Eipä olis kannattanut pojan mennä työkkäriin valmistumisen jälkeen :/
Ei tule saamaan mitään kuukaudelta ennen armeijaan menoa, kun vanhempien tulot vaikuttavat, jos olisin tuon tiennyt niin olisi saanut olla menemättä...nyt virkailija pisti soittamaan eri työpaikkoihin ja työnhakukin pitää uusia jo kahden viikon päästä, vaikka armeija jo kuukauden päästä, mitä järkeä???
Kommentit (35)
työkkäri on sitä varten, että siellä ollaan työnhakijana ja haetaan töitä! Ei ensisijaisesti siis siksi, että saadaan rahaa...
EI OTA KUUKAUDEKSI TÖIHIN!!!!!!!!!!!!!!!!! Got it??????????Ihan hyvä nyt opetella realiteetit: työkkärin tehtävä on välittää töitä. Jos tarjotaan päivän työtä, niin hommiin vaan. Itse olen opiskeluaikana tehnyt juuri tuollaista keikkatyötä. Yksi päivä tai kaksi silloin tällöin.
Et ole tainnut olla TE-toimiston asiakkaana kovin viime aikoina? Palkkatöitä sieltä ei ole välitetty enää vuosiin. Vain ilmaisharjoitteluita. Pelkkä valvontavirasto se on.
Kysyy ap, joka viimeksi 10 vuotta sitten ollut työttömänä
töissä. Jos on jaksoja, jolloin ei ole ollut työllinen eikä työelämän käytettävissä, voi tulla sanktiota myöhemmin. Eli työttömyysturvan eväääminen. Koskaan ei saa olla ilmoittautumatta työnhakijaksi,vaan heti kun valmistuu tai jää työttömäksi on ilmoittauduttava. Tämä kannattaa nyt ap:nkin opettaa pojalleen, vaikka ihmetyttää, miksi äiti aikuisen pojan asioihin enää puuttuu. Ei ainakaan kannattaisi puuttua neuvomalla väärin.
Työnhakijaksi pitää ilmoittautua, jos a) tarvitsee työ- ja elinkeinotoimiston apua työnhakuun tai b) on aikeissa hakea etuutta työttömyysajalle.
Jos tulee taloudellisesti toimeen ja tietää pian löytävänsä töitä ihan omin neuvoin, ei mitään syytä ilmoittautumiseen ole. Jos kuitenkin kovin pitkään keikkuu "työvoiman ulkopuolella", eli ei työskentele, opiskele tai hae töitä (työnhakijaksi ilmoittautuneena) ja sitten yhtäkkiä päättääkin ilmoittautua, saa "luppokarenssin". Intti kuitenkin on ihan hyvä syy olla poissa työmarkkinoilta, eli tällä kuukauden pätkällä ei ole mitään väliä.
Työkkäri tekisi väärin, jos antaisi vain Kelalle maksulausunnon ja pojallesi kuvan, että työkkäri on vain automaatti, joka käynnistää Kela-rahan virtaamisen. Työkkäriin tosiaan ilmoittaudutaan, kun halutaan saada töitä, riippumatta ajanjakson pituudesta. Kelan raha on sitten tukea siihen, että sitä työtä voi hakea.
ap, yritän nyt kiltisti sanoa...työkkäri on sitä varten, että siellä ollaan työnhakijana ja haetaan töitä! Ei ensisijaisesti siis siksi, että saadaan rahaa...
Niinno, periaatteessa joo juuri näin. Minä tosin ainakin voin ihan rehellisesti myöntää, että työttömänä ollessani olin suurimman osan ajasta työkkärin listoilla vain rahan takia. Toki sitten kun tuli fiilis, että voisi töihin mennä, niin silloin rustasi sen pari hakemusta ja leikki "aktiivista työnhakijaa". ;p
Palkkatöitä sieltä ei ole välitetty enää vuosiin. Vain ilmaisharjoitteluita. Pelkkä valvontavirasto se on.
kyllä sain vuoden mittaisen määräaikaisen työn ihan normaalilla palkalla nimenomaan siten, että olin ilmoittautunut työkkäriin, työnantaja oli kysellyt potentiaalisia työntekijöitä sieltä, ja työkkäri oli antanut hänelle yhteystietoni.
