Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oi ei, plussa tuli ja uusi työ alkamassa syksyllä, mitä teen?

Vierailija
15.06.2012 |

Ennestäänkin on lapsia, jotka alottamassa päiväkodissa nyt syksyllä. Itse sain vakkariviran, ja nyt sitten huolimattomuuttamme uusi lapsi tulollaan. Mikäli siis kaikki menee hyvin, tosi aikaista vielä.

Tämä oli kyllä toiveissa, mutta vasta jonkin ajan päästä. Itse olemme iloisia "yllätyksestä", mutta mites työ..? hui, hirvittää kertoa siellä. Uusi paikka, uudet työkaverit, uusi pomo. olin mielissäni menossa kyllä, ja menen toki nytkin, mutta heti alkuun on tällaisia uutisia.

Mitä teen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkäisy unohtuu kummasti juuri, kun uusi työpaikka on varmistumassa.

Hirvittäisi minuakin. Kai työnantajalla nyt on oikeus olettaa, että edes jonkun aikaa pysyisi työpaikassaan, kun sellaisen on saanut.

Vierailija
2/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei tule aikataulutettuina, joten ole iloinen, että pieni on teille tulossa!

Työt järjestyvät aina.

Odota nyt alkuviikot, ne kriittisimmät ohitse, sinun ei vielä todellakaan tarvitse kertoa henkilökohtaisesta tilanteestasi työpaikalla.

Miksi muuten olisi luotu äitiä ja raskaana olevia suojaamaan erilaisia lakeja?

Onnea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaan ollut tarkoitus. Koitettiin laskeskella varmoja päiviä, mutta ei ilmeisesti osuttu niihin. En tiedä mitä tehdä. Toisaalta haluan olla reilu, ja voisin soittaa töihin jo nyt ja kysyä mitä ovat mieltä. Toisaalta taas minulla on ollut aiemminkin keskenmenoja, ja mistä sitä tietää vaikka tulisi kohtukuolema. Ja taas työpaikka on hyvä ja alani päteviä ihmisiä on tarjolla vain vähän, ehkä heilläkin olisi siis intresseissä pitää minut listoilla ja laittaa tilanne sijainen.

Tuntuu kurjalta työpaikkaa kohtaan, mutta en tiedä mitä tehdä. Jos olisi varmuutta raskauden jatkumisesta, voisin saman tien jäädä vain kotiin. Toisaalta taas aiempien lasten tuet ovat olleet tosi pienet, koska jäin opiskeluista suoraan kotiin, niin olisi kyllä kiva saada edes vikan lapsen kohdalla vähän suurempaa päivärahaa.

ap

Vierailija
4/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosiaan ollut tarkoitus. Koitettiin laskeskella varmoja päiviä, mutta ei ilmeisesti osuttu niihin. En tiedä mitä tehdä. Toisaalta haluan olla reilu, ja voisin soittaa töihin jo nyt ja kysyä mitä ovat mieltä. Toisaalta taas minulla on ollut aiemminkin keskenmenoja, ja mistä sitä tietää vaikka tulisi kohtukuolema. Ja taas työpaikka on hyvä ja alani päteviä ihmisiä on tarjolla vain vähän, ehkä heilläkin olisi siis intresseissä pitää minut listoilla ja laittaa tilanne sijainen.

Tuntuu kurjalta työpaikkaa kohtaan, mutta en tiedä mitä tehdä. Jos olisi varmuutta raskauden jatkumisesta, voisin saman tien jäädä vain kotiin. Toisaalta taas aiempien lasten tuet ovat olleet tosi pienet, koska jäin opiskeluista suoraan kotiin, niin olisi kyllä kiva saada edes vikan lapsen kohdalla vähän suurempaa päivärahaa.

ap

ap:n tarkoitus käy tässä ilmi, korkeampi päiväraha ja silti saa olla kotona.

Harmi vaan, kun työmarkkinoilla riittää ihmisiä, jotka todella haluavat tehdä töitä eikä järjestää ikäviä ylläreitä työnantajalle.

