Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suvivirren aikana seisomaan. Mitä pelleilyä!

Vierailija
06.06.2012 |

Minkä ihmeet takia uskonnottomat nousevat suvivirren aikana seisomaan. Se on uskonnollinen ele.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka pakottaa teitä nousemaan ylös? Haittaako jotenkin jos muut sen tekevät? Hankkikaa elämä!

Vierailija
22/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös esim. kirkkohäissä, kun aviopari/morsian kulkee käytävää pitkin? Kirkkoon kuulumaton hää- tai hautajaisvierasmies voi tietysti myös istua lippalakki päässään, kun mummo siunataan haudan lepoon tai sisko avioon?

Miksi ihmeessä perinteitä tai toisten uskoa ei voi kunnioittaa? Ihmisillä on monenlaisia tapoja ja perinteitä. Osa liittyy uskontoon, osa ihan kohteliaisuusperinteeseen. Miten muka voi olla vastenmielistä toimia seurassa tai tietyssä tilaisuudessa tapojen mukaan, vaikka ei itse uskoisikaan tiettyyn asiaan? Tulee sellainen fiilis, että täytyy väkisin korostaa omia arvojaan ja halventaa toisten arvoja?

Kerropa, ap, protestoitko Vatikaanin-matkallasikin, kun mielestäsi vosi ihan hyvin mennä vesirajamekossa ja bikineissä Pietarinkirkkoon? Ihan pelleilyä kerta kaikkiaan mukeutua peittävämmin? Lähi-itäänkin lähtisit rohkeasti pikkushortseissa? Miksi ikinä ottaa huomioon toisten uskomuksia, kun voi aina vaan olla ja möllöttää omien näkemystensä mukaisesti?

ps. Et kai muuten vaadi missään olosuhteissa muiden uskontojen edustajia sopeutumaan sinun uskonnottomiin toimintamalleihisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon tilaisuuksissa ei nousta.

Siksi paljon harmittaa tämä Suvivirsi-keskustelu. Olisivat vaan antaneet tuonkin virren rauhassa maallistua.

Mutta kun sen laulamista perustellaan uskonnonvapaudella niin minä sitten käytän uskonnottoman vapauttani enkä nouse enää seisomaan.

Luulisin, että oppilaat huojentuvat, kun huomaavat, että ei olekaan enää pakko nousta tekemään kunniaa jollekin tyhjälle.

Vierailija
24/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös esim. kirkkohäissä, kun aviopari/morsian kulkee käytävää pitkin? Kirkkoon kuulumaton hää- tai hautajaisvierasmies voi tietysti myös istua lippalakki päässään, kun mummo siunataan haudan lepoon tai sisko avioon?

Miksi ihmeessä perinteitä tai toisten uskoa ei voi kunnioittaa? Ihmisillä on monenlaisia tapoja ja perinteitä. Osa liittyy uskontoon, osa ihan kohteliaisuusperinteeseen. Miten muka voi olla vastenmielistä toimia seurassa tai tietyssä tilaisuudessa tapojen mukaan, vaikka ei itse uskoisikaan tiettyyn asiaan? Tulee sellainen fiilis, että täytyy väkisin korostaa omia arvojaan ja halventaa toisten arvoja?

Kerropa, ap, protestoitko Vatikaanin-matkallasikin, kun mielestäsi vosi ihan hyvin mennä vesirajamekossa ja bikineissä Pietarinkirkkoon? Ihan pelleilyä kerta kaikkiaan mukeutua peittävämmin? Lähi-itäänkin lähtisit rohkeasti pikkushortseissa? Miksi ikinä ottaa huomioon toisten uskomuksia, kun voi aina vaan olla ja möllöttää omien näkemystensä mukaisesti?

ps. Et kai muuten vaadi missään olosuhteissa muiden uskontojen edustajia sopeutumaan sinun uskonnottomiin toimintamalleihisi?

juhlaan liittyvän uskontopuolen. Mutta koulu ei ole mikään uskoon liittyvä laitos eikä uskonto minusta liity mitenkään kouluun. Koulu on koulu. Kevätjuhla on yksi koulupäivä ja sinne meno on pakollinen. Miten tällaisessa tilaisuudessa sitten voidaan velvoittaa harjoittamaan uskontoa, maassa jossa on uskonvapaus? Sinun vertailusi on siis älytön, jokainen tehköön omissa yksityisissä juhlissaan mitä haluaa, mutta koulu on valtion ylläpitämä laitos, jonka pitää noudattaa lakia, eli siellä ei voida ketään pakottaa eikä edes vaatia harjoittamaan luterilaista uskontoa.

Vierailija
25/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten missä ongelma? Ai niin unohdin että mammuli haluaa vain tehdä kärpäsestä härkästä koska ei ole parempaakaan tekemistä :D

Vierailija
26/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ei muutenkaan tietääkseni tavata noudattaa samaa etikettiä kuin kirkollisissa tilaisuuksissa.

Vierailija
27/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Sukulaiset, hääparit ja sen semmoiset ovat oikeita ihmisiä, eivätkä yliluonnollisina pidettyjä olentoja. Kirkossa voi ola nousemattakin, mutta paikka on kuitenkin vapaaehtoinen. Koulusta ei voi olla poissa.

2. Tottakai perinteitä voi kunnioittaa. Perinne kuitenkin elää ja näyttää että uskonnolliset perinteet hiljalleen katoavat. Seisominen ja istumaan jääminen ovat kannanottoja, eikä toista voi pitää toisen halventamisena. Pelleily (että esim. uskonnoton näyttelee uskonnollista elettä) on vastenmielistä.

3. Matkustan kuten on mielestäni järkevää.

4. Sopeutua minun toimintamalleihini. Eipä ole koskaan kysyttykään edes. Viittaan edelliseen vastauksee. Seisominen ja istuminen virren aikana ovat samantasoisia vakaumuksen ilmauksia. Kunnioittakaamme molempien vakaumusta.

Vierailija
28/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos satut istumaan samassa tilassa niiden kanssa jotka laulavat ja nousevat? Mielestäni ei...aika suvaitsematonta todella jos ei voi olla edes samassa tilassa :(

Vierailija
29/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se virsi on yksi kauneimmista lauluista joita tiedän ja se saa mulle ihanan kesäfiiliksen. Nousen ylös ihan kunnioituksesta laulua kohtaan. Jos tää mun tapani nyt haittaa jotakuta niin en voi muuta kuin pahoitella!

Vierailija
30/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa joka ikinen iikka nousi :D

Vierailija
31/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö kirkkohäissäkin vain istua pönöttää toimituksen läpi, kun ei kerran usko siihen hölynpölyyn? Olinpa minä missä tahansa juhlissa, niin koitan käyttäytyä kulloinkin vallitsevien tapojen mukaisesti. Nousen kansallislaulunkin aikana seisomaan, vaikken olekaan yhtään isänmaallinen. Rukoilemaan en ryhdy, mutta voin hypätä seisomaan silloin kun niin on tapana tehdä. Enpähän ainakaan loukkaa sitten ketään.

kirkolla ja koulun kevätjuhlalla?

Ilmeisesti et. Huolestuttavaa.

Älä mene sinne kevätjuhlaan, äläkä vahingossakaan nouse seisomaan, jos menetkin. Ja kiellä lapsiasikin nousemasta. Sillähän pääset ongelmastasi. Mutta mieti tarkasti, että edellytätkö sinä joskus ihmisiltä heidän vakaumuksensa vastaista käytöstä tai pitäisitkö esim. moukkamaisena, jos minä istuisin Maamme-laulun ajan. Ja opettele näkemään metsä puilta, ihan kaikissa tilanteissa.

Vierailija
32/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi paljon harmittaa tämä Suvivirsi-keskustelu. Olisivat vaan antaneet tuonkin virren rauhassa maallistua.

Mutta kun sen laulamista perustellaan uskonnonvapaudella niin minä sitten käytän uskonnottoman vapauttani enkä nouse enää seisomaan.

Luulisin, että oppilaat huojentuvat, kun huomaavat, että ei olekaan enää pakko nousta tekemään kunniaa jollekin tyhjälle.

Vierailija
33/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se virsi on yksi kauneimmista lauluista joita tiedän ja se saa mulle ihanan kesäfiiliksen. Nousen ylös ihan kunnioituksesta laulua kohtaan. Jos tää mun tapani nyt haittaa jotakuta niin en voi muuta kuin pahoitella!

on ihana biisi ja se saa mulle ihanan kesäfiiliksen. Sen kuullessani nousen ylös kunnioituksesta Tero Vaaraa kohtaan. Sen sijaan pahastun kun muut eivät tee niin, voisivat kyllä kunnioittaa minun vakaumustani ja uskoani ja ihanaa perisuomalaista kesäperinnettä hoilata Mamban kesähittiä. Miten se on heiltä pois? Mitä haittaa siitä on kenellekään laulaa sitä ja nousta nyt herranen aika edes seisomaan kun minä laulan sitä?