En meinannut itsekään uskoa tätä todeksi, koska myös minun käsitykseni työkkäristä oli se, että töitä sieltä ei saa, mutta kyllä sieltä näköjään joskus voi saadakin.:)
No eikös sen kuukauden nyt pärjää siinä nurkissa? Ei kai yhteiskunnan tehtävä olekaan vaan jakaa rahaa siksi että joku sitä haluaa. Sossusta saa rahaa jos sitä TARVITSEE. Mikä ei ap:n tapauksessa kait pidä paikkaansa. Mitäs armeijan jälkeen? Sen ymmärrän että sinne työkkäriin on mennyt ajatuksella että haen armeijan jatkeeksi töitä. Tai parin viikon kesäduuninpätkää. Mutta että rahaa lähti hakemaan sitten.. meepä kysymään naapuriltas että saisko jani-petteri sulta kk rahat, kun sit se lähtee armeijaan, ja se nyt haluais vähän rillutella..? Ja tosiaan, jos ei halua siellä nyt toistamiseen rampata, nii sinnehä voi soittaa ja katkaista työnhaun. Voi olla ihan rehellisesti tekemättä mitään, mitäs se nyt haittais?
Ei tää kuule niin herkkua ole tämäkään.
Vaikka edes kuukauden
miks pitäis saada jostain rahaa, jos ei kerran tee mitään?
Henkilöstövuokrausfirmoilla on tarjolla töitä ihan kuukaudeksi tai allekin. Ihmettelen miten voidaan olla sitä mieltä, ettei ennen inttiä edes saa mitään työtä. On toki kokonaan toinen juttu jos ei kiinnostakaan.
töissä. Jos on jaksoja, jolloin ei ole ollut työllinen eikä työelämän käytettävissä, voi tulla sanktiota myöhemmin. Eli työttömyysturvan eväääminen. Koskaan ei saa olla ilmoittautumatta työnhakijaksi,vaan heti kun valmistuu tai jää työttömäksi on ilmoittauduttava. Tämä kannattaa nyt ap:nkin opettaa pojalleen, vaikka ihmetyttää, miksi äiti aikuisen pojan asioihin enää puuttuu. Ei ainakaan kannattaisi puuttua neuvomalla väärin.
työkkäriin! Ainoastaan, jos haluat työmarkkinatukea, täytyy ilmottautua työnhakijaksi!
Ihan hyvä nyt opetella realiteetit: työkkärin tehtävä on välittää töitä.
Työkkäri ei todellakaan välitä töitä! Jos joku muuta väittää, ei ole asioinut siellä sitten 1980-luvun jälkeen, tai sitten itse kuuluu johonkin erityisen "vaikeasti työllistettävien" ryhmään tai on pitkäaikaistyötön.Itse niitä töitä pitää hommata, kuten juosta tukka putkella mahdollisten työnantajien luona. Työkkäri "välittää" - siis tuon sanan toisessa merkityksessä - vain sellaisista töistä, joihin saa jotain tukea, kuten harjoittelupaikoista. Itse nekin tosin pitää hommata.
Tietääkseni ainoa poikkeus ovat sellaiset työpaikat, joihin jostakin syystä on tavallista vaikeampi saada työntekijöitä.
Minäkin haluaisin rahat elämiseen, tekemättä työtä. Vaikka edes kuukauden
Ei muuta kuin irtisanoutumaan, joku työtön ottaa varmasti ilolla paikkasi. Sen jälkeen voitkin elellä leveästi Kelan ja sossun hulppeilla tuilla tekemättä yhtään mitään. Jos oikein hyvä tuuri käy, sairastut vakavasti ja menetät työkykysi. Sitten sinun ei tarvitse tehdä töitä enää koskaan mutta silti saat rahaa elämiseen, ajatteles!
ja työpaikka hänellä valmiina odottamassa sen jälkeen.
Valmistui juuri ennen armeijaa hänkin.
Tosin työpaikan taisi saada omin avuin,mutta periaatteessa työn voi saada jo nyt, ikäänkuin odottelemaan valmiiksi.
Kesätöitä haetaan yleensä jo tammi-helmikuussa. Henkilöstövuokrausyrityksiä on satoja - moneenko poika ilmoittautui?
Et ole tainnut olla TE-toimiston asiakkaana kovin viime aikoina? Palkkatöitä sieltä ei ole välitetty enää vuosiin. Vain ilmaisharjoitteluita. Pelkkä valvontavirasto se on.