Vierailija
5/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä syksyllä uuteen duuniin ja sitten myöhemmin pitää jäädä äityslomalle kuten tasan kaikki muutkin äidit tekevät...

Vierailija
6/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkitua tieten tahtoen raskaaksi. aikaisemmin ei raskautuminen ole ollut meille helppoa, vaan vaatinut paljon aikaa. Mutta kieltämättä, nyt KUN tuo työ on jo sovittuna ja näin on käynyt, on aika korkea kynnys ilmoittaa etten tulekaan ja jäädä pienille rahoille. Varsinkin kun syksyyn on enää niin vähän aikaa ja heilläkin on varmasti hankaluutta hankkia siihen ketään muuta.

Meidän taloudelle tuo olisi suuri helpotus, mutta ei tätä sen takia olla tehty.

Kiitos onnitteluista, tuntuu vielä tosi utopistiselta koko ajatus. Mutta hymyilyttää. :)

ap

Vierailija
7/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä kantaa - kaikkea kun ei voi itse suunnitella, niin go with the flow :)...

(eli nauti raskaudestasi ja elä elämääsi päivä kerrallaan!)

Vierailija
8/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt heti mene kertomaan raskaudesta. Sitten Joulukuun tienoilla kannattaa viimeistään kai kertoa.. Mutta onnea nyt vain!

Muista että Suomessa ei saa raskauden takia erottaa töistä.

Jos on tulossa koe-aika, älä missään nimessä kerro ennen koeajan päättymistä!! Koska silloin saattavat toki keksiä jonkun tekosyyn erottamiseksi..

Vierailija
9/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on joulukuun alkuun. Mutta olen aivan satavarma, että raskaus näkyy ennen sitä. Multa on aikaisemmissa lapsissa kysytty jo rv 12 oonko raskaana. Että piilotteluun en voi alkaa, siitä ei tule mitään.

Tyhmää tai ei, näin nyt kävi ja keskeytystä en edes harkitse, vaikka työnantajaa harmittaisikin.

ap

Vierailija
10/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi samalla tavalla. Tai ei ihan, mutta melkein. Olimme yrittäneet kolmatta lasta jo pidempään, onnistumatta. Samalla kärsin aika pahasta työstressistä ja tein ajatustyötä sen suhteen, jos hakisinkin uutta työpaikkaa. Koska raskaus ei ollut onnistunut kovasta yrityksestä huolimatta, koin että mulla on oikeus miettiä myös muuta elämää eikä vain odottaa, jos tulen raskaaksi. Toisaalta en halunnut lopettaa vauvapuuhiakaan, koska biologinen kello tikitti, mikään nuori en enää ole.

No, tuli sitten sellainen työpaikka auki, jota en voinut jättää hakematta. Hain, kävin haastattelussa. Yritetiin samalla vauvaa. Haastattelun jälkeen taas mekat alkoi. Meni kuukausi, sain puhelun, että minut on valittu. Sovimme aloitusajankohdan (puhelusta 3kk eteenpäin silloisen työni takia). Samaan aikaan alkoi menkat. Ja nämä oli sitten viimeiset, jotka tuli. Raskauduin siitä kierrosta.

Ilmoitin uudelle työpaikalle raskaudesta noin kuukautta ennen kuin aloitin, silloin olin rv 10 kieppeillä muistaakseni. Vastaanotto oli yllättävänkin positiivinen.

Nyt olen jäämässä pian äitiyslomalle, enkä ole kokenut minkäänlaista ongelmaa aiheuttaneeni kenellekään, enkä kanna syyllisyyttä. Työpaikka odottaa äitiysloman jälkeen. Koen, että mut valittiin pidenmmän ajan työntekijäksi, eikä minkään puolenvuoden tai vuoden tähtäimellä. Mulla on työvuosia vielä jäljellä, ehdin antaa ison panoksen työnantajalle.

Vierailija
11/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en kertoisi kyllä pomolle. Jos joku kysyisi, niin sitten sanoisin että juu olen raskaana ja hymyilisin :) Mutta älä ihmeessä nyt kerro! :) Kyllä se pomo käsittää ihan varmasti asian. :) Menet sitten takaisin äippäloman jälkeen töihin :)

Vierailija
12/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin koen, että minut valittiin pitkän ajan tähtäimellä tähän työhön. Alueella ei tosiaan ole alani päteviä työntekijöitä jonoksi asti, ja asun täällä varmaan eläkeikään asti. Joten ehdin kyllä olla töissä vielä kauan.

Kunpa kaikki menisi hyvin, asia otettaisiin iloisena vastaan ja vauva syntyisi terveenä maailmaan. Minun viimeinen vauvani, aika ihanaa.

ap

Vierailija
13/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et viela kerro mitaan. Et ainakaan soittele sinne ja kysy mielipiteita. Jos pomo kysyy jotain vastaat vaan iloisesti etta ei ole mitaan kerrottavaa.

Kerrot sitten kun koeaika on ohi. Toki taytyy ilmoittaa ennen aitiysloman alkua, oliko se min. 6vkoa ennen.

Vierailija
14/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et viela kerro mitaan. Et ainakaan soittele sinne ja kysy mielipiteita. Jos pomo kysyy jotain vastaat vaan iloisesti etta ei ole mitaan kerrottavaa.

Kerrot sitten kun koeaika on ohi. Toki taytyy ilmoittaa ennen aitiysloman alkua, oliko se min. 6vkoa ennen.

jonka ap kertoo päättyvän joulukuussa? Kun hänen aiemminkin on huomattu olevan raskaana jo rv 12:lla. Ei kai ne sokeita ole siellä uudessakaan paikassa....

Ja asiasta vielä: meille valittiin melkein vuosi sitten eräs pätevä ja kokenut työntekijä, joka halusi olla vielä vuoden hoitovapaalla. Samoista hakijoista valittiin sitten vastavalmistunut vuodeksi sijaistamaan ja hänkin otti työn tyytyväisenä vastaan, vaikka se on vain pätkä. Syksyllä on nyt sitten vaihto. Kyllä se onnistuu sullakin!

Vierailija
15/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin äiti, ei silti tarvitse pöljä olla. Ei myöskään niin nöyrä ja alistuva, että työlait ovat täynnä pykäliä tuollaisten suojelemiseksi.

Tietenkin sinä menet siihen työhön. Voi olla ettei ole enää tarjolla edes pätkää, saati sitten vakipaikkaa kun se aika koittaa.

Reilua työnantajan kannalta on se, että kerrot heti aluksi, että näin kävi ja hän voi varautua ajoissa hankkimaan toisen henkilön tilallesi.

Vierailija
16/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin äiti, ei silti tarvitse pöljä olla. Ei myöskään niin nöyrä ja alistuva, että työlait ovat täynnä pykäliä tuollaisten suojelemiseksi.

Tietenkin sinä menet siihen työhön. Voi olla ettei ole enää tarjolla edes pätkää, saati sitten vakipaikkaa kun se aika koittaa.

Reilua työnantajan kannalta on se, että kerrot heti aluksi, että näin kävi ja hän voi varautua ajoissa hankkimaan toisen henkilön tilallesi.

Vierailija
17/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä ehtii kyllä tehdä ja työnantajat harvoin mielissään lapsesta. Jos työnantajilta kysyy, niin ei tähän maahan uusia lapsia juuri syntyisi.

Raskaus varmasti näkyy ennen koeajan loppua, mutta kannattaa muistaa, ettei koeajallakaan saa irtisanoa mielivaltaisesti. Raskaus ei siis todellakaan kelpaa syyksi - viisas työnantaja ei myöskään uskalla keksiä tuossa tilanteessa tekosyytä.

Mainitsit, että sait viran - eli tarkoittanet tätä? Vaikea uskoa, että julkisella puolella kukaan näkee sitä vaivaa, että purkaa työsopimuksen tuosta syystä.

Onnea raskaudesta ja uudesta työpaikasta. Elät ns. ruuhkavuosia, mutta selvitä kyllä.

Oscar.

Vierailija
18/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat tietysti työn vastaan mutta ilmoitat heti ensimmäisenä päivä lähimälle esimiehelle että näin on asiat; muille en kertoisi.

Samalla kertoisin esimeihelle alustavia suunnitelmia äitiysloman ja hoitovapaan suhteen. Eli jos tiedät että haluat jäädä 3 vuodeksi kotiin niin on reilua kertoa suunnitelmista koska on aivan eri palkata sijainen äityisloman ajaksi tai 3 vuodeksi.

Jos taas ajattelen jääväsi 3 vuodeksi kotiin niin kyllä itse miettisin että kannattaako odottaa töiden aloitus vai ilmoittaa jo nyt. Irtisanoa koeajalla ei saa raskaudesta joten jos hoidat työsi hyvin ja kyseessä on yhtään isompi yritys niin tuskin ottavat riskin ja irtisanovat koeajalla olevaa raskaana olevaa naista.

Mutta luottamus on kaiken a ja o. jos et sinä kerro vaan annat "kehon puhua puolestaan" niinkun joku idiootti täälläkin vinkkasi niin sitten ei luottamusta ja arvostusta ole odottettavissa sunkaan suuntaan.

Kyllä esimiehet ovat raskauksia ja sijaisia tottuneet näkemään, raskaus on positiivista ja mukavaa mutta jos se lyödään naamalle tai ei kerrota niin silloin tulee luottamuspula joka voi johtaa irtisanomishalusin koeaikalaisellekin.

Ja jos kertomisen jälkeen irtisanotaan niin sitten ei olisi ollut perheellisen työ kuitenkaan :)

Vierailija
19/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sun kaltaiset naiset pilaa kaikkien naisten työllistymismahdollisuuksia! On tuokin kuvio monta kertaa nähty, härskeimmillään ämmä on ollut jo työpaikkahaastattelussa raskaana, vaihtanut vaan isompipalkkaiseen hommaan. Ja sitten seuraava ilmoitus onkin äitiysloma.

Äläkä länkytä "vahingosta!" Aikuisen ihmisen pitäisi jo ymmärtää, miten niitä lapsia tulee. Voiko kukaan olla niin idiootti, että luottaa joihinkin varmoihin päiviin?

Kiitti vaan tästäkin, olet mukana vetämässä naisia takaisin sinne 50-luvulle. Jotkut meistä haluaisivat nimittäin edetä uralla ja panostaa työhön ilman mitään hidasteita (siis lapsia). Mutta vaikeapa lienee työnantajan luottaa siihen, että toi on tosiaankin täällä töitä tekemässä eikä keräämässä massia kotona makaamiseen.

Oikeesti, mä inhoan kaltaisiasi itsekkäitä ämmiä.

Vierailija
20/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, sun kaltaiset naiset pilaa kaikkien naisten työllistymismahdollisuuksia! On tuokin kuvio monta kertaa nähty, härskeimmillään ämmä on ollut jo työpaikkahaastattelussa raskaana, vaihtanut vaan isompipalkkaiseen hommaan. Ja sitten seuraava ilmoitus onkin äitiysloma.

Äläkä länkytä "vahingosta!" Aikuisen ihmisen pitäisi jo ymmärtää, miten niitä lapsia tulee. Voiko kukaan olla niin idiootti, että luottaa joihinkin varmoihin päiviin?

Kiitti vaan tästäkin, olet mukana vetämässä naisia takaisin sinne 50-luvulle. Jotkut meistä haluaisivat nimittäin edetä uralla ja panostaa työhön ilman mitään hidasteita (siis lapsia). Mutta vaikeapa lienee työnantajan luottaa siihen, että toi on tosiaankin täällä töitä tekemässä eikä keräämässä massia kotona makaamiseen.

Oikeesti, mä inhoan kaltaisiasi itsekkäitä ämmiä.

Naiset ei saisi hankkia lapsia kun jotku haluaa tehdä uraa. Et säkään mun suosikkilistalle mahdu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan