Antaisitko lapsesi (tapaturmainen kuolema)elimet elintenluovutukseen?
Kommentit (72)
Jos ajattelee toisin, on tunnekylmä ihminen, eikä sovellu vanhemmaksi. Piste.
... jos muutetaan kauemmaksi, olisi ikävää jättää lapsen hautapaikka kauas. Antaisin elimet, ksoka järki sanoo niin ja myötätunto muita kohtaan, mutten tahtoisi miettiä, miltä lapsi sen jälkeen näyttää.
osa lapsestani eläisi silloin vielä. Hirveä ajatus, nousee kyyneleet silmiin.
kuin muutenkin ruumiinavauksen jälkeen. Siististi ne elimet otetaan. Mä antaisin kyllä ottaa elimet, koska niiden kautta moni muu lapsi ehkä saisi elää.
Mitä järkeä olisi tuhkata elimiä, joilla voidaan pelastaa jonkun lapsen henki.
Ehkä (toivottavasti) joku kuitenkin onnistuisi minut suostuttelemaan luovutukseen.
Itselläni on elintenluovutustestamentti. Viekää vaikka kaikki. Jotenkin vaan lasten kohdalla tuntuu vaikealta ajatella edes kuoleman mahdollisuutta, saati sitä, että ruumista alettaisiin silpoa ja paloitella pitkin maailmaa.
Ja kyllä ihan takuulla kampanjoisin suureen ääneen elinten luovutuksen puolesta, saattaisin jopa mustan pörssin puoleen kääntyä, jos omat lapset olisivat tarpeessa ja saamapuolella.
Kyseessä on todella vaikea asia ja hyvä, että siitä puhutaan ja sitä kukin omalla kohdallaan pohtii.
Vaikea tietenkin sanoa miten oikeasti ajattelisin, jos tilanne tulisi kohdalle. Omani antaisin ilman muuta.
Kuollut ei enää tarvitse omiaan. Mutta elimillä voisi pelastaa monta elämää ja elämänlaatua.
Oksettaa ihmisten itsekkyys.
Edes kuolleena eivät halua luopua hyödyttömistä elimistään, joilla voisi pelastaa toisen hengen.
Ihmisen käyttö varaosavarastona on vastoin eettisiä periaatteitani.
periaattesi ovat perseestä. Miksi pyyhit perseesi muitten kärsimyksillä vaikka voisit parantaa monen elämänlaatua tai pelastaa elämän elimien luovutuksella?
Entäs jos oma lapsesi voisi saada uuden elämän mutta jonkun "eettiset periaatteet" tms paska estävät sen?
perseestä ovat sinun kaltaisesi suvaitsemattomat ihmiset, jotka eivät hyväksy muiden "paskoja" periaatteita.
Ja kyllä, hyväksyisin tietenkin sen, että lapseni tai itse en voisi elintä saada henkilöltä, joka on luovutuksen kieltänyt. Sånt är livet!
kuolleena useamman vuodan. olen , erittäin kiitollinen luovuttajalle. tietenkin, itsekin luovuttaisin, ja olen tuota mieltä ollut jo yli 20 vuotta. on upeaa nähdä tässä ketjussa, miten positiiviesti suhtaudutaan elinluovutuksiin.. näinkin ikäviä asioita on erittäin tärkeää pohtia, siinä vaiheessa kun asia tulee kohdalle on asiaa vaikea ajatella ja päättää. töyttäkää siis kaikki elinluovutuskortti, vaikkakin elintenkäyttö on mahdollista ilman tuota korttiakin, jos tiedetään että kuollut ei ole vastustanut elinluovutusta eläessän
mielestäni elinluovutuksessa on kuitenkin kyse omatunnon asiasta, josta mielestäni tulisi olla oikeus kieltäytyä. Ihmisillä on erilaisia syitä.
Mielenkiintoista olisi kuulla myös siitä, miten kehtaisivat itselleen tai lapselleen ottaa vastaan luovutetun elimen.
Elimet kaivetaan ulos ja viipaloidaan ja tutkitaan, onko se muka jotenkin kivempi ajatus kuin elinluovutus, jossa elimet irrotetaan leikkaussalissa siististi ja ommellaan paikat kiinni.
periaattesi ovat perseestä. Miksi pyyhit perseesi muitten kärsimyksillä vaikka voisit parantaa monen elämänlaatua tai pelastaa elämän elimien luovutuksella?
Entäs jos oma lapsesi voisi saada uuden elämän mutta jonkun "eettiset periaatteet" tms paska estävät sen?perseestä ovat sinun kaltaisesi suvaitsemattomat ihmiset, jotka eivät hyväksy muiden "paskoja" periaatteita.
Ja kyllä, hyväksyisin tietenkin sen, että lapseni tai itse en voisi elintä saada henkilöltä, joka on luovutuksen kieltänyt. Sånt är livet!
että kieltäytyy luovuttamasta itselleen/lapselleen jo tarpeettomia elimiä, joilla voitaisiin pelastaa jonkun henki? Ja mieluummin mädännyttää ne elimet sitten haudassa tai polttaa ne? Miten se on voi olla eettinen periaate? Et taida ymmärtää koko sanan merkitystä.
Mun on vaikea ymmärtää syitä, millä perusteella joku kieltäytyisi? Voisiko joku selittää ja valaista ajatusmaailmaanne?
jonkun henkilön mielestä aivokuolleeksi määritelty ei ole kuollut, jos sydän lyö. Ja hän voi silloin kokea surmaamiseksi sen, jos elimiä aletaan irrottaa. Esim tällainen syy voi olla yksi, minkä takia joku kieltäytyy.
Entäs jos oma lapsesi voisi saada uuden elämän mutta jonkun "eettiset periaatteet" tms paska estävät sen?perseestä ovat sinun kaltaisesi suvaitsemattomat ihmiset, jotka eivät hyväksy muiden "paskoja" periaatteita.
että kieltäytyy luovuttamasta itselleen/lapselleen jo tarpeettomia elimiä, joilla voitaisiin pelastaa jonkun henki? Ja mieluummin mädännyttää ne elimet sitten haudassa tai polttaa ne? Miten se on voi olla eettinen periaate? Et taida ymmärtää koko sanan merkitystä.
Että tämä kommentoija "eettisine periaatteineen" olisi vastauksensa perusteella kuitenkin ottamassa itselleen ja lapselleenl luovutetun elimen, mikäli tarve olisi. Aikamoinen ristiriita.
jota ei voisi muuttaa.
"Annan elimeni sellaiselle, joka on velvollinen kuollessaan itsekin luovuttamaan elimen"
Ala-ikäisiä tämä ei koskisi.
En suostuisi lovuttamaan mitään elintäni sellaiselle ihmiselle joka itse ei suostuisi luovuttamaan.
Ja itse olen tehnyt elintenluovutustestamentin
ottavat itselleen ja perheelleen kaiken minkä saavat, mitään ei kuitenkaan itse olla valmiita antamaan...
Sellaista on elämä! Sanoisin, että sellaista on, kun on pissipäässä!
musta olis kanssa mielenkiintoista kuulla miksi joku ei antaisi?
kuolleena useamman vuodan.
olen , erittäin kiitollinen luovuttajalle.
tietenkin, itsekin luovuttaisin, ja olen tuota mieltä ollut jo yli 20 vuotta.
on upeaa nähdä tässä ketjussa, miten positiiviesti suhtaudutaan elinluovutuksiin..
näinkin ikäviä asioita on erittäin tärkeää pohtia, siinä vaiheessa kun asia tulee kohdalle on asiaa vaikea ajatella ja päättää.
töyttäkää siis kaikki elinluovutuskortti,
vaikkakin elintenkäyttö on mahdollista ilman tuota korttiakin, jos tiedetään että kuollut ei ole vastustanut elinluovutusta eläessän