Syyt sille miksi ei lapsia häihin?
Minä eikä kukaan läheiseni tajuta tätä ja sentään aika monet häät sukulaisten ja kavereiden kesken juhlittu.
Kommentit (46)
En ole yksissäkään häissä ollut, joissa ei tarjoilla alkoholia. Joissain häissä sen nauttiminen on jäänyt asialliseksi, mutta kaikille se ei ole niin.
Yksissä häissä luki kutsussa, että juhlassa tapahtuvan alkoholitarjoilun johdosta pyydetään lapsia viemään hoitoon loppuillaksi. Jos jollain ei ollut lapsenvahtia, pari olisi käsittääkseni sellaisen hankkinut. Järjestely toimi hyvin, vihkitoimitus meni onneksi rauhallisesti ja juhlissa oli jopa lasten tanssiesityksiä yms. Mutta illalla meno oli sen mukaista, ettei siellä olisi lasten ollut sopivaa olla, vaikka kuinka äiti tai isä olisikin sattunut olemaan selvinpäin.
Toisissa häissä lapset olivat tervetulleita, juhlia kuvailtiin rennoiksi juhliksi, joissa ei pönötettäisi. Lapsia oli ehkä kymmenen, kirkossa meni hyvin, juhlapaikalla meni hyvin... Kunnes ruuan kanssa alkoi juomatarjoilu. Joka pöydässä oli oma pieni, muistaakseni puolen litran, jäähdytetty vodkapullo. Siitä ei tietenkään monelle snapsia riittänyt, mutta tottakai sitä oli varattu niin paljon, ettei loppuisi kesken. Pikkuhiljaa lapset hävisivät juhlista, joitakin tultiin hakemaan illaksi hoitoon vanhempien jäädessä juhlimaan, jotkut lähtivät perheinä, jotkut lapset lähtivät toisen vanhemman kanssa kotiin. Kello tuli jotakuinkin kymmenen illalla, vauhtia oli, ja oikeasti ihanat häät. Ihmiset olivat eriasteisissa humalatiloissa, kukaan ei kuitenkaan aggressiivinen tai muuten ikävä, mutta kuitenkin lapselle pelottavassa tilassa. Ulkona aprkkipaikalla jostain pompsahti erään pariskunnan n.6-vuotias tyttö itkien juhlamekossaan. Vanhemmat tulivat paikalle ja veivät hänet autoon lohdutellen, ja sanoivat että koita nyt viihtyä sen aikaa, isi ja äiti tulee ihan just. Tyttö jäi surullisena autoon istumaan, oli siis istunut siellä jo pari tuntia. Kuinkas ollakaan, vanhemmat löhtivät häistä vähän puolen yön jälkeen...!!! Tyttö istui itkeskellen autossa koko illan, kävi juhlissa välillä, mutta lähti pois kun ei ollut kavereita eikä vanhemmat tietenkään hänen kanssaan seurustelleet.
Tälläisten tapahtumien välttämiseksi aion ainakin omissa häissäni laittaa toiveen lapsivieraiden aiemmasta poistumisesta, ja tarjota hoitopaikkaa, jos ei muuten onnistu. Minulla tekee niiiiiiiiin pahaa lapset humalaisten keskellä, vaikka kuinka omat vanhemmat olisi selvinpäin. Itse olen lapsena tästä körsinyt, vaikka en alkoholistiperheestä olekaan. Alkoholi oli vain normaali seurustelujuoma, jota juotiin välillä vähän enemmän. Ja minä ihmettelin miksi rakkaat sukulaiset oli niin ihmeellisiä.
Miten tästä aiheesta jaksetaan aina tällä meuhkata?
Siksi pitäisin lapsettomat häät, jos häät aikoisin pitää. En kutsu epämiellyttäviä työkavereitakaan, niin miksi sitten lapsia?
Kahdet "lapsetttomat" häät joissa olin, olivat sellaisia, että niissä oli morsiusparin omat sekä näiden sisarusten lapset, siis lähemms 10 lasta. Mutta koska ei ollut kaukaisempien vieraiden lapsia (no eihän niitä ole yleensä muutenkaan!), niin siitä tuli tämä lapsettomat häät. Toinen morsian hehkutti pitkään kuinka oli lapsettomat häät. No, ei ne nyt kovin lapsettomat olleet, jos siellä oli yli puoli tusinaa kakaraa! Yhdentoista pintaan vasta lapset vietiin pois.
En ole muutenkaan missään tekemisissä esim. mieheni ystävien lasten kanssa, serkkujeni muksuja näen suunnilleen kerran vuodessa.
En muista edes kaikkien nimiä, enkä ole mitenkään erityisen lapsirakas.
Miksi siis maksaisimme lastenohjelmasta ja ylimääräisestä ruoasta? Ei kiitos.
Pahin painajaiseni on mieheni hyvä ystävä vaimonsa kanssa, pariskunnassa ei sinällään vikaa, mutta heillä on VIISI alle kouluikäistä, ilman käytöstapoja tottakai. Olivat koko perhe meidän muksun ristiäisissä, ei kiitos koskaan enää.
mutta omissa häissä ei saa olla rauhassa lapsilta?