Vierailija
34/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koulu ei ole mikään uskoon liittyvä laitos eikä uskonto minusta liity mitenkään kouluun. Koulu on koulu. Kevätjuhla on yksi koulupäivä ja sinne meno on pakollinen. Miten tällaisessa tilaisuudessa sitten voidaan velvoittaa harjoittamaan uskontoa, maassa jossa on uskonvapaus?

Sinun vertailusi on siis älytön, jokainen tehköön omissa yksityisissä juhlissaan mitä haluaa, mutta koulu on valtion ylläpitämä laitos, jonka pitää noudattaa lakia, eli siellä ei voida ketään pakottaa eikä edes vaatia harjoittamaan luterilaista uskontoa.

Valitettavasti usein on helpompaa olla samanlainen kuin muut ja nousta seisomaan, vaikka se tuntuu typerältä. (Sen voi tehdä kunnioittaakseen muiden tunteita, mutta Jumalan kunniaksi ei, kun ei sellaiseen usko.)

Vierailija
35/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö kirkkohäissäkin vain istua pönöttää toimituksen läpi, kun ei kerran usko siihen hölynpölyyn? Olinpa minä missä tahansa juhlissa, niin koitan käyttäytyä kulloinkin vallitsevien tapojen mukaisesti. Nousen kansallislaulunkin aikana seisomaan, vaikken olekaan yhtään isänmaallinen. Rukoilemaan en ryhdy, mutta voin hypätä seisomaan silloin kun niin on tapana tehdä. Enpähän ainakaan loukkaa sitten ketään.

kirkolla ja koulun kevätjuhlalla?

Ilmeisesti et. Huolestuttavaa.

Älä mene sinne kevätjuhlaan, äläkä vahingossakaan nouse seisomaan, jos menetkin. Ja kiellä lapsiasikin nousemasta. Sillähän pääset ongelmastasi. Mutta mieti tarkasti, että edellytätkö sinä joskus ihmisiltä heidän vakaumuksensa vastaista käytöstä tai pitäisitkö esim. moukkamaisena, jos minä istuisin Maamme-laulun ajan. Ja opettele näkemään metsä puilta, ihan kaikissa tilanteissa.

Älä itse mene sinne kevätjuhlaan jos sinua harmittaa niin paljon että ei-luterilaiset eivät laula mukana tai nouse seisomaan sinun lempiviisusi aikana.

Enpä kyllä ole edellyttänyt keneltäkään vakaumuksen vastaista käytöstä.

Ei kiinnosta kenenkään istumiset tai seisomiset minkään musiikkiesityksen aikana.

Opettele näkemään muu maailma napasi ympärillä.

Vierailija
36/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nousin laulamaan suvivirttä kevätjuhlassa. Se oli minun kunnianosoitukseni keväälle ja alkavalle kesälomalle.

Myönnän, etten kovin helposti varmaan taipuisi islamilaiseen rukoiluun mutta toisaalta en ole islamilaisessa maassakaan. Kunnioitan toisten perinteitä, joten muslimimaassa varmasti taipuisin rukoukseen, täällä Suomessa taas en.

En voi sietää näitä metelöiviä ihmisiä, joiden mielestä heidän vakaumustaan pitää kunnoittaa niin paljon, että vanhoista perinteistä on luovuttava. Ja niitä perinteitä he näkevät kaikkialla. Suomessa on pitkät luterilaiset perinteet, joita on minusta ihan kiva kunnioittaa. Englantilainen ateisti on huomattavasti suvaitsevaisempi kuin suomalainen versionsa. Olen jo oppinut, että suomalainen ateisti suhtautuu uskonnottomuuteensa uskonnon kaltaisella kiihkolla. Vain hänellä on oikeus olla uskonnottomassa tilassa ja muiden on kunnioitettava hänen vakaumustaan.

Sitten vielä ihmetellään, kun lapset ja nuoret ovat juurettomampia kuin koskaan ennen. Ei koeta yhteenkuuluvuutta mihinkään, ja oma napa on aina lähin. Voidaan vaikka ohimennen ampua pari ohikulkijaa, kun se nyt vain sattuu minua huvittamaan.

Juurettomuus on pelottavin uhka, mikä meillä on tässä käsillä. Nuoret etsivät niitä juuria sitten itse, osa kääntymällä esim. islamilaiseen uskoon, kun kotoota ei ole saatu selkeitä rajoja ja sääntöjä ja perinteitä. Osa suhtautuu uskonnollisella hurmoksella harrastukseensa tai aatemaailmaansa. Jotain on löydettävä sen luterilaisen tapauskonnon tilalle, ja hyvin usein se on jokin ääriaate, jossa on selkeyttä ja sitä kautta tietynlaista turvallisuutta.

Älkää repikö rikki perinteitä vain siksi, että koette ne uhaksi. Paljon suurempi uhka on se, kun ei tiedä, mistä on tullut ja mihin on menossa.

Vierailija
37/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ei noustu.

Toivoin että näin olisi tehty, perseeni oli aivan puutunut juhlien siinä vaiheessa jo.

Muuten koko liirumlaarumi satuolennon kunniaksi herättää lähinnä hilpeyttä.

Vierailija
38/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei riitä istumapaikkoja kaikille. Joten olisin mielelläni istunut virren aikana.

Vierailija
39/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa ei noustu.

Toivoin että näin olisi tehty, perseeni oli aivan puutunut juhlien siinä vaiheessa jo.

Muuten koko liirumlaarumi satuolennon kunniaksi herättää lähinnä hilpeyttä.

Voihan tuon ottaa liikunnan kannalta. Islaminuskoinen rukous olisi myös erinomaista venyttelyä! Mistä muista uskonnoista saisi hyviä liikkeitä?

Vierailija
40/47 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nousin laulamaan suvivirttä kevätjuhlassa. Se oli minun kunnianosoitukseni keväälle ja alkavalle kesälomalle.

Myönnän, etten kovin helposti varmaan taipuisi islamilaiseen rukoiluun mutta toisaalta en ole islamilaisessa maassakaan. Kunnioitan toisten perinteitä, joten muslimimaassa varmasti taipuisin rukoukseen, täällä Suomessa taas en.

En voi sietää näitä metelöiviä ihmisiä, joiden mielestä heidän vakaumustaan pitää kunnoittaa niin paljon, että vanhoista perinteistä on luovuttava. Ja niitä perinteitä he näkevät kaikkialla. Suomessa on pitkät luterilaiset perinteet, joita on minusta ihan kiva kunnioittaa. Englantilainen ateisti on huomattavasti suvaitsevaisempi kuin suomalainen versionsa. Olen jo oppinut, että suomalainen ateisti suhtautuu uskonnottomuuteensa uskonnon kaltaisella kiihkolla. Vain hänellä on oikeus olla uskonnottomassa tilassa ja muiden on kunnioitettava hänen vakaumustaan.

Sitten vielä ihmetellään, kun lapset ja nuoret ovat juurettomampia kuin koskaan ennen. Ei koeta yhteenkuuluvuutta mihinkään, ja oma napa on aina lähin. Voidaan vaikka ohimennen ampua pari ohikulkijaa, kun se nyt vain sattuu minua huvittamaan.

Juurettomuus on pelottavin uhka, mikä meillä on tässä käsillä. Nuoret etsivät niitä juuria sitten itse, osa kääntymällä esim. islamilaiseen uskoon, kun kotoota ei ole saatu selkeitä rajoja ja sääntöjä ja perinteitä. Osa suhtautuu uskonnollisella hurmoksella harrastukseensa tai aatemaailmaansa. Jotain on löydettävä sen luterilaisen tapauskonnon tilalle, ja hyvin usein se on jokin ääriaate, jossa on selkeyttä ja sitä kautta tietynlaista turvallisuutta.

Älkää repikö rikki perinteitä vain siksi, että koette ne uhaksi. Paljon suurempi uhka on se, kun ei tiedä, mistä on tullut ja mihin on menossa.

että kukin, joka tuntee jonkinlaisen uskonnon tarvitsevansa, etsii ja valitsee sellaisen itselleen itse, sen sijaan että vanhemmat päättävät asian jo lapsena?

Onko sinun mielestäsi hälyttävää jos nuori kääntyy esim. islamilaiseen uskoon? Millä lailla se on merkki siitä ettei kotona ole annettu selkeitä rajoja, sääntöjä tai perinteitä? Mitä nämä rajat ja säännöt ovat - onko vanhemmilla todella oikeus määrittää rajat niille uskonnoille, joista lapsi saa etsiä vastauksia?

Luuletko todella että järjettömiä väkivallan tekoja on vain nykyaikana?

Ja vielä kerran niistä pitkistä luterilaisista perinteistä, voi hyvänen aika, Suomessa on vielä huomattavasti pitemmät EI-luterilaiset perinteet. Jostain syystä kun tämän asian nostaa esille, joku ilmoittaakin saman tien, että perinteethän itse asiassa syntyvät lyhyessä ajassa, joten ei sillä ole väliä että Suomi on ollut kauemmin ei-luterilaista aluetta kuin luterilaista aluetta. Jos asiaa ajatellaan näin, en näe mitään syytä vedota perinteisiin ylipäätään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä