Haluatko hoitaa (tulevia) lastenlapsiasi lomallasi?
Ajatteletko että tulevaisuudessasi haluat mielelläsi hoitaa lastenlapsiasi lomalla tai viikonloppuna? Olettaen siis että olet ok kunnossa.
Saatko nykyisin lastenhoitoapua vanhemmiltasi/appivanhemmiltasi?
Itseäni nimittäin nolotti antaa mummon hoitaa pikkukoululaistamme 2 viikkoa kesäloman aikana. Ajattelin että en voi vastaanottaa noin isoa palvelusta. Sitten tajusin, että jos mummo HALUAA hoitaa poikaa, niin toki hän saa käyttää lomansa miten haluaa. Itsekin varmaankin hoitaisin mielelläni silloin tällöin lastenlapsiani, jos sellaisia joskus saan.
Kommentit (41)
Toivottavasti saan kokea senkin ilon ja muodostaa läheisen suhteen lapsenlapsiin!
Ja tälle tättärälle tiedoksi, hoidin kotona sen vauvan ja uhmiksen. Asumme ulkomailla, joten meillä ei mummot hoida viikonloppuisinkaan. Olen ollut omien lasteni kanssa todella paljon. Isovanhempien rooli on kuitenkin erilainen, saa vähän niinkuin rusinat pullasta. Hemmotella vaan eikä tarvi komentaa juuri yhtään. Siitä tulee ihanaa, toivottavasti saan lapsenlapsia ja olen itse vielä silloin hengissä ja suht terve!
Jo
Miten te mammat muuten luulette jaksavanne hoitaa lapsenlapsianne lomilla kun nyt jo työnnätte esikoisen päiväkotiin kun, iiik, eihän kukaan nyt jaksa hoitaa vauvaa ja uhmistä yhtäaikaa. Sitten vielä työnnätte lapset viikonloppuisin mummolaan, että saatte parisuhdeaikaa.
Naurattaa ajatuskin kun muka niin hyveellisinä hoette, että kyllä minä lapsenlapsia hoidan kaikki lomat ja viikonloput. Miten muka kun omiannekaan ette ole jaksaneet hoitaa.
olen 43v ja meillä on lapset 23,20 ja sitten on iltatähti 12v. Lapsenlapsi on 2v ja äitinsä aloitti työt niin kesälomaa ei kertynyt.
Hoidanhäntä heinäkuun ja mieheni on elokuun lomalla jolloin hoitaa häntä niin pieni saa olla 2kk pois hoidosta.
Olemme muutenkin paljon tekemisissä ja paljon kuljetamme lastenlastamme ja hoidamme. Teen lyhennettyä työviikkoa, joten perjantaisin olen muutenkin tytön kanssa.
Ensi jouluna lähdemme kaikki yhdessä mieheni ja tyttäreni miehen kotimaahan
ehkä kerran kuussa viikonloppu ja kesälomilla esim. silloin, kun vanhempien ja lasten lomat eivät osu yksiin, mutta toivon, että tarvittaessa pyydetään riittävän ajoissa, jotta pystyn omilta menoiltani järjestämään tai lapseni saavat muuten asian järjestettyä, jollei omaan aikatauluuni sovi. Luultavasti tulen olemaan työelämässä vielä lapsenlasten ollessa pieniä.
anoppi ja isäni hoitaa lapsiamme tarvittaessa, äitini silloin, kun häntä huvittaa, eikä siitä 'saa olla meille hyötyä'
Olisi ihan kivaa vaihtelua, jos miniä ottaisi vastaavasti samaan aikaan hoitoonsa äitini, joka on aivohalvauksen jälkeen aika monin tavoin auteltava. Eli ihan varmasti haluan hoitaa lapsenlapsia, jos mummun hoito on siksi aikaa järjestynyt ilmaiseksi.
Varmasti raskas tilanne.
Ymmärtäähän sen tietysti, jos pojallasikin on paljon tekemistä lastensa kanssa, mutta ettekö saisi jotain vuorottelusysteemiä aikaan. Onko mahdotonta huolehtias yhtä aikaa lapsista ja mummusta, jos vaikka vuoroin ottaisitte vastuuta molemmista ja vuoroin kaikki saisivat hetken hengähtää.
Tällaisesta kokemusta.
Koska eikös ap:n äiti ole ap:n oman pojan, ei miniän mummo? Ei silti etteikö miniäkin voisi hoitaa mutta ap mainitsi pelkän miniän, ei omaa poikaansa. Naisten vastuulla 2000-luvullakin ilmainen hoiva? Jos poika on töissä ja miniä kotiäiti, ymmärrän paremmin. En tosin osaa kuvitella tytön äidin sanovan "voin hoitaa tyttöni lapsia jos vävy ottaa äitini hoiton", ilman selitystä.
ellei jotain ihmettä tapahdu.
Sekä minun äitini, että miehen äiti hoitavat molemmat todella mielellään ja usein poikaa (3v). Viime kesänä palatessani töihin hoitivat viikon kumpikin ennen kuin päiväkotipaikka saatiin. Äitini on vielä työssä, anoppi eläkkeellä.
Äitini hoitaa myös veljeni kouluikäisiä tyttöjä mielellään.
Meillä on vain yksi lapsi, eikä lisää tule, joten odotan jo kovasti lapsenlapsia! ;D (Toivottavasti lapsikin jälkeläisiä haluaa ja saa tulevaisuudessa.)
Mä en ole tehnyt omia lapsia, enkä halua hoitaa tulevaisuudessa mieheni lastenlapsia. Miehen lapset tulivat (miehen kanssa samassa) "paketissa" teini-ikäisinä. Pienempien lasten isää en olisi voinut ottaa kumppanikseni ja aviomiehekseni.
haluaisin jos sellaisia joskus saan. Pidän erittäin outona ihmisiä (isovanhempia) jotka eivät halua viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Miksi ne niitä lapsia on tehneet ylipäänsä jos eivät niistä pidä?
Olisi ihan kivaa vaihtelua, jos miniä ottaisi vastaavasti samaan aikaan hoitoonsa äitini, joka on aivohalvauksen jälkeen aika monin tavoin auteltava. Eli ihan varmasti haluan hoitaa lapsenlapsia, jos mummun hoito on siksi aikaa järjestynyt ilmaiseksi.
Varmasti raskas tilanne.
Ymmärtäähän sen tietysti, jos pojallasikin on paljon tekemistä lastensa kanssa, mutta ettekö saisi jotain vuorottelusysteemiä aikaan. Onko mahdotonta huolehtias yhtä aikaa lapsista ja mummusta, jos vaikka vuoroin ottaisitte vastuuta molemmista ja vuoroin kaikki saisivat hetken hengähtää.
Tällaisesta kokemusta.
Koska eikös ap:n äiti ole ap:n oman pojan, ei miniän mummo? Ei silti etteikö miniäkin voisi hoitaa mutta ap mainitsi pelkän miniän, ei omaa poikaansa. Naisten vastuulla 2000-luvullakin ilmainen hoiva? Jos poika on töissä ja miniä kotiäiti, ymmärrän paremmin. En tosin osaa kuvitella tytön äidin sanovan "voin hoitaa tyttöni lapsia jos vävy ottaa äitini hoiton", ilman selitystä.
aivan sairas akka tuo äitinsä hoitaja, että miniän pitäisi hoitaa hänen äitinsä ilmaiseksi, jotta viitsii vilkaista lapsenlapsiin päin. Huhhuh!!!
Ensinnäkinoman poikansa, kakaransa, olisi voinut opettaa työhön, hoitotyöhön.
toisekseen kyllä on kumma, että ei miniä joudu tehdä akan palkkatyötä, jotta mummo suostuu lapsenlapsia vilkaista. Ihmeakka!
Mutta en ole sitä ihmistyyppiä joka laittaa omat menonsa ja aikataulunsa sivuun voidakseen hoitaa lapsenlapsiaan.
Toki haluan olla osa lastenlasten elämää, mutta en koe että minun velvollisuus on hoitaa heitä. Kuten en oleta nytkään isovanhempien hoitavan lapsiamme muulloin kun heille itselle sopii ja sitä haluavat.
mun äiti lupasi ottaa pojan hoitoon elokuun alussa, että saamme maksuttoman kesän hoidosta, itselläni alkaa työt 1.8.
Miehen täytyy olla jonkin verran tuona aika töissä, että hoitavat puoliksi..
Viime syksynä äitini hoiti myös elokuussa poikaa, kun palasinkin yllättäen työtarjouksen tullessa töihin, ja poika ei heti saanut hoitopaikkaa.
Olemme yleensä tästä kiitoksena antaneet äidilleni jonkin lahjakortin, viimeksi hierontaan.
Niin ja äitini on työelämässä, viettää vaan kesäloman yleensä tuossa elokuussa.
Ottaa poikaa myös yökylään, n. 1x/1-2kk välein.
Ja kyllä mahdollisuuksien mukaan haluan hoitaa tulevia lapsenlapsia, vaikka ei tuo ihan heti tule tapahtumaan, poika tällä hetkellä 1v8kk :D
Lapsenlapsi on meillä toisinaan viikonloppuja. Ja pian tulee reiluksi viikoksi.
Omat vanhempani ovat hoitaneet aikoinaan omiani.
Vuosiin ei omat ole lapsiani hoitaneet. Lapseni osa jo aikuisia ja vanhhemat jo siirtyneet tästä ajasta pois.
Mielelläni hoidan lapsenlapsia. Nuoret kysyvät itse välillä voiko tulla ja tilanteen mukaan vastaan kyllä tai ei.
Mä olen niin hoitanut omia lapsiani ihan väsymykseen asti yksin, että en usko, että jaksan enää lapsenlapsia.
samaan aikaan hoitoonsa äitini, joka on aivohalvauksen jälkeen aika monin tavoin auteltava. Eli ihan varmasti haluan hoitaa lapsenlapsia, jos mummun hoito on siksi aikaa järjestynyt ilmaiseksi.
Tuo vaihtelu on muuten uskomattoman piristävää.
Veljentyttö (3v) oli mummolla viikon hoidossa ja itse olin 4kk vauvan kanssa kotona. Yhtenä iltapäivänä sitten vaihdettiin, mummo sai vauvan ja minä kävin isomman kanssa HopLopissa. Ja ihan eritavalla taas jaksoi sitä omaa rutiinia eteenpäin.
Mummo oli kyllä selkeästi väsähtänyt 3-vuotiaan vahtimiseen ja viihdyttämiseen viikon puolivälissä, vaikka lapsi oli suht helppo ja mummo voimissaan.
Jos minun ihanat tyttäreni joskus saavat lapsia, niin olen pyhästi vannonut, että tulen auttamaan heitä kaikin tavoin (niin paljon kuin vain haluavat)!
Se ei ole minulta pois vaan rakastamieni lasten hyväksi!
Olen ajatellut, että olen mahdollisuuksien mukaan käytettävissä ja haluan auttaa mahdollisimman paljon. Oma äitini ei käy ikinä meillä, mutta mummulassa ollessamme hoitaa lapsia melkein koko ajan. Olisi kyllä kiva, että hän tulisi myös meille kylään.
lapsenlapsia, vaikka toivottavasti en vielä niitä saa kymmeneen vuoteen.
Omiani en kyllä jaksanut hyvin hoitaa, olivat sen verran haastavia, varsinkin ensimmäinen, mutta sentään neljävuotiaaksi asti olivat kotona. Nyt on helpottanut ja nautin taas pienistäkin lapsista kovasti ja siksi odotan mummoutta kieli pitkällä. Oma äitini on esimerkkini, hän on osallistunut perheemme elämään tiiviisti ja on oikeastaan lapsillemme yhtä tärkeä ja läheinen kuin me vanhemmat. Sellainen haluan itsekin joskus olla.
Aion muistaa sen, miten tärkeää lapselle on hyvä ja läheinen suhde isovanhempiin, ja aion muistaa myös sen, miten tärkeää luotettava hoitoapu on.
Mieheni hoitaa myös ihan varmasti ja enemmän kuin mielellään.
Mutta olemme miehen kanssa miettineet yhdessä, että eläkkeelle päästyämme tulemme matkustelemaan ja ehkä asumaankin osan ajasta ulkomailla.
En osaa kuvitella itseäni sellaiseen rooliin, että minä hoidan lapsenlapsia kotona kaikki lomat ja mies odottelee vieressä, että koska sillä vaimolla olisi aikaa hänelle.
Kysykääpä niiltä papoilta myös joskus, haluaisivatko he sittenkin viettää sen loman vaimonsa kanssa, eikä niin, että vaimo hoitaa taas lapsia ja yhdessä ei vieläkään voi tehdä mitään.
Ja kyllä, saa kivittää, Tulen olemaan itsekäs anoppi.
Mutta en ole sitä ihmistyyppiä joka laittaa omat menonsa ja aikataulunsa sivuun voidakseen hoitaa lapsenlapsiaan.
Toki haluan olla osa lastenlasten elämää, mutta en koe että minun velvollisuus on hoitaa heitä. Kuten en oleta nytkään isovanhempien hoitavan lapsiamme muulloin kun heille itselle sopii ja sitä haluavat.
lapsenlapsiaan kun nyt jo ovat hoidattaneet ne yhteiskunnalle.
Miten sitä jaksaisi lapsenlapsia kun ei omiansakaan ole jaksanut.
Totuus satuttaa.
Jos nyt jo 48 vuotiaana olen tosi väsynyt tässä vaiheessa vuotta ja odotan lomaa kieli pitkällä, uskon, että 10 vuotta vanhempana olen vielä väsyneempi.
Toki voin varmaan katsoa päivän silloin, toisen tällöin. Mutta en usko, että jaksaisin vuotta painaa taas vuorotyössä jos joutuisin lomasta 2 viikkoa hoitamaan pieniä lapsia.Miten te mammat muuten luulette jaksavanne hoitaa lapsenlapsianne lomilla kun nyt jo työnnätte esikoisen päiväkotiin kun, iiik, eihän kukaan nyt jaksa hoitaa vauvaa ja uhmistä yhtäaikaa. Sitten vielä työnnätte lapset viikonloppuisin mummolaan, että saatte parisuhdeaikaa.
Naurattaa ajatuskin kun muka niin hyveellisinä hoette, että kyllä minä lapsenlapsia hoidan kaikki lomat ja viikonloput. Miten muka kun omiannekaan ette ole jaksaneet hoitaa.
Tässä oli oikein koulukirjaesimerkki katkeran ämmän tilityksestä. Bravo!
Alku oli ihan ymmärrettävä ja jos olisi siihen jäänyt niin olisi tullut sympatiat sinne. Mutta lopulta ei malttanutkaan olla oksentamatta nuorempia kohtaan :D
Todella huvittavaa tuo vanhan polven yrmyilijöiden ikuinen tylytys :D
lapsenlapsia, joten varmasti haluan hoitaa. Työelämässä ollessa toki on rajoituksia sen suhteen miten pystyy hoitamaan. Omat ja appivanhemmat on kaikki kuolleet, joten hoitajia ei ole, senkin takia haluan itse olla mukana lastenlasteni elämässä niin paljon kuin vaan voin. Itsellä oli todella läheiset suhteet varsinkin äidinäitiin ja surettaa, kun omilla lapsilla ei ole mahdollisuutta samoihin kokemuksiin.
Mutta jos olen vielä työelämässä kun lapsenlapset ovat siinä iässä että voisivat olla useampia öitä niin luultavasti en ottaisi. Korkeintaan loman aikana ja silloinkin vain pariksi yöksi. Kuulostaa ehkä ilkeältä, mutta minusta työssäkäyvä saa viettää lomansa ihan vapaana vastuusta, siis sitten kun omat lapset "lentäneet pesästä".
Anoppi vahtisi kai useammin lasta, mutta nyt kolmen vuoden aikana tarvetta on ollut noin 6kertaa. Itse en oikein mielelläni laita lasta isovanhemmille vahdittavaksi, mies haluaisi kai useammin mutta onneksi hän ymmärtää miksi ajattelen näin. Sitten kun esikoinen on vanhempi ja haluaa itse mennä mummolleen, niin voin hyväksyä asian paremmin.