Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsen 7-vuotias kaveri on päivät yksin kotona (8-9h päivässä), onko se syy tehdä

Vierailija
05.06.2012 |

lastensuojeluilmoitus? Ja jos niin miksi/miksi ei?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, lapsi kyllä pärjää, kun on pakko. Ilman muuta, kun ei ole vaihtoehtoa.

Itse olin pelokas lapsi, pelkäsin yksi kotona. Oli todella lohdutonta olla päivät yksin...

Omat lapseni, kaksoset, ovat 10-v ja kyllä minä pitkinä päivinä vien heidät mummolaan hoitoon. Ovat toki pätkiä välillä kotona yksin/kaksin. Kun olin jossain välissä yh (kun lapset ykkösellä ja kakkosella), niin tottakai vein heidät kesäkerhoon, vaikka se maksoi. Jäi kesälomareissut tekemättä, mutta mitä ei tekisi lapsen turvallisuuden tunteen eteen?

Vierailija
42/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattilanpelto

5. kaupunginosa

Kaupunki Jyväskylä

Suuralue Kantakaupunki

Väkiluku 1071

Osa-alueet Seminaarinmäki, Mattilanpelto, Mattilanniemi

Postinumerot 40100, 40600

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä asuinalue ja tulotaso vaikuttanut asiaan? Meidän pihallamme oli 3 lasta ja kaikkia katsoi päivät naapuri. Tarjosi ruuan myös.

Minun perheeni asui Lounais-Suomessa maalaiskunnassa omakotitaloasuma-alueella. Minä ja siskoni olimme yksin päivät (sisko aloitti koulun -80 ja minä -83). Ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Kaikkien vanhemmat oli töissä. Me nukuimme pitkään, söimme aamupalaksi kaakaota ja pullaa, leikimme pihassa, piirtelimme, katsoimme telkkua sitten kun sieltä alkoi tulla ohjelmaa, lueskelimme ja söimme välipalaksi viiliä ja hedelmiä. Kun äiti tuli töistä, hän teki ruuan. Ihan samalla tavalla piti kouluvuoden aikana tulla tyhjään kotiin ja syödä itse välipalaa ja tehdä itse läksyt. Vanhemmat tulivat sitten muutaman tunnin päästä töistä kotiin. Ihan hengissä ollaan, vaikkei ollut edes kännyköitä. Paperilappu keittiön pöydällä riitti, jos lähti kotipihasta kauemmas, ja etukäteen sovittu sääntö, että viimeistään neljältä täytyy tulla kotiin syömään. Minusta tuntuu, että silloin luotettiin toisiin ja pärjäämiseen enemmän.

Eikä silloin tehty lastensuojeluilmoituksia siksi, että tenava kiukuttelee ja parkuu, vanhemmat huutaa ja riitelee. Se kuului elämään, kukaan ei mennyt rikki.

Nyt sossut ja yhteiskunta soitetaan hätiin jopa siitä, kun koulussa lapsi ei ole tarpeeksi sitä tai tätä, tai on aivan liikaa jotakin, tai mitä ihmeellisempiä syitä.. Jokainen rasahdus kirjataan lastensuojeluasiaksi. On todella vaikea tässä nykymaailmassa olla vanhempi, ja vielä vaikeampaa olla lapsi.

Vierailija
44/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, lapsi kyllä pärjää, kun on pakko. Ilman muuta, kun ei ole vaihtoehtoa. Itse olin pelokas lapsi, pelkäsin yksi kotona. Oli todella lohdutonta olla päivät yksin... Omat lapseni, kaksoset, ovat 10-v ja kyllä minä pitkinä päivinä vien heidät mummolaan hoitoon. Ovat toki pätkiä välillä kotona yksin/kaksin. Kun olin jossain välissä yh (kun lapset ykkösellä ja kakkosella), niin tottakai vein heidät kesäkerhoon, vaikka se maksoi. Jäi kesälomareissut tekemättä, mutta mitä ei tekisi lapsen turvallisuuden tunteen eteen?

Koska sinä olit arka ja pelokas, kaikki muutkin lapset ovat? Koska sinä et osannut ottaa itse voileipää ja maitoa kaapista, ei muutkaan osaa?

On hienoa, että lapset voi viedä hoitoon mummolaan. Minulla ei ole sitä mahdollisuutta.

On hyvä, jos lähistöllä on kesäkerhoa koko kesän ajaksi, sen ajan kun on töissä ennen lomaa ja lapset itsekseen kotona.

Minulla lapsi on tämän viikon kerhossa. Menee sinne itsenäisesti, koska minun nyt vaan on töissä oltava.

Ensi viikon, ja sitten heinäkuussa myös, on itekseen kotona, koska ei ole näitä kerhoja eikä avoimia puistoja.

Vierailija
45/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekään ei varmaan mielestäsi ole kaupunkia :-D

niin..en ihan kaupungiksi luokittelisi

Mattilanpelto

5. kaupunginosa

Kaupunki Jyväskylä

Suuralue Kantakaupunki

Väkiluku 1071

Osa-alueet Seminaarinmäki, Mattilanpelto, Mattilanniemi

Postinumerot 40100, 40600

Vierailija
46/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan mikään, ei ilmeisesti edes Meilahti tai Juhannuskylä (joka sijaitsee lähes Tampereen keskustassa).

