Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainoiset vanhemmat, mitä teidän lapset syövät?

Vierailija
12.06.2012 |

Eli siis te joille ruoka ei ole pakkomielle, ette ole jatkuvalla dietillä tai ette tuskaile jatkuvasti ruuanhimon kanssa. Te joilla on terve suhtautuminen ruokaan, mitä teidän lapset syövät?

olen itse ylipainoinen, mies normaalipainoinen mutta lihoo helposti jos ei hetkeen kiinnitä huomiota syömisiinsä. Meillä on 11kk vauva ja nyt mietityttää miten saisin opetettua hänelle mahdollisimman terveen suhtautumisen ruokaan. Onko teillä esim herkut täysin kiellettyjen listalla? Raskausaikana olin varma että meidän lapselle ei mitään herkkuja tarjota ennenkuin hän on ainain 3v, ettei tule samanlaista sokerihiirtä kuin minusta. Mutta nyt olen miettinyt että olisiko sittenkin terveempää opettaa että herkutkin kuuluvat elämään, mutta ne eivät ole jokapäiväisiä? Juuri viikonloppuna vauva sitten saikin maistaa puolikkaan pikkuletun. Haluaisin kuitenkin ehkä opettaa hänelle että arkena syödään normaalia perusruokaa ja juhlissa tai viikonloppuisin voi sitten syödä vähän herkkuja. En haluaisi että hänelle tulee herkuista samanlainen mörkö kuin minulle, että ne ovat jotain kiellettyä jota vastaan pitää taistella ja tuntea syyllisyyttä niiden syömisestä. Miten teillä, herkutteletteko joskus vai onko teillä nollatoleranssi pienten lasten kanssa?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää varsinainen luento yrteistä, valkoisista jauhoista/riisistä ja `´varkaista´´! Olen suorastaan tyrmistynyt tästä tietämättömyydestä!!

Ehdottaisin, että menette kirjastoon osastolle homeopaattinen kirjallisuus. Lainaatte kirjoja ravinnosta, yrteistä ja kaikesta muusta. Valtavan mielenkiintoista lukea tutkittua tietoa.

Vierailija
42/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää varsinainen luento yrteistä, valkoisista jauhoista/riisistä ja `´varkaista´´! Olen suorastaan tyrmistynyt tästä tietämättömyydestä!!

Ehdottaisin, että menette kirjastoon osastolle homeopaattinen kirjallisuus. Lainaatte kirjoja ravinnosta, yrteistä ja kaikesta muusta. Valtavan mielenkiintoista lukea tutkittua tietoa.

se selittääkin ihan tarpeeksi... Kysehän ei noissa lähteissä yleensä ole tutkitusta tiedosta vaan kaikenlaisista tieteellisesti perustelemattomista ennakkoluuloista. Itse en usko homeopatiaan ja suhtaudun yleensäkin noihin luontaisterveysjuttuihin hyvin skeptisesti. Meille tuli joskus noita asioita käsitellyt Voi Hyvin -lehti ja siinä oli ties mitä energiaruoka-, happo-emästasapaino-, suolihuuhtelu- jne. koohotusta joiden tarpeellisuutta ei ikinä ollut perusteltu niin että olisi minua ainakaan vakuuttunut. Ehkä olen vaan liian matalan henkisen värähtelytason ihminen tai jotain - onneksi sentään hoikka ja hyvinvoiva sellainen :)

t. 40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään myös terveellistä kotiruokaa ja herkutellaan lähinnä viikonloppuna ja juhlissa. Pasta ja riisi on usein tummaa. Jos ostan kaupasta leipää, katson, että kuitua olisi vähintään 6 %, mutta yleensä teen sämpylöitä/leipää itse. Lapset juovat rasvatonta maitoa, mutta muuten käytän puuroissa yms. kevytmaitoa. Lapset eivät tykkää kovin paljon kasviksista ja hedelmistä, mutta yki hedelmä pitää syödä edes päivässä ja vähintään toisella aterialla on jotain kasviksia (niitä, joista lapset tykkäävät edes vähän). Aika paljon laitan kasviksia ruoan sekaan, jossa syövät ne mukisematta. Sokerimuroja ja -jugurttia syödään aika harvoin. Muroissa katson myös suolan määrää. Monissa ns. lastenkin muroissa on jopa enemmän suolaa kuin joissain sipseissä!

Herkkujen syöminen vähän vaihtelee meillä. Jos on ollut esim. viikonloppuna juhlat ja niistä jäänyt herkkuja, syödään niitä pitkin seuraavaa viikkoa. Kesällä syödään hellepäivinä aina jäätelöt, joskus kahdetkin. Mutta useimmiten jätetään herkut viikonloppuun ja erikoistilanteisiin. Lapsilla on karkkipäivä kerran viikossa, mutta jos esim. kaverisynttärit sattuvat eri päivälle, saavat syödä tietenkin myös silloin karkkia + muita herkkuja.

Esikoinen oli n. 2-v ennen kuin alkoi saada ns. oikeita herkkuja. Siihen asti hänen herkkujaan olivat esim. maissinaksut. Koska ei missään kahvipöydässäkään osoittanut kiinnostusta niihin oikeisiin herkkuihin, ei tullut mieleenkään alkaa niitä hänelle tarjoamaan ihan vain sen takia, että kyllä 1-vuotiaan pitää saada maistaa kaikkea... Samainen esikoinen oli varmaan n. 6-v, kun otettiin karkkipäivä käyttöön. Siihen asti sai karkkia vain lähinnä jossain kylässä. Kuopus alkoi siinä 1 v jälkeen haluta kahvipöydässä samoja herkkuja kuin muutkin ja saikin sitten niitä maistella, muttei kuitenkaan silloin vielä mitään sipsejä tms. tosi epäterveellistä.

Nyt molemmat ovat jo ala-asteella ja heillä kyllä näyttää olevan oikein fiksu suhde ruokaan ja herkkuihin. Eivät ole koskaan kinunneet kaupassa karkkia ja monesti unohtavat viikonlopun karkkipäivän. Jos ollaan jossain juhlissa, missä on herkkuja, ottavat vähän kerrallaan lautaselle, eivätkä rohmua puolta kipollista karkkia niin kuin moni lapsi näyttää ikävä kyllä tekevän. Molemmat ovat hoikkia ja niin ollaan me vanhemmatkin. Mun täytyy kyllä tarkkailla syömisiäni, koska takapuoli alkaa leviämään muuten, mutta mies pysyy hoikkana, vaikka söisi mitä.

Kun itse olin lapsi, en saanut karkkia alle 3-vuotiaana, enkä paljon muitakaan herkkuja. Mulla on jostain murrosikäisestä asti ollut itselleni karkkipäivä kerran viikossa (siis olen itse halunnut syödä vain kerran viikossa karkkia) ja sen lisäksi syön välillä jäätelöä, pähkinöitä & rusinoita jne. Viikonloppuisin tykkään leipoa, samoin aina kun on joku marjakausi tms.

Mun pikkusisko sen sijaan sai pienestä asti karkkia ja muita herkkuja ja hänellä ei nyt aikuisenakaan ole kovin suurta kontrollia noiden mässäilyiden suhteen. Tai nyt 3-kymppisenä alkaa vasta tulla joku järki siihen touhuun. Ei ole kyllä niinkään makean perään, mutta pitsaa, hampurilaisia, sipsejä yms. on mennyt kyllä useita kertoja viikossa viimeiset 10 vuotta.

Eli mä en usko, että ainakaan kaikkien kohdalla pätee se, että jos karkki on pienenä lapsena kiellettyä, siitä tulee isompana ongelma. Mun mielestä on ihan turha totuttaa pientä lasta herkkuihin niin kauan kuin lapsi pitää vähän terveellisimmistä herkuista. Mun omat lapseni ovat esimerkiksi pienenä saaneet jugurtin aina maustamattomana, mihin on lisätty vauvojen hedelmäsosetta ja esikoinen söi sitä sillä tavalla varmaan johonkin 6-v asti. Jos olisi 1-vuotiaana saanut niitä sokerijugurtteja, niin tuskin olisi tuota maustamatonta jugurttia koskaan missään muodossa enää suostunut syömään.

Vierailija
44/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soomettumista! ....ei tutkittua tietoa.... Aloita vaikka tuosta ja ymmärrä, että sitä tutkittua tietoa löytyy kyllä ranskaksi, saksaksi ja englanniksi näin alkajaisiksi!

http://www.vierascheibner.org/

Vierailija
45/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaisit omat ruokailu-ja liikkumistottumukset kuntoon, voisit paremmin ja malli tulis suoraan sulta?

