Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettävä äiti, auta minua: mistä ruoka-aineista vauvasi saa mahavaivoja?

Vierailija
04.06.2012 |

Omani tuntuu oireilevan mahallaan. Vauvalla on ilmavaivaa ja pientä kakkaa puskee ihan koko päivän. Jokaikisessä vaipassa on kakkaa ja paukkuja kuuluu jatkuvasti. Lisäksi vääntelehtii kovin herkästi varsinkin makuuasennossa. Pystyasennossa vauvan olo vaikuttaisi olevan helpompi - onneksi minulla on kantoliina, niin kädet vähän säästyy! Vauva on täysimetyksellä, koska on vasta kuukauden vanha.

Mutta siis, tuore äiti kun olen, niin ruoka-asiat on vielä vähän hakusessa. En oikein ole vielä osannut yhdistää syömiäni ruokia vauvan oloon, joten ajattelin kysyä teiltä hyvät kanssa-aaveet :)

Minkä ruoka-aineiden olet huomannut vaikuttavan vauvasi oloon?

Mitä olet mahdollisesti jättänyt ruokavaliostasi pois ja huomannut vauvasi olon helpottuvan?

Minkälaisella viiveellä olet huomannut vauvasi oireiden alkaneen ruokien syömisen jälkeen?

Tässä on nyt jo aika monta yötä ja päivää mennyt itkuja kuunnellessa ja jotain tarttis tehdä. Auttaisiko sitten oman syömisen rajoittaminen, en tiedä mutta olen valmis kokeilemaan. Itse kun en oikein osaa sanoa edes sitä, että onko pari tuntia sitten syödyillä ruuilla vaikutusta vauvan oloon vai eilen syödyillä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani on nyt 5kk ja on ollut alusta asti samanlainen masuvaivainen kuin omasikin. Ensimmäisenä huomasin, että pähkinät tekivät pienelle entistä kurjemman olon ja sama juttu oli suklaalla, omenalla ja kolajuomilla. Jätin ne siis pois, mutta vaiva vaan jatkui ja lopulta selvisi, että vauvalla on myös refluksitauti! Siihen viittaa juuri tuo, että vauvan on helpompi olla pystyasennossa. Kannattaa kysyä asiasta neuvolalääkäriltä (huom! kaikkeen refluksiin ei liity pulauttelua, on myös ns. silent -versio, jossa vauva ei pulauttele).

Vierailija
22/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein maitotuotteet voivat käydä vauvan vatsaan, samoin esim. suklaa, sipuli, herneet ja pavut, kaali, paprika, (tuore) ruisleipä. Nuo nyt tuli ekana mieleen... Muutenkaan ei kannata kovin maustettuja syödä.

Mulla on sellainen mielikuva, että syöty tavara siirtyy melko pian maitoon, ei nyt varmaan ihan vielä kahdessa tunnissa, mutta uskoisin, ettei seuraavana päivänä enää vaikuta. Kokeile hiljakseen, mitä pitää jättää pois. Itse aloittaisin varmaan noista maitotuotteista.

Saathan vauvan röyhtäisemään hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin todettiin vasta sitten kun alettiin kokeilemaan kiinteitä ja maissisoseen ja maissi vellin oksensi kaaressa ulos ja ripuloi. Itse olin syönyt siihen asti myös paljon maissia.

Nuo on niin hankalia juttua saada selville mikä kenellekin oireita aiheuttaa.

Vierailija
24/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan iho on siisti, ihottumaa ei ole, ei vaippaihottumaa tai muutakaan.

Vauva kyllä röyhtäilee ja monta kertaa hänet voikin laskea makuuasentoon röyhtäyksen jälkeen. Ei vauvaa siis tarvitse koko ajan pystyasennossa pitää. Onneksi... Vauva ei juuri pulauttele, ehkä noin kerran päivässä mutta ei edes joka päivä. Täytyy kuitenkin tuo refluksivaiva pitää mielessä ja kysellä siitäkin neuvolassa ensi viikolla.

En sentään suklaata nälkääni syö :-) Syön joka päivä ihan oikean terveellisen ruuan ja hyvät aamu- ja väli- ja iltapalat. Eikä suklaata mene älyttömiä määriä, juurikin muutama pala päivässä, mikä sekin on mulle paljon, koska normalisti en juurikaan suklaata syö. Kyllä senkin poisjättäminen tottakai onnistuu. Kyllä mulla sen verran itsekuria on.

Vauvan mahasta kuuluu usein ääntä, pulinaa ja lorinaa. Siitä alunperin päättelinkin, että mahavaivoista on kysymys. Nyt hän taas söi, röyhtäisi ja teki jälleen kerran kakan... Se on nyt jo ainakin neljäs tänään. Vaipanvaihto kutsuu!

Vierailija
26/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainituista ruoka-aineista syön paljon ruisleipää, maitotuotteita ja nyt imetysaikana karmivaan makeannälkään suklaata...

Kun vauva oli ihan pieni, erehdyin syömään anopin tuomaa tuoretta ruisleipää vaikka olin lukenut, että se saattaa aiheuttaa ilmavaivoja. En tajunnut, miten tuskallisia ilmvaivat vauvalle ovat, luulin että vauva vain piereskelee ja siinä se.

Meillä ei muuten ollut koskaan suurempia ongelmia nukkumisen kanssa, vauva toki heräili öisin syömään muutaman tunnin välein, mutta muuten nukuttiin hyvin. Mutta sen kerran kun söin tuota ruisleipää valvoin huutavan vauvan kanssa puolilta öin aamu kymmeneen asti. Kantoliina oli onneksi minullakin apuna, mutta kyllä tuo yö jäi karmeana mieleen ja opin kyllä kerrasta pysymään ruisleivästä erossa.

Jossain vaiheessa vauva alkoi myös reagoida maitotuotteille iholla ja oksentelemalla ja olinkin niitä sitten puolisen vuotta syömättä. Kiinteiden aloituskin lykkääntyi meillä 7kk ikään kun ei heti ollut selvyyttä mikä ruoka-aine aiheuttaa ongelmia.

Tsemppiä sen imetyksen kanssa! Joskus tosiaan joutuu niitä omia syömisiään katsomaan ja miettimään, mutta puoli vuotta - vuoden verran jaksaa kyllä vähän rajoitetummallakin ruokavaliolla.

Vierailija
28/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteista en ehkä osaa luopua... Käytän niitä niin paljon.

Minulla oli ihan samat kuvitelmat, että maitotuotteista nyt viimeiseksi luovun, koska käytin niitä niin paljon ja tykkäsin niistä vielä enemmän. Mutta kun iho vauvan poskissa oli niin huono että se alkoi olla jo vereslihalla ja vauva oksenteli ja ripuloi, niin kyllä se sai minut niistä maitotuotteista luopumaan. Allergiatesteissä ei mitään näkynyt, mutta maitotuotteista luopuminen auttoi kyllä selvästi. Joskus kun vauva oli jo pidempään ollut oireeton kokeilin huvikseni syödä muutaman viipaleen juustoa ja taas lensi vauvalla oksennus.

Taisin olla maidottomalla dieetillä siinä 6-12kk paikkeilla. Ne oireet tulivat pikku hiljaa ja pahenivat, joten aika pitkään meni ennen kuin niistä maitotuotteista luovuin. Oma hankaluutensahan siinä oli, mutta toisaalta pääsin vähemmällä kuin moni muu.

Vierailija
29/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli maitoallerginen vaikeasti.Neocate maito aptekin vain sopi.Oli viiveellä suolireagoija.Ei ihottumia tms.vain nuo papanat ja levoton. Laitoin omasta ruokavaliosta maito(esim.makkarois,karkeis jne.myös maitoa) ja esim.muna pois ,ei auttanu,kun imetin.Oli allerg myös kaikki viljat.Nyt 7v. eikä juo vielä maitoa,maha kipeäx ja tuo ummetus..ANNA RELA MAITOHAPPO TIPPOJA!voivat auttaa..olen antanu muille lapsilleni masuvaivoihin. Tsemppiä!

Vierailija
30/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli täydellinen pelastus! Tosin kärsivällinen pitää olla, meillä alkoi tehota vasta 2vkon käytön jälkeen.

Masuvaivoja aiheutti:

Ruisleipä

Sipulit

Kaalit, herneet, pavut

Soijatuotteet

Kahvi

Liika sokeri

Jotkut maitotuotteet, piimää pystyin juoda.

Mausteiset ruoat

Suklaa taisi olla pahin :'(

Vierailija
31/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka maitotuotteet on sinulle tärkeitä, niin kyllä niistäkin pystyy luopumaan. Itse olen maitotilalta kotoisin, joten voit kuvitella, että olen oppinut käyttämään maitoa joka aterialla juomana, ruuassa ja leivän päällä. Puoli vuotta olen nyt ollut maidottomalla vauvan imetyksen takia, eikä se enää tunnu yhtään tuskalliselta uhraukselta.

Minullakin maidottoman pontimena toimi se, että jotain apua oli vain pakko löytyä keinolla millä hyvänsä, sillä vauvan taipeet tihkuivat verta koko ajan, kun olivat niin rikki. Ja vatsaa tietenkin väänsi niin kovasti, että yöt olivat aivan risaisia.

Tavallisin allergian aiheuttaja on maito, seuraavana kananmuna. Sitten tulee viljat ja nää muut tavalliset mansikat, tomaatit, sitrukset, jne. Ja allergia laittaa ensin suolen reagoimaan ja sieltä se leviää sitten mahdollisesti ihollekin.

Vierailija
32/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokeilet maidotonta dieettiä ja se tuntuu auttavan masuvaivoihin, niin tee vielä altistuskin: palautat maidon takaisin ruokavalioosi ja katsot, palaavatko vaivatkin. Jos vaivat palaavat, niin vältä maitoa.

Meillä pahin ongelma oli kananmuna, tosin vauvalla oli pulauttelua ja ihottumaakin.

Vierailija
33/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin kaikki mahdolliset eikä mistään ollut apua, muuta kun pierujumpasta.

Luulin koko ajan että itseltäni tulee vähän maitoa kun vauva kiukkuili koko ajan rinnalla. Meillä kävi imetysneuvoja, joka heti alkuun totesi, että jaahas, ei ihme että pientä potuttaa kun ei ehdi niellä kun sitä maitoa suihkuttaa..

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…

Vierailija
34/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Babyidean suihkutissijuttu kuulosti ainakin osittain tutulta. Kun imetän, niin toinen rinta valuu maitoa aina. Ja melkein joka kerta vauva joutuu keskeyttämään imemisen heti aluksi ja yskii hetken. Jatkaa sitten syömistä. Aluksi tein aina niin, että syötin häntä joka kerta vuororinnoilta. Nyt noin viikon ajan olen syöttänyt kunnolla toisen "tyhjäksi" ennenkuin vaihdan puolta. Maitoa ei kuitenkaan suihkua ulos, tiputtelee vain. Ehkä tuossakin voi olla jotain perää.

Olen kyllä saanut tästä ketjusta paljon ajattelemisen aihetta. Kiitos tosi paljon kaikille ja jatketaan edelleen!

Ja tottakai niistä maitotuotteistakin voin pakon edessä luopua. Tottakai vauvan hyvinvointi on tärkeintä ja teen kyllä kaikkeni, että hänen olo kohenee. Mutta näin ensimmäisenä toimenpiteenä en vielä halua niin isoa muutosta tehdä. Kokeillaan ensin muita konsteja.

Ap

Vierailija
35/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla sitä vyöhyketerapiaa jos tuntuu ettei ruokavalion karsiminen auta. Kaverin vauva oli itkuinen ekat viis kuukautta eikä syytä löytynyt, mut vyöhyketerapiassa käynnin jälkeisenä päivänä vauva töräytti hirrrrveet jaskat housuunsa viisi kertaa ja sen jälkeen alkoi uusi aika; iloinen, tyytyväinen pikkumies ilmestyi ja oli siitä lähtien kuin eri vauva. Toki vaati vielä pari vyöhyketerapia-kertaa ihan täysin parantumiseen, mut se siis auttoi ihan käsittämättömästi tätä vauvaa!

Tsemppiä imetykseen!

Vierailija
36/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhestä viestistäsi muistaakseni luin että annat d-vitamiinia. Meillä alettiin antaa kuukauden iässä jekovit merkkisiä d-tippoja. Maha ei kestänyt ollenkaan ja vauva vääntelehti ja piereskeli paljon. Vaihdettiin D-tipat merkkisiin tippoihin joissa on 3d-vitamiinia ja olen monelta kuullut että vatsa kestää tätä paremmin. ja vauvalle ei tullut mitään. suosittelen että kokeilet eri d-vitamiinia jos mahdollista:)

Vierailija
37/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun luin noita imetystukilistan sivuja imuotteesta ja siihen liittyvistä ongelmista, niin minusta alkoi tuntua, että siinä saattaisi olla ongelmaa... Voi että tämä nyt tuntuukin monimutkaiselta! Ongelma saattaa olla siinä mitä minä syön tai siinä että maitoa tulee liian kovalla paineella tai siinä että vauvan imuote on väärä tai vaikka kaikissa näissä asioissa.

Mistähän tätä nyt lähtisi purkamaan? Ehkäpä tosiaan otan asian puheeksi neuvolassa, jospa meidän hyvin järkevä ja paljon nähnyt terveydenhoitaja osaisi kommentoida asiaa paremmin kuin minä ensikertalaisena.

Vierailija
38/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprikasta, kuorimattomasta kurkusta, ruisleivästä, suklaasta, xylitol-purkasta, appelsiini täysmehusta, hiilihapollisista juomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi