Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en saa 2-vuotiasta päiväunille....auttakaa!

Vierailija
11.06.2012 |

Herättiin klo 7:00 > syötiin > kävimme kylvyssä > katsoimme lastenohjelmia > leikimme pihassa > kävimme kävelyllä > söimme lounaan 11:30 > aloin nukuttaa lasta 12:00 > luovutin tunnin päästä > lapsella potalle asiaa > yritin potalla käynnin jälkeen uudelleen nukuttaa > lapsi vaan leikkii > lapsi haluaa välipalaa > lapsi menee sohvalle syömään välipalaa ja simahtaa itsekseen siihen klo 14:45.

Eli lapsi ei nukahda, jos minä nukutan, mutta simahtaa sitten ihan liian myöhään päiväunille. Nyt nukkuu tuolla sikeästi, herää varmaan joskus viiden aikaan.

Mitä teen väärin? Pitäisikö meidän herätä aiemmin, esim. jo kuudelta? Pitäisikö minun olla tiukempi? En jaksa väkisin pakottaa lasta makaamaan sängyssä, kiristyy molempien hermot vaan siinä.

En jaksa näitä taisteluja päiväunien suhteen. Yöunille nukahtaa tosi helposti ja nukkuu hyvin, yleensä 10-11 h yössä. Päiväunetkin ovat 2-3h, siis silloin kun nukahtaa. Joskus jää päiväunet kokonaan välistä ja tekisi mieli jättää kokonaan ne pois, kun nukuttaminen on niin vaikeaa. Lapsi pystyy nukkumaan yhtenäiset 12 tunnin yöunet, jos päiväunet jää väliin. Nyt kesällä harmittaa muutenkin, kun päivän paras aika menee sisällä nukkuessa...

Neuvoja?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesällä 2 vuotta täyttänyt tyttö. Aamulla herää n.8.30 ja yleesä jaksaa painaa koko päivän ilman päikkäreitä. Nukkumaan menee yhdeksältä. Ollaan tosin kotona, että päiväkotiin verrattavaa hässäkkää ei ole, mutta touhua kuitenkin riittää. Muutkin lapset ovat lopettaneet päikkärinsä siinä 2,5-vuotiaina.

Vierailija
2/21 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v poika joka tarvitsee selkeästi päiväunet mutta ei millään malttaisi sinne nukahtaa. Tarhassa tekevät niin että käärivät ipanan peittoon ja sanovat että nyt on päikkäriaika nyt nukutaan. Nukahtaa tähän pakettiinsa :) jos antaa olla ilman peittoa alkaa kamala potkiminen ja hosuminen ja myllääminen, selkeästi taistelee unta vastaan. Kotona mä itse menen nukkumaan poitsun kanssa, luetaan kirja, sammutetaan valot ja ruvetaan nukkumaan. kyllähän se sieltä yrittää hetken kammeta ylös ja tehdä temppuja mutta mä vaan kärsivällisesti kippaan sen takas makuuasentoon ja peittelen takas. Kyllä se yleensä vartissa nukahtaa kun ei anna periksi känkkäilyille. Nukkuu tunnin tai puoltoista. Illalla mennään nukkumaan kahdeksan jälkeen ja aamulla nousee seittemän aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaiken pitää mennä SINUN aikataulun mukaan? Lapsi nukkuu kun sitä väsyttää ja syö kun on nälkä. Lapsi vaistoaa kun ahdistut kun hän ei nuku kun SINä haluat eikä siksi nuku.

Vierailija
4/21 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 2v. jätti päiväunet pois eli herää aamulla 9 ja menee illalla nukkumaan 21.

12h hereillä ja 12h unta.

Ja illalla ei kiukuttele eikä marisi joten tämä toimii meillä.

Ainut mistä tulee kiukku on jos ruokapalvelu ei pelaa eli ruoka-aikojen kanssa saa olla tosi tarkka...ruoka on tärkeämpää kuin uni ;)

Isosisko oli taas ihan toisenlainen...ruuasta ei ollut pienenä niin väliä mutta unta tarvitsi ja paljon! Tyttö nukkui parin tunnin päiväunia vielä 4v. vaikka nukkui 12h yöllä.

Vierailija
5/21 |
05.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se unille vasta klo 14 ja herätä viimeistään 15.30. Olet vaan vissiin liian aikaisin koittanut sitä nukuttaa.

Vierailija
6/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuttamaan muksun rattaissa... 10min kävely ja muksu nukkuu :) näin meillä tehtiin, en jaksanut taistella. Illalla nukutettiin kantoreppuun.

Vierailija
7/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan nukkua niin kauan kuin jaksaa vaan herätä viimeistään 1,5h päikkäreiden jälkeen.

Vierailija
8/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edsim.meiän tyttö jätti päikkärit kun täytti 2...että repikää siitä--

Vierailija
9/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan nukkua niin kauan kuin jaksaa vaan herätä viimeistään 1,5h päikkäreiden jälkeen.

Mutta peesaan tätä. Mun aika oli vaan max 1h tossa iässä ja päiväunet jätin pois 2,5v iässä, koska yöt alkoivat olla niin levottomia, unta ei enää riittänyt. Lapsi alkoi nukkua 11h yöunia. Päikkäreitä ei enää tarvittu

Vierailija
10/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ihan sama juttu, ei suostu millään käymään nukkumaan päiväunille sitten justii nukahtaa sohvalle iltapäivästä ja illalla onki sitte hemmetin kiva yrittää ajoissa yöunille. Itse käydään duunissa joten haluisin mennä nukkumaan 22 aikaan vaan joskus mies joutuu lapsen nukuttamisrumbaan jotta voin ajoissa itse mennä nukkumaan. Olen tuhannesti manannut tätä, mutta tää lapsi vaan ei tarvii unta. Niin ne neuvolassakin sanoivat. Sitten jos päikkärit jää väliin kokonaan lapsi on ylikierroksilla koko illan eikä taaskaan saa sitä nukkumaan ajoissa. On tää vaan kivaa. + herää joka ikinen yö ja tulee viereen pyörimään (nukkumaan) niin että taas kukaan muu ei nuku kuin hän. Oon välillä todella väsynyt. Mullakin lapsi siis 2v

Vierailija
11/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakin jäi päikkärit pois viimeistään tuossa iässä. Sitä edelsi raivoisa nukutusrumba. Samalla yöunet rauhoittuivat.

Vierailija
12/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole nukkunut päiväunia 9-kuukauden iästä lähtien,ei nuku yksin eikä myöskään vieressä nukuttamalla ja on nyt 2-vuotias.Nukkuu 12 tunnin yöunia.Jotkut nukkuu päiväunet ja jotkut ei:)

Vierailija
13/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Lapsi nukkuu hyvät yöunet ja lapsi nukkuu päikkärit itselleen sopivaan aikaan. Mikä ihme tässä nyt on se ongelma?! eli jos menee hyvin niin sit pitää väkisin vääntää ongelmia. Toisilla sentään oikeasti hankalaa ja ap voisi antaa asian olla.

Vierailija
14/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v ja 7kk iässä. Meni hoitoon 1v 10kk iässä ja alkoi heti siitä päivästä lähtien nukkumaan päiväunet hoidossa ilman mitään vastusteluja. Oli kyllä nin ihmeellinen juttu etten olisi ikinä uskonut etukäteen. Ja nyt on 2,5 v ja nukkuu edelleen 2h päiväunet kotona ja hoidossa.

Vierailija
15/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin pitkän vastauksen, mutta se katosi jonnekin...

Kiitos vastauksista, kiva kuulla, että osan mielestä stressaan turhasta. Ja lohdullista, että muillakin samanlaista...Tajusin nyt itsekin, että yritän kai liian itsepintaisesti pitää kiinni normeista, eli pysyä ns. päiväkotipäivärytmissä, vaikka meillä ei edes ole töihin/hoitoon lähtöä, vaan voimme periaatteessa nukkua miten huvittaa...

Koen olevani huono vanhempi, jos en saa pidettyä rajoja ja säännöllistä päivärytmiä...ehkä tässä voisin höllentää hieman. Kuvittelen olevani liian lepsu äiti ja antavani liian helposti periksi..ehkä näin ei olekaan?