Vierailija
47/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmilla alkoi loma vasta juhannuksesta. Käytiin aamulla puistossa, ja sit syötiin välipala ja pienin meni nukkumaan. Olin hyvin ylpeä kun vanhemmat anto mun tehdä tätä, en saanut mitään "palkkaa". Oli kiva olla avaimet kaulassa, ja leikkiä aikuista.

Vierailija
48/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut lapsista eli siihen aikaan perheissä oli useita lapsia -yleensä. Nyt on vähän eri asia jos on yksi lapsi ja jatkuvasti noin monta tuntia yksin. Se ei ole hyväksyttävää!

Ystäväni pieni koululainen oli joka päivä muutaman tunnin yksin kotona lukittujen ovien takana. Mahtoi olla mukavaa koulukiusatun lapsen tulla yksin kotiin ja olla siellä yksin.

Vierailija
49/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei pientä järjestetä leirille? Sukulaistyttöä hoitamaan? Kaverille? Kesäkerhoon? Jos vanhemmat pitävät 7-vuotiasta yksin kotona kaikki päivät viikkotolkulla, on kyllä vika vanhemmissa! Jotain täytyy keksiä, jos itse on töissä ja pieni lapsi yksin kotona. EI VAAN VOI JÄTTÄÄ YKSIN! Jos et keksi muuta, jätä sitten työt tekemättä.

Vierailija
50/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut lapsista eli siihen aikaan perheissä oli useita lapsia -yleensä. Nyt on vähän eri asia jos on yksi lapsi ja jatkuvasti noin monta tuntia yksin. Se ei ole hyväksyttävää!

Ystäväni pieni koululainen oli joka päivä muutaman tunnin yksin kotona lukittujen ovien takana. Mahtoi olla mukavaa koulukiusatun lapsen tulla yksin kotiin ja olla siellä yksin.

Mutta kyllä minulla kavereita oli. Ja kirjoja sai kirjastosta ihan ilmaiseksi.

Vierailija
51/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en edes muista alakouluvuosiltani (80-l.) olivatko kaverini kesäisin päivät yksin. Oma äitini oli perhepäivähoitaja, eikä minun ole juuri koskaan tarvinnut olla lapsena yksin kotona. Itse olen pitkään ollut kotiäitinä, mutta meillä on vielä sellainen luksus-tilanne (toisin kuin omassa lapsuudessani), että mummolat ovat naapurissa ja lähellä. Lapsen persoonasta riippuu paljon, mutta kyllä KAIKKENI tekisin, ettei pikkukoululaisen tarvitsisi olla yksin. Toki moni lapsena paljon yksin ollut on pärjännyt hyvin, mutta onpa sitä masennusta, ahdistusta sun muuta nykyaikuisilla silti paljon. Eli vaikka yksinolo ei VÄLTTÄMÄTTÄ aiheuta mitään hallaa, se VOI silti aiheuttaakin.

Vierailija
52/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin periaatteessa yksin tuon ikäisenä, mutta ei sillä ollut suurta väliä, koska oltiin päivät pihalla kaikkien muiden avainkaulalasten kanssa. Kaikki kesäpäivät oli samanlaisia, oli viikonloppu tai arki. Pelattiin polttopalloa ja muuta. Isompi kerrostaloalue. Muistan että säälin vähän kavereita jotka asuivat omakotialueilla, koska heillä ei ollut sitä samanlaista lapsilaumaa ympärillään. Nykyään sitä ei vissiin ole kenelläkään ja päivät istutaan pelaamassa pleikkaria ja ulkona käydessä pelätään että joku tulee juttelemaan jota äiti ja isä ei ole hyväksyny kaveripiiriin.

En tiedä miten oman lapsen kohdalla menee, on vielä pieni. Ehkä onni potkii ja olen työttömänä kunnes hän täyttää 18 v.

Vierailija
53/53 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy töissä, niin on varaa järjestää yhdelle lapselle hoitopaikka.7-vuotias on ehdottomasti liian pieni olemaan pitkiä päiviä yksin kotona. Itselläni on kolme lasta, olen ollut myös yksinhuoltajana ja tukiverkostoa ei ole. Silti olen käynyt koko ajan töissä ja järjestänyt lapsille hoitopaikan kesäksi - vaikka rahaa ei ole liiemmälti ollut. Se on järjestelykysymys ja tahdosta kiinni!

Miksi ei pientä järjestetä leirille? Sukulaistyttöä hoitamaan? Kaverille? Kesäkerhoon? Jos vanhemmat pitävät 7-vuotiasta yksin kotona kaikki päivät viikkotolkulla, on kyllä vika vanhemmissa! Jotain täytyy keksiä, jos itse on töissä ja pieni lapsi yksin kotona. EI VAAN VOI JÄTTÄÄ YKSIN! Jos et keksi muuta, jätä sitten työt tekemättä.