Hauskaa että Suomen presidentillä on huonompi YO torkka kun mulla :)
Kommentit (21)
todistaa, että ei se koulumenestys kerro tulevaisuudesta välttämättä mitään.
mutta SILTI se on musta huvittavaa :)Mä vaan oon niin laiska ja itsetunto huono etten oo jaksannut pyristellä elämässä vaikka ihan fiksu oonkin ja varmaan olis ollut rahkeita vaikka mihin. Nyt toivo elää omissa lapsissa.. heh
todistaa, että ei se koulumenestys kerro tulevaisuudesta välttämättä mitään.
siitä näkee, että elämässä menestymiseen vaikuttaa hyviiiiiiin moni muu asia kuin koulutodistukset. Lohdullista.
Salella vaan on lisäksi lakimiehen ja varatuomarin tutkinto ;) hyvä esimerkki siitä miten myöhemmässäkin vaiheessa voi tsempata!
Vai vertaatko joskus 90-luvulla saamaasi todistusta 60-luvulla hankittuun? Ne eivät ole noin vain vertailukelpoisia.
yliopistoon pääsivät kellä rahaa oli ja akateemisella tutkinnolla oli vielä merkitystä.
saaneet huonoja todistuksia. Paljon helpompia olivat aineet tuohon aikaan. Olen tutkiskellut vanhempieni oppikirjoja 60-luvulta ja ovat kyllä oikeasti todella paljon helpompia kuin nykyään.
Vai oliko arvostelu ankarampaa?
kuten oli myös ihan tavallista jäädä luokalleen. Silloin ei vielä tasoitettu tietä ja suojattu Nico-Pettereitä joka kolhulta. Ei vaan voi verrata nykypäivän tai vaikka ysikytluvun todistuksiin.
Maailma muuttuu Eskoseni.
Kyllä mun vanhemmilla ainakin oli ihan hyvät todistukset, kasia ja ysiä enimmäkseen.
Mä oon käynyt kouluni 70-80-luvulla ja todellakin mielestäni silloin oli helpompaa kuin nykyään peruskoulussa. Paljon enemmän on nyt asiaa kuin silloin oli. Oliko ennen 70-lukua sitten jotenkin erilaista?
Eli saiko peräti 15-20 % L:n? Eli onko vanha L mahdollisesti huonompi kuin nykyinen L, koska se VOI olla myös E? vai eikö noita voi vaan verrata...
ylioppilaita paljon vähemmän ja ne kaikki pääsi yliopistoon.
Mun vanhemmat kyllä muistelevat että opet oli tosi ankaria, jälki-istuntoja oli paljon ja monet jäivät luokalleen ja jotkut montakin kertaa.
Mutta itse oppiaineet eivät kyllä todellakaan olleet vaativia jos niitä katselee nykyvinkkelistä. Jo tiedon määrä on nykyään aivan valtavan paljon suurempi.
Eli onko siis niin, että aiemmin vaikka sai kiitettäviä koenumeroita, ei saanut niitä tokariin jostain syystä? Kyllä mun vanhemmat muistelee, että ne luokallejääneet oli kyllä oikeasti aika yksinkertaista porukkaa tai niitä jotka eivät tehneet mitään koulun eteen. Sama juttu "ehtolaisilla".
Eli saiko peräti 15-20 % L:n? Eli onko vanha L mahdollisesti huonompi kuin nykyinen L, koska se VOI olla myös E? vai eikö noita voi vaan verrata...
Eximia tuli vuonna 1995. Niinistön aikaan arvosanoja oli kolme: L, C ja A. Koulukirjat vaikuttavat helpoilta, nykynuoret ovat varsinkin vieraissa kielissä taitavampia. Toisaalta koulu perustui enemmän mekaaniseen ulkoaopetteluun, jossa pienistäkin virheistä rankaistiin enemmän. Hyvän perheen pojan ei ole tarvinnut kuin selvitä luokalta toiselle, eikä luokalle jääminenkään ole ollut kauhistus. Paikka yliopistossa on ollut selviö.
Suurten ikäluokkien kouluopetus ei ollut kovin laadukasta. Luokkakoot olivat valtavia ja opettajien oma koulutus ei ollut kummoista. Epäpäteviä oli paljon.
Koulussa oli kovempi kuri, opetus perustui oppilaiden nöyryyttämiseen ja nolaamiseen. Ylioppilaaksi päätymiseen vaikutti opiskeluvalmiuksia ja motivaatiota enemmän vanhempien sosiaalinen asema. Oppilaiden väliset erot olivat isompia kuin nykyjään. Ainakin 90-luvulla oli mahdollista saavuttaa parin ällän ja eximian taso yleisellä "lahjakkuudella" pänttääminen ei ollut pakollista. Niinistön aikaan useimmat aineet ovat perustuneet ulkolukuun, ja se ei ilmeisesti ole tulevaa presidenttiä kiinnostanut. Yliopistoon pääsivätkin käytännössä kaikki ylioppilaat.
ettei ollut nuorena koulunkäynnistä juurikaan kiinnostunut eikä myöskään opettajien suosikkioppilas vaan pikemminkin päinvastoin. Tyhmä hän tuskin koskaan on ollut mutta laiska senkin edestä. Aikuisena sitten tajusi opiskelun hyödyn ja kiinnostui yhteiskunnasta ja opiskeli itselleen vaivalla hienon tutkinnon :)
kuten oli myös ihan tavallista jäädä luokalleen. Silloin ei vielä tasoitettu tietä ja suojattu Nico-Pettereitä joka kolhulta. Ei vaan voi verrata nykypäivän tai vaikka ysikytluvun todistuksiin.
Maailma muuttuu Eskoseni.
tuohon aikaan Laudatur oli ihan läpihuutojuttu. Nykyään se on huomattavasti vaikeampi saada.
Ja joo, pressa paransi tahtia yliopistossa. Nykyään ei enää noilla papruilla välttämättä avautuisi yliopiston ovet.
Mutta onneksi teot eivätkä todistukset puhu...
Ja joo, pressa paransi tahtia yliopistossa. Nykyään ei enää noilla papruilla välttämättä avautuisi yliopiston ovet.
Mutta onneksi teot eivätkä todistukset puhu...
Oikeudtoeteelliseen ei ONNEKSI pyritä arvosanoilla vaan pääsykokeella. Siitä se taso tuleekin....
ja torkka sanotaan ainakin Tampereella.
yo-todistus. Onhan se aika huvittavaa.