Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkoholin käyttö lapsen kanssa

Vierailija
04.06.2012 |

Missä menee sopivan raja, jos on lapsen kanssa kahdestaan. Voiko kymmenenkin alkoholiannosta olla ok 5-vuotiaan nukkuessa? Mitä, jos sammuu?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:10"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 12:30"]

Minusta on niin söpöä, kun ihmiset puolustelevat loppaamistaan erinäisillä keinoilla

'-juodaan viiniä, kun se on niin eurooppalaista, ei mee päähän

-juodaan sidukkaa, kun se on niin kevyttä, ei mee päähän

-juodaan vähän parempia juomia, ne ei mee päähän niinku sorbus ja muut halpisviinat

Ja todella, kuten tuolla aiemmin joku mainitsi. Minä aikuisena en jaksa katsoa kun aikuiset sönköttää kännissä. Ja näitä kännissä sönköttäjiä löytyy joka paikasta.Suomalaiset ovat todella loppasuita ja nyt vain keksineet hienoa, uusia tekosyitä juoda...kun me halutaan olla niin eurooppalaisia.

[/quote]

Hmm, eli sinusta on tosiaan ihan sama juoko sen pari lasillista/ilta vai pullollinen? Ihan heti ollaan kännissä ja aina on pakko juoda kaikki mitä talossa on? Onkohan sulla joku alkoholiongelma kun ajattelet noin?

[/quote]

En tiedä, miksi ihmisten on juotava niin paljon. Mutta humalaisia näkyy Suomessa aivan tajuttoman paljon. On juhlat tai päivälliskutsut tai sunnutai-iltapäivä, kännisiä ihmisiä näkyy ja sönköttää.

Mutta kaipa se teistä sitten onkin normaalia :O Itse olen vain ajatellut, että se on alkoholin liikakäyttöä, että päivällisillä muutama alkaa sönköttää tai tupaantuliaisilla ei mene montaa tuntia, kun ekat on jo kännissä jne..

Mutta mitäpä näistä tinkaamaan. Jos on tottunut olemaan humalassa, niin eihän se toistenkaan juominen pistä silmään, kun se on normaalia.

Onneksi ei tarvitse olla mistään aineesta riippuvainen ja puolustella sen käyttöä. Kun ei ole mitään tarvetta käyttää mitään ainetta rentoutumiseen.

[/quote]

Oletko todellakin sitä mieltä, että vaihtoehdot ovat joko 100% ilman alkoholia tai toisaalta sitten tuo humalassa heiluminen? Että mitään siltä väliltä ei ole olemassa?

Suomessakin on todellakin myös olemassa ihmisiä, jotka osaavat juoda sen lasillisen viiniä aterialla tai saunaoluen, ja siihen se myös jää. Näitä ihmisiä sinä et vain erota katukuvasta, joten ilmeisesti ilmeisesti oletat, että heitä ei ole olemassakaan..

[/quote]

On tietenkin olemassa. Mutta ihmeellisen paljon ihan tavalliset ihmiset ottavat kuppia minusta. Olin esimerkiksi eräillä illallisilla, minne oli kokoontunut eri kansallisuuksia. Aika moni pariskunnista näyttää nykyään ottavan mineraalivettä ruoan kanssa. Viiniä otti myös muutama pari. Mutta ne, jotka humaltuivat ja sönkkäsivät loppuillasta, olivat suomalaisia. Viiniä toki sai niin paljon kuin halusi, mutta tunsin mielessäni myötähäpeää, kun seurasin heidän "ruokajuomistaan". Katsoi heitä pitkiin moni muukin.

Kun menen käväisemään lähikaupassa sunnuntai-iltapäivänä, viereisellä terassilla istuu ihan normaalin oloisia miehiä ja naisia humalassa tupakka suussa roikkuen iltapäivällä. Erittäin omituista minusta. Monesti lapsia matkassa. Ja kyllä, ovat humalassa örinästä päätellen.

Monia muitakin esimerkkejä on suomalaisten alkoholinkäytöstä ja ne esimerkit eivät todellakaan ole mairittelevia. Ja se, mikä tässä korneinta on, on se, että jokainen, joka vetää örvit yli, väittää silti sitkeästi, että hän vain maisteli viiniä ja hallitsi tilanteen. En tiedä, johtuuko tämä siitä, että toleranssi on kasvanut ja ei huomata, että ollaan jo humalassa, vai valehteleeko ihmiset toisilleen.

On pakko sanoa tämä vanha klisee, mikä on ennenkin palstalla näkynyt, että esim. Ranskassa perheet syövät illalla ravintolassa ja siellä ei äiti heilu humalassa. Mutta Suomessa tätä näkyy, kun suomalaiset ovat illalla perheineen syömässä. Suomalainen mies varsinkin ja nykyään jopa nainenkin kaahottaa humalassa, vaikka lapset ovat matkassa.

[/quote]

Voi äiti maaria ja pari muuta tyttöä... Ihan samalla tavalla on näkynyt kännisiä ranskalaisia, italialaisia, jenkkejä kuin suomalaisiakin. Ihan turha kuvitella että vain suomalaiset ryyppäävät ja kukaan suomalainen ei hallitse alkoholinkäyttöään. Eniten tällä palstalla ärsyttää nämä yleistäjät...

Vierailija
62/75 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 18:53"]

Minä olen kasvanut alkoholistiperheessä, jossa juotiin ihan lasten edessä räkäkännit. Äiti itki ja oksenteli, isä kusi housuun ja oli joka ilta kannettava sänkyyn. Aina saatiin pelätä tuulellakäyviä vanhempia.

Itsekin sitten opettelin heidän juomatapansa. Pitkään ryyppäsin töistä huolimatta neljästi viikossa perskännit, ja tein juomisellani vahinkoa sekä itselleni että muille. Lopetin sitten juomisen kun aloin havahtua toimintaani. Nyt en juo ollenkaan, ikinä. Ravintolassa saatan tilata viinilasin, maistaa kielellisen ja jättää koskematta. Pelkään nousuhumalaa.

Haluaisin että lapseni kasvavat alkoholin suhteen kultaiseen keskitiehen. En halua heidän olevan kuin minä, joka pelkään ja kammoan alkoholia, mutten myöskään kuin vanhempani, joiden mielestä päivittäinen ryyppääminen on normaalia ja hyväksyttävää. Haluaisin opettaa lapseni siihen, että ruuan kanssa voi ottaa lasin viiniä eikä silti mitään pahaa tapahdu (puhumattakaan itseni tähän opettamisesta ;) ). Kuinka opettaa tämä kun ryyppääminen on tässä maassa niin hyväksyttyä? Kun humalaisille naureskellaan ja taputellaan selkään muistinsa juonutta/housuunsa paskonutta/päälleen oksentanutta?

Ai niin ja sellainen lisäys vielä että vanhempani - juopot - mieltävät oman juomisensa eurooppalaisiksi juomatavoiksi. He eivät näe eroa 20 oluen päiväannoksen ja parin viinilasillisen välillä. Isäni saattaa juoda yli puoli litraa brandya tunnin aikana ja verrata itseään konjakinmaistelijoihin. Sellaisia ovat alkoholistit.

[/quote]

Aatteles, vanhemmistasi huolimatta jotkut tietävät rajansa. Jos sun vanhemmat eivät tiedä niin älä silti yleistä, ethän?

[/quote]

Niin, luulin tuossa juuri selvittäneeni että he ovat alkoholisteja, ja että mielestäni normaali alkoholinkäyttö (juuri se turvallinen mitä haluaisin opettaa lapsilleni) poikkeaa heidän kulutuksestaan huomattavasti.

Taisit lukea pitkästä vuodatuksestani vain viimeisen kappaleen ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 19:23"]

Minä olen kasvanut alkoholistiperheessä, jossa juotiin ihan lasten edessä räkäkännit. Äiti itki ja oksenteli, isä kusi housuun ja oli joka ilta kannettava sänkyyn. Aina saatiin pelätä tuulellakäyviä vanhempia.

Itsekin sitten opettelin heidän juomatapansa. Pitkään ryyppäsin töistä huolimatta neljästi viikossa perskännit, ja tein juomisellani vahinkoa sekä itselleni että muille. Lopetin sitten juomisen kun aloin havahtua toimintaani. Nyt en juo ollenkaan, ikinä. Ravintolassa saatan tilata viinilasin, maistaa kielellisen ja jättää koskematta. Pelkään nousuhumalaa.

Haluaisin että lapseni kasvavat alkoholin suhteen kultaiseen keskitiehen. En halua heidän olevan kuin minä, joka pelkään ja kammoan alkoholia, mutten myöskään kuin vanhempani, joiden mielestä päivittäinen ryyppääminen on normaalia ja hyväksyttävää. Haluaisin opettaa lapseni siihen, että ruuan kanssa voi ottaa lasin viiniä eikä silti mitään pahaa tapahdu (puhumattakaan itseni tähän opettamisesta ;) ). Kuinka opettaa tämä kun ryyppääminen on tässä maassa niin hyväksyttyä? Kun humalaisille naureskellaan ja taputellaan selkään muistinsa juonutta/housuunsa paskonutta/päälleen oksentanutta?

Ai niin ja sellainen lisäys vielä että vanhempani - juopot - mieltävät oman juomisensa eurooppalaisiksi juomatavoiksi. He eivät näe eroa 20 oluen päiväannoksen ja parin viinilasillisen välillä. Isäni saattaa juoda yli puoli litraa brandya tunnin aikana ja verrata itseään konjakinmaistelijoihin. Sellaisia ovat alkoholistit.

[/quote]

Aatteles, vanhemmistasi huolimatta jotkut tietävät rajansa. Jos sun vanhemmat eivät tiedä niin älä silti yleistä, ethän?

[/quote]

Niin, luulin tuossa juuri selvittäneeni että he ovat alkoholisteja, ja että mielestäni normaali alkoholinkäyttö (juuri se turvallinen mitä haluaisin opettaa lapsilleni) poikkeaa heidän kulutuksestaan huomattavasti.

Taisit lukea pitkästä vuodatuksestani vain viimeisen kappaleen ;)

[/quote]

Voi olla että luin kuin piru raamattua ;D

Vierailija
64/75 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppääminen ei ole sama asia kuin normaali alkoholinkäyttö.

-57, 60

Vierailija
65/75 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa ollessa ei oteta pisaraakaan. Kuinka paljon ohjeistusta sen tajuamiseen voi tarvita??

Onko tämä absoluuttinen totuus? Keskustelin jopa koouluterkkarin kanssa (kun oli lapsen tarkastus, ei siis oltu siellä alkoholiongelman tms. vuoksi) ja terkkari itse korosti, että hänen mielipiteensä on, että lapsia ei tule kasvattaa pullossa, vaan alkoholin kanssa aikuinen voi näyttää esimerkkiä siitä, ettei alkoholi ole mikään huume eikä kaiken pahan alku ja juuri, mikäli sitä käyttää oikein. Näin hänellä ei ole mitään sitä vastaan, että aikuinen ottaa muutaman.

Olen hänen kanssaan samoilla linjoilla.

Vierailija
66/75 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se nouse yhtään päähän. Minulla tämä tarkoittaa ihan maksimissaan yhtä annosta.

Vierailija
67/75 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en autoa aja jos olen juonut enemmän kuin yhden hörpyn alkoholia. Toki olen kahden hörpyn jälkeen täysin kykenenvä huolehtimaan lapsestani, mutta auton rattiin en mene. Periaatepäätös. Miten näitä asioita voi verrata?

Vierailija
68/75 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 annosta on kuitenkin ihan selkeästi liikaa.

Itse saatan ottaa 3 isoa siideriä (joskus harvoin 4), jos illan mittaan hitaasti juon en ole humalassa. Tärkeintä on, että aikuinen on toimintakykyinen ja pystyy hoitamaan lasta, koskaan ei tiedä vaikka lapsella alkaisi oksennustauti tai nousisi kova kuume keskellä yötä (meillä tapahtunut joitain kertoja näin).

Vierailija
69/75 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahdesta viinilasillisesta jo ihan riittävässä huppelissa, enkä pystyisi vähään aikaan ajamaan, vaikka laite näyttäisikin, että olen ajokunnossa.

Vierailija
70/75 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juo yksin ja ilman ruokaa?

Vierailija
71/75 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siitä hyvä mittari ajokortittomallekin että ei kai kukaan kuvittele olevansa kykenevä huolehtimaan lapsesta jos ei pysty autostakaan huolehtimaan!

Ja sitä ajokuntoa ei itse arvioida. Kolmen pullon jälkeen ei kukaan ole ajokunnossa ellei ensimmäinen ole otettu iltapäivällä ja viimeinen illalla. Itse en menisi auton rattiin edes yhden jälkeen, koska ei sitä yhtä ole koskaan niin pakko ottaa. Lasten nähden voin juoda lasillisen viiniä, lasten nukkuessa se on myös ok. Tarvittaessa voisin tietenkin myös ajaa autoa yhden juoneena, hätätilanteessa. Jos joisin enemmän ja tulisi hätä, olisi iso riski tarttua rattiin (Rattijuoppoäidillä sairas lapsi kyydissä!) kun taas taksimatkan jälkeen lääkäri mahdollisesti laittaisi lastensuojeluilmoituksen kun lapsella ei ole ajokuntoista huoltajaa.

Samaa mieltä siitä että absolutismi ei kasvata lasta näkemään alkoholia normaalina asiana, kuten ei reilu juominenkaan lasten nähden. Molemmissa alkoholi on peikko, joka ei opeta fiksua juomista. Mielestäni lapsen on hyvä nähdä aikuisen ottavan joskun lasillisen josta ei tule mitään humalaa.

Elämässäni olen ollut kaukana absolutismista, lasten myötä on ollut pakko muuttua.

Vierailija
72/75 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisen pitää olla selvä ja kykenevä vastaamaan lapsen tarpeisiin. umalaan EI SAA lapsen aikana juoda, varsinkaan jos on kaksin lapsen kanssa.

Vierailija
73/75 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri tietää millä olet tullut sairaalaan, taksilla vai omalla autolla?

No, mitäs siihen sanotte, että usea lääkärituttuni toimii aivan samoin, ettei kaksi annosta ole lapsen kaltoinkohtelua. Jotkut lääkärituttavat juovat paljon enemmänkin, jota en itse arvosta.

Vierailija
74/75 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan kaksin lapsen kanssa oleva haluaisi juoda 10 annosta?? Mikä siihen voi olla syy? Relaaminen? Siihen riittää yksi tai kaksikin annosta. Ihan sama nukkuuko se lapsi vai valvooko, kyllä 10 on sellanen määrä jo että lapsi pitäisi ottaa huostaan.

Ehdoton maksimi silloin kun lapsia on samassa asunnossa, on 3.

[quote author="Vierailija" time="04.06.2012 klo 21:37"]

Missä menee sopivan raja, jos on lapsen kanssa kahdestaan. Voiko kymmenenkin alkoholiannosta olla ok 5-vuotiaan nukkuessa? Mitä, jos sammuu?

[/quote]

Vierailija
75/75 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, olet taustastasi huolimatta pystynyt itse selättämään kuningas alkoholin!! Hienoa todella!! Jatka samaa rataa ja anna lapsillesi raitis lapsuus.

[/quote]