Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettävä äiti, auta minua: mistä ruoka-aineista vauvasi saa mahavaivoja?

Vierailija
04.06.2012 |

Omani tuntuu oireilevan mahallaan. Vauvalla on ilmavaivaa ja pientä kakkaa puskee ihan koko päivän. Jokaikisessä vaipassa on kakkaa ja paukkuja kuuluu jatkuvasti. Lisäksi vääntelehtii kovin herkästi varsinkin makuuasennossa. Pystyasennossa vauvan olo vaikuttaisi olevan helpompi - onneksi minulla on kantoliina, niin kädet vähän säästyy! Vauva on täysimetyksellä, koska on vasta kuukauden vanha.

Mutta siis, tuore äiti kun olen, niin ruoka-asiat on vielä vähän hakusessa. En oikein ole vielä osannut yhdistää syömiäni ruokia vauvan oloon, joten ajattelin kysyä teiltä hyvät kanssa-aaveet :)

Minkä ruoka-aineiden olet huomannut vaikuttavan vauvasi oloon?

Mitä olet mahdollisesti jättänyt ruokavaliostasi pois ja huomannut vauvasi olon helpottuvan?

Minkälaisella viiveellä olet huomannut vauvasi oireiden alkaneen ruokien syömisen jälkeen?

Tässä on nyt jo aika monta yötä ja päivää mennyt itkuja kuunnellessa ja jotain tarttis tehdä. Auttaisiko sitten oman syömisen rajoittaminen, en tiedä mutta olen valmis kokeilemaan. Itse kun en oikein osaa sanoa edes sitä, että onko pari tuntia sitten syödyillä ruuilla vaikutusta vauvan oloon vai eilen syödyillä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en enää imetä mutta kahden masuvaivaisen vauvan äitinä kokemuksiani olivat, että masuvaivoja aiheuttivat ainakin

- suklaa

-kahvi

- kaalit (kukka-, parsa, valko-)

- pavut ja herneet

- linssiruoat

- chili

toivottavasti tästä on apua! Osaathan vauvan masuhierontaa? Kysy neuvolasta apua, siitä oli meille paaaljon apua kun osasimme hieroa kuplia pois ja kantaa sellaisissa asennoissa, joissa ilma pääsi ulos masusta.

Vierailija
2/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvi ja ruisleipä. Muuten en huomannut mitään erikoista, ja kahviakin pystyi kohtuudella juomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parsakaali

Vierailija
4/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmavaivat hävis

Vierailija
5/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääni täältä.

Vierailija
6/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitotuotteet aiheuttaa selkeesti mahakipuja. Pahin oli rahka.

Myös liika mausteisuus ja sipuli.

Vierailija
7/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia juon vain viikonloppuisin, kun perheen kahviaddikti eli mieheni on kotona ja silloinkin vain yhden kupin aamulla. Siitä voin siis helposti luopua. Mainituista ruoka-aineista syön paljon ruisleipää, maitotuotteita ja nyt imetysaikana karmivaan makeannälkään suklaata... Täytynee alkaa kokeilla näiden vaikka aluksi näiden kanssa.

Masuhierontaa en osaakaan. Täytyykin kysyä asiasta ensi viikolla neuvolasta ja vaikka sitä ennen googlailla. Tähän mennessä parhaan avun on tuonut kantoliinassa pystyasennossa kantaminen. Nytkin tyttö nukkuu liinassa jo kolmatta tuntia kauhujen yön jälkeen. Koko yö meni vääntelehtiessä ja itkiessä ja paukutellessa. Pientä kävi sääliksi, kun oli niin selvästi paha olla. Ja oma pää meinasi hajota, kun kello näytti jo vaikka mitä, eikä kumpikaan meistä ollut saanut silmäystäkään unta.. Toivottavasti tästä ei tule tapaa, kun jo yksittäinenkin yö saa jo epätoivon pintaan!

Kiitos tähän mennessä kaikille ja kertokaa vielä lisääkin omia kokemuksianne.

Vierailija
8/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin sen imetysaikana kokonaan pois (sitten aloin taas syödä sitä vähän, kun lapsikin alkoi jo harjoitella kiinteitä).

Vierailija
9/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset ovat antaneetkin hyviä vinkkejä, komppaan heitä. Olet varmaan aloittanut itsellesi ja vauvalle maitohappobakteerit (esim. Rela-tipat) sekä vauvalle cuplatonia tai disflatyliä? Niistä voi olla apua, toisia autta toisia ei. Omista lapsista toisella auttoivat hyvin, mutta toisen, hankalamman tapauksen kanssa ei auttaneet nuokaan. Eikä vyöhyketerapia. Et kerro minkä ikäinen vauvasi on, mutta jos tuota tiheää kakkailua jatkuu sitten vielä ensimmäisen vuoden jälkeen kun aloittelette kiinteitä, niin katsoisin maito-, yms allergiat pois. Meillä on ollut kaksi tuollaista "kakkakonetta" eli vaippa vaihdettiin koska kakkaa tuli koko ajan. Taustalta löytyi sitten toisella maitoallergia, toisella maito-muna allergia. Aluksi neuvolalääkäri ei kehottanut itse maitoa välttämään vaan varomaan noita muita mutta loppujen lopuksi olin itse maidottomalla ja munattomalla ruualla koko imetysajan eli reilun vuoden. Toiselle jäi maitoallergia pysyväksi, toiselle (tälle pahemmalle tapaukselle) ei jäänyt mitään allergioita. Eli kokeile nuo muut poisjätöt ensin, älä jätä maitoa heti. Oma tuntuma on, että maito karsitaan ehkä liiankin herkästi imettävän ruokavaliosta, vaikka omillani se on oireita aiheuttanutkin.

