Miksi et täysimettänyt lastasi puoleen ikään asti?
Minut yllätti täysin että vain 10% äideistä imettää suositusten mukaisesti! Olisin luullut prosentin olevan paljon isompi.
Ja kiinnostaisi myös kauanko imettitte? Myös osittain?
Toki tekin jotka täysimetitte 6kk saatte vastata.
Kommentit (56)
Sitten maistelemaan kiinteitä ja vellejä. Osittain imetin molempia 8 kk, siinä iässä vieroittivat molemmat itse itsensä tissistä. Eli tissi ei vaan enää kiinnostanut, helposti meni vieroitus en alkanut tappelemaan sen kanssa.
Nyt nuo ovat jo koululaisia. Terveitä ja reippaita ovat molemmat.
Sen jälkeen alkoi hissukseen kiinteät, äm pysyi kuitenkin pääasiallisena ravinnon lähteenä 1v ikään saakka kuten, silloinen ja kai nykyinenkin, suositus kehottaa.
Äm oli myös ainoa maito mitä saivat 1v ikään asti ja vierottautuivat itse ollessaan 1v4kk ja 1v9kk.
Ja jos joku nyt kauhistelee niin täysimetyksen aikana eli tuon 7kk aikana kasvoivat 500-1500g/kk ja 2-7cm/kk.
-Äitix2-
mulla on vaikeat ihosairaudet, eikä mun iho kestänyt imetystä/lypsämistä/rintakumeja
osaimetin 5 viikkoa, sitten oli iho verillä, ihottumassa, rikki ja vaati vahvaa kortisonia monta kertaa päivässä
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka pakonomaisesti suorittavat suositusten mukaisesti. Täysimetys, selkä menosuuntaan 3v. ikään, ei mansikoita alle 1v., kotihoito vähintään 3v. ja niin edelleen.. Äitiyden pelkkää suorittamista ja totaalista oman ajattelun puutetta.
Mutta nämähän on kaikki tärkeitä suosituksia ja lapsen parhaaksi. Imetyksellä on järjettömiä terveysvaikutuksia, se on verrattavissa monivitamiinipilleriin joka vaan on lapselle parhaassa muodossa ja sisältää viä vastustuskykyä taudeilta. Turvaistuinhomma siksi, että kolaritilanteessa alle 3-vuotiaan lapsen niska ei pysty kannattelemaan törmäyksessä päätä ja damage on järjettömästi isompi kun mitä se olis selkä menosuuntaan, kun pää ei pääsis niin pahasti retkahtaan. Ei mansikoita? En oo tosta kuullutkaan, mut eiköhän sekin ole ihan lapsen parhaaksi se suositus.
Suositukset annetaan siksi, että niille on vankat perusteet. Siksi niitä suositellaan noudatettavan. Ketäänhän ei voi pakottaa, joten niiden on pakko olla vaan suosituksia.
En nyt käsitä miksi ajattelet että suositusten noudattaminen niin pitkälle kun perheellä on siihen resursseja ja se käy suht helposti, olisi mielestäsi huono asia?
Ja liian aikainen kiinteiden (esim. 2-3 kuukauden iässä) aloitus välittämättä siitä että lapsen pieni suolisto on kypsymätön niin rankkaan touhuun vielä, olisi jotain kunnioitettavaa "omaa ajattelua" sit? :D Please. Kyllä tyhmä saa olla mut älä kehita muita siihen.
Siitähän on tutkimustuloksiakin, kertoi terveydestä ja älykkyydestä. :) Oli hyötyä että maisteleminen aloitettiin ennen 5-6kk ikää, mielellään jo 4kk ikäisenä PIKKUHILJAA. Siksi. :)
täysimetin 12 kk ikäiseksi maitoallergista lastani, menin töihin, siellä ei imetys ollut mahdollista, vaikka hoitopaikkaan 1km.
nyt 8v terve lapsi, ei korvatulehduksia, tosin 2 korvakäytäväntulehdusta, ne vasta kivuliaita onkin
oli tosi vaativa vauva ja huusi suurimman osan hereilläoloajastaan, öisin heräili alle tunnin välein ja päivällä nukkui päiväunia vain, kun työnsin häntä vaunuissa tai hytkytin sylissä. 4kk neuvolassa olin jo aivan loppu ja kokeillut kaikki keinot. Lapsi oli laihanpuoleinen ja neuvolan hoitaja kehotti kokeilemaan kiinteiden aloitusta, josko se parantaisi yöunia. Ei parantanut, mutta pakko oli sitäkin siinä uupumustilanteessa yrittää. Jatkoin kyllä imetystä yli vuoden ikään.
Toka syntyi keskosena eikä oppinut rinnalle yrityksistä huolimatta. Pumppasin hänelle maidon 7kk ikäiseksi, sitten väsähdin ja lopetin, kun pumppaamiseen meni niin valtavasti aikaa, 8 tuntia päivässä, siihen päälle maidon syöttämiset ja pullojen ja pumpun steriloinnit. En juuri muuta ehtinyt tehdäkään. Soseet aloitettiin 3kk iässä keskosten suuremman energian- ja raudantarpeen vuoksi lääkärin kehotuksesta.
Minäkin olen erittäin imetysmyönteinen ja olen todella tehnyt töitä kummankin lapsen imetyksen onnistumiseksi. Mutta enpä vaan siltikään täysimettänyt kumpaakaan 6kk ikäiseksi.
Imetin kuukauden nyrkkiä purren ja itkien. Sitten lopetin. Käytin rintakumia, laitoin lapsen päätä kuvien mukaan mitä netistä imetyssivuilta löysin jnejne ja silti se sattui kun joku olisi kylmiltään sukkapuikkoa tissiin työntänyt.
Edes sektio ja siitä toipuminen ei sattunut niin paljon!
uhde lapseen erittäin läheinen ja ilman sairauksia ollaan menty, elikkä se siitä imetyksen terveysvaikutuksista.
Kaikista naurettavimpia on ne palstamammat jotka oman (tai ehkä jopa oman ja naapurin) kokemusten perusteella pystyy mitätöimään hemmetisti tutkimustyötä, tieteellistä näyttöä ja todisteita. Koska "ei meillä, jotta vittuako ne tiedemiehet tietää nii".
Aina jaksaa naurattaa tälläset lauseet. Miettikää ny hemmetti vähän. THL, WHO, lääkärit, tutkimukset, Harvard, ihan joka ikinen taho kertoo näistä terveysvaikutuksista ja sit tulee palstamamma Terttu Äetsästä ja ilmoittaa täten mitätöivänsä kaiken koska naapurin imetetyllä kakaralla oli yks korvatulehdus enemmän kun omalla korvikemussulilla.
No nämä ovat sitä vähän yksinkertaisempaa porukkaa, jota kuitenkin aina tulee olemaan. Olen kyllä joskus ajatellut että elämä mahtaa olla aika helppoa jos on tarpeeksi tyhmä?
Itse en imettänyt esikoista ollenkaan erinäisistä syistä ja kakkosta täysimetin puolivuotiaaksi. Esikoinen menee nyt kouluun eikä ole sairastanut perusflunssaa kummempaa (niitäkin vasta päiväkodissa aloitettuaan), kuopuksella on ollut lievä keuhkokuume ja molemmissa korvissa liimakorva. Että kyllä se korvike vain on kuulkaa paljon parempaa ravintoa ja mitkään imetystutkimukset ei mitenkään voi pitää paikkaansa nih!!!!!!11
Ja aionpa silti imettää seuraavaakin lasta, luultavasti noin vuoden verran kuten edellistäkin. Hyi minua.
Ja se siitä. Rasittavaa touhua ku tulee tippa toinen täältä. Neuvola rakas käski aloittaa potun syönnin 3kk iässä kun paino ei noussu. eli tällasta täällä ja ps....kiire ei ollu ryypiskeleen ku en ryypiskele=) Suhde lapseen erittäin läheinen ja ilman sairauksia ollaan menty, elikkä se siitä imetyksen terveysvaikutuksista. Pääasia että koko perhe voi hyvin.
täysimetin 4,5kk (silloin lapsi aloitti vähitellen maistelemaan kiinteitä). Jatkoin imetystä muun ruokailun ohessa ja lopetin kokonaan kun lapsi oli 1,5v. Olisin imettänyt 2v. saakka, mutta sain lääkityksen, jonka takia imetys piti jättää aiemmin.
uhde lapseen erittäin läheinen ja ilman sairauksia ollaan menty, elikkä se siitä imetyksen terveysvaikutuksista.
Kaikista naurettavimpia on ne palstamammat jotka oman (tai ehkä jopa oman ja naapurin) kokemusten perusteella pystyy mitätöimään hemmetisti tutkimustyötä, tieteellistä näyttöä ja todisteita. Koska "ei meillä, jotta vittuako ne tiedemiehet tietää nii".
Aina jaksaa naurattaa tälläset lauseet. Miettikää ny hemmetti vähän. THL, WHO, lääkärit, tutkimukset, Harvard, ihan joka ikinen taho kertoo näistä terveysvaikutuksista ja sit tulee palstamamma Terttu Äetsästä ja ilmoittaa täten mitätöivänsä kaiken koska naapurin imetetyllä kakaralla oli yks korvatulehdus enemmän kun omalla korvikemussulilla.
Kolme lasta, 3 kuukautta on pisin aika mitä olen imettänyt.
Minusta on jotenkin luonnotonta imettää pelkästään sinne puoleen vuoteen, vaikka muuten olenkin imettänyt 6,5 - 13 kk.
Esikoista imetin 4kk, aloitin soseet ja imetys loppui.
Toinen vauva söi osittain tissiä 2kk. Lopetti itse, kun tiesi saavansa tuttipullosta nopeammin.
Kolmas vauva on syönyt tissiä nyt 10kk, soseet aloitin 4kk:n iässä.