Vierailija
46/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset syövät niin paljon herkkuja kuin haluavat. Tietenkin jos ruoka-aika on juuri tulossa, en anna heidän vetää herkkuja ennen kuin jälkiruuaksi. Lapset ovat tosi hoikkia, mutta en rehellisyyden nimessä usko sen johtuvat ruokavaliosta vaan runsaasta liikunnasta ja geeneistä.

Vierailija
47/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä on joka ruualla jälkiruoka. Eli jotain makeaa tarjotaan lähes joka aterialla, ei yleensä suuria määriä, mutta aina jotain. Ruoka sinänsä ei ole myöskään kaikkein terveellisintä, mutta vihanneksi ja hedelmiä syömme melko paljon. Harrastan myös eineksiä laiskuussyistä, ja vaaleaa leipää menee runsaasti.

En oikein usko siihen, että ravinnon laadulla (siis jos ei pelkällä perunalla ja pullalla elä) on suurta merkitystä lihomiseen. RAvinnon määrä sen sijaan on tärkeä.

Vierailija
48/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mottoni on, että KOHTUUS KAIKESSA!

Herkkuja ei todellakaan kielletä, eikä niitä kukaan edes halua vetään kaksin käsin koko ajan!

Vierailija
49/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokarytmi ja liikutaan joka päivä edes vähän.

Karkkia syödään vain la ja jos jossain juhlissa tarjolla,mutta viikolla saattaan olla välipalana pulla,kuivakkupala,pannaria ja nyt kesällä jätskiä pari kertaa viikko.

Roskaruokaa syödään kerta viikkoon pizzaa yms.

Muuten ihan perus kotiruokaa ja joka ruualla on aina jotain vihannestakin tarjolla.

Vierailija
50/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalia terveellistä kotiruokaa (yritämme että ruoassa olisi paljon kasviksia, hyviä rasvoja, ei huonoja rasvoja, proteiinia, kuituja), mutta asiaan muuten liittyen olen huomannut, että lapselle ei hirveästi halua antaa epäterveellistä (esim. kovin rasvaista) ruokaa tai herkkuja kovin usein, koska meidän lapsi "romahtaa" siitä eikä jaksa pitkään aikaan mitään. Ei juuri kiukuttele, mutta käy sääliksi lasta jolta jää leikit leikkimättä siltä illalta jos on vaikka syönyt iltaruan päälle kakunpalan. Tästä syystä emme juuri koskaan anna herkkuja, vaikka emme niitä missään nimessä vastustakaan (juhlissa ym. saa syödä toki niin paljon kuin jaksaa).

Vierailija
51/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduteta koskaan, en ajattele mittojani koskaan. Lapset 0-käyrällä, itse ja mies bmi n.23.

Syödään kaikki 5 kertaa päivässä, jokainen aamu alkaa puurolla. Syödään liki aina yhdessä. Herkkuja syödään kun saadaan, eli eu yleinsä satu mieleen ostaa, mutta jos on juhlat, tuliaisia tms niin herkutellaan totta kai. Rajoitan lapsiani, esim joku 4 keksiä on maksimi. Oppivat rajoituksistani sisäisen yliminän äänen. Kohtuu on meillä siis hyve. Olennaista minusta on syödä itsensä aina kylläiseksi ruoka-aikaan.

Vierailija
52/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon kasviksia, lihaa kohtuudella (=ei joka aterialla), rasvaa+sokeria+ns. huonompia hiilihydraatteja (=valkoisia vehnäjauhoja, sokeria, pastaa jne) syödään mutta pyritään niidenkin määrät pitämään kohtuullisina. Herkkuja syödään vaihtelevasti, eli välillä jotain pientä (esim. pari palaa suklaata) joka päivä, välillä isommin yhtenä päivänä ja muina ei (juuri) mitään. Pyritään siihen että 90 % terveellistä ja 10 % herkkuja (=pizzaa, leivonnaisia yms.)

Vierailija
53/53 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvuissa tarkoittaa ranskalaisia , kananugetteja,pastaa ja valmiskastikkeita , pakasteperunamuusia ja eineslihapullia, kalspuikkoja ja kermaperunoita , pizzaa.

Ensin pitää alkaa tehdä ruoka itse , jättää pois nuo einekset ja pakasteet. Sillä pääsee jo pitkälle.