Tekisi tosiaan mieli jättää nuo päiväunet pois ja olisin jo jättänyt, mutta kun niin monet sanovat, että 2 v. tarvitsee päikkärit ja että on äidin laiskuutta jos ei jaksa nukuttaa. Toinen syy päiväunista kiinni pitäminen on hoidon aloitus syksyllä: pelkään, ettei sopeudu hoitoon, jos ei ole kotona oppinut nukkumaan päiväunia.

Tuo kesken päiväunien herättäminen on meillä vähän riskaabelia, lapsi saa hirveät itkupotkuraivarit, jos herättää liian aikaisin. Eli mieluummin annan nukkua, ilmeisesti sitten tarvitsee nuo myöhäiset päiväunensa.

Kai tässä täytyy sitten vain hyväksyä, että meillä on tällainen päivärytmi, on itsellänikin aina ollut ns. myöhäinen rytmi, jospa se on geeneissä. Ehkä tässä ei siis sittenkään mitään ongelmaa ole... Kiitos vielä vastanneille!

Vierailija
16/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi viereen. Luette yhden kirjan, sitten valot pois ja unikaveri kainaloon. Pidät vaikka kättä lapsen päällä jos rauhoittaa pyörimistä. Yrität itsekin rauhoittua, tasoittaa hengityksen jne. Jos lapsi pyörii ja touhuaa, kommennat topakasti nukkumaan: nyt on lepohetki, nyt nukutaan.

Vaikuttaisi siltä että lapsi kyllä tarvii edelleen päikkäreitä kun kerran itse niille nukahtaa.

Vierailija
17/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös 2v 4kk ikäinen. Ennen simahti päiväunille klo 12-12.15 ja nukkui 3 tuntia.

Pari kuukautta on nukahtanut joskus klo 12-15.30 välillä. En stressaa enää nukkumisajasta vaan nukkuu sitten, kun nukkuu Yleensä simahtaa todennäköisesti klo 14-15 aikaan. En edes yritä aiemmin unille, ellei näytä väsyneeltä. Nukkuu 2-3,5 tuntia, jos nukkuu. Joskus ei nuku ollenkaan.

Meillä normaalipäivä:

herääminen 6-7, aamupala

leikkiä sisällä, kotitöitä yms

välipala

ulkoilua 2-4 tuntia, lounas yleensä ulkosalla

sänkyyn klo 14-15, nukahtaa sinne itsekseen tai ellei niin nostan ylös tunnin kuluttua.

Jos lapsi ei nuku päiväunia, menee yöunille klo 19 ja herää 6-7 aikaan. Jos nukkuu, menee yöunille 20.30 ja herää 6-7 maissa.

Vinkkini siis: Laita lapsi myöhemmin päiväunille.

Minä herätän aina viiden-puoli kuuden maissa. Ei vaikuta meillä iltanukahtamisiin.

Vierailija
18/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä lapsi ei ole nukahtanut kertaakaan rattaisiin sen jälkeen kun oli 7kk vanha... siis vain sängyssä nukkuu. Ei nuku autossakaan.

Vierailija
19/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en koskan herätä lasta väkisin vaan aina annan herätä itse: avaan verhot ja laitan kenties jotain musiikkia soimaan tms

Vierailija
20/21 |
11.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole nukuttamista että laitetaan lapsi petiin ja odotetaan toisessa huoneessa jos se vaikka simahtaa!

Tämä on jakso joka tulee melko varmasti, on normaalia ja menee taas ohi.

Tätä kutsutaan nukuttamiseksi: menet sinne lapsen huoneeseen; et juttele, et anna nousta pedissä.

Ei lapsi leiki jos se ei ole yksinään huoneessa!

Tottakai lastasi kiinnostaa enempi leikkiä leluillaan kuin nukkua jos saa olla yksinään. Haloo?

Tämä on asia jota en ymmärrä; miksi puhutaan "nukuttamisesta" jos lasta ei nukuta vaan dumpataan yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän