Työnantaja kostaa sairauspoissaoloistani
Mulla 10kk työssäoloaikana 4kpl 2-5vrk mittaisia sairauspoissaoloa eli pari keuhkoputkentulehdusta, keuhkokuume ja vatsatauti (työ nuorten parissa), kaikista lääkärintodistus.
Nyt työnantaja kostaa ilmoittamalla etten saa heiltä enää töitä sairauspoissaolojeni vuoksi.
Otin jo yhteyttä liittoon ja pääluottamusmieheen, kuulema laitonta tuollainen ja selvittelevät asiaa.
Olen lievästi sanottuna pöyristynyt.
Kommentit (53)
Juttelin tuossa hyvän tovin liiton edunvalvonnan edustajan kanssa ja tilanne on nyt se, että välitän hälle tuon sähköpostin jonka työnantajalta sain ja jossa hän pulisee sairauspoissaoloistani (ne hurjat 4kpl ja kuitenkin n.150hlön kanssa päivittäin olin tekemisissä joten tartuntalähteitä riitti) ja hän pistää asiaa eteenpäin+ottaa sen esille huomisessa liiton kokouksessa.
Pääluottamusmiehen yhteydenottoa odottelen, se siis tänään tai huomenna.
Voisin kuulema nostaa kunnianloukkaussyytteen, mutta en nyt sitä tässä aja vaan oikeellisuutta, sitä että työntekijää ei voi potkia siksi pois että hän pitää työntekijänä oikeuksistaan huolen tai siksi että hän sairastaa muutaman kerran vuodessa parikolme päivää.
ap
mutta tämä rähisevä tyyli, jolla tänne kirjoittelet kertoo karua kieltään yhteistyökyvystäsi :=
kertoo mielestäni suuttumuksesta jonka epäoikeudenmukainen irtisanominen aiheutti.Vai pitäisikö ap:n lähettää tästä hyvästä kukkia entiselle pomolleen:DD?Joka tapauksessa tuo syyn ilmoittaminen sähköpostilla oli kyllä ´moka työnantajalta,otapa ap liittoon yhteyttä.
Juttelin tuossa hyvän tovin liiton edunvalvonnan edustajan kanssa ja tilanne on nyt se, että välitän hälle tuon sähköpostin jonka työnantajalta sain ja jossa hän pulisee sairauspoissaoloistani (ne hurjat 4kpl ja kuitenkin n.150hlön kanssa päivittäin olin tekemisissä joten tartuntalähteitä riitti) ja hän pistää asiaa eteenpäin+ottaa sen esille huomisessa liiton kokouksessa. Pääluottamusmiehen yhteydenottoa odottelen, se siis tänään tai huomenna. Voisin kuulema nostaa kunnianloukkaussyytteen, mutta en nyt sitä tässä aja vaan oikeellisuutta, sitä että työntekijää ei voi potkia siksi pois että hän pitää työntekijänä oikeuksistaan huolen tai siksi että hän sairastaa muutaman kerran vuodessa parikolme päivää. ap
mutta tämä rähisevä tyyli, jolla tänne kirjoittelet kertoo karua kieltään yhteistyökyvystäsi :=
kertoo mielestäni suuttumuksesta jonka epäoikeudenmukainen irtisanominen aiheutti.Vai pitäisikö ap:n lähettää tästä hyvästä kukkia entiselle pomolleen:DD?Joka tapauksessa tuo syyn ilmoittaminen sähköpostilla oli kyllä ´moka työnantajalta,otapa ap liittoon yhteyttä.
kokoukseen tms. Liitossa on lakimies, joka ottaa asiaan kantaa.
Ja jokainen lakimies tietää, että suosituksena työntekijän ja esimiehen keskustelu, jos puolessa vuodessa oli yli 3 lyhyttä poissaoloa. Kyse on työhyvinvoinnista, ei kyttäämisestä.
Kunnianloukkauksen perusteet eivät täyty ap:n kertoman perusteella, koska kyseessä ei ole valheellinen tieto tai vihjaus tai muu halventaminen. Työnantaja on kertonut faktat eli ap sairastelee epätavallisen paljon eikä sitä voi pitää kunnianloukkauksena.
Juttelin tuossa hyvän tovin liiton edunvalvonnan edustajan kanssa ja tilanne on nyt se, että välitän hälle tuon sähköpostin jonka työnantajalta sain ja jossa hän pulisee sairauspoissaoloistani (ne hurjat 4kpl ja kuitenkin n.150hlön kanssa päivittäin olin tekemisissä joten tartuntalähteitä riitti) ja hän pistää asiaa eteenpäin+ottaa sen esille huomisessa liiton kokouksessa. Pääluottamusmiehen yhteydenottoa odottelen, se siis tänään tai huomenna. Voisin kuulema nostaa kunnianloukkaussyytteen, mutta en nyt sitä tässä aja vaan oikeellisuutta, sitä että työntekijää ei voi potkia siksi pois että hän pitää työntekijänä oikeuksistaan huolen tai siksi että hän sairastaa muutaman kerran vuodessa parikolme päivää. ap
kokoukseen tms. Liitossa on lakimies, joka ottaa asiaan kantaa.Ja jokainen lakimies tietää, että suosituksena Toisekseen se että 2 kouluikäisen ja lasten parissa työskentelevän sairaushistoria liki 1v ajalta sisältää 4 lyhyttä sairauslomakertaa ei todellakaan ole epätavallisen paljon.
Alalleni ei muutenkaan ole mitenkään tuntkua joten ehkäpä kannattaisi moitteeta työnsä hoitavista hlöistä pitää kiinni sen sijaan että tartutaan muutamaan sairasolopäivään tai siihen että hlö pitää oikeuksistaan kiinni.ap
työntekijän ja esimiehen keskustelu, jos puolessa vuodessa oli yli 3 lyhyttä poissaoloa. Kyse on työhyvinvoinnista, ei kyttäämisestä.
Kunnianloukkauksen perusteet eivät täyty ap:n kertoman perusteella, koska kyseessä ei ole valheellinen tieto tai vihjaus tai muu halventaminen. Työnantaja on kertonut faktat eli ap sairastelee epätavallisen paljon eikä sitä voi pitää kunnianloukkauksena.
työnantaja voi olla palkkaamatta henkilöä, jota ei halua. Kyllä niillä keinot ja lainkohdat siihen on.
Miehenkin työpaikalta pomo irtisanoo jatkuvasti ihmisiä, joita ei vaan tykkää. Onhan siinä toki joku karenssi, ettei samaan tehtävään voi palkata heti uutta jos työntekijän irtisanoo mutta noita karenssejakin on niin helppo kiertää vaikka palkkaamalla samaan tehtävään uusi työntekijä mutta toisella nimikkeellä.
Laki voi olla laki mutta todellisuudessa työntekijä voittaa mitään hyvin harvoin.
se millä perustein ei työtä jatketa onkin kokonaan toinen stoori. Se että myöntää syiksi sairauspoissaolot joiden määrä enemmänkin kuin lk ja maltillinen, on laitonta! ei ihmistä voi eikä saa rangaista siitä jos hän on pari kertaa flunssassa tai keuhko-ongelmissa ja kerran oksentaa ja ripuloi.
Ja kokonaan toinen juttu on tuo, että ilm odottavat että heidän perseitään vain nuollaan ja annetaan talsia yli vaikka ja miten vaikka syy olisi selvästi heissä=informaation puute eli työntekijä toiminut vajavaisen tiedon pohjalta!!
Minua neuvottiin laittamaan työpaikan "ylimmäle pomolle" viestiä että työsuojeluviranomaisiin otettu yhteyttä, usein kuulema kavahtavat jo sitä ja yllättäen löytyykin halua "neuvotella" :D
ap
työnantaja voi olla palkkaamatta henkilöä, jota ei halua. Kyllä niillä keinot ja lainkohdat siihen on.
Miehenkin työpaikalta pomo irtisanoo jatkuvasti ihmisiä, joita ei vaan tykkää. Onhan siinä toki joku karenssi, ettei samaan tehtävään voi palkata heti uutta jos työntekijän irtisanoo mutta noita karenssejakin on niin helppo kiertää vaikka palkkaamalla samaan tehtävään uusi työntekijä mutta toisella nimikkeellä.
Laki voi olla laki mutta todellisuudessa työntekijä voittaa mitään hyvin harvoin.
Työnantajahan ei aio palkata häntä uudestaan. Aivan eri asia.
"Todisteeksi kelvannee paremmin kuin hyvin kys firman työntekijältä saamani sähköpsti allekirjoituksineen päivineen", kirjoitti ap.
Eikä ap ollut saanut potkuja vaan ilmoituksen, ettei häntä palkata enää uudestaan.
Yrittäisitte pitää faktat faktoina!
se millä perustein ei työtä jatketa onkin kokonaan toinen stoori. Se että myöntää syiksi sairauspoissaolot joiden määrä enemmänkin kuin lk ja maltillinen, on laitonta! ei ihmistä voi eikä saa rangaista siitä jos hän on pari kertaa flunssassa tai keuhko-ongelmissa ja kerran oksentaa ja ripuloi. Ja kokonaan toinen juttu on tuo, että ilm odottavat että heidän perseitään vain nuollaan ja annetaan talsia yli vaikka ja miten vaikka syy olisi selvästi heissä=informaation puute eli työntekijä toiminut vajavaisen tiedon pohjalta!! Minua neuvottiin laittamaan työpaikan "ylimmäle pomolle" viestiä että työsuojeluviranomaisiin otettu yhteyttä, usein kuulema kavahtavat jo sitä ja yllättäen löytyykin halua "neuvotella" :D ap
työnantaja voi olla palkkaamatta henkilöä, jota ei halua. Kyllä niillä keinot ja lainkohdat siihen on. Miehenkin työpaikalta pomo irtisanoo jatkuvasti ihmisiä, joita ei vaan tykkää. Onhan siinä toki joku karenssi, ettei samaan tehtävään voi palkata heti uutta jos työntekijän irtisanoo mutta noita karenssejakin on niin helppo kiertää vaikka palkkaamalla samaan tehtävään uusi työntekijä mutta toisella nimikkeellä. Laki voi olla laki mutta todellisuudessa työntekijä voittaa mitään hyvin harvoin.
Mikään laki ei pakota ketjuttamaan määräaikaisia työsuhteita! Vaikka työnantajalla olisi tismalleen samanlainen määräaikainen pesti avoinna, ei sinua tarvitse siihen ottaa sillä perusteella, että olet ollut ko. työnantajalla töissä. Ei ole laitonta ottaa määräaikaista työntekijää yhteen ainoaan määräaikaiseen työsuhteeseen.
Voit laittaa vaikka mitä viestejä vaikka mihin, mutta edelleenkin työnantaja saa ihan itse päättää, kenet palkkaa ja ketä ei. Siihen ei työsuojeluviranomaisilla ole mitään sanomista.
Ei se ole kosto, että ei palkkaa jatkuvasti sairastelevaa töihin. Työnantajan kun ei ole pakko ottaa sitä, joka harvoin tulee töihin jos voi valita sen, joka on luotettava ja varma työntekijä.
10 kk aikana 8 - 20 vrk poissaolot on aika paljon.
Minä kun en ole missään sanonut etteikö työnantaja saisi ihan itse päättää kenet palkkaa!
Sen sijaan olen sanonut, että se syy ei saa olla ihan mikä vain, juurikin työntekijänkin oikeusturvan ym kannalta.
Ja se että vedotaan muutamaan hassuun sairaspoissaoloon joista työterveyden lääkärin todistus niin se ei käy laatuun eikä mihinkään oikeustajuun/turvaan ja piste.
Siinä on syy saamaani kehoitukseen ottaa yhteyttä lafkan pomoon ja mainita että asiaa tutkii nyt liittoni ja edunvalvonta ja pääluottamies ts työsuojeluviranomaiset.
ap
se millä perustein ei työtä jatketa onkin kokonaan toinen stoori. Se että myöntää syiksi sairauspoissaolot joiden määrä enemmänkin kuin lk ja maltillinen, on laitonta! ei ihmistä voi eikä saa rangaista siitä jos hän on pari kertaa flunssassa tai keuhko-ongelmissa ja kerran oksentaa ja ripuloi. Ja kokonaan toinen juttu on tuo, että ilm odottavat että heidän perseitään vain nuollaan ja annetaan talsia yli vaikka ja miten vaikka syy olisi selvästi heissä=informaation puute eli työntekijä toiminut vajavaisen tiedon pohjalta!! Minua neuvottiin laittamaan työpaikan "ylimmäle pomolle" viestiä että työsuojeluviranomaisiin otettu yhteyttä, usein kuulema kavahtavat jo sitä ja yllättäen löytyykin halua "neuvotella" :D ap
työnantaja voi olla palkkaamatta henkilöä, jota ei halua. Kyllä niillä keinot ja lainkohdat siihen on. Miehenkin työpaikalta pomo irtisanoo jatkuvasti ihmisiä, joita ei vaan tykkää. Onhan siinä toki joku karenssi, ettei samaan tehtävään voi palkata heti uutta jos työntekijän irtisanoo mutta noita karenssejakin on niin helppo kiertää vaikka palkkaamalla samaan tehtävään uusi työntekijä mutta toisella nimikkeellä. Laki voi olla laki mutta todellisuudessa työntekijä voittaa mitään hyvin harvoin.
Mikään laki ei pakota ketjuttamaan määräaikaisia työsuhteita! Vaikka työnantajalla olisi tismalleen samanlainen määräaikainen pesti avoinna, ei sinua tarvitse siihen ottaa sillä perusteella, että olet ollut ko. työnantajalla töissä. Ei ole laitonta ottaa määräaikaista työntekijää yhteen ainoaan määräaikaiseen työsuhteeseen.Voit laittaa vaikka mitä viestejä vaikka mihin, mutta edelleenkin työnantaja saa ihan itse päättää, kenet palkkaa ja ketä ei. Siihen ei työsuojeluviranomaisilla ole mitään sanomista.
Oletko valmis saamaasi turpaan? Jos haastat oikeuteen, tullaan todistamaan tuhanteen otteeseen, että olet huono työntekijä, paha ihminen ja ihan väärässä.
Jos itsetunto kestää ja olet vielä senkin jälkeen sitä mieltä, että kyseessä olivat sairaspoissaolot, anna mennä vaan.
Paitsi ehkä se kopissa työskentelevä konttorirotta jolla ei ihmiskontakteja=tartuntalähteitä esim influenssa/flunssa ym kausia ole nimeksikään.
Toisekseen sairauspäiviä ei ollut lähellekään 20kpl vaan n.13kpl (minulla on asiasta palkkatoimiston toimittama lappunen jossa kys pvät seisoo)ja se ei todellakaan ole paljoa jyvitettynä 10kk ajalle.
Työnantaja olisi myös voinut huomioida sen, että en lasteni vuoksi ollut poissa kuin 1x vaikka lain mukaan olisin sanautkin olla koska alle 10v kyseessä.
ap
Ei se ole kosto, että ei palkkaa jatkuvasti sairastelevaa töihin. Työnantajan kun ei ole pakko ottaa sitä, joka harvoin tulee töihin jos voi valita sen, joka on luotettava ja varma työntekijä.
10 kk aikana 8 - 20 vrk poissaolot on aika paljon.
ilmoitettiin yhteistyövaikeudet? Ei se sun ripulointias tarkoita. Kyllä työnantaja yleensä senverran fiksu on, että tietää mitä kannattaa laittaa syyksi, jos työnteko ei kelpaa.
missä sfääreissä ap leijailee. Normi tapaus on vuodessa n. 3 päivää pois. Ihan oikeasti sun jutuissa on niiiiiin selityksen maku ettei mitn rajaakaan
joten sut leimataan yhteistyökyvyttömäksi ja hulluksi kusipääksi, jonka jälkeen onkin kiva etsiä uutta duunia.
kourallinen muita firman työntekijöitä joilla samanmoisia kokemuksia ja joilla myöskin ne pääluottamusmiehet selvittelevät asioita ja jotka myöskin "yllättäen" hankalia työntekijöitä kun eivät ole vastaavia ongelmia nielleet kuin mitä itsekin olen kohdannut, mainittakoon nyt nuo informaatiopuutokset-ja katkokset joista sitten yritetty sakottaa työntekijä, ristiriitaisuudet puheissa ja ohjeistuksissa ja ne vaikuttaneet suoraan palkkaankin ym.ym
Meitä "yhteistyöongelmaisia" onkin sitten aika monta, katsotaan mitä lafka inisee kun yhdessä käymme asioiden kimppuun tätäkin suuremmassa mittakaavassa kuin nyt (liittoihin yhteydenotot, pääluottamismiesten yhteydenotot itse puljuun jne).
Aika erikoista kuinka käytte automaattisesti työntekijän kimppuun, toisaalta se kuvastaa tätä palstaa, sen henkeä ja kävijöitä mainiosti.
Tämä olkoon minun pisteeni tälle asialle täällä.
ap
Itse olen päivittäin tekemisissä noin 200 ihmisen kanssa (työpäivät) ja olen 3 vuoden aikana ollut 4 päivää sairaana. 13 päivää 10 kuukaudessa on paljon.
niin en kyllä enää kinkkaisi päästä takaisin ja en enää sinne päinkään katsoisi! Nokka eteenpäin ja menoksi, tuollaiset paskat paikat kannattaa unohtaa. Sääliksi käy, kuka sinne vielä jää roikkumaan!
kourallinen muita firman työntekijöitä joilla samanmoisia kokemuksia ja joilla myöskin ne pääluottamusmiehet selvittelevät asioita ja jotka myöskin "yllättäen" hankalia työntekijöitä kun eivät ole vastaavia ongelmia nielleet kuin mitä itsekin olen kohdannut, mainittakoon nyt nuo informaatiopuutokset-ja katkokset joista sitten yritetty sakottaa työntekijä, ristiriitaisuudet puheissa ja ohjeistuksissa ja ne vaikuttaneet suoraan palkkaankin ym.ym
Meitä "yhteistyöongelmaisia" onkin sitten aika monta, katsotaan mitä lafka inisee kun yhdessä käymme asioiden kimppuun tätäkin suuremmassa mittakaavassa kuin nyt (liittoihin yhteydenotot, pääluottamismiesten yhteydenotot itse puljuun jne).
Aika erikoista kuinka käytte automaattisesti työntekijän kimppuun, toisaalta se kuvastaa tätä palstaa, sen henkeä ja kävijöitä mainiosti.
Tämä olkoon minun pisteeni tälle asialle täällä.ap
eikä sillekään jos työnantaja ei halua uusia määräaikaista työsopimusta.