14-vuotias autistinen poikani ilmoitti tänään:
"Minä lähden yksin. Lähden etelään saadakseni olla yksin. Sieluni vaatii sitä yksin, samoin kun sieluni vaatii täällä oloa yksin. Ja palaaminen on aina yhtä yksin. Sieluni vaatii sitä täällä vietetyn ajan? jälkeen, samoin kun sieluni vaatii sitä täällä vietetyn ajan jälkeen, samoin kun sieluni vaati täällä oloa yksinäisyyden jälkeen, sieluni vaatii sitä täällä vietetyn ajan jälkeen. Sieluni vaatii täälä vietetyn ajan jälkeen. Täällä oloa yksinäisyyden vietetyn ajan yksinäisyyden jälkeen yksin".
Kommentit (10)
että autistisen pitää saada olla yksin. Ja jos on joutunut olemaan paljon vuorovaikutuksessa niin sen jälkeen on pakko olla yksin vähän aikaa,latautumassa. Minunkin poikani viihtyy yksin ja tarvitsee työpäivän jälkeen yksinäisyyttä ja sitä yksinpuhelua mikä rauhoittaa. Minun lapseni on 20v ja katsoo Pasilaa ja kummeleita :)
Mitä nyt loppu meni vähän toistoksi...
"Minä lähden yksin. Lähden etelään saadakseni olla yksin. Sieluni vaatii sitä yksin, samoin kun sieluni vaatii täällä oloa yksin. Ja palaaminen on aina yhtä yksin. Sieluni vaatii sitä täällä vietetyn ajan? jälkeen, samoin kun sieluni vaatii sitä täällä vietetyn ajan jälkeen, samoin kun sieluni vaati täällä oloa yksinäisyyden jälkeen, sieluni vaatii sitä täällä vietetyn ajan jälkeen. Sieluni vaatii täälä vietetyn ajan jälkeen. Täällä oloa yksinäisyyden vietetyn ajan yksinäisyyden jälkeen yksin".
nämä sanat. Hieno asia. Poikasi on löytänyt Nuuskamuikkusesta kaverin ja tuossa lauseiden lopussa vielä kuvaa itse olemistaan. Yksinäisyys ja etäisyys eivät ole huonoja asioita, yksinäisiä on muitakin ja hänen tunteensa on jaettu ja sanoin ilmaistu. 14-vuotias on ikävuosissaan monen muutoksen äärellä.
eivät muumeja katso, mutta onhan niissä vanhemmillekin ihmisille sanomaa. Nuuskamuikkusen sanat tosiaan kyseessä.
vaikka tosiaan ovatkin Nuuskamuikkusen mietteitä... Meidän 9v autistipoika sanoi kummilleen muutama viikko sitten, että häneen sieluunsa aina välillä sattuu. Että hän on erilainen aina silloin, kun sielu on kipeä. Jäin miettimään miten hän tätä hämmentävää maailmaa jäsentää ja millaisena hän näkee itsensä. Ja mitä se sielun kipu on hänen kohdallaan tarkoittaa.
eikös nuuskamuikkusella ole piikku ja hän polttele pilveä siinä. Ja eikö Muumien keksijällä ollut jokin amfetamiini ongelma tai kannabisongelma?P
Tämä on eräästä Youtuben Sinätuubapaska videosta.
Nuo sanat alkaa kohdassa 1:27
No lähtikö hän etelään yksin ja vieläkö hän on siellä?
Kyllä mä katsoin. Ja katon vieläkin, vasta 24-vuotias kun olen :D