Olen keski-ikäinen mies enkä koskaan käytä pyöräillessä kypärää...
...koska se näyttää mielestäni typerältä kananmunan kuorelta, eivätkä suht komeat kasvoni pääse oikeuksiinsa eivätkä tummat & vahvat hiukseni ja hieno pään muotoni näy, jos se on päässäni. Comments?
P.S. jos haluaisin ylisuojella pääkoppaani, pitäisin kypärää ennemminkin kävellessäni ja kotona, koska kadulla liukastumiset ja kotona (esim. suihkussa) kaatumiset aiheuttavat paljon enemmän päävammoja kuin pyöräilyonnettomuudet. En kuitenkaan ole niin neuroottinen että ajattelisin koko ajan niitä onnettomuus-/vammautumisriskejä joita ilma on sakeana jos tarkemmin miettii. Käyttäköön kypärää ne jotka haluavat. Ja kyllä: olen turhamainen, ja pirun ylpeä siitä =)
P.S.2. ajan aina varovasti ja liikennesääntöjen mukaan, en kaahaa koskaan ja olen kaikin tavoin huomaavainen muita liikkujia kohtaan, olivat he sitten liikkeellä jalan, pyörällä tai autolla
Kommentit (25)
jos jotain tapahtuu pyöräillessä niin maksatte itse sairaanhoidosta aiheutuneet kulut.
Mielestä vaikka kuinka itsekäs tai turhamainen olisi, ei omaa tyhmyyttään saisi maksattaa yhteiskunnalla! Ehkä sitten tulisi jotain ajatusta sinne päähän, kun neliraajahalvaantuneena maksaisit jokaisesta vuorokaudesta sairaalassa monta tuhatta euroa. Nekin rahat voisi käyttää vaikka pienten lasten sairaanhoitoon...
t.Sairaanhoitaja, jota eniten ärsyttää se että ihmiset luulevat esim pyöräilykypärän käytön olevan vain heidän OMA asiansa. Onnettomuuden jälkeen se on meidän kaikkien asia, kun potilas on verorahoilla hoidettavana
Aikamoista lässytystä,ei sitä ennenvanhaankaan ollu mitään kypäriä kun pyöräiltiin pimeessä kouluun ja TALVILUIKKAALLA!
Opetelkaa akat ajamaan sillä pyörällä enen kuin meette sinne pyörätielle,ei voi olla totta on jo IHAN pyörätietkin ja vielä on vaarallista no HUH HUH!!
Satunpa tietämään tositapauksen teinitytöstä joka lähti mopopojan kyytiin ja ei huolinut kypärää päähän kun kampaus menee pilalle. Hetken kuluttua soi puhelin ja kerrottiin että mopopoika tyttöoineen oli osunut lyhtypylvääseen ja ampulanssi vie tyttöä sairaalaan. Selvisi sillä että leikattiin hiukset osasta päätä pois ja tikattiin haava kiinni. Eli tuuria oli matkassa. No jos olisi ollut kypärä niin olisi päässyt vielä vähemmällä ja saanut pitää pitkät hiukset ilman kaljua länttiä ja arpea...
Entisiin aikoihin vetoavat voisivat etsiä tilastot jossa näkyy kuinka moni pyöräonnettomuuteen sattunut kuoli tai loukkaantui vakavasti ennen ja kuinka moni nyt kun monet käyttävät kypärää.
Ja toisekseen ennen oli liikennettä PALJON vähemmän kuin nyt. Eli siksikin nykyään on tärkeämpää käyttää kypärää.
Aloittaja ei liene kuitenkaan kovin komea jos "arpikin olisi kaunsitus kasvoissaan".
Eli jos olisi oikeasti komea niin varmaankin käyttäisi kypärää koska haluaisi säilyttää komeutensa ?
Ja pääsi räsähtää halki kuin munankuori
olen keski-ikäinen nainen, kahden lapsen äiti, ja kuljen hyvällä säällä kesäaikaan 8 km työmatkani pyörällä. Menee hiukset huonosti enkä voi konttorilla olla kypärässä painuneella lättätukalla.
että siinä menee taas turhamainen mies...
näistä kaduilla liukastuessa saaduista päävammoista vs. pyöräillessä saaduista, niin katsotaan puhutko totta. Ja muistathan kaivaa pyöräilyn osalta nuo tiedot sellaiselta ajanjaksolta, jolloin kypärän käyttäminen ei vielä ollut tavallista.
koko kypärätouhu kun puhutaan rauhallisesta arkipyöräilystä pyöräteitä pitkin aikuisilla ihmisillä, on ihan älytöntä hömpötystä ja ylihuolestuneisuutta. Kyllä ne riskit oikeasti varsin pienet on että mitään käy.
t. 3
:D :D
älkääs nyt akat hermostuko. Hyvä vaan kun kerrankin komea mies vierailee palstalla. tervetuloa toistekin!
Tosin vastauksistä päätellen täällä jos missä mies tarvii suojakypärää : D
Minä käytän kypärää, koska se ei vehkeeni kokoa muuta, eikä itsetunnolleni säröä tee. Samalla voisin ajaa vaikka Micralla, mutta se nyt vaan on jo liian pieni ja epäkäytännöllinen. :) Kompensointiin ei siis tarvetta.
Typerä perustelu tuo "ajan niin rauhallisesti ja liikennesääntöjen mukaan". Niin, mutta kaikki eivät aja. Siellä on myös ziljoona autoakin joka saattaa vain töytäistä sinut katuun, jolloin säilyisit vammoitta kypärän kanssa, etkä kuolisi siihen. Eivät kaikki auto+pyörä -kolarit ole valtavia PyöräJaRuumisLensivätSataMetriä-onnettomuuksia.
No mutta, mikäpä minä olen tuomitsemaan. Itse nautin pyöräilystä töihin ja mielelläni pidän kypärää. Mielummin tukka vähän huonosti ja sihteeriköt katsovat nypittyjen kulmakarvojen alta pidempään, kuin että teholla joutuisin kasvina makaamaan. Jos se kymmenenkin prosenttia tekee todennäköisemmäksi säilyä hengissä kypärän kanssa, niin ruma tukka on pieni hinta. Ja minulle ainakin riittää että oma vaimoni pitää minua vihettävänä vaikka kuinka olisi tukka lysyssä.
Hyviä pyöräilykelejä kaikille! Ja toisin kuin jotkut, minä en toivo kellekään onnettomuuksia ja asfaltti-ihottumaa. Toivottavasti AP:lle ei mitään käy, vaikka turhamaisuus estääkin turvavälineen käytön. :)
Minä olen 29-vuotias nainen enkä koskaan käytä pyöräilykypärää. En ole käyttänyt, enkä aijokkaan. Ihan älytöntä hömpötystä sellainen. Jos pitää kaahata ja kokee ettei pyörä ole hallinnassa niin silloin hyvä ja lapsille tietenkin.
Tilastollisesti kotihan todellakin on se vaarallisin paikka. Kai sielläkin joku pehmustepuku päällä pitäisi kulkea ja varsinkin rappuset kiellettäisiin kokonaan. Hah hah!
Ihme tosikkoja ihmiset. Mitä se muille kuuluu halkeeko mun pää pyöräillessä vai ei. Oma valinta tuo kypärä.
ja vähintäänkin sisäisesti erittäin komea. :)
ajattelen, että hän ei varmaankaan paljoa käytä aivojaan työssään. Jos joutuu kolariin ja aivot vaurioituvat, niin olepa siinä sitten työkyvyttömyyseläkkeellä loppuelämäsi yhteiskunnan loisena ihan oman tyhmyytesi takia.
Oma mieheni on tohtori ja tekee vaativaa asiantuntijatyötä. Hän onneksi suojaa tärkeimmän "työkalunsa" pyöräillessään. Hänellä on muutenkin itsetunto kohdillaan.
Oma isäni on saanut pysyvän aivovaurion työtapaturmassa joten tiedän mitä elämä vammautuneen kanssa on. Se ei kiinnosta ja siksi arvostan sitä, että oma mieheni minimoi ko. vamman riskin käyttäessään kypärää.
Se piti lisätä, että itse olen kolmikymppinen - en keski-ikäinen.
Minusta se on myös todella kamalaa itsekkyyttä olla käyttämättä turvavälineitä. Käänteisesti sama kuin rattijuoppojen kanssa - jos se vaikuttaisi vain siihen yhteen, niin ajakoot puuta päin kännissä, mutta usein on sivullisia kärsimässä. Sama myös turvavälineitä käyttämättömän kanssa; oletteko koskaan ajatelleet millainen taakka se perheellenne olisi, jos teistä tulisi yhtäkkiä vihannes tuonne Diacorin vuodeosastolle? Kypärän kanssa pieni tärähdys, mutta ilman kypärää kuolaava taakka vailla omaa tahtoa.
Noh, valintojen maailma. Olen sen verran egoistinen että en sitä halua myöskään lähimmäisilleni ja perheelleni tehdä, että asettaisin itseni alttiiksi onnettomuuksille täysin typeristä syistä.
Edelleen toivotan kaikille hyvää kesää ja onnettomuusvapaata pyöräilyä!
Mitä se muille kuuluu halkeeko mun pää pyöräillessä vai ei. Oma valinta tuo kypärä.
Jos taas on, niin kyllähän sitä toivoisi vastuullisuutta vanhemmilta, että olisi mahdollisimman pieni todennäköisyys lapsilla jäädä äidittömiksi/isättömiksi. Niin tässä kuin monessa muussakin asiassa.
Jos ei ole lapsia, jotka jäisivät suremaan aivovammaista tai hengetöntä isäänsä, niin mikä ettei. Halpa ja helppo tapa kuitenkin välttää suurimmat pyöräilyonettomuuksian aiheuttamat päävammat.
Jos niitä vaimoja tai lapsia kuitenkin on, niin voivat sitten selitellä, että turhamaisuuttasi et viitsinyt käyttää.
En ole suunnitellut eläväni ikuisesti.
Ennen kuolen enneaikaisesti kuin jatkuvasti taivun määräiltäväksi. Tiedän kyllä mikä sattuu tikkejä ollut tähän mennssä 78, murtumia 3.
keski-ikäinen mies
http://www.hs.fi/kotimaa/Py%C3%B6r%C3%A4ilyst%C3%A4+koituu+eniten+vakav…