Voinko aiheuttaa raskausdiabeteksen tai lapsen ison koon juomalla sokerista mehua?
Olen raskaana vkolla 7.
Hirveä raskauspahoinvointi ja kuvotus päällä. Alkaa täsmällisesti joka päivä klo 15-23. Sinä aikana olen täysin toimintakyvytön; jos nousen sohvalta, oksennan. Ainoa, mikä auttaa, on laimennettu appelsiinimehu tai tosi laimea jäätee/marjamehu (esim. 1 dl appelsiinimehua + 2 dl vettä, tms.).
Voinko aiheuttaa tällä raskausdiabeteksen, kun vesi ei maistu ollenkaan vaan juon pelkästään nyt näitä laimennettuja mehuja?
Vaikuttaako se jo nyt lapsen kokoon, vai vasta myöhemmillä viikoilla?
Kommentit (8)
Se on pääasia. Ravinnon laadun merkitys tulee vasta myöhemmin. Eikä se nyt noin vähästä ole sittenkään kiinni.
Itse söin ranskalaisia muutaman ekan viikon kun ne auttoivat. Ja juurikin sitä makeaa mehua aina aamuisin, etten joutunut oksentamaan.
En ole lihava, mieluummin alipainoinen.
Älä juo sokerisia juomia.
Raskausdiabetes yleensä tulee ylipainoisille odottajille.
Mulla on lievää ylipainoa, mutta ei ole kummassakaan raskaudessa sokerirasituksessa ollut mitään poikkeavaa. Sen sijaan muutamalla laihalla ystävälläni on ollut rd. Eiköhän siihen ole jokin perinnöllinen tms. taipumus...
asiat kuin sokerin syöminen. Se tulee jos on tullakseen, ja sitten sokeria ja rasvoja vältellään.
Se, että joku juo vappuna simaa ja sokerit nousee, kertoo siitä, että häikkää on ollut jo pidemmän aikaa munuaistasolla ja insuliinin imeytymisessä.
Jos esim alkuraskaudessa joutuu tiputukseen, koska mikään ei pysy sisällä, niin suoneen laitetaan ihan suoraan sokeria liuoksen mukana.
Jos siis kärsii kovasta pahoinvoinnista, niin osa tulee ulos ja keho vaatii suurienergisiä aineita, kuten tuoremehu, toimiakseen. Eli kaikki mikä pysyy tuossavaiheessa sisällä, on sallittua.
Mulla on ollut pahoinvointia molemmissa raskauksissa ja silloin kun sitä on, en todellakaan ole miettinyt mitä syön tai juon, kunhan jotain menee alas. Näin on kehotettu myös neuvolassa. Normaalitilanteessa ruokavalio on kunnossa ja sinullakin tilanne varmasti vielä ehtii korjaantumaan. Älä sure.
Sitä on alettu seuloa tarkemmin (kaikki yli 25-v. odottajat), koska suurin osa syntyneistä sokerivauvoista syntyi normaalipainoisille (lihavat odottajat kun ovat joutuneet automaattisesti tarkkailuun).
Syömällä väärin voi aiheuttaa raskausdiabeteksen, mutta tämä tarkoittaa todellakin pitkäaikaista syömistä ja nimenomaan tuossa rv 12 eteenpäin. Ei haittaa mehut nyt. Juot niitä niin kauan kuin on tarvis ja pyydät neuvolasta neuvoja asiaan. Esim. rv 16 voidaan jo tarkistaa sokeriarvot lihavalta odottajalta, joten asian voi saada varhain tietää, jos on taipumusta raskausdiabetekseen. Sitten vain vältät sokereita ja rasvoja, jos näyttää siltä, että sokeriarvoissa on jotain vikaa.
Etukäteen ei kannata ruveta asiaa stressaamaan.
Kaikki arvot tosi hyvät.
Ei ne sokeriset ruoat tai juomat saa raskausdiabetesta aikaan eikä sokeriarvoja koholle. Ne kohoaa, jos sokeriaineenvaihdunnassa on VIKAA ja sitä vikaa ei siis tod. saa ruokailuilla aiheutettua. Ylipaino ja perintötekijät on riskitekijöitä.
Ja jos oma sokeriaineenvaihdunta on ok, niin äidin ruokailut ei vaikuta olennaisesti vauvan kokoon.
Raskausdiabetes yleensä tulee ylipainoisille odottajille.