Alkoholin käyttö lapsen kanssa
Missä menee sopivan raja, jos on lapsen kanssa kahdestaan. Voiko kymmenenkin alkoholiannosta olla ok 5-vuotiaan nukkuessa? Mitä, jos sammuu?
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2012 klo 10:41"]
Sen jälkeen alan olla hiprakassa. Noin pienen kanssa en ottaisi mitään riskiä.
Jos tarve yksin juomiselle on noin kova, suosittelisin tutkiskelemaan, mistä se johtuu, ja tarvittaessa hakemaan apua.
[/quote]
JUURI NÄIN. :)
Mä olen ollut alkohlin suhteen tosi tiukka. Lasten ollessa kotona mun mielestä toisen vanhemman pitää olla aina ajokunnossa. Kun olen halunnut juoda, niin olen lähtenyt kavereiden kanssa ulos ja mies on vahtinut lapsia tai sitten vienyt lapset hoitoon.
Eri asia, jos saunassa ottaa yhden siiderin, sen voi tehdä lastenkin nähden.
En juo tyttäreni läsnäollessa, koska en halua olla samanlainen kuin äitini.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2012 klo 09:50"]
lääkäri tietää millä olet tullut sairaalaan, taksilla vai omalla autolla?
No, mitäs siihen sanotte, että usea lääkärituttuni toimii aivan samoin, ettei kaksi annosta ole lapsen kaltoinkohtelua. Jotkut lääkärituttavat juovat paljon enemmänkin, jota en itse arvosta.
[/quote]
Jos en ihan väärässä ole, niin hoitohenkilökunnalla on velvollisuus tehdä ls-ilmoitus, jos päihtynyt tuo lapsen lääkärin vastaanotolle. Eri asia mitä lääkärit itse vapaa-ajalla ja oman perheen kesken tekevät. On niitä juoppoja lääkäreitäkin.
Onko se sitten niin hyvää että sitä on pakko saada?
Puhun nyt vain ja ainoastaan ap:sta ja hänen tarinastaan ja suosittelen lämpimästi miettimään yhteydenottoa jonnekin auttavaan tahoon. Ap tuskin pystyisi ottamaan yhtä taikka kahta annosta kun oikein sammumistakin jo miettii.....
Hehheh! 27 ois vissiin aika ottaa lääkkeensä... :)
Ei tämä ole provo, vaan se, mitä olen lukenut tässä muutaman vuoden aikana mammojen alkoholinkäytöstä eri ketjuissa.
Nämä ovat suoria lainauksia siitä, millä puolustellaan ylenmääräistä alkoholinkäyttöä
-ei mee känniin, kun syön koko ajan
-juon pullon viiniä ja konjakkia jouluaattona, mutta en juo humalaan ikinä
-alkisten traumaattiset lapset täällä taas vinkuu
-täällä taas nipotetaan
näitä juttuja saa lukea joka ainoasta ketjusta, missä käsitellään alkoholia. Tässä vain oli koottu ne yhteen.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 21:50"]
todella hauskaa.. mene muualle provoamaan..
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 21:39"]
Taas kaikki nipot tulee tänne mäkättämään. Meillä otetaan joskus saunasidukat ja viiniä ruoan kanssa ja iltaisin miehen kanssa pullo puokkiin.
Siinä ei ole mitään pahaa, että ottaa joskus vähän rentoutumiseen ja kivan fiiliksen takia. Koskaan ei olla kännissä, kun ottaa sillai pikkuhiljaa ja syö koko ajan.
Esim. viime lauantaina aukaistiin miehen kanssa laadukas punaviinipullo päivällä ja otettiin lasilliset siinä kun alettiin tehdä ruokaa. Ruoan kanssa otettiin ruokajuomana ja jälkiruoaksi konjakit kahvin kanssa. Illan aikana juotiin pullo tyhjäksi, mutta oli kulunut jo monta tuntia aukaisusta. Saunan kiukaalla paistettiin makkaraa ja sen kans otettiin olutta, mutta ei se mennyt päähän kun syötiin samalla.