Vierailija
10/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliset ovat antaneetkin hyviä vinkkejä, komppaan heitä. Olet varmaan aloittanut itsellesi ja vauvalle maitohappobakteerit (esim. Rela-tipat) sekä vauvalle cuplatonia tai disflatyliä? Niistä voi olla apua, toisia autta toisia ei. Omista lapsista toisella auttoivat hyvin, mutta toisen, hankalamman tapauksen kanssa ei auttaneet nuokaan. Eikä vyöhyketerapia. Et kerro minkä ikäinen vauvasi on, mutta jos tuota tiheää kakkailua jatkuu sitten vielä ensimmäisen vuoden jälkeen kun aloittelette kiinteitä, niin katsoisin maito-, yms allergiat pois. Meillä on ollut kaksi tuollaista "kakkakonetta" eli vaippa vaihdettiin koska kakkaa tuli koko ajan. Taustalta löytyi sitten toisella maitoallergia, toisella maito-muna allergia. Aluksi neuvolalääkäri ei kehottanut itse maitoa välttämään vaan varomaan noita muita mutta loppujen lopuksi olin itse maidottomalla ja munattomalla ruualla koko imetysajan eli reilun vuoden. Toiselle jäi maitoallergia pysyväksi, toiselle (tälle pahemmalle tapaukselle) ei jäänyt mitään allergioita. Eli kokeile nuo muut poisjätöt ensin, älä jätä maitoa heti. Oma tuntuma on, että maito karsitaan ehkä liiankin herkästi imettävän ruokavaliosta, vaikka omillani se on oireita aiheuttanutkin.

Vierailija
11/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvi, suklaa ja maitotuotteet.

Meillä oli kyllä lopulta sitten cuplaton käytössä myös kun tuntui ettei vaivat helpottaneet kokonaan kuitenkaan.

Vierailija
12/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt erimerkkisiä maitohappobakteerikapseleita koko raskauden ajan ja syön edelleen. Vauva saa D-vitamiinia, jossa on myös maitohappobakteereita.

Maitotuotteista en ehkä osaa luopua... Käytän niitä niin paljon. Ruisleipä ja kahvi on ne, joista nyt aloittelen ensi hätään. Juttelen ensi viikolla neuvolassa tästä ja katsotaan mitä mieltä meidän terkka on tilanteesta.

Onko muita ajatuksia ja vinkkejä..? Vyöhyketerapiasta joku mainitsi. Millaista se on?

Ap

Vierailija
13/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin ja ruisleivän mä jättäisin pois heti, samoin suklaan. oma vauva reagoi näiden lisäksi myös tavallisiin karkkeihin. Voihan tuo toki olla oire maitoallergiastakin, maidotonta voisit ehkä kokeilla mutta puhu siitä ensin neuvolassa/ lääkärillä, koska ilman maitotuotteita sinä imettäjänä tarviit ravintolisiä ettei luut haurastu.

Vierailija
14/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes ajattelet voivasi luopua vain kahvista ja ruisleivästä, kerran et kahvia juuri edes käytä...? Uskoisin neuvolankin puuttuvan tuohon suklaan syömiseen, kerran nälkääsi sitä syöt.

Itse huomaan ainakin kummankin lapsen reagoineen, jos suklaata söin muutamaa palaa enempää.

Vierailija
15/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki kaalit, herneet ja pavut lisäisin vielä listaan.

Toisaalta jos kyse on allergiasta, niin vaivoja voi tehdä esim. viljat, kananmuna, maito.

Mut ensin kannattanee kokeilla nuo 'pieruruuat' =)

Jätä se d-vitamiini myös vähäks aikaa tauolle. Viikko pari voi tehdä ihmeitä.

Voimia sinulle.

Vierailija
16/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsennetty oli ok.

Vierailija
17/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa tuo kahvi. En ollut tiennytkään, että se voi olla huono juttu. Voiko sitten teetä juoda? Siinähän on myös kofeiinia, onko se se paha? Onko parempi juoda jotain yrttiteetä kuin tavallista teetä?

Vierailija
18/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vain yksi, mikä aiheutti mahavaivaa vauvalle ja se oli pähkinä. Pistaasipähkinä.

Vierailija
19/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole huomannut muista tulevan mahavaivoja kuin rautavalmisteista. Kuitenkin neuvolan mukaan yleisimpiä ovat ruisleipä, kaali ja herne, suklaa, kahvi jne. Kai nyrkkisääntönä on, että mikä pierettää sinua, pierettää vauvaakin.

Eihän vauvallasi ole ihottumaa tai muuta, joka voisi tehdä hankalan olon? Lisäksi läheskään kaikki mahavaivat eivät johdu allergioista tai ruoka-aineista, vaan vauvan suolisto on vielä kehittymätön, ja kyseessä ovat ns. toiminnalliset vaivat (siis lähinnä kunnon koliikki on tällainen).

Tsemppiä!

Vierailija
20/38 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sipuli ja valkisipuli

- suklaa -kahvi - kaalit (kukka-, parsa, valko-) - pavut ja herneet - linssiruoat - chili

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan