Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ensimmäinen kesätyöpaikkasi, vuosi ja palkka!

Vierailija
05.06.2012 |

No niin, gallupia pystyyn. Minä olin suht vanhana, 18 vuotta täyttäneenä jo erään laitoksen keskuskeittiöllä kaksi viikkoa tiskaamassa. Palkkaa kilahti 200 euroa/2 viikkoa (6 h/päivä) eli elon laskuopin mukaan noin 3,3 euron tuntipalkka! Kyllä lämmitti mieltä!

Mitäs muut?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivän jälkeen yleensä vitutti, koska

-työ oli kiireistä ja rankkaa, mutta ei mielekästä

-haisin koko ajan siltä saatanan ranskalaisrasvalta

-työhön perehdytys oli olematonta, joten kaikki asiat piti oppia kantapään kautta niin, että pomo/duunikaverit huutavat, kun en taaskaan osannut asiaa, jota en voinut tietää ennen kuin joku sen minulle kertoo

-kenkäni pöllittiin taukohuoneesta ekalla viikolla, koska työnantajalla ei ollut tarjota kaikille lukollista kaappia tavaroiden säilytykseen työpäivän ajaksi

-mcduunaria kytättiin koko päivä, ilmeisesti koska töissä oli niin paljon ekassa duunipaikassa olevaa jengiä, jolle ei ollut kotona opetettu, mitä töissä olon pitäisi tarkoittaa

-kymmenen tunnin panostuksesta (8h työpäivä, josta 30 minuuttia palkatonta ruokista ja tunti ennen ja jälkeen töiden matkoihin ja työvaatteiden vaihtoon) jäi käteen verojen ja muiden maksujen jälkeen noin 40 euroa.

-jokaiseen sairaspäivään vaadittiin lääkärintodistus, joka piti hakea työpaikkalääkäriltä, jonka vastaanotto oli toisella puolella kaupunkia yli tunnin matkan päässä himastani

-ravintola-alan tesin mukaan työvuorolistaan voi laittaa yövuoroa seuraavalle päivälle päivävuoron

Vierailija
22/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittiöapulaisena, taisin olla 14-15-vuotias. Palkka oli sen tonnin markoissa, tuntui tietysti hirmu isolta rahalta mutta eihän siitä tuntipalkaksi paljoa jäänyt. :) Mukavaa oli kuitenkin, esimiehenä oli perhetuttu ja ei teetetty mitään liian raskasta/vaikeaa sen ikäiselle.

Yhtään en kyllä muista mitä niillä rahoilla ostin, taisin panna siis säästöön. Myöhemmin sillä säästösummalla maksettiin vuokratakuu ja sänky omaan kämppään. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallifirmassa sekalaisia hommia & lomatuurauksia n. 6000mk kuussa, seuraavana kesänä melkein 7000mk.

Vierailija
24/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupungin sosiaalivirastossa olin sisälähettinä 80-luvun puolenvälin jälkeen, ekan kerran 16-vuotiaana. Palkka oli jotain 4000 markan paikkeilla kuussa.

Järkyttävää hommaa se oli, töitä oli max kolmeksi tunniksi päivässä vaikka tein ylimääräistäkin. Jengi lähetteli kansioita viereiseen huoneeseen tai parin huoneen päähän käytävän varrella. Ja kaikki työpäivät alkoivat heillä ylimääräisellä puolen tunnin kahvitauolla.

Vierailija
25/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005, liksa oli muistaakseni 7,5e/h

Vierailija
26/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pakko kertoa mun parhaasta kesätyöpaikasta: hammastahnan pakkaamista Helsingissä vuonna 1989. Tein aika reippaasti ylitöitä ja tienasin kahdessa kuukaudessa 30000 markkaa. Se oli ihan hiton iso raha siihen aikaan tuon ikäiselle! Ja mulla meni aika monta vuotta ennen kuin seuraavan kerran pääsin samaan kuukausiansioon.

Vierailija
27/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka oli 28mk/h ja kuukaudessa tuli reilu 4000mk brutto. Neljäntenä vuotena samassa paikassa sain sitten palkankorotuksen ja palkka oli 32mk/h

Vierailija
28/28 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiaana, palkka muistaakseni 1650 mk/kk. Vuosi on ollut 1982.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan