä mitä minun tulisi tehdä.
Joku olisi voinut viitata ja kysäistä, että "mitenkäs, pitäisikö keskijohdosta vähentää"...