Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika moni noissa hääketjuissa

Vierailija
03.06.2012 |

kirjoittaa, ettei olisi valmis tuhlaamaan lapsenvahdin avulla saatua vapaailtaa toisen häihin. Ja siksi hääparin kuuluu kutsua häihinsä heidän lapsena.

Minusta tuo on jotenkin tosi järkyttävä asenne. Miksi mennä sellaisten ihmisten häihin lainkaan, edes kutsuttuina niiden lasten kanssa, joiden häät ovat noin yhdentekeviä? Miksi ylipäätään käytte häissä?

Aikoinaan kun itse menimme naimisiin, kutsuimme häihin vain läheisiä ystäviä, ja vanhempani, jotka häät järjestivät, kutsuivat vain läheisiä sukulaisia. Ja paikalla oli vain ihmisiä, joille olimme tärkeitä. Pikkulapsia ei häissämme ollut, koska menimme nuorina ja lapsettomina naimisiin, eikä kavereillammekaan vielä ollut lapsia.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat hääni olen juhlinut lähes 20 vuotta sitten, kun näitä 'perinteisiä' häitä ei oltu vielä edes keksitty, ja jokainen sai juhlia häitään kuten halusi, ja kutsua vieraaksi kenet halusi. Nämä uudet perinteet on keksitty sen jälkeen.

Joten omasta puolestani en tässä ole hermostunut lainkaan. Ihmettelen vain tätä ihmisten vaahtoamista häistä, kun itselleni häissä on nimenomaan tärkeää se nuoren parin sitoutuminen toisiinsa. Kaikki muu on sivuseikkoja. Myös ne vieraiden lapset.

Minä olen jättänyt menemättä häihin, joissa en kokenut kutsujien olevan minulle läheisiä, ja jos lapsemme ovat olleet häissä mukana, olen toiminut niin, että lapsistamme on ollut mahdollisimman vähän haittaa muille juhlijoille ja erityisesti hääparille. Se on tietysti tarkoittanut sitä, että en ole niissä häissä ehtinyt paljoa nauttimaan itse häistä, lapsia kun meillä on neljä.

Minusta on ihanaa olla vieraina aikuisten jutuissa, ovat ne sitten häitä, työpaikan juttuja tai ystävien järjestämiä illallisia. Alkoholia en käytä, joten se ei ole se juttu, vaan se, että juhlia voi monin eri tavoin.

Minä en aio enää naimisiin mennä, mutta häissä toivottavasti olen vielä mukana. Silloin haluan toimia hääparin toiveiden mukaan, ja toivon, että hääpari saa viettää juhlansa juuri kuten haluaa, se on heidän, ei minun, suuri päivänsä. Eikä tulisi mieleenikään kiukutella siitä, että minä vieraana en saa ottaa mukaan jotain toista ihmistä, tai sanoa, että onhan näitä juhlia jo nähty. Häät ovat ainutlaatuinen tapahtuma nuorelle parille, ja heidän juhlansa, ei vieraiden.

Vierailija
22/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä rääyntä siitä miten ei ne teidän häät ole kellekään minkään arvoiset, pitäkää v***u typerät juhlanne, minen rupea mitään järjestelyjä tekemään päästäkseni osalliseksi teidän pikku morsmaikkujen yhdentekevää naimisiinmenoa...

En mä nyt itsekään häitä minään maailman hulvattomimpana ajanvietteenä pidä, mutta lähtökohtaisesti minut kutsuvat häihinsä vain ihmiset jotka tunnen ja joiden kanssa olen lämpimissä väleissä, ja haluan kunnioittaa heidän juhlaansa. Ihan sama vaikka 50-vuotisjuhlien kanssa, tai yo-juhlien - eihän niissäkään nyt superhauskaa välttämättä ole, mutta silti kuuluu elämään juhlia läheistensä juhlapäiviä heidän kanssaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä rääyntä siitä miten ei ne teidän häät ole kellekään minkään arvoiset, pitäkää v***u typerät juhlanne, minen rupea mitään järjestelyjä tekemään päästäkseni osalliseksi teidän pikku morsmaikkujen yhdentekevää naimisiinmenoa...

En mä nyt itsekään häitä minään maailman hulvattomimpana ajanvietteenä pidä, mutta lähtökohtaisesti minut kutsuvat häihinsä vain ihmiset jotka tunnen ja joiden kanssa olen lämpimissä väleissä, ja haluan kunnioittaa heidän juhlaansa. Ihan sama vaikka 50-vuotisjuhlien kanssa, tai yo-juhlien - eihän niissäkään nyt superhauskaa välttämättä ole, mutta silti kuuluu elämään juhlia läheistensä juhlapäiviä heidän kanssaan.

Ennen ajattelin itsekkin noin. Sitten annoin itselleni luvan kieltäytyä kohteliaasti näistä velvollisuusjuhlista. On muuten vapauttava tunne. Hittoako sitä itseään kiusaa. Eräidenkin häiden pari joiden häät kätevästi missasin viime kesänä, ovat nyt jo eronneet. Hitonko väliä oikeasti heidänkin häillään, joissa vieraita n. 200. Ei noita kukaan enää muistele ketä siellä oli. Kannattaa vähän relata.

Vierailija
24/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kutsujalla on oikeus kieltää lapsia tulemista, mutta kutsutuilla ei olekaan oikeutta kieltäytyä jos lapsettomana tuleminen on liian hankalaa.

Mikä ihmeen lastenhoito häissä? Kaikissa häissä missä olen ollut, olen kyllä ihan itse hoitanut lapseni.

Minusta tämä on aivan yksinkertainen asia. Jokainen saa järjestää ihan just sellaset häät kuin haluaa, siitä ei pidä kenenkään loukkaantua. Jokaisella on myös oikeus päättää, tuleeko juhliin vai ei, eikä siitäkään pidä kenenkään loukkaantua.

Ihmettelen vähän sitä, miksi juuri häät ovat näin kauhean tärkeä juhla. Eihän niissä yleensä ehdi vaihtaa kuin pari sanaa juhlaparin kanssa. Samat morsiamenryöstöt ja puolinolot ohjelmat.

Vierailija
25/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on tosi röyhkeää ajatella, että toisen häät ovat niin tylsä ja yhdentekevä juttu, ettei siihen kannata tuhlata lapsenvahtia, mutta sinne nyt voidaan vaivautua, jos siellä on lapsille hoitoa.

nyt kukaan (tai ainakaan kovin moni) odota, että häissä on lapsille "hoitoa". Millaista hoitoa tarkoitat? Jotain leikittäjää vai?

Minusta se on tosi loukkaavaa hääparia kohtaan, ja minusta silloin ylipäätään kannattaisi jäädä pois, ja antaa hääparin juhlia sellaisten ihmisten kanssa, jotka heistä välittävät.

No niinhän ne ihmiset jääkin pois, eli lopputulos on joka tapauksessa sama.

Minukaan ei asia koske henkilökohtaisesti: omat häät on vietetty ja vain kerran meidät on kutusttu "lapsettomiin" häihin. Saimme lapsenvahdin.

Vierailija
26/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sekä lapsettomat häät pitäviä että näitä, jotka eivät halua panostaa lapsenvahdin verran.

Meillä vapaa-aikaa on paljon ja kahdenkeskistä aikaa myös. En ole vielä ollut häissä, joissa olisin viihtynyt. Rahallinen panostus ei haittaa, mutta kesäviikonloppuja on vain rajallinen päivä. Menisin mieluummin lauantaiksi töihin kuin osallistuisin häihin. Pelkkä osallistuminen on jo pidempi keikka kuin työpäivä, matkoista puhumattakaan.

Vierailija
27/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä yleisöä itse asiassa tarvitaan.

Me pääsimme hyvin naimisiin kahdestaan ilman hääjuhlaa. Ei stressiä ja päivä oli ihana. Ensi kesänä vietämme 17v hääpäivää.

omat hääni olen juhlinut lähes 20 vuotta sitten, kun näitä 'perinteisiä' häitä ei oltu vielä edes keksitty, ja jokainen sai juhlia häitään kuten halusi, ja kutsua vieraaksi kenet halusi. Nämä uudet perinteet on keksitty sen jälkeen.

Joten omasta puolestani en tässä ole hermostunut lainkaan. Ihmettelen vain tätä ihmisten vaahtoamista häistä, kun itselleni häissä on nimenomaan tärkeää se nuoren parin sitoutuminen toisiinsa. Kaikki muu on sivuseikkoja. Myös ne vieraiden lapset.

Minä olen jättänyt menemättä häihin, joissa en kokenut kutsujien olevan minulle läheisiä, ja jos lapsemme ovat olleet häissä mukana, olen toiminut niin, että lapsistamme on ollut mahdollisimman vähän haittaa muille juhlijoille ja erityisesti hääparille. Se on tietysti tarkoittanut sitä, että en ole niissä häissä ehtinyt paljoa nauttimaan itse häistä, lapsia kun meillä on neljä.

Minusta on ihanaa olla vieraina aikuisten jutuissa, ovat ne sitten häitä, työpaikan juttuja tai ystävien järjestämiä illallisia. Alkoholia en käytä, joten se ei ole se juttu, vaan se, että juhlia voi monin eri tavoin.

Minä en aio enää naimisiin mennä, mutta häissä toivottavasti olen vielä mukana. Silloin haluan toimia hääparin toiveiden mukaan, ja toivon, että hääpari saa viettää juhlansa juuri kuten haluaa, se on heidän, ei minun, suuri päivänsä. Eikä tulisi mieleenikään kiukutella siitä, että minä vieraana en saa ottaa mukaan jotain toista ihmistä, tai sanoa, että onhan näitä juhlia jo nähty. Häät ovat ainutlaatuinen tapahtuma nuorelle parille, ja heidän juhlansa, ei vieraiden.

Vierailija
28/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne lapset ovat hääparille kustannus ja tarvitsevat oman paikkansa pöydästä. Syöttötuoli voi viedä yhden aikuisen paikan, joten jos on pienet pidot, niin ehkä pari mielummin kutsuu jonkun ystävänsä kuin jonkun pariskunnan lapsen.

Lisäksi lapset häihin tuovilla on suuria vaikeuksia keskittyä siihen, mikä häissä on olennaista: hääpari. Leikitetään ja juoksutetaan niitä lapsia, vaihdetaan vaippoja, lähdetään kotiin ennen kuin juhlat edes pääsevät käyntiin. Tylysti sanottuna käydään kirkossa ja syömässä ja sitten onkin iltapesun ja pikkukakkosen aika.

Itse olin juuri häissä, joissa oli paljon lapsivieraita. Ruoka- ja kahvijonoissa sai olla tarkkana, ettei tullut kipattua annoksiaan jonkun pikku sinkoilijan niskaan. Ulkona lapset juoksivat hippasilla ollessaan mm. morsiamen laahuksen päältä ja käpälöivät hääautoa.

Kun lapset paapojineen poistuivat paikalta ja bändi aloitti, juhlat muuttuivat paljon rennommiksi. Ehkä lapsettomia häitä pitävät siis haluavat sen rennon fiiliksen heti alusta, ja toivovat ystäviensä huomion kiinnittyvän muuhunkin kuin omaan jälkikasvuunsa?

Omissa häissäni valokuvaajalla oli lapsi mukanaan, ja olihan se vähän tylsää muiden odotella vähän väliä, että kuvaaja ehtisi lapsensa leikittämiseltä ikuistamaan tärkeitä hetkiämme.

Vierailija
29/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eilen tehtiin päätös kirkosta ja päivämäärästä.

Jos sinusta on "tärkeämpää" vastatavanneiden lapsien häät, niin älä tule häihimme jos saat kutsun. Sovitaanko niin ap?

Ei millään pahalla mutta me kutsutaan sinne meille rakkaita ihmisiä jotka olisivat onnellisia meidän puolesta eikä jaksa jos jollain on tollainen asenne että ei ole mikään iso juttu meidän juhlat. Kiitos tästä. Johan meni maku ilostani. Anteeksi että olin eilen vielä onnellinen päivästäni.. :(

Vierailija
30/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmillakin pareilla se sitoutuminen on tärkeää. Mutta on luonnollista, että jos on jo lapsia ja asuttu avoliitossa, sitoutumista on tehty jo matkan varrella, eikä se ole niin iso harppaus yhteiseen tuntemattomaan, kuin niillä, jotka haluavat sitoutua toiseen jo suhteen alkupuolella.

Olen pahoillani, jos loukkasin sinua, se ei ollut tarkoitukseni. Tarkoitukseni oli nimenomaan puolustaa näitä lapsettomia nuoria pareja, joille juhla on tärkeä, ainutlaatuinen, eikä mikään kulunut jo nähty juttu. Kuten ei teidänkään ole. Mutta teille on varmasti luonnollista kutsua lapsiperheitä, jos itsekin olette sellainen, mutta niille nuorina naimisiin menneille ne lapsiperheen jutut eivät ole eikä tarvitse olla ykkösenä mielessä. Sekin pitäisi muistaa. Siksi halusin korostaa juuri nuorien parien merkitystä tässä yhteydessä.

ap

Vierailija
31/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meillä aiankin olisi tarve olla joskus rauhassa kahdestaan, ihan olla vaan, kaiken kiireen ja lastenhoidon keskellä. Jutella keskenämme ilman että joku kesksyttää koko ajan, ja vähän halailla ja pussaillakin rauhassa. Jos se siirtyy vuodella eteenpäin siksi, että lastenvahtirahat käytetään häihin, joissa ei tunneta juuri ketään, ja leikitään vaan kauheita leikkejä, joista ei pidetä, niin vaikka hääpari olisi kuinka rakas, niin näitä asioita joutuu punnitsemaan oman jaksamisen vuoksi.

Vierailija
32/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit kyllä että ei niin hienoa meidän juhlat, joten: jääthän pois juhlistani jos tunnet piston sydämessä mikäli kutsu kolahtaa laatikkoosi.

Oikeasti; ei tollaista jaottelua voi kenelläkään olla. Kyllä minusta tuntuu varmasti ihan yhtä ihanalta järjestää omat häät "vasta nyt". Itseasiassa tämä tuntuu erilaiselta: PALJON PAREMMALTA JA JUHLALLISEMMALTA. Omat hääsi 20 vuotta sitten kun olit parikymppinen on silti NIIIIIN paljon juhlallisempaa.

Kiitti vaan. T, vanha kääkkä nro 31, jonka häät ihan hanurista.

Vierailija
33/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit kyllä että ei niin hienoa meidän juhlat, joten: jääthän pois juhlistani jos tunnet piston sydämessä mikäli kutsu kolahtaa laatikkoosi. Oikeasti; ei tollaista jaottelua voi kenelläkään olla. Kyllä minusta tuntuu varmasti ihan yhtä ihanalta järjestää omat häät "vasta nyt". Itseasiassa tämä tuntuu erilaiselta: PALJON PAREMMALTA JA JUHLALLISEMMALTA. Omat hääsi 20 vuotta sitten kun olit parikymppinen on silti NIIIIIN paljon juhlallisempaa. Kiitti vaan. T, vanha kääkkä nro 31, jonka häät ihan hanurista.

olleet, mutta minulle tosi tärkeät. Onneä hääpäiväänne, ja älä pelkää, en tunne ketään ihmistä, joka olisi teidän tilanteessanne, niin että ei tarvitse minua häävieraittenne keskeltä etsiä.

Onnea teille, ja hyvä, jos olette onnellisia ratkaisustanne. Ja varmasti häänne ovat oikeasti tosi paljon hienommat kuin meidän aikanaan. Ja saatte kutsua juuri niin monta lasta häihinne kuin haluatte.

ap

Vierailija
34/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut kerran puolitutun häissä, joihin veimme kalliin lahjan. Matkustimme pitkän matkan junalla, hankimme lapsille siksi aikaa hoitajan. Perillä kuunneltiin yhden ainoan kutsutun (tärkeän?) vauvan rääyntää kirkossa. Sitten syömään pitkulaiseen tilaan, jossa meidät oli plaseerattu vieraiden ihmisten pöytään. Sitten junalla kotiin. Homman hauskin vaihe oli mieheni kanssa junassa, kun join oluen. Vuosi tai alle tuosta spektaakkelista se nuoripari erosi. Teki mieli mennä pyytämään se lahja takaisin.

Vierailija
35/35 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvissä häissä, lapsien kera ja ilman ja lähden jatkossa mielelläni! Lapsille hankin lapsenlikan jos on lapsettomat häät ja nautin miehen kanssa häiden humusta ja jos on lapselliset häät, niin yleensä aikuiset ovat lähteneet jatkamaan iltaa ja lapset lähteneet lapsenlikan hoiviin nukkumaan.