Ihme nipotusta ja traumatisoituneet alkkisten lapset vinkuu muiden alkoholinkäytöstä. Meillä vanhemmat otti aina kesäjuhlissa ja me lapset leikittiin ihan kivasti serkkujen kanssa ja ei koskaan kyllä jäänyt mitään traumoja. Joillain lapsilla nyt on vain tapana pompottaa vanhempiaan ja kieltää kaikki kiva. Ja curling-mammat lopettaa hyvästä viinistä nauttimisen, ettei Nico-Petterille tule paha mieli.
Voi jeesus, tätä nykykasvatusta
[/quote]
[/quote]
Ole ottanut lapsen kanssa alkoholi ensimmäisen kerran sinä päivänä kun lapis täytti 18 vuotta. Korkattiin kuohuviini pullo ja kilisteltiin laseja.
Kamalaa...minä ja mies juotiin joka ilta molemmat 3 siideriä, lonkeroa tai pullo viiniä puoliksi tms. ja lapset nukkumassa. No jos ois jotain sattunut niin tk on kilsan päässä. Mites Ranskalaiset? Ne kun juo päiväsaikaan viiniä eikä juuri koskaan ajokunnossa. Niin ja entäs jos ei omista edes ajokorttia?
Mä olen 27:n kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla. En ehkä noin jyrkästi :) mutta ymmärrän, mitä hän ajaa takaa.
Itsekään en käytä alkoholia. Olen nuorena humalani (ja todella useat!) juonut. En ole tehnyt mitään tietoista valintaa olla ilman alkoholia, mutta huomaamatta on lipsahtanut kymmenkunta vuotta ilman mitään alkoholijuomaa. Mua ei vaan mitenkään kiinnosta alkoholin käyttö. En tarvitse sitä mihinkään, en keksi yhtään mitään syytä juoda sitä.
Jos mulla on jano, voin juoda vettä tai mehua tai joskus jopa limsaa :) mutta mä en vaan tee alkoholilla yhtään mitään.
Olihan se teininä hassun hauskaa olla humalassa ja tehdä typeryyksiä, mutta ei enää aikuisena. Musta on jotenkin tosi noloa kun aikuinen humaltuu. Tunnen suurta myötähäpeää humalaisia aikuisia kohtaan. Hyvät ja mukavat kaveritkin muuttuu ihan typeriksi humalassa. En vaan pidä siitä.
Ei mun lapset silti ole tietämättömiä alkoholista, on siitä ollut puhetta. On nähty humalaisia ihmisiä ja olen kertonut, että tuommoiseksi tulee joksikin aikaa kun juo paljon. Olen silti myös kertonut, että aikuiset voi ottaa joskus oluen tai lasin viiniä tms. että ei se muuta ihmistä miksikään, mutta suurien määrien juomisesta tulee humalaan. Enkä ole lapsille mitään kauhuskenaarioita syöttänyt alkoholin käytöstä, en ole tuputtanut niille absolutismia enkä muutakaan suuntaan. Ihan järkevästä on keskusteltu alkoholista silloin kun jostain on se aihe esille noussut.
En mä ainakaan ymmärrä, että mun pitäis nyt alkaa sitten ottaan saunan jälkeen siideri tai olut ja ruuan kanssa viiniä, että mun lapset oppis alkoholin järkevän käytön :O Moni kun tuntuu pitävän ihan kauheena jos alkoholia ei käytetä ollenkaan. Silloinhan kauhee sentään lapset ei näe kotona, että sitä voi käyttää fiksusti :)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:56"]
Hehheh! 27 ois vissiin aika ottaa lääkkeensä... :)
[/quote]
Kiitos huolenpidostasi, mutta en käytä.<3
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 11:15"]
Mä olen 27:n kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla. En ehkä noin jyrkästi :) mutta ymmärrän, mitä hän ajaa takaa.
Itsekään en käytä alkoholia. Olen nuorena humalani (ja todella useat!) juonut. En ole tehnyt mitään tietoista valintaa olla ilman alkoholia, mutta huomaamatta on lipsahtanut kymmenkunta vuotta ilman mitään alkoholijuomaa. Mua ei vaan mitenkään kiinnosta alkoholin käyttö. En tarvitse sitä mihinkään, en keksi yhtään mitään syytä juoda sitä.
Jos mulla on jano, voin juoda vettä tai mehua tai joskus jopa limsaa :) mutta mä en vaan tee alkoholilla yhtään mitään.
Olihan se teininä hassun hauskaa olla humalassa ja tehdä typeryyksiä, mutta ei enää aikuisena. Musta on jotenkin tosi noloa kun aikuinen humaltuu. Tunnen suurta myötähäpeää humalaisia aikuisia kohtaan. Hyvät ja mukavat kaveritkin muuttuu ihan typeriksi humalassa. En vaan pidä siitä.
Ei mun lapset silti ole tietämättömiä alkoholista, on siitä ollut puhetta. On nähty humalaisia ihmisiä ja olen kertonut, että tuommoiseksi tulee joksikin aikaa kun juo paljon. Olen silti myös kertonut, että aikuiset voi ottaa joskus oluen tai lasin viiniä tms. että ei se muuta ihmistä miksikään, mutta suurien määrien juomisesta tulee humalaan. Enkä ole lapsille mitään kauhuskenaarioita syöttänyt alkoholin käytöstä, en ole tuputtanut niille absolutismia enkä muutakaan suuntaan. Ihan järkevästä on keskusteltu alkoholista silloin kun jostain on se aihe esille noussut.
En mä ainakaan ymmärrä, että mun pitäis nyt alkaa sitten ottaan saunan jälkeen siideri tai olut ja ruuan kanssa viiniä, että mun lapset oppis alkoholin järkevän käytön :O Moni kun tuntuu pitävän ihan kauheena jos alkoholia ei käytetä ollenkaan. Silloinhan kauhee sentään lapset ei näe kotona, että sitä voi käyttää fiksusti :)
[/quote]
Pakko kysyä muuten, että millaiset oli vanhempiesi juomatavat?
Mulla oli nuoruudessaan alkoholisti, sittemmin lasten tulon myötä raitistunut isä
ja äiti oli absolutisti. Alkoholista ei puhuttu ikinä kotona, se ei ollut osa arkea eikä osa juhlaa. Ei se ollut tabukaan, ihmettelin pienenä olutpulloja kavereiden vanhempien jääkaapeissa, toki en tiennyt silloin että ne oli alkoholia mutta selvis myöhemmin.
Uskonkin että omaan suhtautumiseeni on vaikuttanut juurikin se, ettei alkoholia ollut esillä kun olin pieni, mutta silti näin humalaisia isäni työni myötä useinkin ja humalaiset näyttäyti aina jotenkin säälittävinä, joista isäni huolehti. Äidin asenne oli taas hälläväliä, saattoi naureskella jos näki hoippuvan humalaisen eikä paheksunut ikinä, huumori lienee ollut se oikea asenne. Eivät itse käyttäneet, mutteivat tuominneet.
Se on varmasti muokannut minusta tällaisen etten alkoholia oikein yhdistä mihinkään, ei sille vaan ole omaa paikkaa mun elämässä.
T. 27
Sopivan raja on nolla, jos on epäselvää, onko 10 annoksen juominen ja mahdollinen sammuminen ok kun on hoitovastuussa alaikäisestä. Jos on vaikeaa olla juomatta, tulee siihen hakea apua.
Sitä omaa alkoholinkäyttöään voisi miettiä silloinkin, jos juo päivittäin tai lähes päivittäin sen sivistyneen viinilasillisen ruuan kanssa, saunan jälkeen oluen ja pari siideriä päälle lapsen mentyä nukkumaan. Vaikka promillet eivät missään vaiheessa nousisikaan yli ns. ajokunnon, niin tuota ei tarvitse tehdä kuin 3-4 päivänä ja kulutus alkaa nousta riskirajoille. Tuo on paitsi riski omalle terveydelle, myös huono esimerkki lapselle: Lapsi näkee, että normaalia juoda melkein joka ilta, eikä siitä seuraa sen kummempaa. Jos on vaikeuksia olla juomatta sitä "yhdentekevää" viinilasillista, tulee siihen hakea apua.
Alkoholinkäyttö on ok silloin, kun lapsi, ulkopuolinen tai addiktio ei määrittele sitä, saako aikuinen ihminen juoda vai ei, vaan valinnan tekee juoja itse järkeä käyttäen.
Hassua, että on paha juoda alkoholia, mutta saunakaljan tai -siiderin voi ottaa! Alkoholi on alkoholia, saa sen sitten viinassa, viinissä, oluessa, siiderissä tai vaikka D-vitamiinitipoissa. Jos juot sen verran, että pystyt käytännössä olemaan tavallisesti lapsen kanssa, ei alkuperällä ole merkitystä. Itse juon viiniä maun ja PIENEN hiprakan takia (yhtään isommista määristä voin vain pahoin, joten kännääminen ei edes kannattaisi), enkä yhdistä tätä mihinkään örveltämiseen tai puukkohippasilla oloon. Lapsemme ovat käyneet lukuisilla viinitiloilla ja nähneet, että viininviljely on maanviljelystä, tuotteista nautitaan kohtuudella ja eletään ihan tavallista perhe-elämää. Siis monet tilat ovat pieniä, lapset pyörivät mukana viininvalmistuksessa ja kaikin tavoin "altistuvat alkoholille", mutta kas kun eivät vaan kaikki alkoholisoidu. En näe mitään ihmeteltävää siinä, jos joku on absolutisti, mutta näille absolutisteille, jotka haukkuvat muita asioista juuri tietämättä sanoisin, että pidätte yllä suomalaista kännäyskulttuuria ihan siinä missä rapajuopotkin. Jälkimmäiset esimerkin voimin, te tarjoamalla nuorisolle näpsäkän kohteen alkaa kapinoida. Toki alkoholin kanssa saa pitää varansa ja aika ajoin täytyy miettiä, paljonko on tullut ihan oikeasti juotua, mutta moinen älyllinen prosessi ei ole monillekaan liikaa. Kaikilla ei kuitenkaan ole alkoholistigeenejä.
Viiniä juodaan viikonloppuna ja muutama saunaolut/siideri, siinäpä se lasten kotona ollessa. Baariin mennään/juhlia pidetään kun lapset ovat hoidossa. Tällä tavalla on vanhin jo saatu parikymppiseksi, ei juo oluita/kirkkaita mutta tyttöystävän kanssa kokkailevat ja kyselevät ruoalle viinisuosituksia, Toki ne joskus kavereiden bileissä käy mutta mitään örvellystä ei harrasta silloinkaan. Puskissa ei ole kontannut nuorempanakaan, koen siis että olemme onnistuneet tässä.
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi jomman kumman aikuisen pitäisi olla ajokunnossa. Voisiko joku selventää minulle, miksi?
Mielestäni ajokunto (joka ei siis riipu siitä onko ajokorttia vai ei vaan siitä että promillet alle 0,5 ja se on siis eri asia kuin ajo-oikeus) on hyvä kriteeri.
Kymmentä annosta illassa ei pidä juoda lapsen kanssa ollessa muttei kyllä muutoinkaan. Suurkulutuksen raja on naisilla viisi annosta kertakulutuksena.
Omat vanhempani eivät erityisemmin juoneet. Yhden saunakaljan per hlö saattoivat ottaa joskus tavallisena lauantaina (mutta tätäkin tapahtui ehkä kerran pariin kuukauteen), ja jos oli vieraita niin aikuiset juoda esim. neljästään pari pulloa viiniä illan mittaan.Olen kiitollinen vanhemmilleni siitä ettei minun tarvinnut katsella känniapinoita kotonani tai muutenkaan lapsena.
Mielestäni alkoholi kuuluu juhlatilanteisiin hallitusti käytettynä, ei niihin tilanteisiin kun on vastuussa pienestä ihmisenalusta.
Minusta on niin söpöä, kun ihmiset puolustelevat loppaamistaan erinäisillä keinoilla
'-juodaan viiniä, kun se on niin eurooppalaista, ei mee päähän
-juodaan sidukkaa, kun se on niin kevyttä, ei mee päähän
-juodaan vähän parempia juomia, ne ei mee päähän niinku sorbus ja muut halpisviinat
Ja todella, kuten tuolla aiemmin joku mainitsi. Minä aikuisena en jaksa katsoa kun aikuiset sönköttää kännissä. Ja näitä kännissä sönköttäjiä löytyy joka paikasta.Suomalaiset ovat todella loppasuita ja nyt vain keksineet hienoa, uusia tekosyitä juoda...kun me halutaan olla niin eurooppalaisia.
Lopettakaa nyt toi naurettava "loppasuiset" suomalaiset paskanjauhanta. Mikä helkkarin "loppasuinen"???
Eiks nyt jokainen tajua että ihminen, joka yksin juo 10 annosta alkoholia, on alkoholisti. Miksi kukaan haluaisi antaa pienen lapsen olla alkoholistin kanssa kahden? No, ehkä ei ole vaihtoehtoja. Mutta pointti on se että tuossa on ihmisellä viinan kanssa ongelma, joka on IHAN eri luokkaa kuin se että juodaan eurooppalaisittain pari lasi viiniä. Koska se on oikeasti ihan ok, senkin maaniset absolutistit.
Kyllä on loppasuista muoria Suomi täynnä. Oikeesti, onko säälittävämpää tapausta kun suomalainen mamma joka puolustelee alkoholismiaan sillä, että olevinaan opettaa lapselle oikeanlaisen alkoholin käytön ja ottaa vaan pari lasia viiniä rentoutuakseen.
Miksi lapselle pitää opettaa alkoholin juomista? :D Ai että oppii se sen muutenkin!?
Kun kaverit juo?? Että on olemassa muka vain kaksi vaihtoehtoa, opettaa lapselle KOHTUUkäyttöä tai olla juomatta ollenkaan?
Kun te otatte sitä saunasiideriä niin miten tämä opetus käytännössä tapahtuu? Istuuko lapsenne keittiönjakkaralla ja te luette pullon kyljestä etikettiä, että sisältää sen ja sen verran sokeria, alkoholin tilavuusprosentti on tämä ja tämä ja isä tuossa nauttii Pirkka Lageria, osti sen koska se oli litrahinnaltaan edullinen. Ja että äidin suussa maistuu nyt omenaesanssi ja sokeri, isä irvistää koska Pirkka Lager on liian laimeaa.
Lapsi tekee muistiinpanoja vihkoonsa, jonka otsikko on: ÄIDIN JA ISIN JUOMAKOULU.
Vai onko opetus nk. hiljaista opetusta, että katso kun isi ja äiti ottaa alkoholia ja opi, että juuri TÄMÄ on oikea tapa. Kun katsot kuinka me saunomme ja juomme, opit että sauna ja alkoholi kuuluu yhteen. Luuletteko te että lapsi katsoo teidän dokaamista ja miettii että onpa hyvä opetus, opin nyt että ei tarvitse välttämättä juoda ollenkaan? :D
Te opetatte lapsillenne vain sen että alkoholi kuuluu elämään, ja heistä kasvaa samanlaisia viinin litkijöitä mitä teistä.Te käytte Alkosta kuivaa, keskihintaista valkkaria ja juotte ne Iittalan laseistanne ja kuvittelette olevanne sivistyneitä ja eurooppalaisia.
Lapset nukkuu huoneissaan, isäntä sivistää itseään oluella tai punaviinillä ja te lipitätte viiniä Oi että miten rentouttavaa, ALKOHOLIA!!! Jos lapsi putoaa kerrossängystä yöllä ja murtaa solisluunsa, niin taksilla päivystykseen pikku hiprakassa, ja sairaanhoitaja haistaa että te haisette alkoholille ja lapselta on murtunut luu.
Luuletteko, ettei tästä tule seuraamuksia? Sillä ei ole merkitystä, johtuiko putoaminen alkoholistanne, mutta 100% varmuudella siitä tulee merkintä ja teitä epäillään heitteillejätöstä. Koska sitähän se on, lasten aikana pitää olla vesiselvänä että kykenee varmuudella sanomaan, että on kykynevä huolehtimaan tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos ei ole ajokunnossa, ei ole lastenhoitokunnossakaan.
Tiedättekö että minä en TARVITSE alkoholia? Elimistössäni ei ole mitään sellaista kohtaa mikä vaatisi viinilasillista, ja on todella kiva käydä viihteellä AUTOLLA AJAEN selvinpäin, tosin suomalaiset juopot typerällä sönkötyksellään saavat mut lähtemään kotiin jo puolilta öin. Ihana ajella kotiin kaupungin läpi, kun kaverit on jääneet sinne humaltumaan ja itse mennä nukkumaan miehen viereen joka on ollut lapsen kanssa illan kotona. Olen tosi ylpeä siitä, että opetan mun tyttärelle sen että kun äiti käy illalla ulkona kavereiden kanssa, ei se tarvitse juhliin alkoholia ja että paljon hauskempaa on olla juomatta ollenkaan .
Kuinka moni edes pystyy siihen? Tuntuu että on kahdenlaista suomalaista naista,
niitä jotka jättää lapset hoitajalle ja lähtee baariin dokaamaan ja niitä jotka ei käy missään mutta ne latkii sitä vinkkua kotona kun lapset on nukkumassa.
Ja sitä ollaan niin eurooppalaista niin eurooppalaista, kertoo sekin jotain suomalaisten typeryydestä että oikeasti mielikuva eurooppalaisista on se että ne ruuan kanssa aina sitä viiniä vaan juo.
Ihan on tutkittua faktaa mitä se päivittäinen alkoholin kittaaminen elimistölle tekee, että jos ei rentoutua osaa ilman alkoholia niin peiliin voi alkaa katsoa ja tarkkaan. Jotkut vielä väittää että lasillinen punaviiniä päivässä antaa antioksidantteja, että niitä ei mistään muusta saa kun punkusta joten juon sitä siksi. >:D
Oma alkoholinkäyttöni on lakannut lähes kokonaan, esim. jos häissä kohotetaan malja hääparille otan suullisen shampanjaa, loput jätän juomatta. En TARVITSE sitä loppua juomaa koska malja on jo nostettu, sitä on maisteltu ja kunnianosoitus hääparille annettu. Jos tarjolla on alkoholiton vaihtoehto, otan sitä mieluummin, usein ei ole paitsi häissä jossa on lapsia.
Saunassa juominen on ehkä kaikista vastenmielisintä, ja se on kanssa Suomessa ah niin hienoa. Oikein ylpeillään sillä kun voidaan istua 90- asteisessa pätsissä ja naamat punaisena ryypätään kaljaa ja siideriä. Joo saunasiideri, kotiäidin MUST juttu!
Ei varmasti minun elinaikanani tämä juoppo kansa tule älyämään tätä kännäyskulttuurin säälittävyyttä, oma sukupolveni kuolee samoihin sydän- ja verisuonitauteihin mihin meidänkin dokaavat vanhempamme. Naiset alkaa lihomaan alkoholin ja mässäilyn takia 30 vuotiaasta lähtien ja miehet kasvattaa ison mahan. Ja ne sporttaavat ihmiset jotka muilla hyvillä elintavoillaan pitävät itsensä hoikassa kunnossa, juovat sillä verukkeella että se käyttö on kohtuullista, eli kalja per päivä tai vknloppuna kahdeksan.
Aika hemmetin ylpeä olen siitä,että alkoholi ei ole osa rentoutumistani, juhlimistani tai sosiaalista elämääni. Ja että en opeta lapselleni minkäänlaista alkoholinkäyttöä, hän saa sitten vanhempana itse tehdä päätöksensä tarvitseeko sitä alkoholia edes juoda.
Jo nyt alakouluikäisenä on nähtävissä se, että hänen parhaiden ystäviensä vanhemmatkaan eivät juo alkoholia. Hän hakeutuu huomaamatta seuraan, missä lapset ovat samankaltaisen kasvatuksen tuloksia. Ja kyllähän sen nyt valitettavasti näkee että keiden lasten vanhemmat ovat alkoholin käyttäjiä, sen näkee niiden lasten käytöksestä ja siitä että leikeissä juodaan muka viiniä tai poltellaan tupakkaa. Ja tämäkin on ah niin hauskaa sitten isistä kun oma poika mukamas ottaa viinaa. :))